Wallingford Tayyare Fabrikası’ndan haberler

Teşekkürler :saygilar: (Bazılarını da suda görmek istiyoruz :D)



8 yıldır yatıyorlar Ömer Bey, yeter dinlendikleri, işe koşma vakti artık hepsi için! Dua etsinler benim vaktim arabanin da hacmi sınırlı, yoksa haftaya hepsini birden uçurmaya götüresim var! :lollol:


İlk iş RV-4’ün iniş takımlarını monte edip arabaya sığıp sığmayacağını kontrol ettim, ve güzel haber, sığıyor :hoppa::thumbup::yuppi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


16 Ekim’de ehliyet sınavı (araba) randevum var, olur da geçmeyi başarırsam yeniden uçuşa gidebilir hale gelirim demektir. O zamana kadar RV-4 ü uçar hale getirmeyi hedefliyorum bakalım.

Modelin durumu hakkında biraz detay paylaşalım..

Daha önce bahsettiğim kuyruktaki delik...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanopideki çatlaklar ve kendinden geçmiş pilotumuz:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dikey kuyruğun tepesinde bir ezilme izi var ama yapısal açıdan problemli görünmüyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rudder'da enteresan bir çarpılma var, bunu daha önce farketmemiştim, muhtemelen taşınırken yük bindiği için böyle birşey oldu. Biraz ters zorlama ve sıcak hava tabancasıyla kaplamaya müdahele ederek düzeltmeyi deneyeceğim, düzelmezse uzun vadede yeni bir rudder yapmayı gerektir ama kısa vadede bu halde de uçulur :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sümer abinin kapladığı elevatör halen cillop gibi bakın! Ellerine sağlık abim :saygilar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İçerisi ve elektronikler tak pili uç modundalar, alıcı bile var! Tabi bunca zamandır yatan elektronikler için bir miktar test söz konusu olacaktır uçuşa elverişlilik izni öncesinde...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatlarda az biraz kaplama hasarı veya kendini salmışlık var. Boyalı yüzeyde biraz riskli olsa da dikkatlice bir gerdirme operasyonu deneyebilirim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sağ kanadın hücum kenarında bir ezik var ama alttaki D-box levhası kırılmamış, bu güzel haber. Kök tarafındaki beyaz leke önceden olan bir hasardı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alt yüzeyde bi hasar yok. Aileron servo kapağının ters olması ve aileron yekesinin bağlandığı yerdeki yama eskiden kalma ve bu uçağın yaşadığı hayli ağır kırımla alakalı. Bir ara hikayesini anlatırım zira ibretlik bir hatanın sonucunda o kırım oluşmuştu. Sonrasında da epey kapsamlı bir tamiratla yeniden uçar hale getirmiştim bu modeli.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol kanatta da kaplamada bir hasar var, gerdirmeyle ne kadar düzeltebileceğim göreceğiz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol kanat ucundaki fiberglas parçada da bir hasar var ama yanlış hatırlamıyorsam bu da eskiden kalma bir hasar. Uçuşu veya uçabilirliği etkileyecek bir durun değil, az bir miktar ince CA emdirip daha da güvenli hale getirilebilir.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol kanadın altındaki hasarlar ve yamalar da yukarda bahsettiğim kaza/kırımla alakalı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat borusunu henüz bulamadım :lol: bir ara da motoru (Laser 150 :heartxf:) kutudan çıkartıp test etmem gerek. Sonrasında işe koyulup tamirat tadilat ve testlere girişeceğim :RCKolik:
Abi sol ve sağ aileron servo kapaklarını swap etmen lazım sanki :)
 
Hobaaa... Simdi oldu... Gozumde buyudu valla, isitsan bir turlu, isitmasan bir turlu... Sonucu merak ettim...

Deneyip göreceğiz abi :) yavaş yavaş dikkatli dikkatli sıcaklığı arttıraraktan.. En kötü durumda boya çatlar veya atar napalım, eskitemeden sayarız :evil:

Abi sol ve sağ aileron servo kapaklarını swap etmen lazım sanki :)

Aman diyeyim, kazanın sebebi tam da buydu işte!
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Koç
Abi direksiyon ve trafik yönü ile ilgili nasıl hissediyorsun :) Gerçi alışmışsındır zaten de...

Sınavda başarılar :saygilar:

Teşekkürler 🙏🏻

Artık alıştım tabi, hatta yazın Türkiyede kullanırken birkaç kez kendimi yolun solundan giderken yakaladım 🤣🤣

Ama ilk bir iki hafta tam şenlikti.
Yolun tersinde olmak, arabada ters tarafta oturuyor olmak, kuralların tabelaların bazıları yabancı, Umman’dan sonra yollar aşırı dar geliyordu…
İlk önce manuel vitesli bir araba kiralamıştık iki haftalığına, ilk gün birlaç kez vites değiştiriyorum diye kapıyı açtım 🤣🤣, iç dikiz aynasına bakıyorum diye de pencereden dışarıyı gökyüzünü seyrettim 🤣🤣 ilk günün sonunda da biyandan yol bulmaya çalışırken sol ön lastiği kaldırıma vurup patlattım 😅 iki haftadan sonra herşey normal gelmeye başladı, ama reflekslerin de oturması biraz daha zaman alıyor.


Nasıl yani? Kapaktan dolayı kaza mı olurmuş yahu :)

E oldu işte diyorum ya :)
O zamanlar aktif olduğumuz Hobbyrc forumunda detaylı kaza raporu ve sonrasînda tamiratlar sırasında kazanın nedeni belli olunca da açıklaması var ordan okuyabilirsin. Ordaki bilgileri de bu tarafa aktarıp bu uçağa özel başlık açabilirim.
 
Bugün haftasonu ve yağışsız hava bir arada olunca yine bir modelleri kontrol etme ve atolyeyi düzenleme işine giriştim. Şu aralar atölye o kadar dolu ki benim içeri girebilmem için birşeylerin dışarı çıkması gerekiyor. Bu da anca yağışsız havalarda çalışma imkanı sunuyor. Niyetim biran önce modellerin ayrıştırmasını temizliklerini yapmak, tavanarasına çıkacakları taşımak, kutuları boşaltıp yerleştirmek ve en azından içerden birşeyler çıkarmadan da içeri girip düzenleme işleri için çalışabilecek hale getirmek. O noktaya geldiğim zaman hafta içleri akşamları da çalışıp düzenleme ve yerleşmeyi hızlandırabilirim.

Istanbuldaki koleksiyonumda benim için en değerli modele geldi sıra, Top Flite kitinden inşaat P-39 Airacobra! Bu modeli kit olarak merhum Oktay Gülmez'den sanırım 2007 veya 2008 yılında satın almıştım. Bazı plastik parçaları eksikti, kanopisi çatlaktı, bunlardan ötürü de uygun fiyatlıydı, elbet bir şekilde hallederim diyerekten almıştım. Bu modelin hakkını verebilmek için RCV motor ve kaliteli retractlar şarttı, onları da zaman içinde edinip 2009 yılının başında da inşaatına girişmiştim.

Bu tarz modellere "stand-off scale" deniyor, yani çok yakından bakmazsan skeyl gibi görünüyorlar :D Hem daha kolay inşa edilsin hem de daha kolay uçsun diye "tam skeyl" konseptinden uzaklaşılıyor bir miktar. Ama skeyl deliliğine yeni bulaşanlar için faydalı, cesaretlendirici ve modelciliğin gelişkin olduğu ecnebi memleketlerde kendi yarışma sınıfı bile olan bir dal. Ama bana rahat battığı için en azından çok bariz olan ve nispeten daha kolay değiştirilebilecek olan "kusurlarını" giderip daha skeyl görünen bir model yapmaya çalışıyordum, haliyle inşaat epey uzun sürdü :) Tam inşaatın sonlarına gelmişken 2015 yılında Umman'a taşınma durumu oldu, oraya götürme şansım olmadığı için de mecburen diğer modellerle birlikte güzelce sarılıp sarmalanıp depoya kaldırıldı... Kısmetinde İngilterede yeniden günışığına çıkmak varmış meğer.

Model .60-.90 glow modellere göre tasarlanmış, 1.6 m kanat açıklığına sahip, 1/6.5 ölçeğinde.

Modelde daha bir skeylleştirme amacıyla yaptığım ana değişiklikleri hatırladığım kadarıyla listeleyeyim:
  • Rudder (haliyle dikey kuyruk) gerçek uçağın hatlarını taşıyacak şekilde modifiye edildi
  • Burun kısmı gerçek uçağınkine daha çok benzeyecek şekilde komple yeniden yapılıp kompozit kalıbı alındı
  • Tüm menteşe sistemi ve kontrol yüzeylerinin hücum kenarları gerçek uçaktakine benzer olacak şekilde değiştirildiler.
  • Kontrol yüzeylerinin yeke.kontrol sistemleri tamamen gizli hale getirildi (modelde dışardan görünen hiçbir yeke pushrod vs yok)
  • Tüm anahtar, şarj soketleri hava doldurma valfi ve basınç göstergesi gerçek uçakta da yer alan bakım kapaklarının altına saklandılar.
  • "dummy" egzostlar için kitten çıkan plastik zımbırtılar yerine yeni ve çok daha gerçekçi egzostlar üretildi
  • Benim modelini yaptığım uçağın kontrol yüzeyleri kumaş yerine metal levha ile kaplı olduğu için kuyruktaki kontrol yüzeylerinin de yeniden yapılması gerekti, bunlar için de en nihayetinde kalıp üretildi.
  • Gövdenin arka alt kısmına gerçek uçaktaki daha yuvarlak şekil verildi.
  • Detalı bir kokpit eklendi
  • RCV motor sayesinde burun kısmında tamamen kporta altında gizlenebilen bir motor kullanılmış oldu.
Şimdilik birkaç foto gelsin. Vakti gelince bu modelin de inşaatının detaylarına gireriz.

Modelin bazı parçalarını (kokpit, egzostlar, iniş takımları, pil yuvası kapağı, burundaki kaporta vb) zarar görmesin diye söküp kutusunda saklayarak depoya kaldırmıştım, haliyle aşağıdaki fotolarda da görünmüyorlar.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sırttaki yuva alıcı pilleri için, üstlerine gelen fiberglass bir kapak var normalde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağı paketlediğimde gövdedeki panel çizgilerini ve perçin detaylarını ekleme aşamasındaydım. Aşağıdaki 5 kenarlı panele dikkat:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


O paneli kaldırınca altında anahtarların iarj soketlerinin hava doldurma valflerinin olduğu bölme ortaya çıkıyor. (elektronikler de sökülü durumda, o yüzden şu anda sadece boşluk görüyoruz :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burundaki RCV 90SP motorumuz:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burunun alttan görünümü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Komple alttan görünüm (Kanat fairinglerinin arkaya doğru uzanan kısımları da orjinal kitte olmayan benim eklediğim bir özellik):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve sırf bu model için ürettiğim kompozit kalıplar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rudder kalıbı (yukarda plug, yani kalıbı almakta kullandığım mastar, kalıpların içinde de cam elyafından üretilmiş kabuklar görülmekte)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kabuklar çıkartılmış halde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Elevatör kalıpları ve camelyafı elevatör:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Elevatördeki yüzey detalayları (perçinler) direk kalıptan gelmekte.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burun kalıbı, büyük kalıp komple burun için, en sağdaki küçük kalıp da ön iniş takımı kapakları için.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kalıplarda da panel çizgisi detayları kalıba işli halde, üretilen parça yüzeyi bu panel çizgisi detaylarına sahip olarak kalıptan çıkıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da çatlak olan kanopinin yerine kendi kanopimi yapmak için ürettiğim kalıptı. Ama birkaç sene önce 3D baskı T-2 modelinin kanopisini alırken aynı yerde bu model için de kanopi satıldığını görünce iki tane almıştım. Halen deneme fırsatım olmadı ama onlar uyarsaa bu kalıpla işim olmayacak demektir :thumbup:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu kalıpla kanopi çerçevesini yapmıştım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Birkaç da video gelsin:

Aileronlardaki RDS (Rotary Drive System) sistemini anlatan video:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Burun iniş takımı:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ana iniş takımları:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

RCV motorun sehpaya bağlı olarak ilk kez çalıştırılması:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

