www.bilimselyuzme.com

Neden Lion tercih edebiliriz ve etmeliyiz ?

Sahsim ve kendim olarak hala Li-po kullaniyorum.

Bir kez üstündeki vaatlere kanıp 18650 hücrelerle 6S 2P bir paket yaptırdım ama beklediğim gibi olmadı. Aynı setup 6S LiPo ile en fazla 55-60 Amper görürken Li ion pakette daha ilk 10 saniyede voltaj ciddi şekilde düştü ve kalkışta ESC düşük voltaj koruması devreye girdi. Sonra korumayı kapattım ama piller teoride ulaşması gereken 70 A değerini hiçbir zaman vermedi. Satıcıya sorduğumda hücre başına 30- 35 Amper alabilmem için pilleri soğutmam gerektiğini söyleyince hem ona hem kendime kızdım ve Li ion macerasını bıraktım. Hazırlattığım paketi de gidip 1/10 tanklarımdan birine taktım.


Bizde LiPo bulmak zor, neyse ki komşumuz bu konuda çok yardımcı oluyor. Sezonu kapatmadan Yunan adalarına geçmeden önce tanesi 40 avrodan GNB 6S 5000 pilleri siparis verdim. Gens Ace bana over rated geldigi icin diye uzun süre CNHL kullandım ama sonra GNB yi keşfettim ki özellikle büyük kapasitelerde gerçekten iyi. Yanına bir de Ege havası eklenince tadından yenmiyor...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Ben izmit Arslanbey pistinde @Ali Haydar GÖK 420 size helikopterde gördüm lion piller uygun şekilde kurgulandığında gayet başarılı sonuç veriyor. Belki 6s değil 7s2p pil ile deneme yapabilirsiniz . Hatta benim trex 700 emektar helikopter için bu yaz lion pil temin etmeyi düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Sahsim ve kendim olarak hala Li-po kullaniyorum.

Bir kez üstündeki vaatlere kanıp 18650 hücrelerle 6S 2P bir paket yaptırdım ama beklediğim gibi olmadı. Aynı setup 6S LiPo ile en fazla 55-60 Amper görürken Li ion pakette daha ilk 10 saniyede voltaj ciddi şekilde düştü ve kalkışta ESC düşük voltaj koruması devreye girdi. Sonra korumayı kapattım ama piller teoride ulaşması gereken 70 A değerini hiçbir zaman vermedi. Satıcıya sorduğumda hücre başına 30- 35 Amper alabilmem için pilleri soğutmam gerektiğini söyleyince hem ona hem kendime kızdım ve Li ion macerasını bıraktım. Hazırlattığım paketi de gidip 1/10 tanklarımdan birine taktım.

Son birkaç yılda Li-Ion piller çok gelişti. Bundan 4 5 sene önce 18650 VTC6 ya da VTC5A pillerle 20 - 30A deşarj veren piller anca yapılıyordu o da orijinal VTCx pil bulabilirseniz.

Ancak şimdi hem 21700 piller yaygınlaştı hem de pillerin kapasite ve kimyasal performansları ciddi anlamda iyileşti. Bu konu altında da bahsedilen EVE40PL piller, gelinen noktayı gösteriyor. Hatta şimdi EVE50PL isminde yeni modeli çıkacak. Yani öyle bir noktaya gelindi ki bir quad için minimum 2 paralel yapmak şartken EVE40PL ile 6S1P paketle 40 - 50A çeken bir quadcopter çok iyi uçuyor.

Ama tüm faydaları bir yana, yapımı özen isteyen piller. Bu nedenle hala yüksek akım çeken VTOL gibi projelerimde bulabilirsem Li-Po kullanmaya çalışıyorum. Çünkü Li-Ion pillerde punta kaynak ile hücreler birbirine birleşiyor ve kaynağın çok iyi olması gerekiyor, yüksek akım çekecekseniz.


Bizde LiPo bulmak zor, neyse ki komşumuz bu konuda çok yardımcı oluyor. Sezonu kapatmadan Yunan adalarına geçmeden önce tanesi 40 avrodan GNB 6S 5000 pilleri siparis verdim. Gens Ace bana over rated geldigi icin diye uzun süre CNHL kullandım ama sonra GNB yi keşfettim ki özellikle büyük kapasitelerde gerçekten iyi. Yanına bir de Ege havası eklenince tadından yenmiyor...

Komşu olmasa halimiz harap, ben de CNHL 6S 1300 mAh ve 1500 mAh pilleri getirenlerden alıyorum. Tattu güzel ama pahalı, ancak CNHL'yi de düzgün kullanırsanız uzun süre gidiyor. 3 yıllık 6S CNHL pillerim var ve iç dirençleri hala kullanılabilir düzeyde.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Sahsim ve kendim olarak hala Li-po kullaniyorum.

Bir kez üstündeki vaatlere kanıp 18650 hücrelerle 6S 2P bir paket yaptırdım ama beklediğim gibi olmadı. Aynı setup 6S LiPo ile en fazla 55-60 Amper görürken Li ion pakette daha ilk 10 saniyede voltaj ciddi şekilde düştü ve kalkışta ESC düşük voltaj koruması devreye girdi. Sonra korumayı kapattım ama piller teoride ulaşması gereken 70 A değerini hiçbir zaman vermedi. Satıcıya sorduğumda hücre başına 30- 35 Amper alabilmem için pilleri soğutmam gerektiğini söyleyince hem ona hem kendime kızdım ve Li ion macerasını bıraktım. Hazırlattığım paketi de gidip 1/10 tanklarımdan birine taktım.


Bizde LiPo bulmak zor, neyse ki komşumuz bu konuda çok yardımcı oluyor. Sezonu kapatmadan Yunan adalarına geçmeden önce tanesi 40 avrodan GNB 6S 5000 pilleri siparis verdim. Gens Ace bana over rated geldigi icin diye uzun süre CNHL kullandım ama sonra GNB yi keşfettim ki özellikle büyük kapasitelerde gerçekten iyi. Yanına bir de Ege havası eklenince tadından yenmiyor...
Zaman geçiyor ve her şey gelişiyor. Lion pillerin voltaj sarkması hesaba katılmadan setup kurmak hayal kırıklığı yaratabilir. Diğer taraftan setupın ne kadar amper çektiğini ve pillerin bu amperleri verip veremediğini de iyi hesap etmek gerekiyor. Bunlara uygun şekilde lion kullanıldığında performanstan ödün vermeden sıkıcı bir şekilde uzun uçmak mümkün oluyor. Ayrıca 18650ler hala lion gibi sayılabilir. 21700ler daha çok lipo ile boy ölçüşebilecek durumda. Tabi genel rc kullanımından bahsediyorum.

Linkteki konuda detaylı bilgi vermeye çalıştım. Ve 420 size bir modelde 6 seri hücrenin canına okumak pek mümkün olmuyor. Anlık 90a leri gördüm. Uygun şartlarda devamlı 90a çekmek bile mümkün...



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet YILMAZ
@Ali Haydar GÖK hocam sizin rcgroups forumundaki Li-Ion test başlığındaki mesajlarınızı da görmüştüm. EVE40PL piller içi nasıl bir kaynak methodu izlediniz? Ben iki pilimin birinde bakır + nikel, diğerinde ise 3 kat 0.2 x 10 mm nikel kullandım. Şu ana kadar ikisinde de sorun yaşamadım ancak 50A üstüne de çıkmak nasip olmadı eldeki quadcopterler ile.
 
