Phoenix Domino Trainer ARF: İlk RC deneyimim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeşil kalitesiz (dandik) kastım resimdeki pillerdi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Zafer Emre ESKİ
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeşil kalitesiz (dandik) kastım resimdeki pillerdi.
Ben de bunları kastediyorum ama bunlar kalitesiz değil. Kullanım amaçları farklı. Anlatmaya çalıştığım şey bu. Uzun süre şarj tutmak üzere tasarlanmış piller değil bunlar. Tıbbi alet olsun, el aleti olsun, bunlardan kullanıldığında sürekli şarja bağlı kalıyorlar. Örneğin şarjlı tornavidalar. Ya da el süpürgeleri. Hatta diş fırçaları.
 
Yakıt araştırması yaptım ve karar aşamasında şu 2 seçenek arasında kaldım:
1- Rapicon: %15 Nitro ve %20 Yağ içerikli yüksek viskoziteli 4 zamanlı uçak yakıtı.
2- Rapicon: %10 Nitro ve %18 Yağ içerikli standart viskoziteli 2 zamanlı uçak yakıtı.
OS46AXII olan motorum daha önce hiç çalıştırılmadı. Bu yüzden alışkın olduğu bir yakıt karışımı yok. Forumda ve motorun kılavuzunda yazılanlara göre 1. seçenek göz kırpıyor. Kılavuzda min.%18 hint yağı veya kaliteli sentetik yağlayıcı veya bu ikisinin karışımı yanı sıra %5-20 arası nitrometan içerikli yakıt kullanılması öneriliyor. Ayrıca yine kılavuzda, karbüratörün %20 yağlayıcı ve %15 nitrometan içerikli yakıt için zengin tarafta fabrikada ayarlandığı da yazıyor. Tabi kendim de tekrar ayar yapacağım, yani yapabilmeyi umut ediyorum.
Biri 4 zamanlı, diğeri de 2 zamanlı motorlar içinmiş konusuna hiç girmeyeceğim, çünkü o konuyu az önce okudum, öğrendim.
İki seçenekte de hint yağı yok. 1. seçenekteki fazla yağ oranı ve düşük nitrometan oranı ilk çalıştırma ve rodaj için ideal görünüyor. Fakat yüksek viskoziteden dolayı motorda gereğinden fazla yağlanma olur da, her yer yağla dolup yapış yapış macun gibi olur da sonrasında herhangi bir sıkıntı yaşar mıyım diye kafama takıldı. 2. seçenekteki düşük (1.'ye göre) nitrometan oranı ve kılavuza göre alt sınır yağ oranı da, iki seçenek arasında kalmama sebep oldu. Sonradan "Keşke almadan önce bi sorsaydın kardeşim!" gibi bir yorum okumamak için soruyorum. Hangisini önerirsiniz? Nitrometan oranı düşük olan mı yoksa yağ oranı yüksek olan mı? Bir de markayla ilgili hem çok olumlu, hem de çok olumsuz yorumlar yazılmış. Yakıt kalitesi olarak güncel durum nedir, biliyor musunuz?
 
Motorlar bilinçli varlıklar değildirler. Herhangi bir yakıta alışmaları söz konusu olamaz. Allahın iki zamanlı dandik motorunu bu kadar da adam yerine koymayın. İki zamanlı motor ne koysan çalışır. Yeter ki rutubet almamış olsun.

Bu arada ben hayatımda sadece bir bidon Rapicon kullandım daha doğrusu kullanamayıp döktüm.
 
  • Beğen
Tepkiler: Tamer Öztürk
İşin bence ilginç yanı şu. Yoksa üzücü mü demeliyim?
Hiçbir anlamı olmayan, yakıt markası, yağ oranı, yağın tam sentetik olması gibi konularda kılı kırk yaran arkadaşların hiçbiri, 46AX gibi segmansız motorlarda en büyük aşınmanın soğukken olduğu ve bu tür motorların çalıştırılır çalıştırılmaz vakit geçirilmeden tam gaza çıkarılıp ısıtılmaları gerektiği konusuna kafa yormazlar. Etrafınıza baktığınızda bunu bilen ve uygulayan bir Allahın kulunu göremezsiniz.
Sonra alanda sohbet ederken bunları anlatırsınız, bir kulaktan girer diğerinden çıkar. Ama bir yağ tartışması açın örneğin. Herkes dökülür.
 
Motorlar bilinçli varlıklar değildirler. Herhangi bir yakıta alışmaları söz konusu olamaz. Allahın iki zamanlı dandik motorunu bu kadar da adam yerine koymayın. İki zamanlı motor ne koysan çalışır. Yeter ki rutubet almamış olsun.

Bu arada ben hayatımda sadece bir bidon Rapicon kullandım daha doğrusu kullanamayıp döktüm.
Forumda yazan, motorunuzu sürekli kullandığınız yakıttan farklı bir yakıtla çalıştırmamaya dikkat edin ya da yakıt değiştirirken dikkat edin gibi uyarılar sebebiyle, alışma konusuna değinmiştim. İlk çalıştırma, rodaj aşamalarında biraz daha dikkatli seçmem gerekiyor karışım oranını. O zaman benim durumumda sıkıntı yok, farketmez.
Yazdığınız son cümle, öncekilerle biraz çelişiyor gibi. Sizin Rapicon'u kullanamayıp dökme sebebiniz nedir? Bu durumda markadan ziyade, yakıtınızın nem almış/bozulmuş olma olasılığından başka bir seçenek aklıma gelmiyor.
Ayrıca motora dandik demenize de çok üzüldüm. Belki sizin profesyönelliğinize, tecrübelerinize göre dandik değil ama basit olabilir. Oysa benim gibi başlangıç seviyesindekilere göre, 40-46'lık Trainer modellerde kullanabilecek en iyi, kullanımı en rahat ve en güvenilir motor olduğunu, yine buradan, forumdan öğrendim.
 
İşin bence ilginç yanı şu. Yoksa üzücü mü demeliyim?
Hiçbir anlamı olmayan, yakıt markası, yağ oranı, yağın tam sentetik olması gibi konularda kılı kırk yaran arkadaşların hiçbiri, 46AX gibi segmansız motorlarda en büyük aşınmanın soğukken olduğu ve bu tür motorların çalıştırılır çalıştırılmaz vakit geçirilmeden tam gaza çıkarılıp ısıtılmaları gerektiği konusuna kafa yormazlar. Etrafınıza baktığınızda bunu bilen ve uygulayan bir Allahın kulunu göremezsiniz.
Sonra alanda sohbet ederken bunları anlatırsınız, bir kulaktan girer diğerinden çıkar. Ama bir yağ tartışması açın örneğin. Herkes dökülür.
Bu konuyu not ettim ama yanılmıyorsam bu hareket rodajda geçerli değil. Çünkü rodajın amacı, bol yağlamaya motoru çok fazla ısıtmadan, içerisindeki parçaların uyum içerisinde çalışmasını sağlamak değil mi? Rodajda tam gaza da hemen çıkmamamız gerekiyor. O zaman bu tam gazla kısa sürede ısıtma olayı normal uçuşlar için geçerli değil mi?
 
...
Ayrıca motora dandik demenize de çok üzüldüm. Belki sizin profesyönelliğinize, tecrübelerinize göre dandik değil ama basit olabilir. Oysa benim gibi başlangıç seviyesindekilere göre, 40-46'lık Trainer modellerde kullanabilecek en iyi, kullanımı en rahat ve en güvenilir motor olduğunu, yine buradan, forumdan öğrendim.

Burada "dandik" derken kasıt özellikle sizin motorunuz değil, tüm iki zamanlı motorlar içindir. Çünkü iki zamanlı motorlar yapısı itibariyle basitçe emme basma tulumbadan farklı bir şey değildir. Yoksa elbette motorunuz sınıfının BMW'sudur ve kıymetlidir. Ama bir uzay aracı muamelesi yapmaya gerek yoktur. Önemli olan rodaj yaparken motoru fakir çalıştırıp yağsız bırakmamaktır. Kaldı ki artık, imalat teknolojilerindeki hassasiyet nedeniyle, klavuzunda da yazdığı gibi uzun uzadıya rodaja da gerek yoktur,

Bu arada, yakıtta 4 zamanlı/2 zamanlı diye fazla takılmayın. Bu işin ticari yönü. Biz aynı yakıtı her iki motor için de kullanıyoruz. %10 nitrometan ve en az %18 yağ içeren herhangi bir yakıt olur. Zaten biz kendimiz yapıyoruz. Yoksa, neredeyse 2 galon hazır yakıt bir motor fiyatı. ☹
 
Bu konuyu not ettim ama yanılmıyorsam bu hareket rodajda geçerli değil. Çünkü rodajın amacı, bol yağlamaya motoru çok fazla ısıtmadan, içerisindeki parçaların uyum içerisinde çalışmasını sağlamak değil mi? Rodajda tam gaza da hemen çıkmamamız gerekiyor. O zaman bu tam gazla kısa sürede ısıtma olayı normal uçuşlar için geçerli değil mi?
Segmansız motorun rodajının tam gazda yapılması gerektiğini de yazalım o halde...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Burada "dandik" derken kasıt özellikle sizin motorunuz değil, tüm iki zamanlı motorlar içindir. Çünkü iki zamanlı motorlar yapısı itibariyle basitçe emme basma tulumbadan farklı bir şey değildir. Yoksa elbette motorunuz sınıfının BMW'sudur ve kıymetlidir. Ama bir uzay aracı muamelesi yapmaya gerek yoktur. Önemli olan rodaj yaparken motoru fakir çalıştırıp yağsız bırakmamaktır. Kaldı ki artık, imalat teknolojilerindeki hassasiyet nedeniyle, klavuzunda da yazdığı gibi uzun uzadıya rodaja da gerek yoktur,

