Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,417
Tepkime puanı
43,398
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Modellerimizde kullanabileceğimiz değişik malzemelerden yapılmış paller bulunmaktadır. Bu yazımızda malzeme türlerine göre sınıflandırılan palleri ve genel özelliklerini ana hatları ile sizlerle paylaşmaya çalışacağız %p

Flybarless Paller: Flybarless modeller için üretilen özel pallerdir. Bu pallerin normal pallere göre değişkenlik gösteren özelliklerini Tugra abimizin deneyimlerinden bakabilirsiniz.

Karbonfiberden imal edilen paller esnemezler(bazi dandiri modeller haric). Esnemeyen pal daha guclu "yol tutusu" ve komutlara daha cabuk tepki saglayacaktir. Ayni sekilde ani gelen bir ruzgarda paller esnemedikleri icin helikopterin dengesi kayboluyor gibi gelebilir kullaniciya. Onden gelen ruzgar helikopterin burnunu yukari kaldiracaktir.

Tahta paller esnek sayilirlar. Karbonfiberlere gore daha agirdirlar(yine genel konusuyoruz agir karbonfiberlerde var). Esnek pal helikopterin daha bir gercek gibi ucmasini saglayacaktir. Demin verdigimiz ornek gibi onden vuran ruzgar durumunda pal esnedigi icin helikopter burnunu kaldirmayacak bunun yerine geriye dogru gezinecektir.

Fiberglass pallerin 325mm ve 425mm'de 3d amacli kullanilabildigini biliyorum ancak 600mm ve yukarisinda 3d amacli bir fiberglass pal gormedim. Yaygin degiller. Zaten fiberglass yapi itibariyle karbonfiberden daha agir olacaktir. 3d performansi icin istenmeyen bir durumdur.

Agir paller otorotasyon sirasinda daha zor hiz kaybederler. Bu yuzden tahta paller ile genelde daha kolay otorotasyon yapilir. Hafif paller ani aci degisikliklerine daha net cevap verecektir. Pitch pump sirasinda helikopteri daha yukari firlatirlar mesela. Ayni sekilde hafif pal ile helikopter, cyclic komutlara daha fazla tepki verir. Hafif pal ile otorotasyon zorlasir.

Tahta pallerin havaya surtunmesi daha fazla oldugu icin ayni throttle degeri ile helikopter daha az kafa hizi elde edecektir. Bu durumda karbonfiber pallerin daha verimli oldugunu soyleyebiliriz.

Tahta pallerin en guzel ozelligi bir kirim aninda masrafi dusurmeleri. 50 sinifi helikopterlerde alan turu ve hover, daha asagisi modellerde ise tum manevralar icin tahta paller kullanilabilir. Tahta pal kullanirken dikkat edilmesi gereken husus tahta pallerin guvenli oldugu maksimum bir kafa hizi oldugudur.
50'lik helikopterler icin bu deger 16oo devirdir. Daha fazlasina ihtiyaciniz varsa karbonfibere gecmeniz gerekir.

Bir kirim aninda pallerin kopup etrafa gitmesi kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Bu hususun biraz ustune basmak istiyorum; kesinlikle istenmeyen bir durumdur. Acik olmasi icin bir kere daha yazmakta yarar gordum, kirim aninda paller kesinlikle kirilip ayrilmamalidir.
Kirim aninda pallerden birisinin yarisinin kopup gitmesi ilk olarak etraftaki insanlar icin tehlike arz eder. 50'lik bir helikopter icin konusacak olursak, 238 km hiz yapan palin yerinden kopup uzerinize gelmesini ister misiniz? Kesinlikle etraftaki canlilar icin tehlike arz eden bir durumdur.
Ayni sekilde kirim aninda pallerden birisinin yarisindan kopup firlamasi kafada inanilmaz bir balans eksikligi yaratacak ve helikopterin kendi kendisini parcalamasina neden olacaktir. Pal kirilipta yerinde kalirsa eger hasar kuyruk borusu ve ball linkler ile sinirli kalabilir.

Karbonfiber pallerin hepsinin icinde kokten uca kadar uzanan cubuklar vardir. Bu cubuklarin amaci kirim aninda karbonfiber palin saga sola ucmasini onlemek ve tehlikeyi dusurmektir.

Bilmemkac metre yuksekte pallerim kuyruk borusuna carptiginda ayni seyi bizzat yasadim. 3d amaci pal kullanmiyordum ayrica dampenerlarimda esnekti. Pallerin cok fazla kirilmamis olmasi hasari buyuk olcude azaltti. Kuyruk takimi, shaftlar ve kafada sadece bir tane ball link hasari vardi.

Alıntıdır ama orjinal kaynağını hatırlamıyorum.
 
Ynt: Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

teşekkürler.
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Mehmet çok güzel noktalara değinmişsin ancak bende müsadenle Flybarless kullandığım için bu tip heliler için özellikle yapılan ve ağırlık merkezleri diğer pallere göre ortada değilde pallerin bitim noktalarında olan Flybarless Pallere değineceğim.Flybarless paller özellikle son senelerde yaygınlaştı ve benim gibi düşünen arkadaşlarımızın hepsi ilk önce denemek amacıyla koştura koştura bu pallerden satın aldık.Paller açıkça söylemek gerekirse benim hoşuma gitmedi tabii ki bana göre bunun nedenleri var.Birinci neden heliktopter havada gerçekten çok stabil duruyor ancak tecrübesi ne olursa olsun hemen hemen bütün arkadaşlarımızın farkedeceği derecede helikopteri sağırlaştırıyor ve ağırlaştırıyor.O yüzden ben normal flybarlı helikopterler için kullanmış olduğumuz standart tip palleri kullanıyorum.İkinci sebep ise normal pallere göre daha ağır oldukları için bu kesinlikle ağırlık merkezinin uçlarda olmasından dolayı palin genel ağırlığındaki mecburi artıştan kaynaklanıyor motora daha çok yük biniyor ve sanki bir hafta önce uçtuğunuz helinin birden motorunun yetersiz kaldığını hissediyorsunuz ki, zaten çoğumuz uçmak için çok şeyden fedakarlık ederek ve kilometrelerce yol giderek birkaç saat uçuş yapıp rahatlayıp evlerimize geri dönüyoruz, flybarless paller ile alacağımız maksimum heyecanı neden kısıtlayalım, bu tamamen şahsi fikrimdir.Yüzlerce hayatını bu işe vermiş kişiler tarafından tasarlanarak ortaya çıkan, teknoloji harikası pallere laf söylemek beni biraz utandırsada ben normal paller ile daha mutluyum. :saygilar:
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Görüş ve deneyimlerini bizlerle paylaştığın için çok teşekkürler Tuğra abi :bravo:

Mesajının ilk konuya link olarak ilave ettim %p

Aslında buna benzer şeyleri ben de nette okumuştum. Ama malum her okunan doğru olmayabiliyor, çoğu zaman eksik oluyor :embarras:
Önemli olan senin gibi deneyip kullanan kişilerin görüşleri. Bu nedenle eminim bizlerle paylaştığın bilgiler, bu pali denemek isteyen arkadaşlar için önemli bir referans olacaktır :)
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Tuğra Bey,
Bu söylediğiniz her sınıf için geçerli midir acaba? Örnek 690 mm'lik 700 sınıfı bir helikopterde de mi kullanmıyorsunuz FBL pal?
Bu durum FBL Ünitesi'nin performansını etkilemez mi?
 
N.Tuğra Tuncel' Alıntı:
Mehmet çok güzel noktalara değinmişsin ancak bende müsadenle Flybarless kullandığım için bu tip heliler için özellikle yapılan ve ağırlık merkezleri diğer pallere göre ortada değilde pallerin bitim noktalarında olan Flybarless Pallere değineceğim.Flybarless paller özellikle son senelerde yaygınlaştı ve benim gibi düşünen arkadaşlarımızın hepsi ilk önce denemek amacıyla koştura koştura bu pallerden satın aldık.Paller açıkça söylemek gerekirse benim hoşuma gitmedi tabii ki bana göre bunun nedenleri var.Birinci neden heliktopter havada gerçekten çok stabil duruyor ancak tecrübesi ne olursa olsun hemen hemen bütün arkadaşlarımızın farkedeceği derecede helikopteri sağırlaştırıyor ve ağırlaştırıyor.O yüzden ben normal flybarlı helikopterler için kullanmış olduğumuz standart tip palleri kullanıyorum.İkinci sebep ise normal pallere göre daha ağır oldukları için bu kesinlikle ağırlık merkezinin uçlarda olmasından dolayı palin genel ağırlığındaki mecburi artıştan kaynaklanıyor motora daha çok yük biniyor ve sanki bir hafta önce uçtuğunuz helinin birden motorunun yetersiz kaldığını hissediyorsunuz ki, zaten çoğumuz uçmak için çok şeyden fedakarlık ederek ve kilometrelerce yol giderek birkaç saat uçuş yapıp rahatlayıp evlerimize geri dönüyoruz, flybarless paller ile alacağımız maksimum heyecanı neden kısıtlayalım, bu tamamen şahsi fikrimdir.Yüzlerce hayatını bu işe vermiş kişiler tarafından tasarlanarak ortaya çıkan, teknoloji harikası pallere laf söylemek beni biraz utandırsada ben normal paller ile daha mutluyum. :saygilar:

Her ne kadar helikopter kullanmasam da mevcut dinamik bilgim ile eklemek isterim, ağırlık merkezinin pervane uçlarında olması sağa ve sola yatışlarda daha hızlı ancak toparlanmada yavaş ve sıkıntılı olacaktır diye düşünüyorum, merkezkaç kuvvetinde ağırlık merkezi eksenden ne kadar uzakta olursa o kadar çok sıkıntı ve vibrasyon demektir diye düşünüyorum.
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Türker Akgün' Alıntı:
Tuğra Bey,
Bu söylediğiniz her sınıf için geçerli midir acaba? Örnek 690 mm'lik 700 sınıfı bir helikopterde de mi kullanmıyorsunuz FBL pal?
Bu durum FBL Ünitesi'nin performansını etkilemez mi?