RCV motorun Phoenix Mustang (efsane!) üzerindeki uçuş testlerinden birisi:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ha bir de modelin bitince neye benzeyeceğini de göstermek icab eder, buyrun, aynı uçağın 1/48 ölçeğinde yaptğım modeli:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Mesajındaki her bir bölümü 'Neden scale modellerle uğraşılmamalı?' sorusunun cevabı olarak okuyorum abi :laugh: Videoları izlerken 'Heh işte sakın uğraşma! Baksana değişik değişik şeyler var, kim şimdi bunların nazıyla uğraşır..' falan diyorum. Hele şu aileron RDS için sen 'Bu şekilde dışarıdan birşey gözükmüyor' dememiş olsan soracaktım 'bizim normal yekelerimize ne oldu?' diye :lol::lol: Bu arada gerçekten o sistem ne kadar sağlıklı? Yani servoya takılı olan yer her ne kadar sıkıştırılmış bile olsa bir zaman sonra gevşeme durumu olmaz mı yakıtlı bir modelde? Aileron kanatçığındaki o yuva ne kadar uzun süre sorun çıkarmadan devam ediyor?

Rotary motorlar harika. Daha önceleri baya araştırma yapmıştım. Bu motor 1 tur dönüş yaptığında 4 kez yanma zamanı gerçekleştiriyor. Kötü yanlarından biri yakıt-güç noktasında verimsiz ve mekanik olarak dayanımı diğer motorlara göre düşük olması diye hatırlıyorum. Hadi ilk problem senin için bir sorun oluşturmasa da 13 yıl önce ikici el alınmış bir rotary motor hala sağlıklı mı ve ne kadar daha sağlıklı kalmaya devam eder acaba?

Bu arada dikkatle takipteyim abi :D Yeni yeni şeyler öğreniyorum sayende. İşime yaramasa da bilmenin keyfini yaşıyorum :thumbup:
 
Son düzenleme:
P-39 Airacobra ile devam...

Bugün de kutuyu açtım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kutudan çıkanlardan, kokpit parçaları, rudder kalıbı ile ilk üretimde yüzey kalitesinde problem yaşadığım ilk üretim rudder ve butundaki kaporta ile ön iniş takımı kapakları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kokpi parçalarından ön bulkhead ve gösterge paneli az birşey hasara uğramış, ama tamir ederim veya yenisini yaparım. Geri kalan parçalar sorunsuz gelmiş. Bu meretlere biraz daha eskitme yaparsam güzel olur sanki :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burun kaportası ve ön iniş takımı yuvası kapakları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


El emeği göz nuru, balsadan yontma karbüratör hava girişi detayı. Benim modellediğim "Cobra II" tayyaresi yarış uçağı olarak kullanıldığı için motorunu King cobra motoru ile değiştirmişler, haliyle karbüratör have girişi de standart Airacobra hava girişinden daha farklıymış. Bu parça zaten kitte eksik olan parçalardandı, çizimlere ve fotolara bakarak sıfırdan kendim yapmıştım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servolar, dummy egzostlar, gerçek egzost susturucusu, iniş takımları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstteki beyaz plastik kitten çıkan "dummy" egzostlar, alttakiler benim yine balsadan yontup edip silikon kalıp ve hızlı döküm reçine kullanarak yaptığım egzost uçları.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Retractlar ve üstlerinde de gövdenin sırtındaki pil bölmesinin kapağı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kalıpla yaptığım kanopi az biraz ezilmiş ;D neyse ki yenisi var, en kötü kalıp duruyor..
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2013 civarında modelin pnömatik retract sistemini elektriklilerle değiştirmeye karar verip retractları almıştım. Yukardaki fotolarda görüldüğü gibi ana iniş takımlarının retractları modelin kutusundan çıkmamıştı. Nerde olabilir bunlar derken aklıma geldi, zamanında depodan alıp Umman'a götürdüğüm malzemelerin içinde bir çift elektrikli retract ve kontrol devresi vardı, hemen Ummanidan getirdiğim kutulara giriştim veee :hoppa::thumbup:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu model ve parçaları atolyede kalacaklar. Me-262 sonrası öncelikliler listesinde ön sıralarda olacak!


Mesajındaki her bir bölümü 'Neden scale modellerle uğraşılmamalı?' sorusunun cevabı olarak okuyorum abi :laugh: Videoları izlerken 'Heh işte sakın uğraşma! Baksana değişik değişik şeyler var, kim şimdi bunların nazıyla uğraşır..' falan diyorum. Hele şu aileron RDS için sen 'Bu şekilde dışarıdan birşey gözükmüyor' dememiş olsan soracaktım 'bizim normal yekelerimize ne oldu?' diye :lol::lol: Bu arada gerçekten o sistem ne kadar sağlıklı? Yani servoya takılı olan yer her ne kadar sıkıştırılmış bile olsa bir zaman sonra gevşeme durumu olmaz mı yakıtlı bir modelde? Aileron kanatçığındaki o yuva ne kadar uzun süre sorun çıkarmadan devam ediyor?

Rotary motorlar harika. Daha önceleri baya araştırma yapmıştım. Bu motor 1 tur dönüş yaptığında 4 kez yanma zamanı gerçekleştiriyor. Kötü yanlarından biri yakıt-güç noktasında verimsiz ve mekanik olarak dayanımı diğer motorlara göre düşük olması diye hatırlıyorum. Hadi ilk problem senin için bir sorun oluşturmasa da 13 yıl önce ikici el alınmış bir rotary motor hala sağlıklı mı ve ne kadar daha sağlıklı kalmaya devam eder acaba?

Bu arada dikkatle takipteyim abi :D Yeni yeni şeyler öğreniyorum sayende. İşime yaramasa da bilmenin keyfini yaşıyorum :thumbup:

Skeyl model deli işidir zaten her zaman söylüyoruz dimi :evil::lol:

RDS sistemi kendinmi kanıtlamış bir sistem. Yüksek hızlarda uçan planörlerde kullanılıyor (kanadın dışına çıkan bir parça olmadığı için aerodinamik olarak çok temiz bir sistem), skeyl modellerde de sıklıkla kullanılan bir sistem. Doğru kurulduğu zaman konvansiyonel sistemden daha az güvenli değil, hatta daha güvenli olduğunu iddia edenler de çok (hareketli parça ve mafsal sayısı daha az olduğu için). Ama kurulumu çok hassas çalışma istiyor. Şaftlardaki büküm açısı, şaftın kanadın firar kenarıyla yapacağı açı, şafttaki bükümün kontrol yüzeyinin menteşe hattına göre olan konumu ve firar kenarındaki yatağın konumu çok hassas toleranslara sahip. Keza kontrol yüzeyi içindeki şaft yatağı da öyle, hem boşluksuz hem de gereksiz fazla sıkı olmamalı. Yani kurulumu daha zahmetli, ama doğru kurulduğunda da sorunsuz ve iyi çalışan bir sistem. Bahsettiğin şaftı tutturan set uskurun gevşemesini engellemek çok da zor değil, helicisin sonuçta, bunu sormana şaşırdım açıkçası :)

Bahsettiğin motor farklı birşey olabilir mi acaba? Bu motor 4 zamanlı, yani krankın her iki turunda bir ateşleme oluyor, krank ile pervane şaftı (aynı zamanda silindir) de 2:1 oranında bir ayna mahruti sistemi ile birbirine bağlılar, yani krankın her iki turunda pervane bir tur dönüyor. Bu da pervanenin her turu için bir ateşleme demek. Bu 2ye1 dişli sistemi sayesinde aynı hacimli bir konvansiyonel 4 zamanlı motora göre çok daha büyük bir pervaneyi yarı devirde çevirebiliyor (yani çok daha verimli). Misal konvansiyonel bir 90'lık 4 zamanlı model motoru 13x8 pervaneyi 11.000 devirde çevirebilirken bu meret 18x12 pervaneyi 5.500 devirde çeviriyor. Ayna mahruti dişli sistemi ilave bir mekanik sistem ekliyor, bunun aşınması vs uzun vadede bir problem olabilir belki ama buna rağmen motordaki hareketli parça sayısı aynı kapasitede bir konvansiyonel motordan daha az, çünkü bu motorda egzantirik mili ve itici çubuklar-yaylarla çalışan bir subap sistemi yok, bunların yerine dönen silindir gömleği üzerindeki açıklıklar subab görevi görüyor. Bir iddiaya göre dönen silindir de gömlek-segman aşınmasının daha uniform olmasını, haliyle de daha uzun süre dayanmasını sağlıyor, bu konuda benim çok bir fikrim yok açıkçası.

Bu motorların en büyük problemi soğutma, zaten daracık bir alana tıkıştırmak amacıyla alıyoruz 😅 haliyle o daracık alanda etkin bir soğutma sağlayacak şekilde temiz havayı içeri alıp sonrasında da ısınmış havayı uzaklaştırmayı başarmak epey bir sıkıntılı oluyor.
Bir diğer problem de artık üretilmiyor olmaları, yedek parça sıkıntısı var yani, bu nedenle de ebayde ne zaman makul fiyata olduğunu görsem almaya çalışıyorum, Şu an 3 tane 90lığım 3 tane de 60lığım var elimde. 90'lığı kullanmayı planladığım başka bir model de yok, elimdekilerle uzunca bir süre idare ederim diye düşünüyorum.
 
Bahsettiğin şaftı tutturan set uskurun gevşemesini engellemek çok da zor değil, helicisin sonuçta, bunu sormana şaşırdım açıkçası :)
Sorduktan sonra videoyu tekrar izlediğimde gördüm 2 adet sağlı sollu vidayı. Zaten o şekilde sıkıldığını söylemişsin. Loctite ve şaftın 2 tarafını hafif düzleştirerek problem çözülebilir. Ama servo koluyla olan sisteme kıyaslayınca güvenemedim :D Şimdi bu yakıtlı uçaklarda gevşeme ile alakalı sorun yaşayanları saymakla bitiremeyiz heralde. Haliyle bu güvensizliğim, yakıtlı motorları kafamda her şeyi gevşetirler şeklinde kodladığım için olabilir :lol:

Bahsettiğin motor farklı birşey olabilir mi acaba? Bu motor 4 zamanlı, yani krankın her iki turunda bir ateşleme oluyor, krank ile pervane şaftı (aynı zamanda silindir) de 2:1 oranında bir ayna mahruti sistemi ile birbirine bağlılar, yani krankın her iki turunda pervane bir tur dönüyor. Bu da pervanenin her turu için bir ateşleme demek. Bu 2ye1 dişli sistemi sayesinde aynı hacimli bir konvansiyonel 4 zamanlı motora göre çok daha büyük bir pervaneyi yarı devirde çevirebiliyor (yani çok daha verimli). Misal konvansiyonel bir 90'lık 4 zamanlı model motoru 13x8 pervaneyi 11.000 devirde çevirebilirken bu meret 18x12 pervaneyi 5.500 devirde çeviriyor. Ayna mahruti dişli sistemi ilave bir mekanik sistem ekliyor, bunun aşınması vs uzun vadede bir problem olabilir belki ama buna rağmen motordaki hareketli parça sayısı aynı kapasitede bir konvansiyonel motordan daha az, çünkü bu motorda egzantirik mili ve itici çubuklar-yaylarla çalışan bir subap sistemi yok, bunların yerine dönen silindir gömleği üzerindeki açıklıklar subab görevi görüyor. Bir iddiaya göre dönen silindir de gömlek-segman aşınmasının daha uniform olmasını, haliyle de daha uzun süre dayanmasını sağlıyor, bu konuda benim çok bir fikrim yok açıkçası.

Bu motorların en büyük problemi soğutma, zaten daracık bir alana tıkıştırmak amacıyla alıyoruz 😅 haliyle o daracık alanda etkin bir soğutma sağlayacak şekilde temiz havayı içeri alıp sonrasında da ısınmış havayı uzaklaştırmayı başarmak epey bir sıkıntılı oluyor.
Bir diğer problem de artık üretilmiyor olmaları, yedek parça sıkıntısı var yani, bu nedenle de ebayde ne zaman makul fiyata olduğunu görsem almaya çalışıyorum, Şu an 3 tane 90lığım 3 tane de 60lığım var elimde. 90'lığı kullanmayı planladığım başka bir model de yok, elimdekilerle uzunca bir süre idare ederim diye düşünüyorum.
Abi pardon :lol::lol::lol: Bu motor benim bildiğim rotarylerden değilmiş :laugh: Ben vankel/rotary motora benzetmiştim senin motoru. Değişik çeşitleri de var ama genelde vankel motorlarda rotor 1 tam tur döndüğünde 3 kere yanma gerçekleştiriyordu. Ve motor bloğu daha uzun ve oval oluyor. Senin motor yuvarlak olunca heralde alttaki videodaki tarz bir vankel motor diye düşündüm :D
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Halbuki bu motor daha farklı bir motormuş. İlk defa bu mantıkta bir motor gördüm. Zaten içerisinde bildiğimiz bir piston var. Fakat sistem biraz farklı işliyor. Krankın dönüşü pervaneye direk iletilmek yerine dişliler sayesinde yarım iletiliyor diyebiliriz. Dönen silindirde valflerin gördüğü işi görüyor. Tabi araştırmak lazım bu motoru. Vankel gibi özel ismi var mı abi bu motor tarzının?

Vankel motorlarda rotor dönerken blokla temas ettiği yerlerde bir zaman sonra oluşan aşınma, problem çıkarıyor ya. Bundan dolayı sormuştum ne kadar daha sağlıklı çalışmaya devam eder diye. Ama farklı motordan bahsediyormuşum :D
 
Son düzenleme:
Gelelim diğer kuşlara..

Piper, markasını falan hatırlamıyorum, hatta be zaman niye aldığımı bile hatırlamıyorum 🤣 Kesin Sümer abinin pipermaniasının bir etkisi vardır! Uzerinde .30 magnum 4 zamanlı motor var (bu minik 5cc lik makinalara bayılıyorum 😍😍)
Alıcısı servosu pili bile üzerinde. Pil NiCd, ölmüş olma ihtimali yüksek, ama yine de bir CPR girişiminde bulunacağım (daha çok meraktan), belki de canlanır..
Daha önce de bahsettiğim üzere kanat kaplamasında hasar var, sıcak hava tabancasıyla düzelecek birşey. Daha önce farketmediğim bir kuyruk çarpılması durumu da var, ne kadar düzeltebileceğimizi göreceğiz. Motor elle dönmüyor. Çalışırken hintyağlı yakıt kullanmıştım, ondan olabilir, yakıtı görünce kendini toparlar. Kötümser tahmin ise rulmanların gitmiş olma olasılığı. Bu motorlarla epey haşır neşir olduğum için o da keyifli bir uğraş olur.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ulan her şeyi de benden bilmeyin kardeşim.
Yalan mı, yok mu piperomania durumları söyle hadi :D

Piperda benim özel yapım modifiye! (Emme manifoldu taşlanmış ve kırmızı siyah boyanmış) ASP .30 RFS motor varmış:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Karbüratör silindiri hintyağı sağolsun epey bir kaynamış yerine, biraz yakıt banyosu biraz da kaba kuvvet derken oynatabildim. Bujiyi söktüm, kontrol ettim, çalışıyor. Hazır buji sökülüyken içeri biraz yağ akıttım. Subab kapağını söktüm, subablara ve itici çubukların tüplerine yağ bastım. Karter havalandîrmasından da içero biraz yağ basıp elimde bir güzel evirdim çevirdim motoru. Yağın her yere gittiğinden emin olunca geri topladım motoru, modele taktım, depoya yakıt doldurdum, büyük iğneyi açtım ve verdim coşkuyu! Bir iki naz yaptı ama çalıştı! Rölantide bir iki dakika çalıştırıp durdurdum. Motordan yana umut var. Deponun hortumlarının falan da sapasağlam kalması mucize gibi birşey. Ama riske girmeye gerek yok, 8 yıldan fazladır yatıyorlar sonuçta, hepsini yenilemek lazım.

Hazır elim değmişken RV-4’ün Laser 150’sine de benzer işlemler yapıp modele taktım. Bu meret direk starteri görür görmez çalıştı 😍😍😍

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hızımı alamadım Taylorcrafta da giriştim. Onarada meretin üzerindeki motorun ASP .30 RFS değil de OS .40 FS olduğunu farkettim :lollol:, böyle bir motor aldığımı bile hatırlamıyorum:lollol: o meret de epey kapris yaptı, çalışmam da çalışmam dedi. Sonra farkettim ki büyük iğneyi açmamışım hiç ;D açıp tekrar deneyince anında çalıştı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Darısı RCV ve Laser 100’lerin başına!