Phoenix Domino Trainer ARF: İlk RC deneyimim.

Pervaneyi sıkabildiğiniz kadar sıkmayın, yeterince sıkın. Gerekirse kontra bir somun da takıp daha da güvenli hale getirebilirsiniz. Kılavuzda da dikkat ederseniz "firmly tighten" demiş. Krank şaftı akma sınırına kadar hatta ötesine kadar sıktığınızda daha çok torklamış olmuyorsunuz.

Bir başka yöntem de 220-320 numara zımpara kağıdından ufak daireler kesin pervanenin ön ve arka yüzeyine birer disk takın, zımparalar çift yüzlü olsun, yani önce ince çift taraflı bantla zımparayı alın alına yapıştırıp ardından drive hub çapında diskler kesip, ortasını crankshaft çapında kesip, pervanenin önüne ve arkasına birer pul gibi bu zımpara disklerinden takın. Yüzey sürtünmesi artacağı için parçalar daha fazla tork alacaktır ve gevşeme ihtimali düşecektir.

Sevdiğim bir abim pervane somununu "sıkabildiği kadar sıkarken" şaftı koparmıştı, pek de zorlanmamıştı. Ben sıkabildiğim kadar sıksam da muhtemelen şaftı kopartamam da, sizi bilemem. O yüzden pek genel geçer bir ifade değil bence.

Yine de pervanem fırlar gider gibi bir endişe varsa spinner kullanımı fırlayıp gitme ihtimalini azaltan bir unsur.
Hem pervane hem de spinner balansı çok önemli. Titreşim ne kadar az ise birşeylerin gevşeme ihtimali bir o kadar düşüktür.
Ben de şaftı kopartabilecegimi pek sanmıyorum.?
Bu zımpara olayı çok mantıklı geldi. Bir ara neden bu yüzeylerde diş ya da tırtık yok diye kafa yormuştum. Sanki olsa daha sağlam olacakmış gibi geldi. Oysa dediğiniz zımpara yöntemiyle o sürtünmeyi arttırmış oluruz. Bunu da yazdım bir kenara. Ama daha önce spinner balansıyla ilgili hiçbir konuyla karşılaşmadım. Onun da mı balansı var? ? Sanırım bu balans alüminyum vb. daha ağır spinnerlar içindir. Hafif oldukları için plastiklerde gerek yoktur diye düşünüyorum olmayan bilgimle.
 
Normalde trimler ortadayken ve subtrim 0 iken Servo Arm ın gövdeye dik bir şekilde konumlanmasını isteriz.İlk etapta mekanik olarak tam olmasa da bu konuma yaklaştırmaya çalışırız.Mekanik olarak genellikle tam dik olarak ayarlamak mümkün olmaz bu nedenle bir miktar subtrim vererek gövdeye dik olacak şekilde ayarlarız.Sonraki adımda ise aileronları simetrik olacak şekilde clevislerle ayarlarız.

Sizin aileronlar ve servo ayarlarınız da uygun görünüyor.Çok çok aileronların biri diğerine göre daha az hareket eder ama sorun oluşturacak boyutta olmaz.Ancak tarif ettiğim gibi ayarlarsanız daha sağlıklı olur.:)
Aslında yapmasam da olur ama kesin yapacağım bu subtrimi. Her yerde karşıma çıkıyor. Maksat kurcalamak olsun. Böyle böyle öğreneceğim artık.?
 
Ben de şaftı kopartabilecegimi pek sanmıyorum.?
Bu zımpara olayı çok mantıklı geldi. Bir ara neden bu yüzeylerde diş ya da tırtık yok diye kafa yormuştum. Sanki olsa daha sağlam olacakmış gibi geldi. Oysa dediğiniz zımpara yöntemiyle o sürtünmeyi arttırmış oluruz. Bunu da yazdım bir kenara. Ama daha önce spinner balansıyla ilgili hiçbir konuyla karşılaşmadım. Onun da mı balansı var? ? Sanırım bu balans alüminyum vb. daha ağır spinnerlar içindir. Hafif oldukları için plastiklerde gerek yoktur diye düşünüyorum olmayan bilgimle.
Sarven'e kalsa pikogram düzeyinde balans yapar ama...
 
