Görseller RC Kolik Muscat Şubesi Uçuşları

Neyse ki atlatılmış olmuş geçmiş olsun...

Teşekkürler.

Ama bu hoş değil, umarım belli olur:saygilar:

Evet, beni en çok rahatsız eden bu tür durumlarda sebebin net bir şekilde bulunamaması oluyor. Şu ana kadarki incelemelerimde net bir göstergeye denk gelemedim, ama en yüksek ihtimal motora giden bir hava kabarcığı gibi görünüyor. Başka hiçbirşey bulamazsam komple yakıt sistemi hortumlarını yenileyebilirim. Zaten yeni ve daha küçük bir depo yapma niyetim vardı, o da aradan çıkar bu vesile ile :)

Türbin motorunun susması çok şaşırttı beni :eek:. Gerçi düşününce milyon dolarlık jetlerde de yaşanıyor bu durum ama yine de şaşırtıcı. Umarım sorunun kaynağı ortaya çıkar abi.:saygilar:

Sümer abinin dediği gibi minnacık bir hava kabarcığı bu motorun durması için yeterli. En zayıf yanları bu. Üstelik bu hava kabarcıklarının illa dışardan sisteme girmesi de şart değil, zaten yakıtın içinde çözünmüş olarak bulunan hava bile bir tehdit. Eğer sistemde bir şekilde basınç düşerse bu çözünmüş fazdaki hava tekrar gaz fazına geçebiliyor. Tıpkı gazlı içeceklerde kapağın açılma anı gibi, veya bir dalgıcın dalış sırasında damarlarında çözünen gazların eğer çok hızlı yükselinmesi sonucunda düşen basınçla tekrar gaz haline gelip vurgun veya hava embolisi, pnömotraks vb bir dolu probleme yol açması gibi... Mühendislikte de özellikle sıvıların işin içinde olduğu her alanda bu problem "kavitasyon" olarak karşımıza çıkıp epey baş ağrıtır :)

Türbin motorlarda da bu olay, yani kavitasyon sonucunda yakıt pompasının emme tarafında basınç düşmesine bağlı olarak yakıtın içinde kabarcık oluşması söz konusu oluyor. Özellikle borular yeterli çapta değilse veya bir şekilde bir tıkanıklık veya akımı sınırlayan bir etken varsa (kirli ve tıkalı filtre gibi) bu basınç düşmesi ve kavitasyon yaşanır. Bu olay da genelde hava kapanından sonra oluştuğu için motor savunmasız kalır. Pompanın basınç tarafına geçildiğinde eğer yeterli zaman varsa bu kabarcıklar yeniden yakıtın içinde çözünebilir ama bunun garantisi de yoktur... Buna karşı tedbir olarak her uçuşta motor çalıştırdıktan sonra yerde tam gaz verip bir süre motoru tam gazda çalıştırırız ve yakıt hortumlarını gözlemleriz herhangi bir kabarcık oluşumu var mı diye. Tam gazda yakıt pompası da maksimum güçte emiş yaptığı için emme tarafındaki basınç düşmesi de maksimum seviyede olur. Bu koşullarda bile herhangi bir hava kabarcığı oluşumu gözlenmiyorsa sistem genel olarak güvenli sayılabilir. Tabi havada uçarken anlık ve ani bir tıkanma veya hortum sıkışması vb bir sorun olur da akışı sınırlarsa bu hava kabarcıkları oluşabilir, yer testi bu konuda bir garanti sağlamaz malesef.



Abi çok geçmiş olsun, ucuz atlatılmış resmen, panik yapmadan o irtifada o manevrayı yapmak hiç kolay iş değil bunun için ayrıca tebrikler ??? sorun bulunur inşallah

Teşekkür ederim :)

Enine inmiş piste resmen laz pilot. :D :p

Çaprazlamasına, tam rüzgarın gözünün içine :)

Model türbinler aslında sanıldığı kadar robust sistemler değil. Özellikle de minik hava kabarcıklarına çok hassaslar. Örneğin motor durmadan önceki yavaş tono sırasında header tanktaki havadan bir kabarcık motora gitmiş olabilir.

Abi header tank içerisinde hava filtresi var, yarı yarıya boş bile olsa emiş tarafında temiz, kabarcıksız bir yakıt akışı sağlıyor. Yukarıda yazdığım gibi bir şekilde bir kavitasyon sonucu bir kabarcığın motora gitme ihtimali var ama hava kapanında ve öncesinde oluşan/biriken havaya karşı sistem güvende.

Pilot paniklemese çok daha düzgün inermiş çünkü pist üstüne geldiğinde uçakta hala epeyce enerji varmış.

Binbaşı Volkan'a laf söyletmem, adamın önünde ne bir altimetre ne bir ASI var, seni koyalım bir kokpite, önündeki tüm göstergeleri kapatalım, sonra da motorunu kapatalım bakalım neler oluyor :D

Enerji konusuna gelirsek, pist üzerinden geçerken model epey hızlı ve "sanki" enerjisi varmış gibi görünüyor, ama gördüğümz şeyin "yer hızı" olduğunu ve hayli şiddetli bir rüzgar olduğunu da unutmamak gerek. Modelin enerjisi kafamdaki manevrayı yapıp piste ulaşmaya ucu ucuna yetti diyebilirim...

Geçmişler olsun diyelim...

Teşekkür ederim :)

Geçmiş olsun. Stop etmeden hemen önce tono atmışsın. Ucusun sonlarına doğru depoda yakıt da az. Kısacık bir süre icin hava almıştır, eminim. Bakim sırasında ya bir eksiklik var, ya da clunk hortumu sertleşmiştir.

Teşekkür ederim abi de taa oradan nasıl bu kadar emin olduğunu çözemedim :) Birincisi uçuşun sonları değildi, aksine başlarıydı, depo %60 doluydu, dahası modelde hava kapanı dediğimiz bir "gavur icadı" var, kısa süre değil, uzun bir süre depodan hava kapsa bile hava kapanı o havayı tutuyor motora yollamıyor. Kısacası nihai teşhisinin doğru olma ihtimali var, hatta bence de yüksek ihtimalle bir hava kabarcığı nedeniyle motor sustu, ve evet işe bakın ki tam da tono sonrasında oldu olay ama tahmin ettiğin mekanizmayla gerçekleşmiş olması pek olası değil...


Motor sustu yazısını okuyunca eyvah dedim ama çok şükür sorunsuz inmiş. Nefes alış verişlerden heyecanın dozu anlaşılıyor :D
Ben açıkçası böyle zorunlu inişlere bayılıyorum. Çünkü pilotaj o zaman belli oluyor. İniş bence çok başarılıydı. Piste inmek için son sol tarafa yapılan manevrayı yapmak izlerken bile aklıma gelmedi. Dedim taşa toprağa inecek heralde :D

Jet modelleri sevmesemde hasar almamasına çok sevindim :D Geçmiş olsun.

Teşekkür ederim :)

Şansıma modelle epey uçuş yaptığım için uçuş karakterine, ne yapıp ne yapamayacağına alıştım epeyce, şans da benden tarafta olunca modeli sağ salim kurtardık :)


Hiç sorma, pist 15 * 115 metre, Evren Bey'in 1 km pisti gibi değil ki! :p

Zenginin malı züğürdün çenesini yorar demişler :evil:;D

Haksızlık ediyorsun abi. O pist 1 km değil 850m:lollol:

Hah, hakkımı koruyanlar olduğunu görmek sevindirici :):D

Pardooonnn... Eni de 50 metre, yok 45!

Asfaltın ucundan ucuna 45 metre ama kenarlarda kullanmadığımız alanlar var, net 30 metre falan ;D

Ayrıca normalde pistin de taş çatlasa 100 metresini falan kullanıyorum ben, acil durumlarda da toplam 200 metre yetiyor çok mu :) :p


Geçmiş olsun abi kırım olmamasına sevindim, el emeği göz nuru modeller kırılınca ayrıca üzülüyorum, heli falan bir şekilde toplanıyor, ama emek verilen uçaklar asla eskisi gibi olmuyor.

Teşekkür ederim :)


Geçmiş olsun abi. Ucuz atlatışmış gerçekten. Videoyu izlerken, motor sustuktan sonra size doğru gelirken kafamda kendi kendime sağ aileron komutu veriyorum piste girsin diye :lollol: Ama siz sola dönüş yaparak rüzgarı karşınıza aldınız. :saygilar:

Teşekkür ederim :)

Bir önceki mesajda da yazdım, o sırada sağdan piste doğru dönmek ve kuyruk rüzgarıyla inmek de bir alternatifti açıkçası ama herşeyden önce güvenlik gerekçesiyle yapmadım. bu meretin ağırlığı ve hızının getirdiği enerji ile kafamda acil bir durumda "gerekirse modeli çak ama insanları (izleyicileri) tehlikeye atacak bir hareket yapma" sözü kazılı durumda. o yüzden o noktada rüzgar da modeli bize doğru itecekken bize doğru gelmek istemedim. Dahası zaten soldan dönüş yapmaktaydım ve ilk 180 derecelik dönüş sonrasındaki alçalmanın başlarında enerjimin kafamdaki manevrayı yapmak için ucu ucuna yeteceğinin farkına varmıştım. O noktada modeli sola yatık halden sağa yatık hale getirmek ve dönüş yönünü değiştirmek de anlamsız bir ilave enerji kaybına neden olacaktı, son ana kadar kontrolün bende olmasını garantilemek için iyice dalıp modelin hızını koruyup yere yakın (hem rüzgarın az olduğu hem de yer etkisinin devreye girdiği bölgede) son manevraları yapmayı tercih ettim.

Geçmiş olsun! Ucuz atlatılmış gerçekten. ? Hangisi olursa olsun, şu motor milletine hiç bir zaman güvenmemek lazım demek ki.:angry:

Teşekkür ederim. Kesinlikle, motor milletine asla güvenmemek lazım :thumbup:
 
Kanatları şişirilmiş P51'imsinin demek istedin sanırım :D

Hayırdır Ilyushin hikayesi nedir? geçmiş olsun :(
Orhanlı çayırında uçurduğun P51'in kanatlarını modifiye etmiştin herhalde... :p
Ilyushin hikayesi çok acıklı.
Dört metreye yakın kanadı olan ve çok emek verilmiş bir uçaktı. Antalya Karain'de maiden uçuşu sırasında pert oldu. Kalkışı takiben ilk turun tamamlanması sırasında pilotun hizasından pist üstünden geçerken yaklaşık sanırım 30 m irtifada iki motor birden gitmiş. İleride yeterli bir mesafe varken arkadaşımız dönmeye çalışmış. Arka rüzgarla yere sert vurup sekerek direklere çarpmış uçak. İki motorun aynı anda durmasına anlam veremedik. Ben alıcının fail safe'e geçmiş olabileceğini iddia ettim ama öyle kaldı, nereye bağlandı bilmiyorum.
 
  • Üzüldüm
Tepkiler: Türker Akgün
Orhanlı çayırında uçurduğun P51'in kanatlarını modifiye etmiştin herhalde...

O benim warbird eğitim uçağımdı :) eğitimi tamamlayınca bir daha uçurmadım, yoksa halen onla uçup akla hayale gelmeyen hareketler yapıp "gözünü seveyim" diyebilirdim, ama malum ilerlemek lazım hayatta :laugh::saygilar:


Ilyushin hikayesi çok acıklı.
Dört metreye yakın kanadı olan ve çok emek verilmiş bir uçaktı. Antalya Karain'de maiden uçuşu sırasında pert oldu. Kalkışı takiben ilk turun tamamlanması sırasında pilotun hizasından pist üstünden geçerken yaklaşık sanırım 30 m irtifada iki motor birden gitmiş. İleride yeterli bir mesafe varken arkadaşımız dönmeye çalışmış. Arka rüzgarla yere sert vurup sekerek direklere çarpmış uçak. İki motorun aynı anda durmasına anlam veremedik. Ben alıcının fail safe'e geçmiş olabileceğini iddia ettim ama öyle kaldı, nereye bağlandı bilmiyorum.

:( gerçekten çok acı :(
Maidende iki motor birden susması çok büyük bir şanssızlık :( ama huyu suyu bilinmeyen bir model de öyle bir posizyonda asla döndürülmeye çalışılmamalı bana göre. Yeterli pist olmasa bile ileriye inmek daha güvenli olur sanki. Yazık olmuş gerçekten onca emeğe :(

Alıcı fail safe konumuna geçse bile motorlar susmaz ki, rolantiye geçmesi lazım sadece. Kontrol yeniden geldiğine göre motorların da yeniden devir almaları gerekir mantıken.

Gerçek Me-262nin jet motorlarıyla olan ilk uçuşunda da kalkar kalkmaz her iki motor da susmuş, ama burunda yer alan, jet motorları gelmeden önce test uçuşları için kullanılan piston motoru ve pervane uçağı ve pilotu kurtarmış :)
 
Şimdi herkes geçmiş olsun dedi, ben oldukça geç kaldım ama , şükür ki modele birşey olmadığı, ve ender görülen bir pilotajla iniş gerçekleştiği için , içim rahat rahat geçmiş olsun üstadım diyebiliyorum.:saygilar:
Tüm bu yazılan sayfalar dolusu olayın da sadece birkaç saniye içinde @Özgür Evren Varol üstadımın beyninden geçip , doğru zamanlama ile parmaklarına iletilmesi ve aynı hızda bir refleksle, modele iletilmesini ise ayrı bir mucize olarak net şekilde görüyorum.
Sen normal değilsin üstadım, nöronların da hormonların da farklı çalışıyor , tıpkı Tareq'in insan olmadığı teorimiz gibi , senin de normal olmadığını artık bu kurtarışla onaylamış oluyoruz :eek::D
Bravo üstadım , ben olsam orada ya kumandayı atar koşardım , ya da modelin kırılışına kadar hareketsiz kalıp , kırıldıktan sonra da oturup çocuk gibi ağlardım.Tebrik ederim , hem maşallah diyorum , hem tekrar geçmiş olsun diyorum , modele gelirsek , oldukça da endişeliyim onun adına, çünkü benim bildiği Özgür hoca, artık o modeli ve motoru en ufak parçalarına kadar ayırır ve kazanın sebebini de bulur , bu minik bir hava kabarcığı olsa bile ;D.......:saygilar:
 
Evet, beni en çok rahatsız eden bu tür durumlarda sebebin net bir şekilde bulunamaması oluyor. Şu ana kadarki incelemelerimde net bir göstergeye denk gelemedim, ama en yüksek ihtimal motora giden bir hava kabarcığı gibi görünüyor. Başka hiçbirşey bulamazsam komple yakıt sistemi hortumlarını yenileyebilirim. Zaten yeni ve daha küçük bir depo yapma niyetim vardı, o da aradan çıkar bu vesile ile :)
Konuya ancak yazabildim kardeşim. Tekrar büyük geçmiş olsun, allahtan kazasız belasız atlatmışsın :thumbup:

Bu tür tersliklerde net olarak sorunu tespit edememek gerçekten de can sıkıcı oluyor. Ama hortumları değiştirmek kesinlikle bu durumda yapılacak en mantıklı hareket %p
 
Geçtiğimiz haftasonu panter yenilenmiş deposu ve yakıt sistemi ile yeniden gökyüzü ile buluştu. Cuma günü 68, 69 ve 70. uçuşlar, cumartesi de 71, 72, 73. uçuşları ile 2020 yılını kapattı :)

71. uçuştan kısa bir video derledim:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



72. uçuş sonrasında sahaya bir askeri araç geldi, bizi sorguya çekmeye başladı (bilmeyenler için ekleyeyim, aslında burda RC uçuş yasak ve ağır cezaları var, biz askeri alanda özel bir izin ile uçuş yapıyoruz, ancak bazen iznimizden haberdar olmayan askeri personel bizi görürse "ne oluyoruz yahu" diye bizi sorguya çekiyor! :) ) Velhasıl biz durumu anlatıp yetkili arkadaşımızı da telefonla arayıp askerlerle konuşturunca durum anlaşıldı ve askerler de biz de rahatladık :) sonrasında benden askerlere özel bir "gösteri uçuşu" yapmam talep edildi, aslen böyle şeyleri pek sevmem ama mecbur kalınca da günün ve senenin son uçuşunu askerlere özel gösteri uçuşu olarak yaptım. Onun da videosu sonra gelecek :)
 
Uçuş çok güzel olmuş, elinize sağlık. Yenilenen sistemlerin kendini ispatlaması da cabası...:saygilar:
72. uçuş sonrasında sahaya bir askeri araç geldi, bizi sorguya çekmeye başladı (bilmeyenler için ekleyeyim, aslında burda RC uçuş yasak ve ağır cezaları var, biz askeri alanda özel bir izin ile uçuş yapıyoruz, ancak bazen iznimizden haberdar olmayan askeri personel bizi görürse "ne oluyoruz yahu" diye bizi sorguya çekiyor! :) ) Velhasıl biz durumu anlatıp yetkili arkadaşımızı da telefonla arayıp askerlerle konuşturunca durum anlaşıldı ve askerler de biz de rahatladık :) sonrasında benden askerlere özel bir "gösteri uçuşu" yapmam talep edildi, aslen böyle şeyleri pek sevmem ama mecbur kalınca da günün ve senenin son uçuşunu askerlere özel gösteri uçuşu olarak yaptım. Onun da videosu sonra gelecek :)
Geçtiğimiz sezonun son uçuş gününde ben de aynı duruma maruz kaldım:D Şükür ki bütün sezon boyunca (yaklaşık 25 uçuş günü)bizi fark etmemiş olan jandarma, tamamen tesadüf eseri bizi uçuş halinde yakalamış oldu. (Çevrede kaçak avcılar varmış, onları ararken bizi bulmuşlar) Ben de durumu toparlamak üzere gönülsüz bir gösteri uçuşu yaptım. Gelen ekibi ikna ettik hatta çok ilgilendiler; ama karakol komutanı, bize bulduğumuz son uçuş pistini yasaklamış durumda:rolleyes: "Bir daha görürsem yazarım cezayı!" buyurmuş kendileri, sonradan haber gönderdi. Kanunen de haksız; uçuşa yasak alanın dışındayız, tamamen meskun mahal, bildiğin çölün ortası. Ayrıca SGHM kaydımız da var! Seneye sezon başlayınca gidip bir konuşacağız kendisiyle, bakalım:(
Zoruma giden ise şu: Arabın yalellisi ile bizim devletimizin uygulaması tamamen aynı! Arada binlerce yıllık medeniyet, sayısız devlet tecrübesi, laiklik, cumhuriyet farkı olmasına rağmen icraat nasıl aynı olabilir? Çok can sıkıcı işler bunlar:rolleyes:
 
Abi çok merak ediyorum :D Acaba son gaz uçtun mu? Hız denemesi falan yaptın mı yani :) Uçuşta gazı hangi oranlarda kullanıyorsun? Mesela videodaki alçak geçişlerde gaz % kaçtaydı? Son gaz uçmak uçak için bir problem oluşturur mu?
 
Uçuş çok güzel olmuş, elinize sağlık. Yenilenen sistemlerin kendini ispatlaması da cabası...:saygilar:

Teşekkür ederim :saygilar:
Seneye sezon başlayınca gidip bir konuşacağız kendisiyle, bakalım:(

Hayırlısı olsun, umarım sorunsuz hallolur keyifle uçarsınız :thumbup:

Zoruma giden ise şu: Arabın yalellisi ile bizim devletimizin uygulaması tamamen aynı! Arada binlerce yıllık medeniyet, sayısız devlet tecrübesi, laiklik, cumhuriyet farkı olmasına rağmen icraat nasıl aynı olabilir? Çok can sıkıcı işler bunlar:rolleyes:

Bazı şeyler var ki keşke aynı olsaydı bile diyorum... Bunca potansiyelin heba olması çok üzücü gerçekten...

Abi çok merak ediyorum :D Acaba son gaz uçtun mu? Hız denemesi falan yaptın mı yani :) Uçuşta gazı hangi oranlarda kullanıyorsun? Mesela videodaki alçak geçişlerde gaz % kaçtaydı? Son gaz uçmak uçak için bir problem oluşturur mu?

Öncelikle şunu söyleyelim, yakıt sistemi yenilendikten sonra motorun son devrini 141bin'den 136bin'e düşürdüm, motorun orjinal haliyle (100N) ürettiği güç bu uçak için gereksiz fazla idi. Bence bu uçağın ideal motoru 70-80N olmalı.

Soruya gelirsek, evet son gazı kullanıyorum, kalkış koşusu, tırmanışın ilk aşamaları ve uçuş sırasındaki dik veya dike yakın tırmanma manevralarında. Düz uçuşta ve hızlı alçak geçişlerde nadiren tam gazda oluyorum, genelde gaz %70-80 civarında oluyor.

Hız ölçümü yapmadım, ama elimdeki gpsi takıp ölçebilirim. Ocak ayı ortası gibi Me262'nin ilk motoru ile birlikte bir de "uçuş bilgisayarı" geçecek elime. O merette hem GPS, hem hava hızı sensörü hem de G sensörü var ve kara kutu gibi kaydediyor herşeyi. Panterde de kullanmayı planlıyorum bunu, o zaman hız bilgisi paylaşırım.

Son gaz uçmak duruma göre uçağı havada konfetiye çevirebilir. Türbin motoru ile pervaneli ve edf motorlar arasındaki en temel fark pervane ve edflerin hız arttıkça verimlerinin ve ürettikleri itkinin azalmasıdır, türbinde ise böyle bir etki yok, o yüzden tam gazdayken model gayet hızlı bile olsa motor hala hayli yüksek güç üretip modeli aerodinamik olarak dayanamayacağı hızlara ulaştırıp havada parçalanmasına neden olabilir (Vne). Bu yüzden jet uçuşunda gaz kontrolü önemlidir.
 
aerodinamik olarak dayanamayacağı hızlara ulaştırıp havada parçalanmasına neden olabilir
Abi ben bunun gerçeğini f4 uçağında yaşamış halihazırda THY' de uçan bir kaptanımızdan dinlemiştim, full throttle verdikten sonra motor kısmında patlama yaşanmış emergency iniş yapmışlar, çok ucuz atlatmışlar ama uçak kal olmuş haliyle. Bu arada uçuş müthiş:saygilar: