Modellerimizde kullanabileceğimiz değişik malzemelerden yapılmış paller bulunmaktadır. Bu yazımızda malzeme türlerine göre sınıflandırılan palleri ve genel özelliklerini ana hatları ile sizlerle paylaşmaya çalışacağız
Flybarless Paller: Flybarless modeller için üretilen özel pallerdir. Bu pallerin normal pallere göre değişkenlik gösteren özelliklerini Tugra abimizin deneyimlerinden bakabilirsiniz.
Karbonfiberden imal edilen paller esnemezler(bazi dandiri modeller haric). Esnemeyen pal daha guclu "yol tutusu" ve komutlara daha cabuk tepki saglayacaktir. Ayni sekilde ani gelen bir ruzgarda paller esnemedikleri icin helikopterin dengesi kayboluyor gibi gelebilir kullaniciya. Onden gelen ruzgar helikopterin burnunu yukari kaldiracaktir.
Tahta paller esnek sayilirlar. Karbonfiberlere gore daha agirdirlar(yine genel konusuyoruz agir karbonfiberlerde var). Esnek pal helikopterin daha bir gercek gibi ucmasini saglayacaktir. Demin verdigimiz ornek gibi onden vuran ruzgar durumunda pal esnedigi icin helikopter burnunu kaldirmayacak bunun yerine geriye dogru gezinecektir.
Fiberglass pallerin 325mm ve 425mm'de 3d amacli kullanilabildigini biliyorum ancak 600mm ve yukarisinda 3d amacli bir fiberglass pal gormedim. Yaygin degiller. Zaten fiberglass yapi itibariyle karbonfiberden daha agir olacaktir. 3d performansi icin istenmeyen bir durumdur.
Agir paller otorotasyon sirasinda daha zor hiz kaybederler. Bu yuzden tahta paller ile genelde daha kolay otorotasyon yapilir. Hafif paller ani aci degisikliklerine daha net cevap verecektir. Pitch pump sirasinda helikopteri daha yukari firlatirlar mesela. Ayni sekilde hafif pal ile helikopter, cyclic komutlara daha fazla tepki verir. Hafif pal ile otorotasyon zorlasir.
Tahta pallerin havaya surtunmesi daha fazla oldugu icin ayni throttle degeri ile helikopter daha az kafa hizi elde edecektir. Bu durumda karbonfiber pallerin daha verimli oldugunu soyleyebiliriz.
Tahta pallerin en guzel ozelligi bir kirim aninda masrafi dusurmeleri. 50 sinifi helikopterlerde alan turu ve hover, daha asagisi modellerde ise tum manevralar icin tahta paller kullanilabilir. Tahta pal kullanirken dikkat edilmesi gereken husus tahta pallerin guvenli oldugu maksimum bir kafa hizi oldugudur.
50'lik helikopterler icin bu deger 16oo devirdir. Daha fazlasina ihtiyaciniz varsa karbonfibere gecmeniz gerekir.
Bir kirim aninda pallerin kopup etrafa gitmesi kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Bu hususun biraz ustune basmak istiyorum; kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Acik olmasi icin bir kere daha yazmakta yarar gordum, kirim aninda paller kesinlikle kirilip ayrilmamalidir.
Kirim aninda pallerden birisinin yarisinin kopup gitmesi ilk olarak etraftaki insanlar icin tehlike arz eder. 50'lik bir helikopter icin konusacak olursak, 238 km hiz yapan palin yerinden kopup uzerinize gelmesini ister misiniz? Kesinlikle etraftaki canlilar icin tehlike arz eden bir durumdur.
Ayni sekilde kirim aninda pallerden birisinin yarisindan kopup firlamasi kafada inanilmaz bir balans eksikligi yaratacak ve helikopterin kendi kendisini parcalamasina neden olacaktir. Pal kirilipta yerinde kalirsa eger hasar kuyruk borusu ve ball linkler ile sinirli kalabilir.
Karbonfiber pallerin hepsinin icinde kokten uca kadar uzanan cubuklar vardir. Bu cubuklarin amaci kirim aninda karbonfiber palin saga sola ucmasini onlemek ve tehlikeyi dusurmektir.
Bilmemkac metre yuksekte pallerim kuyruk borusuna carptiginda ayni seyi bizzat yasadim. 3d amaci pal kullanmiyordum ayrica dampenerlarimda esnekti. Pallerin cok fazla kirilmamis olmasi hasari buyuk olcude azaltti. Kuyruk takimi, shaftlar ve kafada sadece bir tane ball link hasari vardi.
Flybarless Paller: Flybarless modeller için üretilen özel pallerdir. Bu pallerin normal pallere göre değişkenlik gösteren özelliklerini Tugra abimizin deneyimlerinden bakabilirsiniz.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Karbonfiberden imal edilen paller esnemezler(bazi dandiri modeller haric). Esnemeyen pal daha guclu "yol tutusu" ve komutlara daha cabuk tepki saglayacaktir. Ayni sekilde ani gelen bir ruzgarda paller esnemedikleri icin helikopterin dengesi kayboluyor gibi gelebilir kullaniciya. Onden gelen ruzgar helikopterin burnunu yukari kaldiracaktir.
Tahta paller esnek sayilirlar. Karbonfiberlere gore daha agirdirlar(yine genel konusuyoruz agir karbonfiberlerde var). Esnek pal helikopterin daha bir gercek gibi ucmasini saglayacaktir. Demin verdigimiz ornek gibi onden vuran ruzgar durumunda pal esnedigi icin helikopter burnunu kaldirmayacak bunun yerine geriye dogru gezinecektir.
Fiberglass pallerin 325mm ve 425mm'de 3d amacli kullanilabildigini biliyorum ancak 600mm ve yukarisinda 3d amacli bir fiberglass pal gormedim. Yaygin degiller. Zaten fiberglass yapi itibariyle karbonfiberden daha agir olacaktir. 3d performansi icin istenmeyen bir durumdur.
Agir paller otorotasyon sirasinda daha zor hiz kaybederler. Bu yuzden tahta paller ile genelde daha kolay otorotasyon yapilir. Hafif paller ani aci degisikliklerine daha net cevap verecektir. Pitch pump sirasinda helikopteri daha yukari firlatirlar mesela. Ayni sekilde hafif pal ile helikopter, cyclic komutlara daha fazla tepki verir. Hafif pal ile otorotasyon zorlasir.
Tahta pallerin havaya surtunmesi daha fazla oldugu icin ayni throttle degeri ile helikopter daha az kafa hizi elde edecektir. Bu durumda karbonfiber pallerin daha verimli oldugunu soyleyebiliriz.
Tahta pallerin en guzel ozelligi bir kirim aninda masrafi dusurmeleri. 50 sinifi helikopterlerde alan turu ve hover, daha asagisi modellerde ise tum manevralar icin tahta paller kullanilabilir. Tahta pal kullanirken dikkat edilmesi gereken husus tahta pallerin guvenli oldugu maksimum bir kafa hizi oldugudur.
50'lik helikopterler icin bu deger 16oo devirdir. Daha fazlasina ihtiyaciniz varsa karbonfibere gecmeniz gerekir.
Bir kirim aninda pallerin kopup etrafa gitmesi kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Bu hususun biraz ustune basmak istiyorum; kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Acik olmasi icin bir kere daha yazmakta yarar gordum, kirim aninda paller kesinlikle kirilip ayrilmamalidir.
Kirim aninda pallerden birisinin yarisinin kopup gitmesi ilk olarak etraftaki insanlar icin tehlike arz eder. 50'lik bir helikopter icin konusacak olursak, 238 km hiz yapan palin yerinden kopup uzerinize gelmesini ister misiniz? Kesinlikle etraftaki canlilar icin tehlike arz eden bir durumdur.
Ayni sekilde kirim aninda pallerden birisinin yarisindan kopup firlamasi kafada inanilmaz bir balans eksikligi yaratacak ve helikopterin kendi kendisini parcalamasina neden olacaktir. Pal kirilipta yerinde kalirsa eger hasar kuyruk borusu ve ball linkler ile sinirli kalabilir.
Karbonfiber pallerin hepsinin icinde kokten uca kadar uzanan cubuklar vardir. Bu cubuklarin amaci kirim aninda karbonfiber palin saga sola ucmasini onlemek ve tehlikeyi dusurmektir.
Bilmemkac metre yuksekte pallerim kuyruk borusuna carptiginda ayni seyi bizzat yasadim. 3d amaci pal kullanmiyordum ayrica dampenerlarimda esnekti. Pallerin cok fazla kirilmamis olmasi hasari buyuk olcude azaltti. Kuyruk takimi, shaftlar ve kafada sadece bir tane ball link hasari vardi.
Alıntıdır ama orjinal kaynağını hatırlamıyorum.