Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Emrah ÖZKANN

Yeni Uye
Katılım
30 Mar 2015
Mesajlar
37
Tepkime puanı
13
Yaş
45
Konum
Ataşehir/İstanbul
İlgi Alanı
Multikopter
Merhabalar,

Araştırmalarım ve bütçemin izin verdiği sınırlamalar ile topladığım quadcopterimin parçaları şu şekilde;

Naza M Lite & GPS Module -> V2'ye upgrade ettim
4x SunnySky x2212-13 980Kv motor
4x Afro 30A Opto ESC SimonK
Floureon 4S 40C Lipo 5500 Mah
RadioLink At10 Kumanda ve R10D Alıcı
MJ X-Mode Reptile Alien Frame
2 Axis Gimbal (montajı için modifiye ettim, en önde yatay olarak duruyor)
600mW 32 Channels Tx ve Rx
10x4.5 propeller
7" FPV Monitor

Standart ayarlamaları gerçekleştirdim.
Gain ayarları 170 civarı önerilen bir set buldum. Ayrıca X1 kanalını Gain'e atadım böylece kumandadan müdahale eedbiliyorum.
2 hafta önce sırf kızım merakını gidersin diye sokak arasında ufak bir kalkış denemesi yaptım ve yerden 2-3 metre havalandırdım.
Tabi müsait bir sokaktı öyle insanların dolu olduğu bir yer değildi. Yine de quadcopter arkaya doğru kaçmaya başlayınca panikleyerek hemen ve sert bir şekilde indirdim :)

Neyse hafta sonu Yalova'ya gittim ve orada 2 deneme gerçekleştirdim ama bu sefer ikisinde de hiç kalkış yapamadım.
Ön iki ayak kalkıyor ve arka pervaneler yere değip parçalanıyor.
Reptile frameleri biliyorsanız, pili arkadaki uzantının içine yerleştirmeyi başardım. Tabi ağırlık merkezi bariz olarak kasanın arka tarafında.
Fizik öğretmenliği mezunu biri olarak Naza'nın ağırlık merkezi ayarlarını doğru yaptığım kanısındayım.
Not: Pervane yönlerine de dikkat ettim.

Bu durumda neyi kontrol etmemi önerirsiniz? Gerçekten çok moral bozucu bir hafta sonuydu :)
İşin garip tarafı aynı ayarlar ile daha önce arkaya doğru hafif kaçsa da yerden havalanmıştı.

Zaman ayırıp okuduğunuz ve varsa önerileriniz için şimdiden teşekkür ederim.

Keyifli günler,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
esc ayarları olabilir mi acaba.yada arızalı esc ..aklıma gelen bu.
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Merhaba Barış,

Öncelikle yanıtın için teşekkür ederim.
ESC'nin bozuk olup olmadığını test etmenin mümkünse pratik bir yolu var mıdır? Yani ekstra alet edevat gerektirmeyen bir kontrol yöntemi :)
ESC ayarı derken ona yönelik özel bir ayar yapmadım; Naza'nın default ayarında, motorlar çalışıyorken ancak 50% 'nin üzerine çıkarttığında tepki veriyor.
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

İstanbul da iseniz, bende bir servo tester var gönderebilirim.

Daha önce hiç naza kurmadım. Ama Esc nizi kalibrasyonunu (radyo kumandanızın minimum ve maksimum thortle nın nereleri olduğunu Esc ye öğretmek getekiyor) yapmış olmanız gerekiyor.

Bir de ağırlık merkezini mümkün mertebe ortada tutmaya çalışın bence, kalkana kadar düşük devirde kendisini dengelemeyi becwremiyordur belkide?

Arkadaşımda da locust tipi bir quad var, pili geriye takınca benzer bir durumla karşılaşmıştı.



Sent from my SM-G900FQ using Tapatalk
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu videonun faydası olabilir

Sent from my SM-G900FQ using Tapatalk
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Emrah bey escleri kalibre ettiğinizi ayrıca gps anteninin tutucusundan ip ile bağlayıp ağırlık merkezinin doğru olduğunuda kontrol ettiğinizi varsayıyorum.

örnek ile, çoğumuz lpgli araba kullanıyoruz,lpg ayarını tutturabilmek için usta arabayı benzinde ayarlıyor,yani bütün fazlalık takım tıravat'ı söküp default ayarda yeniden deneyin,

170 gain ayarı bana çok gibi geliyor, asistan proğramından stik levelleri kontrol ettinizmi,

kolay gelsin
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

(Reptile frameleri biliyorsanız, pili arkadaki uzantının içine yerleştirmeyi başardım. Tabi ağırlık merkezi bariz olarak kasanın arka tarafında.)

Yukarıdaki cümleyi tam anlayamadım
kısaca pil, gimbal,kamera takılıyken
(GPS) ten tutup kaldırdığınızda
Tam dengede mi
+esc lerin kumanda gaz ayarını yani kalibrasyonuda yapmanız gerekiyor
multi yi arm ettiğinizde motorlar dönmeye başlamalı throttle % 50 ye geldiğinde Havalanmalı
esc probleminizde var
+ aykları da bir 20 cm uzatın dengesiz kalkışlarda pervane ve motor parçalamazsınız
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Emrah Ozkan' Alıntı:
Merhaba Barış,

Öncelikle yanıtın için teşekkür ederim.
ESC'nin bozuk olup olmadığını test etmenin mümkünse pratik bir yolu var mıdır? Yani ekstra alet edevat gerektirmeyen bir kontrol yöntemi :)
ESC ayarı derken ona yönelik özel bir ayar yapmadım; Naza'nın default ayarında, motorlar çalışıyorken ancak 50% 'nin üzerine çıkarttığında tepki veriyor.
Ercan Çınar ın esc ile ilgili açıklamasından bahsediyordum...ama naza da bu iş nasıl olur bilemiyorum...


birde yukarıdaki videoya ya gözatınız...
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

170 gain çok fazla değil mi? Default 125'ti sanırım.
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Cevaplarınız için çok teşekkür ederim Ercan Bey.
Tester teklifiniz için teşekkürler, ben bir şekilde çözmeye çalışacağım.

Anladığım kadarıyla bu işin net bir cevabı yok ama kuvvetle muhtemel Ercan Bey'in dediği gibi sistem düşük devirlerde dengeyi sağlayamıyor olabilir.
Bu durumda pilin konumu üzerine çalışmalıyım.
İkinci olarak da ESC 'lerin zoulmuş ya da ayarsızlığı üzerine çalışmalıyım.

Benzer sıkıntı yaşamış arkadaşlardan deneyimlerini aktarmalarını rica edeceğim zira ben bu yazıklarımı yapana kadar belki farkı tespitler çıkabilir.

Ümit Bey;
ESC kalibrasyonu diye birşey yapmadım. ne olduğunu araştırıp yapacağım.
Ağırlık merkezi için de şöyle; önden bakıldığında quadcopterim simetrik ve GPS anteni tam ortada. Bu açıdan sorun yok.
Yandan bakıldığında ise, pil nedeniyle ağırlık merkezi bariz bir şekilde arkada; bu durumda quadcopteri işaret parmağımın üzerinde dengede duracak şekilde tutarak ağırlık merkezini buldum. O da GPS'den yaklaşık 3-4 cm arkada. Bu durumda negatif olarak 4 cm verdim.
Hatta ikinci denememde ağırlık merkezini -6 yaptım ki belki dengeler diye ama değişen hiçbir şey olmadı.
Gain ayarını forumlarda gördüğüm default değerlere göre yaptım ama düşürebilirim. Gain ayarı bu şekilde bir hataya sebep olabilir mi? Düşük olmasından kaynaklanabileceği kanısındayım ama yüksek kalırsa da dengesizleşir mi sistem?
Stick leveller ok.

