Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Evrim Sutel

Tecrübeli Uye
Katılım
16 Haz 2015
Mesajlar
871
Tepkime puanı
720
Yaş
45
Konum
Istanbul
Web sitesi
www.mrsutel.com
İlgi Alanı
Uçak
Degerli arkadaslar,

Manulleride baz alarak bir checklist olusturayim dedim, Gittigimiz yer uçuş pisti olmayabilir ve saha kurali diye bir husus olmayabilir.
Aşağıdakiler toplamda 5 ila 10 dakika alacak ama hayati konulardir.

"Yakıt", "Motor", "Egzost" ile ilgili kontroller "Nitro Model" için öngörülmüş kontrollerdir.

Uçuş Öncesi Kontroller ;

- Uçuşa başlamadan önce kumandanızın pilinin dolu olduğundan emin olunuz.
- Uçuşa başlamadan önce eğer kumandanızda birden fazla model tanımlı ise uçuş yapacağınız modelin tanımlı olduğundan emin olunuz.
- Uçuşa başlamadan önce kumanda kontrollerini kontrol ediniz ve doğru komutlar verdiğinden emin olunuz.Servo sistemlerini kontrol ediniz.
- Ucusa baslamadan once FBL Unite kontrollerini yapiniz.(Emre Kaman)
- Ucusa baslamadan once FBL unite uzerinde ekipman unutmayiniz.(Emre Kaman)
- Ucusa baslamadan once Ana Pal uzerinde herhangi bir ekipman unutmadiginizdan emin olunuz.(Emre Kaman)
- Motoru çalıştırmadan önce kumandanızın gaz kolunun aşağıda olduğundan emin olunuz.Dalginlik Motorun çalışması ile birlikte ciddi yaralanmalara sebep olacaktır.
- Uçuş esnasında dikkat dağıtacak ekipmanları kapatmanız (cep tel vb), uçuş boyunca modelden gözünüz ayırmamanız, modeli arkanıza almamanız gerektiğini unutmayınız.
- Uçuşa başlamadan önce Helikopterden güvenli uzaklıkta olduğunuza, izleyicilerin arkanızda olduğuna ve güvenli uzaklıkta olduğuna emin olunuz.
- Etrafınızda siz uçuşa baslamadan once farklı pilotlar ucuş yapıyor ise öncelikle diğer pilotların inişini bekleyiniz.
- Mevcutda uçuş yapan bir pilotun dikkatini dağıtacak bir hareketde bulunmayınız.
- Uçuş yapmayı planladığınız gün kendinizi yorgun, bitkin, halsiz hissediyorsanız uçuş yapmayınız.
- Bilhassa uçucu olmayan izleyicilerin gazina gelmeyiniz.

Evde Yapilabilir Kontroller ;

- Ana Rotor ve Kuyruk Rotoru yüksek RPM dönüş hızına sahiptir.Bu sebeple mutlaka uçuş öncesi kontrollerini yapınız.
- Ana Pal ve Kuyruk Pal bağlantı noktalarını kontrol ediniz.Paller uçuşta yerinden çıkarsa hayati tehlike yaratacak potansiyele sahip olduğunu unutmayınız.
- Uçuşa başlamadan önce tüm Ball Links aksamını kontrol ediniz.
- Uçuşa başlamadan önce mutlaka Egzost bağlantı noktasını kontrol ediniz.Egzost'un cikmasi havada Nitro motorunuzun durmasına ve kirima sebep olacaktır.
- Yakıt hortumlarinin bağlantılarını kontrol ediniz.

Uçuş Sonrasi Kontroller ;

- Uygun bir temizleyici ile motor, egzost ve uygun alanları temizletip modelinizi temiz muhafaz ediniz.Elektronik ve Rulman aksama kimyasal temizleyici bulaştırmayınız.
- Modeli evinizde olası misafir ve bu misafirlere ait meraklı çocuklarin ulasamayacaklari yerde muhafaza ediniz.
- Modeli toplamadan önce eğer yakıt kalmış ise boşaltım yapınız.(Modeli yakıt ile çantaya koymayınız)
- Modeli toplamadan önce Lipo pili model üzerinden söküp güvenli çantasına aliniz.

Evde Yapilabilir Kontroller ;

- Vibrasyon etkisinden dolayı oluşacak gevşemelere karsi tüm vida bağlantılarını kontrol ediniz.
- Rotor ve Pal bağlantı ekipmanlarını kontrol ediniz.
- Motor ve Egzost baglanti ekipmanlarını kontrol ediniz.
- Çıkabilir tüm bağlantı ekipmanlarini kontrol ediniz.(Ball Links vb)
- 15 günden fazla uçmayacak iseniz motorunuza bujiyi çıkartip 1-2 damla "After Run Oil" damlatınız.Bu motorunuzu korozyona karsi koruyacaktir.
 
Nitro Helikopter Checklist

Güzel bir çalışma olmuş ellerine sağlık Evrim :thumbup: 1-2 küçük ilavem olsun :)

-- Istersen Checklist sadece NITRO olarak sınırlandırmayalım. Sadece Nitroya özel maddeleri Parantez içinde (Nitro) olarak belirtelim.

-- Diğer bir önerimde listeyi şu şekilde ana başlıklara ayırmak.
Zira bana göre bazı şeylerin sahadan önce Evde kontrol edilmesi, en azından çıkacak aksiliklerin çözümlenmesini sağlayacağı için uçuş gününğ kurtaracaktır.

a- EVDE
b- SAHADA- Ucuş öncesi
c- SAHADA- Uçuş sonrası

-- Bir de bazı şeyleri her uçuş öncesi kontrol etmek ne yazık ki çok gerçekci olmuyor. Bu nedenle bazı maddelere "En az 10 uçuş sonrası" gibi bir şey ilave edilebilir diye düşünüyorum.
 
Nitro Helikopter Checklist

Tamamdir Mehmet abim, yapiyorum hemen,

Sagolasin,

Bir iki ekleme yaptim aklima simdi gelen...
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Evrim Bey çok yararlı olmuş, teşekkürler.

Basit hatalardan dolayı kaza yaşayanlardan olduğumdan bu liste benim de işime yarayacak. Buna bir katkı da benden olsun ucu açık, sarkan kablolara dikkat edilmesi gerekiyorsa sabitlenmesi ve uçlarının bantlanmasını da önereceğim.

Zira yeni aldığım ve acele olarak sahada monte ettiğim gimbala bağlı ıaçıkta bulunan kamera kablosu talihsizlik neticesi Gimbal kartımın yanmasına neden oldu.

Bir de gün batımına az süre kaldığı için diğer bir quadcopterimin pervane somunlarını sıkmamam cihazın havalandıktan sonra pervanlerini kaybetmesine ve cihazın yer çakılmasına sebep oldu.

Verdiğiniz listeye göre yapsaydım bunlar belki önlenebilirdi. Çoğu basit ihmal ve kullanıcı hatalarından kaynaklanmaktadır.
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Eline sağlık Evrim, güzel bir paylaşım olmuş. :bravo: :RCKolik:

Gerek uçuş gününü kurtaracak, gerekse güvenliğimizi sağlayacak basit fakat önemli maddeler bence.
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Evrim hocam eline sağlık, üç ekleme de benden gelsin, üçü de yaşadığım durumlardır, özellikle üçüncüye dikkat ;D

- Sadece kumanda komutları yönlerine değil, FBL/Gyro ünite düzeltme yönlerine de bakalım.
- Uçuş sırasında FBL ünite veya esc üzerinde takılı ayar kartı, bluetooth modülü, usb kablosu vs bırakmayalım.
- Uçuş öncesi pal üzerinde açı ölçer bırakmayalım :D
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Evrim abi ellerine sağlık. :bravo:
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Tesekkurler arkadaslar, ise yaradiysa ne mutlu,

Emre hic akla gelmeyecek birsey aci olcer unutmak, gercektende eklenmeli, adam yaralar o firlayip,
Supersin herzamanki gibi,
 
Evrim SUTEL' Alıntı:
Tesekkurler arkadaslar, ise yaradiysa ne mutlu,

Emre hic akla gelmeyecek birsey aci olcer unutmak, gercektende eklenmeli, adam yaralar o firlayip,
Supersin herzamanki gibi,

Ya ciddi ciddi unutmuştum bir keresinde. Ben esc'ye pili bağlarken Rasim fark etmişti :D Belki o görmese de görürdüm ayağa kalkınca, belki de görmez öyle çevirirdim pali bilemiyorum. Ama baya gülmüştüm kendime :D
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Loctite kullandığımız kısımları 10-15 uçuşta bir kontrol ederek olası gevşeme ve kırımları engelleyebiliriz
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Mutalaka Ferdi,

Loctite bile olsa bilhassa Nitro bir modelde mutlaka 10 ucusta bir kontrol sart,
 
Ucus Oncesi ve Sonrasi Kontrolleri (Checklist)

Evet locktite olan bölgeleri yine de kontrol etmekte fayda var. Benim servo hornum uçuştan sonra çıkmış yerde farkettik. Hemde locktite olmasına karşın..

Dikkat etmekte fayda var :)