Bu arada, yakıtta 4 zamanlı/2 zamanlı diye fazla takılmayın. Bu işin ticari yönü. Biz aynı yakıtı her iki motor için de kullanıyoruz. %10 nitrometan ve en az %18 yağ içeren herhangi bir yakıt olur. Zaten biz kendimiz yapıyoruz. Yoksa, neredeyse 2 galon hazır yakıt bir motor fiyatı. ☹
Forumda çok sık araştırma yapıyorum, o kadar çok detay var ki, bazı konular tam olarak netleştirken bazılarında sürekli soru işareti kalıyor. Aslında başlangıç seviyesi için bu kadar da kasmamak gerekli sanırım. Çünkü yavaş yavaş bir zevkten, stres kaynağı olmaya doğru evriliyor bu iş. Detaylara daha az takılacağım bundan sonra. Zaten araştırma aşaması bitti bitecek. Bundan sonra uygulamada çıkan sorun olursa, onlarla gelirim sanırım.
Motoru gözümde çok büyütmüş olabilirim. Ilk defa elime gerçek bir motor aldım ve duygusal olarak baglandım mı ne oldu anlamadım ? ama harika bir şey şu an benim için.
4 ve 2 zamanlı için yakıt ayrımı ilk başta kafama takıldı ama onun cevabını da net olarak buldum forumda. Öyle bir şey yokmuş.
 
Yazdığınız son cümle, öncekilerle biraz çelişiyor gibi. Sizin Rapicon'u kullanamayıp dökme sebebiniz nedir? Bu durumda markadan ziyade, yakıtınızın nem almış/bozulmuş olma olasılığından başka bir seçenek aklıma gelmiyor.
Eee yani çelişmiyor bu durumda. :lol: O zaman iki bidon birden almıştım. Birini açtım ve kullandım. Beş kalkış beş stop olunca diğer bidonu iade etmiştim. Ancak aynı marka yakıtı keyifle kullanan birçok arkadaş olunca muhtemelen benimkinin saklama koşullarına bağlı olarak saçmaladığını düşündüm.

Ayrıca motora dandik demenize de çok üzüldüm. Belki sizin profesyönelliğinize, tecrübelerinize göre dandik değil ama basit olabilir. Oysa benim gibi başlangıç seviyesindekilere göre, 40-46'lık Trainer modellerde kullanabilecek en iyi, kullanımı en rahat ve en güvenilir motor olduğunu, yine buradan, forumdan öğrendim.
Ben profesyonel değilim. Halen kullandığım örneğin 55 cc, 61 cc benzinli motorlar da "dandik"! Öncelikle şurada anlaşalım. Birisi çıkıp motorunuza dandik derse size hakaret etmiş olmuyor. Bunu iyice anladıysak devam edebiliriz... :D
İki zamanlı bir glow motor gerçekten de dandik bir nesnedir. Ne ciddi bir ayarı vardır ne bir şeyi. Koyarsın yakıtı, vurursun starteri çalışır. "Dandik" sözcüğünden kasıt budur. Arkadaş, dost ortamında "basit" demek yerine daha vurgulayıcı olması bakımından "dandik" denilmiştir. Ama rahatsız edici bulduysanız benim "dandik" sözcüğümü "basit" olarak düşünüp okuyabilirsiniz. :D
Bu arada trainer için 46AX harika bir seçimdir. Sorunsuz bir motordur. Ama sonuçta iki zamanlı glow motordur yani. :lollol:
Gelelim rodaja...
Rodajı anlayabilmek için öncelikle "segmanlı" ve "segmansız" ayrımını anlamak gerekir. Çünkü iki tip motorun rodajı tamamen farklı yapılır.
Segmansız bir pistonun gerekli sıkıştırmayı sağlayabilmesi için, gömlek yani pistonun içinde hareket ettiği silindirik parça üst tarafına doğru daralacak şekilde tasarlanır. Bu tür motorları elle çevirdiğinizde üst ölü noktada sıkıştıklarını farkedersiniz ve aslında pek de elle çevirmemelisiniz. Özellikle kuruyken. Çünkü piston ve gömlek zarar görebilir.
Motor çalışmaya başlayıp ısınınca gömleği oluşturan iki metal katmanı farklı şekilde genleşerek gömleğin konik halden silindirik hale geçmesini sağlar. (Bimetalik sistemleri anlamak için örneğin şu link fayda sağlayacaktır: )
İşte tam da bu nedenle segmansız motorların en yoğun aşınmaları soğukken olur ve motoru çalıştırır çalıştırmaz tam gaza çıkıp ısıtmanız gerekir.
Segmansız motorlara rodaj yaparken de aynı ilke geçerlidir. Büyük iğne normalden zengine ayarlanır ve ilk depo rodajı gerekirse kızdırıcı ayrılmadan tamamlanır (zengin karışımda kızdırıcıyı ayırınca buji hızla soğuyup stopa yol açabilir).
İlk depo rodajı tam gazda yapılır. Motor çalışırken büyük iğne kısılıp iki zamanlı adı verilen tiz sesin oluştuğu çalışmaya kadar fakirleştirilir. Bu aşamada motor iyice ısınır. On saniye sonra yine çok zengin karışıma dönülüp 30 saniye kadar yağlı çalışması beklenir. Bir depo ya da yaklaşık 15 dakika boyunca bu tekrarlanır.
İlk depo rodajın hiçbir aşamasında tam gazın altına düşülmez.
 
Son düzenleme: