www.bilimselyuzme.com

Yapmış olduğumuz modellerde harici sigorta koymalı mıyız.?

Arkadaşlar bir konu açtım ama vallahi pişman oldum. Alarm sistemleri ile ilgili bir sürü eğitime katılıp sertifika aldım. Alarm yada uyarı sistemleri OLAY OLDUKTAN sonra sizi haberdar eder, ya da gerekli tedbirleri alır. Siren çalmıştır ama geçmiş olsun (olay olmuştur). Sigorta vb benzeri sistem düşünmemin bile yanlış olduğunu savunan arkadaşlar oldu. Gerekçeleri uçuş güvenliği. Evet bizler de amatör yeni başlamış kişiler olarak bunu savunuyoruz. Uçuş sertifikalarımı. alırken sorulan soruların %90 nı güvenlikle ilgili idi. Bunda hem fikiriz. Arkadaşlar doğru cihazlarla (pahalı) gerekli tedbirler alınıyor sen kafana takma bunlar normal demişler.
 
Ya arkadaş hiç havada yanan uçak görmedim, göreceğimi de sanmıyorum, bırakın sigortayi falan görme ihtilali mi elimden almayın 😂😂
 
  • Haha
Tepkiler: Ömer Erkan
Arkadaşlar bir konu açtım ama vallahi pişman oldum.
Volkan bey, bence pişman olacak bir şey yok ve lütfen üzerinize kişisel bir şey alınmayın. Forumda vakit geçirdikte burada olan insanların hiç bir zaman kişileri hedef almadığını siz de anlayacaksınız. Ama yeni olduğunuz için haklı olarak bazı yorumları yanlış anlamış olabilirsiniz.

Ayrıca bu konuyu indeks konularına dahil ettim. Çünkü son zamanlarda bu tür sorular sıkça sorulmaya başlamıştı.
 
Alarm yada uyarı sistemleri OLAY OLDUKTAN sonra sizi haberdar eder, ya da gerekli tedbirleri alır
Alarm konusundaki bilgilendirme için teşekkürler...




Kilde ön konsolidasyon gerilmesi var ise; zeminin yükleme durumunda, gerilme ön konsolidasyon gerilmesinin mertebesine ulaşana kadar boşaltma-geri yükleme eğrisini takip ederek deforme olması beklenir... Bunun konumuzla alakası mı ? Yok...


Ben mesela tembelim... Düşünülmüşü düşünmem tembellikten... Literatür denen şeyin varlığını keşfetmiştim Ural Akbulut hoca vesilesiyle 1999 yılındaki ODTÜ Bilim kampı sırasında...İnsanoğlunun bu yöntemle geçmiş keşiflerin üzerine keşifler yapabilmesini çok daha mümkün kılabildiğini anlatmıştı hoca yaptığı konuşmada...
Bir konuyu ele almadan önce (illa ele alıcaksam) literatürü incelemekle başlıyorum işe... Vaktim de haliyle düşünülmemişleri düşünmek için kalıyor. Bak bu güzel işte dediğinizi duyar gibiyim...... Ama tembellik işte, diyorum ki başlarım düşünmesine. Sahaya koşup IMAC yapıyorum :lol:

İlla sigorta kullanayım diyorsunuz... Peki, kullanmanız için elimden geleni yapayım...

Ana besleme üzerine koyun sigortanızı, ok... Alıcı beslemeniz (esc deki tümleşik BEC ten geliyor varsayımı ile) ile alıcınız arasında bir de seçici anahtar yerleştirin...

Bkz. seçici anahtar:


Anahtarın bir ucu sigortalı olan ana beslemeye, diğer ucu da ufak bir lipo bataryaya bağlı olsun (300-500 mah lik 2s). Çıkış ucu da direk alıcıda...

Olası senaryo:
Eğer ana bataryadan besleme sigorta atıp kesilirse, seçici anahtar mini bataryadan sistemi beslemeye devam eder... Hah, süper...

Peki, şu an daha güvenli oldu mu sistem ?

Olasılıkta, Beklenti mi diyorlardı birşey diyorlardı... Tembellikten unuttum...



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Alarm konusundaki bilgilendirme için teşekkürler...




Kilde ön konsolidasyon gerilmesi var ise; zeminin yükleme durumunda, gerilme ön konsolidasyon gerilmesinin mertebesine ulaşana kadar boşaltma-geri yükleme eğrisini takip ederek deforme olması beklenir... Bunun konumuzla alakası mı ? Yok...
Kilde ön kons
Kilde ön konsolidasyon gerilmesi var ise; zeminin yükleme durumunda, gerilme ön konsolidasyon gerilmesinin mertebesine ulaşana kadar boşaltma-geri yükleme eğrisini takip ederek deforme olması beklenir... Bunun konumuzla alakası mı ? Yok...
Benim İlk paragrafıma atıfta bulunarak örnek vermişsiniz. Uyarınız için teşekkürler. Güzel bir tesadüf bahsini ettiğiniz konularda tam otomatik servo kontrollü konsolidasyon test cihazı, otomatik beton test cihazı (kopya) üretim aşamasında yazılım ve elektronik kart tasarımlarında çalışmak zorunda kaldım. Konumuz değil. Elektronik ve yazlımım konusunda problemim olduğunu düşünmüyorum(ölene kadar öğrenecek çok şey var) . Ama hobi olarak ben yerde olduğum koşullarda uçmak istedim. Araştırıp ilk etapta bütçeme uygun cihazlar satın aldım. Bulamadığım ekipmanlar için kendim ne yapabilirim diye düşündüm. Forum da sorduğum bir soru da telemetri cihazınız yoksa lipo voltajınızı nasıl ölçüp uçuş yaptığınız ile ilgili idi. hazır telemetri cihazını iç piyasadan o zaman için temin edemediğimi söylemiştim. Bana farklı örnek verip yardım edende oldu ........ geçende oldu .O dönemde için temin ettiğim cihazların resmini paylaşıyorum

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şu an için otonom uçuş kartı + telemetri cihazı tasarlamaya çalışıyorum (Sabit Kanatlar için) . Ibus - Sbus- Pwm protokolünü desteklliyor 6 eksen gyro sensor (kalibrasyonlarını yaparak), ile uşağı havada sabit tutmaya yada plotaj hatalarını (en azında kendi plotaj hatalarımı) gidermeye çalışıyorum. Devamı için gps modül ve yükseklik basınç sensörü dahil ettim. Belki eve dönüş senaryosu yaparız. Demo kartta arduino kullandım ama ağırlık için seeed xiao tarzı bir kart kullanacağım. Resimdeki örnekte 6 eksen sensör verilerini kumandaya iletip uçağı sabit tutmaya çalışıyorum vs vs...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
bizde de zorunlu tutmuşlardı devre kesici ve sigortayı. ama bizim motorumuz 100 amper çekiyordu, uçak maksimumda da 120 amper falan görüyordu o yüzden zorunlu olmasa bile bu aletleri takmayı düşünüyorduk zaten. bence çok akım çekmiyorsa sisteminiz ekstra güvenliğe gerek yok ama kullanabilirsiniz tabii ki güvenlikten zarar gelmez
 
Yarışmalarda sigorta konmasına diyecek bir şeyim yok... Bir uçağın düşmesini engelleyecek etmenleri ortadan kaldırmak yerine sigorta ile çözüm getiriyorlar. Sigortaya dikkat ettikleri kadar uçuş kontrol yüzeylerinin düzgünlüğüne, çalışma oranlarına, genel gövdenin dayanımına ve uçağın aerodinamik kondisyonuna bakmıyorlar. Bunları da geçtim rapor aşamalarını düzgün geçmesine rağmen tek tük ne yaptığını bilmeden uçmuş takımlar yarışma alanına gelebiliyor...

İşin modelcilik kısmında ise sigortaya ihtiyacınız olabilecek etmenleri elemeye bakmanız gerekiyor. Düzgün motor - esc seçimi, düzgün ve kaliteli pil seçimi, kablo ve bağlantıların düzgün yapılması, uçakta açıkta güç ve sinyal bağlantısı olmaması, kabloların düzgünce uçak gövdesine sabilenmesi vs. gibi çok temel modelcilik ve havacılık kurallarına, standartlarına dikkat ederseniz zaten güvenlik açısından çok ciddi yol kat etmiş olursunuz.

Ki bileşenlerin çok akım çekmesi de direkt sigorta gerekiyor demek değildir. Eğer yüksek akım isteyen motorun varsa ona göre ESC koyman gerek. Ucu ucuna esc koyup işi sigortaya emanet edemezsin, hiçbir işe yaramaz. Her şeyi geçtim pil kaynaklı bir durumda yani pilin hasar aldığı bir senaryoda sigorta hiçbir işe yaramaz.

Yolcu insan taşıyan uçaklarda çok farklı güvenlik sistemleri var, ancak daha basit iha ları ele alırsak genelde uçuş kritik ve görev kritik olmak üzere iki güç beslemesi olur. Uçuş kritik beslemeler genelde sürekli çalışacak şekilde tasarlanır. Sensör, otopilot, kontrol yüzey aktüatörleri sürekli faal ve çalışır vaziyette olmalıdır. Ama görev yüküne sigorta konabilir ya da gücü anahtarlanabilir. Ki bu yine uçuş kritik sistemi korumak için yapılır.
 
Ben de kendi fikrimi söyleyeyim. rc modeller tehlikeli. bu iş pahalı.. evet sigorta takayım da modelimi kurtarayım düşünebiliriz. amaaaaa hiçbir şey insan canından daha gıymatlı değildir. dakikada bilmem kaçbindevir dönen bıçaklı bir şey bir insana çarparsa, o zaman her şey biter, bunu önlemek adına, kontrolleri kaybetmeyip sakin ve güvenlikli bir yere modeli indirmek ya da çakıvermek daha tercih edilir. sonuç olarak , sigorta mı? hayır. güvenlik mi ? evet!
 
kullandığım zimbirtinin sayfasındaki bilgileri atıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Özetle 2A sigortayı bileşenleri ilk kez denerken bağlarken mutlaka kullan, uçarken de mutlaka sökmüş ol diyor.

Uçarken emniyet istiyorsanız bir tane 2S 300mah pil ile receiver ve servolari beslersiniz, motoru ayrı beslersiniz.
 
Tam sigorta mı bilmiyorum ama aklımda şöyle bir bilgi var. Ki bence çok mantıklı.

Servolara gereğinden fazla yük bindiği zaman(kırım anında) dişlileri korumak için voltajı kesiyormuş. Bir servoda böyle bir özellik vardı. Böyle bir sigorta mantıklı :)
 
kullandığım zimbirtinin sayfasındaki bilgileri atıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Özetle 2A sigortayı bileşenleri ilk kez denerken bağlarken mutlaka kullan, uçarken de mutlaka sökmüş ol diyor.

Uçarken emniyet istiyorsanız bir tane 2S 300mah pil ile receiver ve servolari beslersiniz, motoru ayrı beslersiniz.
Bunun için özellikle dron yapanların kullandığı smoke stopper dedikleri bir aparat var ilk gücü onunla veriyorlar
 
Hocam bu kadar yanma konuşunca aklıma bir şey geldi gereken akımın altında esc kullanırsak ne olur, diyelim ki esc bozuldu bu durumda uçağın kontrolünü tamamen kaybeder miyiz?
 
Benim karşılaştığım manzara;
önce fazın biri gidiyor, motor titreyerek dönmeye devam ediyor 20-30sn sonra da ikisi birden yanıyor. Bec kısmı halen faal oluyor kontrol yüzeylerine müdahale etme şansınız oluyor.
Gerekenin altında esc kullanmayın, kazaya davetiye çıkarırsınız, nadiren iki model arasında parçaları swap yapmak durumunda kalıyor kullanıyorsunuz ama mecbur kalmadıkça risk almayın.

Dipnot: Literatürdeki karşılığını bilmiyorum faz diye ifade ettim karşılığını bilen varsa aktarırsa sevinirim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yunus Emre Atmaca