Merhabalar arkadaşlar,
Ne zaman biteceği belli olmayan konumuza hoşgeldiniz.
En azından başlangıcı yapayım istedim. Elektroniklerim henüz tamamlanmadı, fakat montajın belirli bir safhaya ilerlemesine engel bir durum yok. Zaman içinde servoları da temin edince mekanik montajı tamamlayıp, kablolama ve ünite ayarlarını da sizlerle paylaşacağım.
KUYRUK
Montaj faslına kuyruk tarafı ile başlıyoruz. İlgili parçalar aşağıda görüldüğü gibi...
Kuyruk fininde neon kırmızıyı tercih ettim. Kanopi ve boom yeşil olduğundan ayırt edici olması açısından ve kanopi üzerindeki oxy3 yazısı ile uyumlu olmasından böyle tercih ettim.
Kuyruk rotorunda, pal tutucular içindeki ball ve thrust bearingler yağlı ve loctitelı geliyor. Pal tutucu içindeki vidalar loctitesız, onları yağdan arındırıp yataklarını loctitelıyoruz ki yol üstündeki rulmanları kilitlemesinler.
Sliderın pirinç yatağı montajlı geliyor. Sadece kolların vidalarını söküp loctitelıyoruz.
Tensioner da monteli geliyor fakat vida yataklarını loctitelıyoruz.
Bell crankın slider kılavuzlarını ve topunu montajlıyoruz.
Bell crack arm ın rulmanları monteli geliyor kurcalamıyoruz. Plate'e montajlanan vidaların yataklarını loctitelıyoruz.
Tensioner'ı vertical fin tarafına monte ediyoruz.
Bell crank arm'ı diğer tarafa monte ediyoruz.
Kuyruk şaftı 15T... Hafif yağlı geliyor. Ben yine de biraz silikon gresledim. Set screw ın yerleşeceği yere çok yağ sürmemeye dikkat.
Boom ve spacer üzerinde vidalar monteli geliyor, poşet içinden 6 tane M2*5 arayıp deli olmayın diye... Çıkarıp temizliyoruz, yataklarını loctitelıyoruz.
Kayışı bir iplik ve ucuna asılı bir ağırlık yardımıyla veya size ne kolay geliyorsa başka bir yöntemle boom içinden geçiriyoruz, tail case center aynı zamanda kayışın boom içinde dönme olayını zorlaştırıyor, faydalı bir zımbırtı.
Kuyruk şaftını, vertical fini ve spacerı da monte ediyoruz.
Sağ tarafı da monte edip burayı kapatıyoruz. Şaftta yatayda bi oynama varsa fazlalık yedek malzeme poşetinde shimler var, ama bende gerekmedi.
Kuyruk üstten şöyle;
Kuyruk rotorunu da set screw yardımıyla şafttaki yerine sabitliyoruz. Deliğin hizasına ve loctitelanacak yüzeyin yağsızlığına dikkat. Foto çekmemişim ama bell crankı da arm'a vidalayıp slidera yerleştiriyoruz pinlerini...
Kuyruk rodunun uçlardaki plastik yatakları karbonfiber roda japonlu, dokunmuyoruz. Dişli kısım ile linkler arasında üçer mm boşluk bırakılsın denmiş ayar için, öyle yaptım. Aslında bu biraz da ince ayar için yoksa sıfıra sıfır monte edilip servo pozisyonu kaydırılarak da kuyruk ayarı yapılır ama her seferinde servoyu kaydırmakla uğraşmayalım diye biraz pay bırakılmış.
İlk günün özeti olarak;
- Manual hem görsellik olarak çok iyi, hem de çok detaylı... Bizlerin zaman içinde montajlarla tecrübe ettiğimiz hemen herşeyi uyarı olarak yazmışlar. Yeni başlayanlar için çok faydalı...
- Vidaları yağsız kontak spreyi ile temizlemeyi ihmal etmiyoruz, yoksa boşa loctitelıyor olabiliriz.
- Aralarda da belirttim, kısmi montajlı yerleri çok. Ama ilerde tamir maksatlı gerekebilir diye manualde onların da montaj detayları var. Tabii ki neresi montajlı geliyor, nereye loctite gerekiyor bunların hepsini yazmışlar.
- Zamanında msh protosta yaşamıştım, poşetlerin içinde çok sayıda değişik vidalar var ve ölçmek gerekiyor doğruları bulmak için. Logoda ise her sayfada hangi vidaların kullanılacağı bir kutucukta 1:1 oranda veriliyor ama yine arayıp bulmak gerekiyor. Oxy de ise bunların hiçbiri yok. Fabrikasyonda işçiliği biraz fazla tutmuşlar. Spacer vidaları spacer üzerinde geliyor tam sıkılmamış olarak, boom vidaları boom üzerinde, bell crank vidaları yine kendi üzerinde gibi gibi... Montajı çok kolaylaştırıyor, cetvele olan bağımlılığı azaltıyor. (aynı şeyler gövdede de karşımıza gelecek, ana şaftı yataklayan blokların da vidaları üzerinde mesela...)
Ne zaman biteceği belli olmayan konumuza hoşgeldiniz.
En azından başlangıcı yapayım istedim. Elektroniklerim henüz tamamlanmadı, fakat montajın belirli bir safhaya ilerlemesine engel bir durum yok. Zaman içinde servoları da temin edince mekanik montajı tamamlayıp, kablolama ve ünite ayarlarını da sizlerle paylaşacağım.
KUYRUK
Montaj faslına kuyruk tarafı ile başlıyoruz. İlgili parçalar aşağıda görüldüğü gibi...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk fininde neon kırmızıyı tercih ettim. Kanopi ve boom yeşil olduğundan ayırt edici olması açısından ve kanopi üzerindeki oxy3 yazısı ile uyumlu olmasından böyle tercih ettim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk rotorunda, pal tutucular içindeki ball ve thrust bearingler yağlı ve loctitelı geliyor. Pal tutucu içindeki vidalar loctitesız, onları yağdan arındırıp yataklarını loctitelıyoruz ki yol üstündeki rulmanları kilitlemesinler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sliderın pirinç yatağı montajlı geliyor. Sadece kolların vidalarını söküp loctitelıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tensioner da monteli geliyor fakat vida yataklarını loctitelıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bell crankın slider kılavuzlarını ve topunu montajlıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bell crack arm ın rulmanları monteli geliyor kurcalamıyoruz. Plate'e montajlanan vidaların yataklarını loctitelıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tensioner'ı vertical fin tarafına monte ediyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bell crank arm'ı diğer tarafa monte ediyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk şaftı 15T... Hafif yağlı geliyor. Ben yine de biraz silikon gresledim. Set screw ın yerleşeceği yere çok yağ sürmemeye dikkat.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Boom ve spacer üzerinde vidalar monteli geliyor, poşet içinden 6 tane M2*5 arayıp deli olmayın diye... Çıkarıp temizliyoruz, yataklarını loctitelıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kayışı bir iplik ve ucuna asılı bir ağırlık yardımıyla veya size ne kolay geliyorsa başka bir yöntemle boom içinden geçiriyoruz, tail case center aynı zamanda kayışın boom içinde dönme olayını zorlaştırıyor, faydalı bir zımbırtı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk şaftını, vertical fini ve spacerı da monte ediyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sağ tarafı da monte edip burayı kapatıyoruz. Şaftta yatayda bi oynama varsa fazlalık yedek malzeme poşetinde shimler var, ama bende gerekmedi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk üstten şöyle;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk rotorunu da set screw yardımıyla şafttaki yerine sabitliyoruz. Deliğin hizasına ve loctitelanacak yüzeyin yağsızlığına dikkat. Foto çekmemişim ama bell crankı da arm'a vidalayıp slidera yerleştiriyoruz pinlerini...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruk rodunun uçlardaki plastik yatakları karbonfiber roda japonlu, dokunmuyoruz. Dişli kısım ile linkler arasında üçer mm boşluk bırakılsın denmiş ayar için, öyle yaptım. Aslında bu biraz da ince ayar için yoksa sıfıra sıfır monte edilip servo pozisyonu kaydırılarak da kuyruk ayarı yapılır ama her seferinde servoyu kaydırmakla uğraşmayalım diye biraz pay bırakılmış.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İlk günün özeti olarak;
- Manual hem görsellik olarak çok iyi, hem de çok detaylı... Bizlerin zaman içinde montajlarla tecrübe ettiğimiz hemen herşeyi uyarı olarak yazmışlar. Yeni başlayanlar için çok faydalı...
- Vidaları yağsız kontak spreyi ile temizlemeyi ihmal etmiyoruz, yoksa boşa loctitelıyor olabiliriz.
- Aralarda da belirttim, kısmi montajlı yerleri çok. Ama ilerde tamir maksatlı gerekebilir diye manualde onların da montaj detayları var. Tabii ki neresi montajlı geliyor, nereye loctite gerekiyor bunların hepsini yazmışlar.
- Zamanında msh protosta yaşamıştım, poşetlerin içinde çok sayıda değişik vidalar var ve ölçmek gerekiyor doğruları bulmak için. Logoda ise her sayfada hangi vidaların kullanılacağı bir kutucukta 1:1 oranda veriliyor ama yine arayıp bulmak gerekiyor. Oxy de ise bunların hiçbiri yok. Fabrikasyonda işçiliği biraz fazla tutmuşlar. Spacer vidaları spacer üzerinde geliyor tam sıkılmamış olarak, boom vidaları boom üzerinde, bell crank vidaları yine kendi üzerinde gibi gibi... Montajı çok kolaylaştırıyor, cetvele olan bağımlılığı azaltıyor. (aynı şeyler gövdede de karşımıza gelecek, ana şaftı yataklayan blokların da vidaları üzerinde mesela...)