Phoenix Domino Trainer ARF: İlk RC deneyimim.

Katılım
10 Nis 2020
Mesajlar
149
Tepkime puanı
196
Yaş
37
Konum
Mersin
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba Rckolik sakinleri. Model uçağa, daha doğrusu modelcilik hayatıma Domino ile başlıyorum. İlerleyen zamanlarda yapım sürecini fotoğraflarla paylaşacağım ARF kitim geldi. Hatta sabırsızlıktan iniş takımlarını, rudderi ve elevatörü monte ettim. Rudder ve elevatör montajında yapıştırıcı kullanmadım. İki vidayla monte edildiği için ve elimle kontrol edip gayet sağlam olduğu kanısına vardığım için açıkçası yapıştırıcı kullanmak istemedim. Ama kanatları birbirine monte ederken kesinlikle yapıştırıcı kullanacağım. Bunun dışında gözümün nuru, sevdiceğim O.S. 46AX II motorum kargoda geliyor. Dün elime ulaşması gerekiyordu ama malum süreçten dolayı henüz gelmedi. Verici, alıcı, buji kızdırıcı, servolar, pervaneler vb ürünler de şu an kargodalar. Neredeyse tüm malzemeler kesinleşti. Yalnız elektronik kısmında tavsiyelerinize ihtiyacım var. Yanlış bir malzeme almak istemiyorum. Gerek yüksek maliyet, gerekse iade ve geri alma süreçlerinin sıkıntılı, uzun süren işlemler olması sebebiyle yanlış malzeme alma konusunda endişeliyim. Uçağımın üzerindeki elektronik aksam sadece 4 adet servodan, alıcıdan, on-off switchten ve pilden oluşacak. Servo ve alıcı tamam, halloldu. Switch olarak sadece açma-kapamaya yarayan, çok basit bir anahtar düşünüyorum. Hani şu ilkokulda yaptığımız, bir küçük ampül, iki kalem pil, bir anahtar ve kablolardan oluşan devredeki anahtar var ya, işte o anahtardan almayı düşünüyorum. Pil konusunda ise; Duracell, GP ya da Varta'nın şarj edilebilir, AA 1,5V 2600mAH pillerinden 4 adet alıp, bir de 4'lü pil yatağı alıp kullanmaya karar verdim. Ama sonra, gerek burada okuduğum bilgilere, gerekse çok az olan elektronik bilgime dayanarak bir kaç şey kafama takıldı. Şimdi servolar 4,8-6 arası voltaj istiyor. 4 pilin toplamı 6V, ama bu piller çok kısa sürede biter de, uçak havadayken servolar çalışmaz diye bir düşünce aldı beni. Bu şarjlı pilleri kullanmalı mıyım, kullanmamalı mıyım, bahsettiğim switch uygun mudur, bu konularda ne önerirsiniz? Bu arada forumu hatim ettim desem yeridir. Hatta final sınavlarına çalışır gibi -bakın vize demiyorum final diyorum- ders notları çıkarıyorum, mesaiden kalan zamanlarda forumda araştırma yapıyorum sürekli. Tabi derste olduğu gibi burada da çok çalışınca ister istemez kafam karıştı. Bu yüzden sakın hiç araştırma yapmamışsın, forum konularına bakmamışsın demeyin ? Hani direkt balık istemiyorum, tutmayı öğrenmek istiyorum ama şimdilik kıyıdan olta sallamayı, denizlere ilerleyen zamanlarda açılmayı istiyorum. Son olarak ?? BAYRAMINIZ KUTLU, KANDİLİNİZ MUBAREK OLSUN ?
 
Öncelikle menteşe konusundaki kararın korkunç bir hata. Trainerlerde CA (bez ya da kağıt da deniliyor) menteşe kullanılır ve mutlaka usulüne uygun bir şekilde yapıştırılmaları şarttır. Bu konu tamamen tartışma dışıdır.
CA menteşe sadece ve sadece ince CA ile yapıştırılır. İki tarafa da eşit miktarda girdiğinden emin olunması için ortasına işaret toplu iğnesi takılır. Tüm yüzeyler güzelce birbirine oturtulduktan sonra yüzey bir tarafa yatırılıp menteşe ince CA ile doyurulur. Birkaç saniye sonra aynı işlem diğer yüzden de yapılır. Sonra menteşe bolca hareket ettirilir.
Umarım plastik menteşe yoktur kitte. Eğer plastik menteşe varsa (istersen fotoğraf at) o zaman tam menteşe hattına el kremi sürülür (yapışmaması için). Sonra menteşeler epoksi ile yerlerine yapıştırılır.
Yapıştırılmadan asla kullanılamaz!!!
Gelelim pile...
Patlar motorlu uçakta pil yatağı kullanmak pek mantıklı olmaz. Titreşim ile oluşabilecek temassızlık uçağın kontrolden çıkmasına yol açabilir.
Pil için iki seçenek var. Ya Lityum (Ion, Polimer ya da Fe) pil kullanılacak. Servoların modelini bilsek daha net konuşurduk ama eğer servolar High Voltage ise doğrudan 2S LiPo, LiFe ya da LiIon pil kullanılabilir. Değilse araya bir UBEC takılır.
Ama bir trainerde kaliteli bir NiMh pil paketi rahatlıkla iş görür. Dört ya da beş hücreli olabilir, bir şey farketmez. Ama kesinlikle kaliteli olmalı! Şu an piyasada iki farklı tip NiMh pil bulunur. Bir grup endüstriyel pillerdir. Pilcilerde yeşil yeşil görürsün. Bunlar sürekli şarjda duran, örneğin elektrikli tornavida vs gibi aletler içindirler. Modelde kullanılmamalıdırlar.
Modelde kullanılacak piller yeni nesil NiMh pillerdir. Bunlar LSD (Low Self Discharge) diye de bilinir. Panasonic Infinium, Sanyo Eneloop gibi ürünler bu kategoridedir. Varta'nın ve GP'nin de LSD tip pilleri vardır. Bunları ayırdetmenin en kolay yöntemi pakette şarjlı olup olmadıklarına bakmaktır (üzerinde yazar). Şarjlı satılanlar LSD pillerdir. Bu pillerden 4 ya da 5 tane alınıp pilcide punto kaynakla paket yaptırmak en doğru yoldur.
 
Bu arada sanırım yapıştırıcı konusunu yanlış anladım. Ama tanımlamaları doğru yapmamız lazım. Rudder olarak anlattığın şey anlaşılan dikey stabilize. Ona rudder denmez. Rudder onun arkasındaki hareketli parçadır. Aynı şekilde yatay duran sabit parçaya yatay stabilize denilir. Arkasındaki oynak parçaya elevatör denilir.
Dikey ve yatay stabların yapıştırılması konusunda mutlaka kılavuza uymalısın. Kılavuz yapıştır diyorsa kesinlikle yapıştırmalısın. Kuyruğu olmayan bir uçağı asla kontrol edemezsin!!!
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Switch elemanlar içinde en önemlilerindendir. Çünkü elektrik kesildiğinde uçakla ilişkin tamamen gitti demektir. O uçağın kafana çarpmayacağını kimse garanti edemez. O nedenle elektrik beslemesi hayati önem taşır. Mutlaka model için tasarlanmış kaliteli bir ON/OFF switch kullanmalısın. Yapacağın 10 lira tasarrufun modelin tamamen kaybı ve başkalarına zarar vermesi ile sonlanabileceğini asla unutma.
 
Zafer, yeni modelini güle güle uçur. Basmalı anahtar da olur, ancak sürgülü anahtar kullanmak adetten sayılıyor. Sürgülü anahtar daha küçük yapıda oluyor. İstediğin pili kullan. Şarjlı pil daha ucuza gelir. Voltaj düşmesine karşı vericiden fail safe modu ayarlanabilir veya telemetri ile alıcı pilinin düşük voltajda sinyal vermesi sağlanır.
Çok özür dilerim ama düşük voltaj nedeniyle reboot eden bir alıcı fail safe uygulamasını yapamaz! Alıcı yapsa da servolar komutları uygulayamaz.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Bu arada sanırım yapıştırıcı konusunu yanlış anladım. Ama tanımlamaları doğru yapmamız lazım. Rudder olarak anlattığın şey anlaşılan dikey stabilize. Ona rudder denmez. Rudder onun arkasındaki hareketli parçadır. Aynı şekilde yatay duran sabit parçaya yatay stabilize denilir. Arkasındaki oynak parçaya elevatör denilir.
Dikey ve yatay stabların yapıştırılması konusunda mutlaka kılavuza uymalısın. Kılavuz yapıştır diyorsa kesinlikle yapıştırmalısın. Kuyruğu olmayan bir uçağı asla kontrol edemezsin!!!
Evet ben yanlış tanımladım hocam. Dikey ve yatay stabların kuyruğa montajında yapıştırıcı kullanmadım. Çünkü modelin kutusunda yapıştırıcı kullanmadan birleştir yazıyor. Resimde görüldüğü gibi rudder menteşeleri fabrika çıkışı staba sabitlenmiş.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Zafer, yeni modelini güle güle uçur. Basmalı anahtar da olur, ancak sürgülü anahtar kullanmak adetten sayılıyor. Sürgülü anahtar daha küçük yapıda oluyor. İstediğin pili kullan. Şarjlı pil daha ucuza gelir. Voltaj düşmesine karşı vericiden fail safe modu ayarlanabilir veya telemetri ile alıcı pilinin düşük voltajda sinyal vermesi sağlanır.
Teşekkür ederim hocam umarım uçurabilirim. Kumandam alıcı pil seviyesini gösterdiği için ekstra voltaj gösteren cihaz alma gereği duymadım.
 
Öncelikle menteşe konusundaki kararın korkunç bir hata. Trainerlerde CA (bez ya da kağıt da deniliyor) menteşe kullanılır ve mutlaka usulüne uygun bir şekilde yapıştırılmaları şarttır. Bu konu tamamen tartışma dışıdır.
CA menteşe sadece ve sadece ince CA ile yapıştırılır. İki tarafa da eşit miktarda girdiğinden emin olunması için ortasına işaret toplu iğnesi takılır. Tüm yüzeyler güzelce birbirine oturtulduktan sonra yüzey bir tarafa yatırılıp menteşe ince CA ile doyurulur. Birkaç saniye sonra aynı işlem diğer yüzden de yapılır. Sonra menteşe bolca hareket ettirilir.
Umarım plastik menteşe yoktur kitte. Eğer plastik menteşe varsa (istersen fotoğraf at) o zaman tam menteşe hattına el kremi sürülür (yapışmaması için). Sonra menteşeler epoksi ile yerlerine yapıştırılır.
Yapıştırılmadan asla kullanılamaz!!!
Gelelim pile...
Patlar motorlu uçakta pil yatağı kullanmak pek mantıklı olmaz. Titreşim ile oluşabilecek temassızlık uçağın kontrolden çıkmasına yol açabilir.
Pil için iki seçenek var. Ya Lityum (Ion, Polimer ya da Fe) pil kullanılacak. Servoların modelini bilsek daha net konuşurduk ama eğer servolar High Voltage ise doğrudan 2S LiPo, LiFe ya da LiIon pil kullanılabilir. Değilse araya bir UBEC takılır.
Ama bir trainerde kaliteli bir NiMh pil paketi rahatlıkla iş görür. Dört ya da beş hücreli olabilir, bir şey farketmez. Ama kesinlikle kaliteli olmalı! Şu an piyasada iki farklı tip NiMh pil bulunur. Bir grup endüstriyel pillerdir. Pilcilerde yeşil yeşil görürsün. Bunlar sürekli şarjda duran, örneğin elektrikli tornavida vs gibi aletler içindirler. Modelde kullanılmamalıdırlar.
Modelde kullanılacak piller yeni nesil NiMh pillerdir. Bunlar LSD (Low Self Discharge) diye de bilinir. Panasonic Infinium, Sanyo Eneloop gibi ürünler bu kategoridedir. Varta'nın ve GP'nin de LSD tip pilleri vardır. Bunları ayırdetmenin en kolay yöntemi pakette şarjlı olup olmadıklarına bakmaktır (üzerinde yazar). Şarjlı satılanlar LSD pillerdir. Bu pillerden 4 ya da 5 tane alınıp pilcide punto kaynakla paket yaptırmak en doğru yoldur.
Servolarımın 4'ü de Hitec HS-311 Standart Servo, vericim FlySky FS-i6X, alıcım da vericinin yanında gelen FlySky FS-iA6B alıcı. Servolar sanırım High Voltage değil, öyle bir ibare bulunmuyor açıklamasında. Anladığım kadarıyla benim şarjlı AA pil düşüncem doğru ama siz pil yatağı yerine puntolama tavsiye ediyorsunuz. Yanlış hatırlamıyorsan sizin bir yazınızda bir Japonla ayaküstü sohbetinizde onun pil yatağı kullandığını ve pilleri yatağa taktıktan sonra yerinden çıkmaması için lastikle sardığından bahsetmiştiniz. Bana çok mantıklı gelmişti ve bu yatak fikrini de oradan almıştım. O yazıyı tekrar aradım bulamadım, siz olmayabilirsiniz de, emin olamadım. Bu durumda uçağımdaki elektronik aksama genel olarak baktığımızda, servolardan dolayı aksamın voltaj aralığı min 4,8V max 6V olacak. Voltaj 4,8'in altına inerse servolar çalışmayacak, 6'nın üstüne çıkarsa da muhtemelen yanacak. Doğru mu? 6V üstü pil kullanırsam bir de regülatör kullanmam gerekir diye düşünüyorum, ama tabi yanlış da düşünüyor olabilirim. Ayrıca 2 hücreli Li-po 7,4V gerilime sahip. Direkt olarak 2 hücreli Li-po kullanırsam servolara zarar verir mi yoksa bu gerilim tolere edilebilir mi? Tabi tamamen sarj edilmiş bir Li-po'da hücre başı gerilimin 4,2V değerine çıktığını da gözardı etmemiz lâzım. Bu arada siz yazdıktan sonra biraz araştırdım. Panasonic Infinium piller de artık Eneloop adıyla üretiliyormuş.
 
Son düzenleme:
Japon konusunu ben yazmıştım ama o adamın kullandığı kalitede bir pil kutusunu bizim piyasada bulmak kesin olarak imkansız. O nedenle puntolamayı tercih etmek lazım.
Servolardan dolayı aksamın voltaj aralığı min 4,8V max 6V olacak. Voltaj 4,8'in altına inerse servolar çalışmayacak, 6'nın üstüne çıkarsa da muhtemelen yanacak. Doğru mu?
Yanlış. Bu işler öyle pamuk ipliğine bağlı değil. Sistem 4 V hatta biraz daha altına kadar çalışır. 8.4V ile alıcı yanmaz. Servolar da genellikle sıkışmadıkları sürece yanmazlar. Ben Hitec'in ve Futaba'nın standart servolarını LiFe pillerle (max 7.2 V oluyor) uzun süre regülatörsüz kullandım. Tek bir servoma bile voltaj yüzünden bir şey olduğunu hatırlamıyorum.
Yine de ilk mesajımdaki önerilerim geçerlidir.
 
İlk mesajda radyonun markasını yazmadığınız için fail safe yazmıştım. Futaba T6K radyoda alıcı pili voltajı fail safe ayarı var. Alıcı pili belli bir gerilime düştüğünde, o kanala atanan servo hareket ettiriliyor. Örneğin gaz servosunu %30 a getiriyor. Alıcı pili FS voltajı ve servo hareket miktarı modelci tarafından belirleniyor. Diğer Futaba radyolarında da bu ayar olabilir. FlySky'da bu özellik yok, ama telemetri ayarlı ise mesele de yok tabii.
 
İlk mesajda radyonun markasını yazmadığınız için fail safe yazmıştım. Futaba T6K radyoda alıcı pili voltajı fail safe ayarı var. Alıcı pili belli bir gerilime düştüğünde, o kanala atanan servo hareket ettiriliyor. Örneğin gaz servosunu %30 a getiriyor. Alıcı pili FS voltajı ve servo hareket miktarı modelci tarafından belirleniyor. Diğer Futaba radyolarında da bu ayar olabilir. FlySky'da bu özellik yok, ama telemetri ayarlı ise mesele de yok tabii.
Telemetri var fakat 4,2V altına düşük voltaj alarmı veriyor. Servo 4,8-6V olduğuna göre düşük voltaj uyarısı aldığımda zaten iş işten geçmiş olmaz mı? Yani bana uyarıyı vermesi gereken min V değerinden 0,6V daha düşükken verdiğinde zaten servolarım çalışmaz durumda olmayacak mı? Kısacası 4,8-6V servo 4,2V'de çalışır durumda olacak mı? En azından sorunsuz bir şekilde iniş yapabileceğim süre kadar.
 
Servoların çoğu 4 Volt ile çalışır. Zaten 4,2 Volt alarmı o nedenle de ayarlanmış olabilir. Alarm çaldığı anda inişe geçersiniz.
 
Bu arada belli başlı bir kaç tane yerli internet alışveriş sitesi var. Genelde buralara bakıyorum, yurtdışı sitelere bakmıyorum. İlk defa model alışverişi yapıyorum. Bu sitelerdeki fiyatlar normal mi, yoksa bana mı aşırı pahalı geliyor? Döviz kuruyla ilgili tabiki de ama, çok şaşkınım açıkçası. Tamam, biraz maliyetli bir hobi olduğunu biliyorum ve yatırım maliyeti de daha yüksek olur diyorum, kendimi teselli ediyorum ama bilemedim ?
 
Bu işler öyle pamuk ipliğine bağlı değil. Sistem 4 V hatta biraz daha altına kadar çalışır. 8.4V ile alıcı yanmaz. Servolar da genellikle sıkışmadıkları sürece yanmazlar. Ben Hitec'in ve Futaba'nın standart servolarını LiFe pillerle (max 7.2 V oluyor) uzun süre regülatörsüz kullandım. Tek bir servoma bile voltaj yüzünden bir şey olduğunu hatırlamıyorum.
Yine de ilk mesajımdaki önerilerim geçerlidir.
Bu yazıdan sonra bir aydınlanma geldi bana, resmen kafamdaki o soru işareti ampül olup yandı. Çok teşekkür ederim:saygilar:Bu konu da halloldu çok şükür.