@Ali Haydar GÖK hocam sizin rcgroups forumundaki Li-Ion test başlığındaki mesajlarınızı da görmüştüm. EVE40PL piller içi nasıl bir kaynak methodu izlediniz? Ben iki pilimin birinde bakır + nikel, diğerinde ise 3 kat 0.2 x 10 mm nikel kullandım. Şu ana kadar ikisinde de sorun yaşamadım ancak 50A üstüne de çıkmak nasip olmadı eldeki quadcopterler ile.
Benim metodumda seninki gibi kat kat nikel puntalamak oldu. Ama nikelleri teker teker puntaladım. Yani 3ünü de üst üste koyup basmadım. Her birini tek tek puntaladım. Toplam 5er adet. Hoş oldu mu? Hayır. İş gördü mü? Evet. Anlık 96 amper gördüğümü hatılıyorum. Ama helikopterde çok denemediğim için bilmiyorum. Diğer taraftan 96a görmek için modeli de hatrı sayılır şekilde zorluyorum. Ve tabi bu çok da hoşuma gitmiyor.

Şunu söyleyebilirim. Bakırı nikel ile pil arasına koyma mantığı daha rahat akım geçmesi için. Ve ısınmaması için. Biraz da voltaj sarkmasını minumuma çekmek için. Akımın rahat geçmesini sağladım bu şekilde üst üste nikel puntolayarak. Nereden anlıyorum. Çünkü normalde en çok ısınan yerlerden biri de nikel şeritler olması lazım. Fakat gayet soğuktu puntaladığım şeritler. En zor uçuşun sonunda bile şeritler ısınmamıştı. Haliyle basit bir şekilde iş gördü. Ama denemek için değil de uzun zaman kullanacağım bir paket yapacak olsam kesinlikle bakır sandviç sistemini kullanırdım. E tabi bir de uygun makinem olsaydı :D Bendeki en ince şeritleri bile dinlene dinlene puntalayabiliyor maalesef.
 
Bence LiIon konusunda en önemli sorunumuz çakma olmayan, gerçekten kaliteli hücrelere ulaşma zorluğumuz.

Molicell ve EVE40PL pillerin üzerinden seri kodu ve barkod oluyor otantikliği sorgulamak için. Bir de güvenilir yerlerden almak lazım. Ben pilpaketi.com üzerinden alıyorum öneririm.
 
Molicell ve EVE40PL pillerin üzerinden seri kodu ve barkod oluyor otantikliği sorgulamak için. Bir de güvenilir yerlerden almak lazım. Ben pilpaketi.com üzerinden alıyorum öneririm.
Evet, ortalıkta çok komik piller var. Adamlar güya 4000mAh 18650 pili 90-100 liraya falan satıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Evet, ortalıkta çok komik piller var. Adamlar güya 4000mAh 18650 pili 90-100 liraya falan satıyor.

Maalesef, 18650 pillerde öne çıkan birkaç model olduğu için ve herkes de ondan talep ettiği için çakması çok oluyor. Bir de özellikle e-sigara kitlerinde 18650 daha çok kullanılıyor sanırım, bundan kaynaklı da komik rakamlı çakma pillere rağbet ediyorlar.

21700, 18650'ye göre biraz daha büyük ve ağır ama hem fiziksel olarak yüksek akım isterilerini karşılayabilecek pakete sahip hem de piyasada alternatifi çok. Eve 40-PL, Molicel P42B, P54B, P50B ve yeni çıkacak P60B gibi pilleri hobiciler tarafından uzun süredir kullanılıyor.
 
Komşu olmasa halimiz harap, ben de CNHL 6S 1300 mAh ve 1500 mAh pilleri getirenlerden alıyorum. Tattu güzel ama pahalı, ancak CNHL'yi de düzgün kullanırsanız uzun süre gidiyor. 3 yıllık 6S CNHL pillerim var ve iç dirençleri hala kullanılabilir düzeyde.
İşportadan ithal ürün satışı yalnızca vergi kaybına yol açmıyor, dürüst esnafın emekle kurduğu düzeni de bozuyor. Mevzuat kişisel kullanım için istisna tanır, ticarete döküldüğünde hem kamu zararı doğar hem de haksız rekabet oluşur. 30 euro eşiğinin arkasında da bu tür suiistimallerin payı var.
 
İşportadan ithal ürün satışı yalnızca vergi kaybına yol açmıyor, dürüst esnafın emekle kurduğu düzeni de bozuyor. Mevzuat kişisel kullanım için istisna tanır, ticarete döküldüğünde hem kamu zararı doğar hem de haksız rekabet oluşur. 30 euro eşiğinin arkasında da bu tür suiistimallerin payı var.

Sizin fotoğrafı sonradan gördüm, bizim birkaç kişi alıp getirttiğimiz piller toplam 8 - 9 adeti geçmiyor. Ben o kadar pili yanımda taşımaya ya da evde tutmaya cesaret edemezdim açıkçası. Hatta fotoğrafı görünce kontrol ettim, 2023'te 2 adet 6S 1300 mAh, 2024'te ise aynı pillerin 1500 mAh'ını bu sefer üç adet almışım. Genelde CNHL ya da Tattu'nun Avrupa depolarında istediğimiz pil olunca toplanıp, sipariş geçip, alıyoruz.

30 Euro kuralı gelmeden önce Aliexpress'ten yaptığım birçok alışverişte vergi veriyordum, o zaman sistem güzeldi direkt Aliexpress üzerinden vergini ödeyip, kargo ile gelmesi sağlanıyordu ürünün. Posta vs. kategorisine de girmiyordu. Böyle devam etse güzel olurdu en azından fiyat yüksek olsa bile ürün alabiliyorduk. Belki Aliexpress harici siparişlerde vergi takibi zor olabilirdi ama orada da Aliexpress gibi pazar yerlerine özel muamma gösterilebilirdi.

Bu vergi olayı sonrası ülkemizde hobi parçalarını satanlar iyice fiyatlarını arttırdı. Artık fiyatlandırma ürünün fiyatı + %20-30 kar + %20 KDV şeklinde gidiyor. Ben yine de fpvdronemarket, robocombo, f1depo gibi sitelerden ihtiyacım olan ürünleri, fiyatı da makul ise alıyorum. Ama bazı siteler var ki (özellikle şu yarışmalarda kullanılan ürünleri satanlar) %60 - 70'e varan kar oranları ile satıyorlar.

Ben buna da bir nebze tamam diyorum sonuçta şirket kurulmuş, vergi var fatura var muhattap var. Ancak bir de yurt dışından çanta çanta ürün getirip burada faturalı KDV'li fiyatından pahalıya satanlar var sarı sitede, hem piyasaya hem de hobiye büyük zarar veriyorlar. Yani her hobi grubu içinde alım satım olur, hobiciler kendi arasında ihtiyacı olan ya da kullanmadıkları parçaları uyguna al sat yapar, bu zaten senelerdir olan bir gelenek. Ama yurt dışından hele de Avrupa ülkelerinden vergi geri ödemesi kullanarak aldığı ürünleri burada çok daha yükseğe satmaya çalışanlar hobi kültürüne zarar veriyor.

Pil meselesi ise daha karışık bir nokta. Zaten vergi olayı öncesi de pil getirmek imkansız hale gelmişti. Yurt içinde de CNHL, Tattu gibi markaların pillerini satan tek tük kişiler var, çoğunun ya fiyatı çok yüksek, ya da depolarda çok üzün süre beklediği için bayatlıyor. Birkaç kullanım sonrası tek hücresi ölen pillerim oldu bu nedenle.

Mesela kendim sene başı bir yurt dışı ziyaretimde yeni çıkan DJI O4 Pro Air Unit'i £209'e almıştım oranın Amazon'u üzerinden. Aynı ürünleri çanta çanta getirenler burada 15.000'e falan satıyordu. Hala da sarı site üzerinden nereden geldiği bilinmeyen ürünleri satanlar var. Pilleri almak yine sıkıntı, uçakta taşıması dert. Drone ve ekipman varsa izin veriliyor ama tek başına Li-Po pil TSA'den geçmiyor.

Dilerim bu sorun bir an önce çözülür. Zira 30 Euro sınırı şu an hobi amaçlı hiçbir şey alamamamıza sebep oluyor.
 
Son düzenleme: