Piper Cub 3m 55cc

Yan camlar için kalınca (0.5 mm) asetat planlamıştım ancak Yeto Abimiz onları beğenmedi. 1 mm Plexiglas aldık. Onları uygun şekillerde kestik. Pencere boşluklarının içine alıştırdık. Arkadan minik plexi parçaları ile destekleyerek yerlerine yapıştırdık. Silikon mastikle destekledik. Burada sol yan en arka camın takılmış halini görüyorsunuz.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kanat destekleri için eliptik kesitli aluminyum boru aradık ama uygun boyutta olanını bulamadık. Biz de yuvarlak boru kullanmaya karar verdik. Ayrıca ek destek elemanları için yine Yeto Abimizin sıfırdan tasarlayıp ürettiği kelepçeleri kullandık.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yan camlar bittikten sonra bugün de kısıtlamanın bitimiyle daha önceden şablon çıkarıp kabasını kestiğimiz 1 mm asetat ile ön camı yaptık. Önce 0.5 mm asetat ile (daha kolay çalışıldığı için) kabaca bir şablon çıkarmıştık. Bugün o şablonu kullanarak 1 mm asetatı fön ile ısıtıp hafifçe şekillendirerek ön camı tamamladık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstteki metal şerit beyaza boyanacak. Ön camın kaputa temas kenarı doğal olarak yer yer aralık kaldı. Milimetrik de olsa bu aralığı kapatacağız. Bunu da muhtemelen ya beyaz kaplama ya da silikon mastik ile yapacağız.

Bundan sonra buruna gereken 400 - 500 gram kadar kurşunu kalıba döküp yerine tespit ettikten sonra maidene hazırız.
Diğer yandan cowling çalışmaları/araştırmaları sürüyor. Yasin yanık arkadaşımız bir 3D model hazırladı. Ancak tabii boyut büyük. Ayrıca sıcaklık nedeniyle PLA ile basamayız. ABS ile baskı da benim düzeyimde bir acemi ve başlangıç seviyesinde bir yazıcı için biraz hayal.
Aklımda birkaç yok var. En kötü ihtimalle cowlingi iki parça halinde PLA ile basıp, ondan dişi kalıp çıkarmak ve sonra nihai cowlingi yapmak.
Bir başka seçenek elektronik ortamda hazırladığım dişi kalıbı basıp içine elyaf ve epoksi yayarak cowling yapmak. Ne yazık ki kalıp boyutu da büyük oldu ama belki onu dört parçaya ayırıp basabilirim.
Dün cowlingin ön kısmını düşük kalitede basıp bugün uçakta denedim. Boyutlandırması falan gayet iyi olmuştu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cowling için köpükten kalıp çıkarıp ilerleme seçeneği de bir kenarda duruyor. Ancak cowling için ciddi çalışmaları ancak uçak düzgün ve keyifli uçabildiğini kanıtladıktan sonra sürdüreceğiz.
 
Son düzenleme:
Uçağın registration'u (Tango Charlie Yankee Tango Oscar) dikkatinizi çekmiştir. Bu uçakta inanılmaz emekleri olduğu için Yeto Abimizin adını uçağa vermeyi uygun gördüm.
Abi TC-YTO oluyor arada bir " E " harfi eksik değil mi ? Hani TC-YETO olmalıymış gibi düşünüyor insan. :rolleyes:

" İdare et !!! " diyorsan ben tamamım. :lollol:
 
Abi TC-YTO oluyor arada bir " E " harfi eksik değil mi ? Hani TC-YETO olmalıymış gibi düşünüyor insan. :rolleyes:

" İdare et !!! " diyorsan ben tamamım. :lollol:
Uluslar arası standartlarda uçak registrationu toplam beş haneli oluyor. Türkiye için ilk iki hane TC olunca geriye üç hane kalıyor.
 
Yan camlar bittikten sonra bugün de kısıtlamanın bitimiyle daha önceden şablon çıkarıp kabasını kestiğimiz 1 mm asetat ile ön camı yaptık. Önce 0.5 mm asetat ile (daha kolay çalışıldığı için) kabaca bir şablon çıkarmıştık. Bugün o şablonu kullanarak 1 mm asetatı fön ile ısıtıp hafifçe şekillendirerek ön camı tamamladık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstteki metal şerit beyaza boyanacak. Ön camın kaputa temas kenarı doğal olarak yer yer aralık kaldı. Milimetrik de olsa bu aralığı kapatacağız. Bunu da muhtemelen ya beyaz kaplama ya da silikon mastik ile yapacağız.

Bundan sonra buruna gereken 400 - 500 gram kadar kurşunu kalıba döküp yerine tespit ettikten sonra maidene hazırız.
Diğer yandan cowling çalışmaları/araştırmaları sürüyor. Yasin yanık arkadaşımız bir 3D model hazırladı. Ancak tabii boyut büyük. Ayrıca sıcaklık nedeniyle PLA ile basamayız. ABS ile baskı da benim düzeyimde bir acemi ve başlangıç seviyesinde bir yazıcı için biraz hayal.
Aklımda birkaç yok var. En kötü ihtimalle cowlingi iki parça halinde PLA ile basıp, ondan dişi kalıp çıkarmak ve sonra nihai cowlingi yapmak.
Bir başka seçenek elektronik ortamda hazırladığım dişi kalıbı basıp içine elyaf ve epoksi yayarak cowling yapmak. Ne yazık ki kalıp boyutu da büyük oldu ama belki onu dört parçaya ayırıp basabilirim.
Dün cowlingin ön kısmını düşük kalitede basıp bugün uçakta denedim. Boyutlandırması falan gayet iyi olmuştu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cowling için köpükten kalıp çıkarıp ilerleme seçeneği de bir kenarda duruyor. Ancak cowling için ciddi çalışmaları ancak uçak düzgün ve keyifli uçabildiğini kanıtladıktan sonra sürdüreceğiz.
Sümer abi cowling'i PETG'den basmayı da düşünebilirsin. Ben hiç denemedim ama basım kolaylığı olarak PLA'ya yakın, sıcaklık dayanımı olarak da ABS'ye yakın olduğunu biliyorum. Forumlarda da PETG'ye alıştıktan sonra PLA'ya el sürmeyenler olduğunu da okuyorum. Kullandığın printer nedir bu arada?
Bir de yüksek sıcaklık gerektiren ve çekme payı yüksek malzemelerde heat chamber ihtiyacını printer'ın üzerine bir karton koli ya da battal boy bir çöp poşeti gerirerek bile sağlayabilirsin. Ben tablayı ısıttıktan sonra üstüne poşet geçiriyorum. İçeri bir tane termometre koyup sıcaklığı 35-40 dereceye ulaştığı noktada baskıyı başlatıyorum. Hala süper sonuçlar alamadım ama çok da zaman ve emek harcamadım henüz ama en azından parça alabildim bu şekilde.
Ben Ender 3 Pro kullanıyorum. Direct drive'a çevirdim ve stok teflon boru yerine capricorn boruya geçtim. Stok teflon boru yüksek sıcaklıklarda çok hızlı yaşlanıyordu.
 
Konuya baktım, model boyalı çıktı karşıma! Yahu bu ne zaman boyandı ben nasıl görmedim diye geriye doğru ilerledim baktım camlar falan 13 mayıs tarihli, 5 gün öncesi, ama model hala boyalı değil, kafa iyice karıştı. Epey sonra farkettim ki o mesajlar 2020 imiş!! o arada ufak çaplı bir hararet yaptı beynim ama.. ;D;D

Model epey ortaya çıkmış emeği geçenlerin eline sağlık. Böylesi güzel bir modelde o iki zamanlı motoru görünce içim cız ediyor ama o da ayrı :(

Kaput için bence direk 3D baskı dişi kalıba yönel abi, malumun panterin yakıt depoları da dahil olmak üzere pek çok parçada kullandım bu yöntemi, en güzeli bu olur. Ama baskı süresine acıma, 0.15mm ile falan bas, sonradan yapacağın astar zımpara aşamasında fazlasıyla amorti edersin baskı süresindeki artışı.

Camlar zaten hallolmuş ama bilgi olarak ekleyelim, en uygun malzemelerden biri petg şeffaf plakalardan vakumlamak olur bence. bu modelde 1 mm lik plaka kullanmak uygun olur.

Ben tablayı ısıttıktan sonra üstüne poşet geçiriyorum.

Bırak artık bu poşet falan işlerini de topla o ikea lack sisteminden adam gibi bir kabin!

Şu Covid bitsede hayat normalle dönse artık :undecided:

13 ay geçmiş üzerinden abi... Şimdi ne yapıyoruz???
 
Kaput için bence direk 3D baskı dişi kalıba yönel abi, malumun panterin yakıt depoları da dahil olmak üzere pek çok parçada kullandım bu yöntemi, en güzeli bu olur.
“Bunları hep anlattık..” ;D:lol:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sümer abi cowling'i PETG'den basmayı da düşünebilirsin. Ben hiç denemedim ama basım kolaylığı olarak PLA'ya yakın, sıcaklık dayanımı olarak da ABS'ye yakın olduğunu biliyorum. Forumlarda da PETG'ye alıştıktan sonra PLA'ya el sürmeyenler olduğunu da okuyorum. Kullandığın printer nedir bu arada?
Bir de yüksek sıcaklık gerektiren ve çekme payı yüksek malzemelerde heat chamber ihtiyacını printer'ın üzerine bir karton koli ya da battal boy bir çöp poşeti gerirerek bile sağlayabilirsin. Ben tablayı ısıttıktan sonra üstüne poşet geçiriyorum. İçeri bir tane termometre koyup sıcaklığı 35-40 dereceye ulaştığı noktada baskıyı başlatıyorum. Hala süper sonuçlar alamadım ama çok da zaman ve emek harcamadım henüz ama en azından parça alabildim bu şekilde.
Ben Ender 3 Pro kullanıyorum. Direct drive'a çevirdim ve stok teflon boru yerine capricorn boruya geçtim. Stok teflon boru yüksek sıcaklıklarda çok hızlı yaşlanıyordu.
Okuduklarıma göre Ender 3 stok setup ile PETG basabiliyor. Bir denemeyi düşünüyorum. Olmazsa all metal hotend upgrade yapar öyle denerim.
PETG, PLA gibi CA ile yapışıyor mu acaba?

Evren, dişi kalıp konusuna girmeden önce, elimdeki cowling tasarımının boyut ve şekil olarak uygun olduğundan emin olmalıyım. O nedenle her durumda bir full cowling basayım diyorum.

Cowling'i tablaya tam sığdırmam güç olabileceği için üç parçada (ön ve arka iki yan olarak) basma seçeneğini düşünüyorum şimdi.
 
PETG, PLA gibi CA ile yapışıyor mu acaba?

Abi yapışmaya yapışıyor da pek sağlam olmuyor o yapışma. Kritik bağlantıları mekanik birleştirme olacak şekilde planlamak daha sağlıklı olur. Misal benim Hurricane retractlarında PETG parçalar var, ama tamamen vidayla tutturma şeklinde. Ha eğer yüke gelmeyecekse veya hayati öneme sahip değilse geçme sistemi + CApon yeterli gelir.

Evren, dişi kalıp konusuna girmeden önce, elimdeki cowling tasarımının boyut ve şekil olarak uygun olduğundan emin olmalıyım. O nedenle her durumda bir full cowling basayım diyorum.

Prototipi denemek önemli tabi. Ama prototipi de 2-3 çeper basılacak şekilde tasarlarsan hem zaman ve malzeme tasarrufu edersin hem de motor varken bile yerine oturuşunu deneyebilirsin.

Bir de karbon katkılı nylon seçeneği var ama beni biraz aşıyor şimdilik.

Aman diyeyim, o boyutta bişeyi o filamentle basabilmek, hem de kabinsiz... Nylon mekanik parçalar için harika bir malzeme ama bu boyutta ve bu özellikte birşey için çok anlamsız bence. İlla 3D baskı yapılıp kullanılacaksa ABS olabilir. Hatta benim Panterde yaptığım gibi ABS üzeri fiber/epoksi kaplama çok iyi iş görüyor. Ama ABS ile büyük parça basabilmek de yine kabin gerektiriyor..
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Ülgenalp
Aman diyeyim, o boyutta bişeyi o filamentle basabilmek, hem de kabinsiz... Nylon mekanik parçalar için harika bir malzeme ama bu boyutta ve bu özellikte birşey için çok anlamsız bence.
Burada kabinsiz ve kabinli farkı ne oluyor ortamdaki hava akımı ve sıcaklık değişiminden koruma gibi mi amacı var?