  • Haha
Tepkiler: Zafer Emre ESKİ
Sizce aileronların hareket açısı yeterli mi? Bana biraz hareket alanı darmış gibi geldi ama daha fazla hareket etmiyorlar. Elimle biraz daha zorlasam menteşelerden atacak gibi esniyor.
Bu arada sağa yatış komutu veriyorum, sola yatış pozisyonu alıyorlar. Onu da kumandadan düzelteceğim.
Bir de hareket esnasında servo inliyormuş gibi ses geliyor. Trafolardan gelen yüksek akım sesi gibi ses geliyor. Bu normal mi?
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
O hareketler bir trainer için fazlasıyla yeterli. Zaten acemilikte uçağı abartılı yatırmaya meyleder insanlar ve en çok oryantasyon kaybı ve kırım bu nedenle olur.
Servolardan bir miktar ses gelmesi normal. Sona dayanınca ses artıyorsa kumandadan endpointleri kısmak lazım.
 
Uzun bir süredir aklıma takılan bir soru var. Aslında cevaba biraz yaklaştım ama yanlış da düşünüyor olabilirim. Sorum, çalışan motorun bilerek ve isteyerek stop ettirilmesi hakkında olacak. Önce Mehmet Bey'in tanımları ve Sumer Bey'in açıklamasıyla giriş yapayım.
Mehmet Bey'in tanımları:
Throttle Cut : Motoru susturmak için kullanılan switchtir.

Throttle Hold : Motor gücünün rölanti pozisyonuna düşürülmesine yarayan switch ve ayar işidir.

Sumer Bey'in açıklaması:
1. Yol:
Kumandayı aktive edin ve gaz kolunun endpoint (EPA) ya da travel adjustment ayarına gelin. Her iki yönü de sıfır yapın. Alıcıya enerji verin. Gaz servosunun yekesinin bu konumdayken servo gövdesine tam 90 derecede durduğunu görün. Durmuyor ise yekeyi söküp uygun pozisyonda tekrar vidalayın.
Karbüratöre bakarak yekesinin hareket alanının tam ortasında olmasını sağlayın ve bu pozisyonu koruyarak servo yekesindeki setuskurla teli sabitleyin.
Kumandadan gazı tam açın. Karbüratörü dikkatlice gözleyerek throttle kanalı endpoint'ini adım adım artırın. Sonunda karbüratör tam açılsın ama servo sıkışmasın. Sonra kumandadan gazı tam kapatın. Trim tam ortada olsun. Yine karbüratörü gözleyerek endpoint ayarını adım adım artırın. Barel rölantiye izin verecek kadar (1 mm gibi) açık kalacak şekilde bırakın

Soru: EPA ayarını yaptıktan sonra kumandadan gazı tam kapattığımda barel hâlâ 1mm kadar açık kalacağı için motor rölantide çalışmaya devam edecek. Ben kumandadan motoru susturmak istiyorum ama servonun hareket alanını kısıtladığım için, gaz telini daha fazla çekemiyor. Bu durumda SWA'ya atadığım "Throttle Cut" komutunu mu kullanmam gerekiyor? Yani motor rölantide çalışırken SWA'yı ON konumuna getirdiğimde , EPA ile hareketini sınırlandırdığım servo, bu sınırın dışına çıkarak gaz telini biraz daha çekip bareli tam kapatarak motoru susturmuş mu oluyor?
Eğer bu tahminim doğruysa yavaş yavaş bir şeyler kapıyorum demektir.?
 
Ben de şaftı kopartabilecegimi pek sanmıyorum.?
Bu zımpara olayı çok mantıklı geldi. Bir ara neden bu yüzeylerde diş ya da tırtık yok diye kafa yormuştum. Sanki olsa daha sağlam olacakmış gibi geldi. Oysa dediğiniz zımpara yöntemiyle o sürtünmeyi arttırmış oluruz. Bunu da yazdım bir kenara. Ama daha önce spinner balansıyla ilgili hiçbir konuyla karşılaşmadım. Onun da mı balansı var? ? Sanırım bu balans alüminyum vb. daha ağır spinnerlar içindir. Hafif oldukları için plastiklerde gerek yoktur diye düşünüyorum olmayan bilgimle.
Bazı pervanelerin arka yüzeyi ve drive hub yüzeyi tırtıklı oluyor.
Ben bugüne kadar spinner ya da pervane balanslama ihtiyacı hiç duymadım çünkü kaliteli ürünler kullandım.
APC, Xoar, Vess, GWS gibi pervaneler zaten balanslıydı. Spinner da hem aluminyum hem de plastik olarak robbe ve great planes kullandım, onlar da balanslıydı. Her ne marka olursa olsun abartı bir imbalans var mı diye kontrol etmek faydalı. Mükemmeli aramaya gerek yok. 18000rpm ve üzeri çevirecek bir motorda mükemmel balansı yakalamak önemli olabilir elbette. :)
Pervane ucunu yere sürtmek , spinner'ın aşınması balansı bozabilir ama ekstra bir titreşim ya da bariz bir pervane ucunda kırık, parça eksiği yoksa balans balans diye paranoya yapmaya da gerek yok.

Sarven'e kalsa pikogram düzeyinde balans yapar ama...
Abi bu aralar quantum alanları, sicim teorisi, dark matter, anti matter gibi konulara çok ilgiliyim. Biraz daha devam edersem araştırmaya, aslında madde diye birşeyin olmadığına ve kiloymuş pikoymuş çok da lülü moduna geçicem. Pırıl pırıl :) of mis.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Zafer Emre ESKİ
Uzun bir süredir aklıma takılan bir soru var. Aslında cevaba biraz yaklaştım ama yanlış da düşünüyor olabilirim. Sorum, çalışan motorun bilerek ve isteyerek stop ettirilmesi hakkında olacak. Önce Mehmet Bey'in tanımları ve Sumer Bey'in açıklamasıyla giriş yapayım.
Mehmet Bey'in tanımları:


Sumer Bey'in açıklaması:


Soru: EPA ayarını yaptıktan sonra kumandadan gazı tam kapattığımda barel hâlâ 1mm kadar açık kalacağı için motor rölantide çalışmaya devam edecek. Ben kumandadan motoru susturmak istiyorum ama servonun hareket alanını kısıtladığım için, gaz telini daha fazla çekemiyor. Bu durumda SWA'ya atadığım "Throttle Cut" komutunu mu kullanmam gerekiyor? Yani motor rölantide çalışırken SWA'yı ON konumuna getirdiğimde , EPA ile hareketini sınırlandırdığım servo, bu sınırın dışına çıkarak gaz telini biraz daha çekip bareli tam kapatarak motoru susturmuş mu oluyor?
Eğer bu tahminim doğruysa yavaş yavaş bir şeyler kapıyorum demektir.?
Motoru susturmak için throttle cut ayarlarını yapamazsan, ya da kumandada bu özellik yoksa;
1) Kumandadan gaz trim ayarını eksi yönde tıklayarak stop edebebilirsin. Yeniden çalıştırmadan önce trimi rölanti konumun getirmeyi unutmamalısın.
2) O da olmadı dikkatli bir şekilde, tabii ki pervaneyi görerek ve arkasında kalarak, karb. hava girişini parmağınla kapatabilirsin.
 
  • Beğen
Tepkiler: Zafer Emre ESKİ
Bugünkü hedefim rudder ve elevatör yekelerini monte etmekti fakat sadece rudder yekesini monte ederken bile sorunlar çıktı. Fotoğrafta görüldüğü gibi rudder yekesini monte ettim. Kılavuza göre tam 180° dönmüş olarak monte edilmesi gerekiyordu. Yani dik tarafın yönü öne bakmalıydı. Ama öyle yapınca da, rudder tam sol pozisyonda ve elevatör tam aşağı pozisyonda olduğunda, elevatör rudder yekesine takılıyordu. Yekeyi 180° döndürerek onu hallettim fakat bu sefer de servo teli o kadar kısıtlı hareket ediyor ki, neredeyse rudder hiç hareket etmiyor. Kılavuza göre monte etseydim bile eminim yine hareket çok kısıtlı olacaktı. Bu işte bir terslik var ama bir türlü çözemedim. Bu konuda bir tavsiye verebilir misiniz?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Böyle bağlantı ile rudder'a dönme hareketini sağlayamazsın Zafer.Menteşe eksenine yaklaşman gerekli.
 
Böyle bağlantı ile rudder'a dönme hareketini sağlayamazsın Zafer.Menteşe eksenine yaklaşman gerekli.
Bir de öyle deneyeyim hocam. Ama bu sefer sola döndürmek istediğimde tel kısalacak ve telin çıktığı delikle tel arasında daha büyük açı oluşacak. Daha doğrusu bu açı oluşamayacak, tel yay gibi bükülmeye çalışıp kasılacak.