Türker merhaba Bey kelimesini aramızda kullanmamanın aramızda problem olmayacağını tahmin ediyorum ;)
FBL palleri özellikle denemek amacı ile Trex 600 helikopterimde kullandım stabillik inanılmaz derecede değişti ancak hareket kabiliyetide bununla orantısal olarak aşağıya düştü.Eskiden yaptığım sert manevralara ve tictoclara heli biraz daha duyarsız olmaya başladı.Benim bir kullanıcı olarak bundan çıkardığım sonuç helikopteriniz ile F3C uçuşları yapacağım helikopter ben ne istiyorsam onu çok stabil olarak yapsın diyorsan kesinlikle FBL paller ki ben bunu Radix 600 mm. paller ile denedim tamamdır ancak uçayım, kaçayım ;) collective managment'i zorlayıp helinin gövdesini esnetecek kadar sert hareketlere gireyim diyorsan o zaman FBL pallerden uzak durup normal flybarlı heliler için yapılan standart pallerle uçmakta fayda var.Benim kullandığım Radix pallerin en hoşuma giden tarafı inanılmaz derecede güzel oto yapması idi seninde bildiğin gibi 700'ün yaptığı otoyu malesef 600 yapamıyor ancak bu palleri takınca olaylar birden değişti heli inanılmaz derecede oto konusunda güçlendi ve zamanı ve collective için biraz daha tolerans tanıdı bana. Benim izlenimlerim nacizane bu yöndedir.Hatalarım var ise düzeltilecek bunada açığım. :D
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Yavuz DEMİRTAŞ' Alıntı:
N.Tuğra Tuncel' Alıntı:
Mehmet çok güzel noktalara değinmişsin ancak bende müsadenle Flybarless kullandığım için bu tip heliler için özellikle yapılan ve ağırlık merkezleri diğer pallere göre ortada değilde pallerin bitim noktalarında olan Flybarless Pallere değineceğim.Flybarless paller özellikle son senelerde yaygınlaştı ve benim gibi düşünen arkadaşlarımızın hepsi ilk önce denemek amacıyla koştura koştura bu pallerden satın aldık.Paller açıkça söylemek gerekirse benim hoşuma gitmedi tabii ki bana göre bunun nedenleri var.Birinci neden heliktopter havada gerçekten çok stabil duruyor ancak tecrübesi ne olursa olsun hemen hemen bütün arkadaşlarımızın farkedeceği derecede helikopteri sağırlaştırıyor ve ağırlaştırıyor.O yüzden ben normal flybarlı helikopterler için kullanmış olduğumuz standart tip palleri kullanıyorum.İkinci sebep ise normal pallere göre daha ağır oldukları için bu kesinlikle ağırlık merkezinin uçlarda olmasından dolayı palin genel ağırlığındaki mecburi artıştan kaynaklanıyor motora daha çok yük biniyor ve sanki bir hafta önce uçtuğunuz helinin birden motorunun yetersiz kaldığını hissediyorsunuz ki, zaten çoğumuz uçmak için çok şeyden fedakarlık ederek ve kilometrelerce yol giderek birkaç saat uçuş yapıp rahatlayıp evlerimize geri dönüyoruz, flybarless paller ile alacağımız maksimum heyecanı neden kısıtlayalım, bu tamamen şahsi fikrimdir.Yüzlerce hayatını bu işe vermiş kişiler tarafından tasarlanarak ortaya çıkan, teknoloji harikası pallere laf söylemek beni biraz utandırsada ben normal paller ile daha mutluyum. :saygilar:

Her ne kadar helikopter kullanmasam da mevcut dinamik bilgim ile eklemek isterim, ağırlık merkezinin pervane uçlarında olması sağa ve sola yatışlarda daha hızlı ancak toparlanmada yavaş ve sıkıntılı olacaktır diye düşünüyorum, merkezkaç kuvvetinde ağırlık merkezi eksenden ne kadar uzakta olursa o kadar çok sıkıntı ve vibrasyon demektir diye düşünüyorum.
Toparlanmada daha yavaş olacağı ve sert manevralarda kırım getireceğine katılıyor ancak vibrasyon kısmına katılmıyorum çünkü denemelerimde vibrasyon ile karşılaşmadım bunun sebebide vibrasyon yapmayacak şekilde palin dinamik yapısının düzenlenmesi.Sizlerinde bildiği gibi kullanmak için almış olduğumuz parçaların tüketiciye ulaşmasına kadar olan süreçte bunlar deneniyor ve en mükemmel haliyle(iyi markalardan bahsediyorum) bizlerin kullanımına sunuluyor.
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

N.Tuğra Tuncel' Alıntı:
Türker merhaba Bey kelimesini aramızda kullanmamanın aramızda problem olmayacağını tahmin ediyorum ;)
FBL palleri özellikle denemek amacı ile Trex 600 helikopterimde kullandım stabillik inanılmaz derecede değişti ancak hareket kabiliyetide bununla orantısal olarak aşağıya düştü.Eskiden yaptığım sert manevralara ve tictoclara heli biraz daha duyarsız olmaya başladı.Benim bir kullanıcı olarak bundan çıkardığım sonuç helikopteriniz ile F3C uçuşları yapacağım helikopter ben ne istiyorsam onu çok stabil olarak yapsın diyorsan kesinlikle FBL paller ki ben bunu Radix 600 mm. paller ile denedim tamamdır ancak uçayım, kaçayım ;) collective managment'i zorlayıp helinin gövdesini esnetecek kadar sert hareketlere gireyim diyorsan o zaman FBL pallerden uzak durup normal flybarlı heliler için yapılan standart pallerle uçmakta fayda var.Benim kullandığım Radix pallerin en hoşuma giden tarafı inanılmaz derecede güzel oto yapması idi seninde bildiğin gibi 700'ün yaptığı otoyu malesef 600 yapamıyor ancak bu palleri takınca olaylar birden değişti heli inanılmaz derecede oto konusunda güçlendi ve zamanı ve collective için biraz daha tolerans tanıdı bana. Benim izlenimlerim nacizane bu yöndedir.Hatalarım var ise düzeltilecek bunada açığım. :D
Tuğra Abi detaylı bilgilendirme için teşekkür ederim. :saygilar:
İlk fırsatta FBL helikopterime normal pal takıp nasıl uçacağını deneyeceğim, merak ettim doğrusu.
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?


Daha agresif ve atak olacaktır. Stabillik adına biraz kayıp olacaktır ancak ben tercihimi FBL helikopterde normal palden yana kullaniyorum
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Benim de TREX 600 esp var, henüz işin başında olduğum için stabilllik benim için çok önemli.

Bende normal palleri çıkarıp FBL pal taktım. İnanılmaz etkiledi makinayı daha stabil ve çok daha az hareketli oldu :thumbup: Ben de benim gibi alan uçuşu yapan ,çok hareket istemiyenlere FBL pal öneriyorum.

Paylaşılan bu bilgiler için çok teşekkür ediyorum. Expo ayarlarını mehmet beyin dediği gibi biraz sağırlaştırdım. FBL palleri de takınca çok daha stabil,alan turları içinde keyifli bir çalışma oldu. Benim gibi alan turları atan arkadaşlarıma tavsiye ederim. :yuppi: %p
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

adnan kaptan' Alıntı:
Bende normal palleri çıkarıp FBL pal taktım. İnanılmaz etkiledi makinayı daha stabil ve çok daha az hareketli oldu :thumbup: Ben de benim gibi alan uçuşu yapan ,çok hareket istemiyenlere FBL pal öneriyorum.

Paylaşılan bu bilgiler için çok teşekkür ediyorum. Expo ayarlarını mehmet beyin dediği gibi biraz sağırlaştırdım. FBL palleri de takınca çok daha stabil,alan turları içinde keyifli bir çalışma oldu. Benim gibi alan turları atan arkadaşlarıma tavsiye ederim. :yuppi: %p
Adnan Bey, elimde standard pallerden hali hazırda olduğu için, FBL geçişim sonrası onları kullanmaya devam ettim. Ama en kısa süre içerisinde FBL paller ile deneme yapıp, aradaki farkı görmek istiyorum :thumbup: Bu arada EXPO'nun işinize yaramasına ayrıca sevindim :thumbup:
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

mehmet bey verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim,hobini ve sitenin acemisi olmak böyle bişey işte,yavaş yavaş alışacağız. :saygilar:
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

Konuyu baya bir sure sonra tekrar acmis olacagim kusura bakmayin ama,

Flybarless bir helide ahşap pal kullanilabilirmi ?
3D ile işim yok sadece hover ve meydan turu yapiyorum, buna gore cevaplarsaniz sevinirim,

Tesekkurler
 
Ne tür pal kullanmaliyim ? Farklari nelerdir ?

FB / FBL farkettiğini zannetmiyorum. Boyut daha önemli faktör. 450 sınıfı heli harici kullanmazdım.