Semih Bey, merhaba. Resimlerde görünen video vericisinin altında kalan alana yerleştirdim.
bu video'da ilk uçuşum var, belki oradaki resimden görebilirsiniz.
Tabi o zaman kaldırabilmiştim :/
Kısaca: GPS tam orta noktada değil fakat naza 'nın programında GPS'in ağırlık merkezine göre konumunu belirtebiliyorsunuz. Bende bu şekilde ayarlamasını yaptım.

Ahmet Bey, Gain ayarını 125 olarak değiştireceğim. daha doğrusu orada birçok gain değeri var, 125'e uygun bir set bulup ona göre değişikliği yapacağım.

Teşekkürler,
Emrah
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

sorunu söylemişsiniz Emrah bey.
esc kalibrasyonu yapılmadığı için motorlar farklı hızlarda dönüyor ...
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Barış Bey merhaba,
Kalibrasyonu ESC 'ler naza ya baglıyken mi yapmaliyim yoksa gek tek esc'yi vericiye bağlayarak mı yapmalıyım(?)
Zira iki türlü örnek videolar gördüm.
Bu arada lipo 500gr'ın üzerinde olduğu için yerleşimini yeniden düzenleyeceğim.

Teşekkürler,
Emrah
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Emrah Ozkan' Alıntı:
Barış Bey merhaba,
Kalibrasyonu ESC 'ler naza ya baglıyken mi yapmaliyim yoksa gek tek esc'yi vericiye bağlayarak mı yapmalıyım(?)
Zira iki türlü örnek videolar gördüm.
Bu arada lipo 500gr'ın üzerinde olduğu için yerleşimini yeniden düzenleyeceğim.

Teşekkürler,
Emrah

naza daki olayı bilmiyorum ama kk2 de bağlanarak yapılıyor.ama bence tahmin ediyorum sadece alıcı pil ve esc ile bu kalibrasyon yapılabilmeli.
500 gr ciddi bi rakam isabetli olmuş.
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Emrah bey merhaba ben m lite kullanıyordum hiç bir sorun yoktu gayet stabildi. v2 güncellemesi yaptım multi sapıttı kalkmadan takla attı. Olayın ağırlık merkeziyle alakası yok. Bence m lite geri dönün normal kalkış ve stabil uçuş sağlarsanız v2 güncelleme ile ilgili bir sorun var ben uyum sağlayamadım mlite ile devam ediyorum. Eğer v2 de düzeltme sağlayabildiyseniz çözümü yazarsanız sevinirim. Benimki bariz m lite ile v2 geçiş sorunu çünkü teşekkürler.
 
Naza M V2'yi yerden kaldıramadım :(

Bülent Bey merhaba,

Mesajınızı biraz geç gördüm kusura bakmayın.
Pili ağırlık merkezine yaklaştırıp, ESC kalibrasyonu yaptıktan sonra gayet stabil uçuş imkanı buldum.
Yalova Altınova'nın tepelik bir köyünde (Çavuşçiftliği) gayet rüzgarlı havada çok güzel uçuşlar sağladım. Ama ortalama uçuş sürem 5 dk civarında olabiliyordu.

2 hafta sonu boyunca uçma imkanım oldu yalnız sanırım 9 ya da 10. uçuşumda yaklaşık 200m'den düşerek kırım yaşadım.
Hava yine rüzgarlıydı, rüzgar yönünde tam gaz 1 dk gidip birden rüzgara ters istikamete çevirmeye çalışırken motorlardan biri durdu.
İşin kötü tarafı her yer tarlayken Quadcopter asfalt olan yan yola düştü ve Naza kontrol kartı ve GPS haricinde tüm parçalarım kullanılamaz halde ..
Göklerde kartal gibiydim, kanatlarımdan vuruldum :halay:
Kimseye zarar vermediğim için kendimi şanslı hissediyorum, zira fark etmeden ana yola çok yaklaşmışım. 2 kg'lık aletin 120 km ile giden bir araca çarptığını bir düşünsenize..
Dedikleri gibi cana geleceğine mala gelsin.

Şimdi zaman para biriktirme zamanı :D

Gimbal testi yaptığım deneme uçuşumdan biri:



Bu da kırım sonrası :eek:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol