Yeni Modelim Phoenix Classic Sport 40

Do you know "Chinglish" ? :lollol::lollol:
Yani çinli ingilizcesi..
Valla kardeşim siz ürünün resmine bir daha bakın, üzerinde ne yazdığına bakmamışsınız herhalde, ayrıca konunun başından beri BEC konuşulurken, her halde böyle bir cahillik yapmam diye düşündüm ki ayrıca ben zaten kullandığımı da belirttim.
Neyse dedim ya chinglish.:lollol::lollol:
Estağfirullah abi ne cahilliği. Ben cahil olduğum için kafa pek basmadı ??
 
  • Beğen
Tepkiler: LEVENT UYGUN
Tekrar merhabalar, keşke ben de başlığı bir nitro cahilinin anıları diye açsaydım zira her adımda buraya sormadan hareket edemiyorum. :laugh:

Bu gün motoru çalıştırdık. İlk denemelerde buji kızdırıcı çıkar çıkmaz stop ediyordu iğne ayarı buji değişimi vs fark etmiyor motor özellikle düşük devirde buji kızdırıcı olmadan çalışmıyordu. En son uçakla birlikte gelen yakıttan şüphelenip depoyu tamamen boşaltıp Merlin marka yakıtla çalıştırdık ve sorunsuz bir şekilde çalıştı. :thumbup:

Yani bu hem iyi hem kötü haber motor sorunsuzca çalıştı ama elimdeki 3-4 litre yakıt işe yaramayacak gibi görünüyor :rolleyes:.
Nitro yakıt konusunda da hiç bilgim yok neredeyse. Model sitelerinin çoğunda stokta kalmamış. Merlin sadece ok modelde var ve fiyatları baya yüksek. Bir yerde rapicon gördüm ve sahibinden.com'da markasız yerli karışım yakıtlar var. Bunlardan hangisini tercih etmeliyim karar veremedim.
Sizler yakıtları nereden temin ediyorsunuz bir danışayım dedim. Fiyat/performans oranı ideal seviyede olup OS 46ax ile sorunsuz stop etmeden öksürmeden çalışacak, ve bir trainer uçuracak yakıt tavsiyesine ihtiyacım var.
 
Peki küçük iğne ayarını yaptınız da mı yakıtın bozuk olduğuna karar verdiniz???
Hayır abi küçük iğneye ellemedik ama yaktı değiştirince motor düzenli çalıştı. O da olmasa küçük iğneye sıra gelecekti muhtemelen. Yeni yakıtla düzenli çalışınca da sorunun sebebini yakıta yorduk. En az 5 yıl beklemiş bir yakıt. Ağzı da sıkı değildi hatta gelirken kargoda bile koliyi hep ıslatmıştı. O yüzden şüphe daha çok yakıta yoğunlaştı. Ama iğne ayarıyla çözülecek bir durum olursa yakıtı kurtarırız. Bunu test etmenin bir yöntemi var mı? Yakıtın sağlamlığından nasıl emin olabiliriz?
 
Hayır abi küçük iğneye ellemedik ama yaktı değiştirince motor düzenli çalıştı. O da olmasa küçük iğneye sıra gelecekti muhtemelen. Yeni yakıtla düzenli çalışınca da sorunun sebebini yakıta yorduk. En az 5 yıl beklemiş bir yakıt. Ağzı da sıkı değildi hatta gelirken kargoda bile koliyi hep ıslatmıştı. O yüzden şüphe daha çok yakıta yoğunlaştı. Ama iğne ayarıyla çözülecek bir durum olursa yakıtı kurtarırız. Bunu test etmenin bir yöntemi var mı? Yakıtın sağlamlığından nasıl emin olabiliriz?
Sevgili kardeşim,
glow motorlarda;
* hava koşulları
* buji
* pervane
* yakıt
değişimi iğnelerin (Dikkat! İğnenin değil, iğnelerin!) yeniden ayarını gerektirir. Yakıttaki nitro oranı burada belirleyicidir. Kullandığınız yakıtlardaki nitro oranları farklı ise (muhtemelen bozuk dediğinizde düşük, sağlam dediğinizde yüksektir) aynen bu yaşadıklarınızı yaşarsınız.

Biraz detaya gireyim...
Yüzde 10 ve 20 nitrolu iki yakıtımız olsun.
Yüzde on nitrolu yakıtın 100 mL'sinde
- 17 mL yağ
- 10 mL nitrometan
- 73 mL metanol var

Yüzde 20 nitrolu yakıtın 100 mL'sinde
- 17 mL yağ
- 20 mL nitrometan
- 63 mL metanol var

İğne ayarı ile ayarlanan oran metanol ile havanın oranıdır, diğer iki bileşen (yağ ve nitrometan) burada etkisiz elemanlardır.
O zaman görüleceği üzere karbüratörden aynı hacimde yakıt aktığında yüksek nitrolu yakıtta motora daha az metanol gider ve aynı iğne ayarında motor fakir kalır.

Motor yüksek nitrolu yakıt ile güzel çalışırken düşük nitrolu yakıt kullanılırsa tam tersi olur yani ayar aynı kalırsa karışım zengine düşer.

Zengin karışım bilindiği üzere düşük devirlerde kızdırıcı çıkarıldığında motorun stop etmesine yol açar.

Tabii ki ilk yakıtınız bozuk olabilir ama buna ancak her iki iğneyi de doğru ayarladıktan sonra karar verebilirsiniz.
 
Tabii ki ilk yakıtınız bozuk olabilir ama buna ancak her iki iğneyi de doğru ayarladıktan sonra karar verebilirsiniz.

Forumda Türker abi'nin ayar konusunu okumuştum. Anladığım kadarıyla küçük iğne için bu şekilde bir ayar yapmam gerek. Yarın ilk iş cimcik yöntemini deneyeceğim abi.

Gelelim bu ayarı nasıl yapacağımıza. Yapmamız gereken ilk şey motorumuzu stop etmeyeceği en düşük devre almaktır. (Rölanti) Sonra depomuzdan karbüratörümüz giden silikon hortumu sıkarak (cimcikleyerek) fiziki olarak depodan karbüratörümüze yakıt gitmesine engel oluruz. Bunu yaptığımızda iki durumla karşılaşırız :

1. Motorumuzun devri yavaş yavaş artmaya başlıyor ve stop etmeden bir süre daha çalışmaya devam ediyorsa ayarımız zengindir. Yani motorumuza gitmesi gerekenden daha fazla yakıt gidiyordur. Yapmamız gereken mixture valfi kısmamızdır. Düz küçük tornavidayla çok küçük adımlarla bu işlemi yapmalıyız. Her yaptığımız ayarlamada motorumuzu yeninden çalıştırmak zorunda kalmayalım diye silikon horutumu cimcikledikten sonra motorumuzun duracağını hisseder hissetmez silikon hortumu yeniden serbest bırakırsak motorumuz toparlar ve çalışmaya devam eder. Bir noktada artık motorunuza giden yakıtın ancak yeteri kadar olduğunu anlarsınız çünkü motorunuz önceden olduğu gibi devir yükseltemez ve hızlı bir şekilde durma noktasına ulaşır. Şimdi yapmamız gereken ince ayarımızı tamamlamaktır. Motorumuz rölatinde çalışırken hızlı bir şekilde son gaz veririz ve motorumuzdan tamda bizim verdiğimiz komuta karşılık bekleriz. Bunu sağlayana kadar mixture valfle küçük küçük ayar yapmaya devam ederiz.

2. Motorumuz silikon hortuma cimcik atar atmaz duruyorsa bu kez de motorumuz fakir kaldığını anlarız. Yapmamız gereken mixture valfimizi açarak motorumuza daha çok yakıt gitmesini sağlamaktır. Yukarıda olduğu gibi küçük adımlarla motorumuzun performansından memnun olana kadar ayar yapmaya devam ederiz ve ayarımızı tamamlarız.
Mixture valfimizinde ayarını da bitirdikten sonra başa döner ve needle valfimizin ayarınıda bir kez daha kontrol ederiz. Motorumuzla arka arkaya rölanti – tam gaz geçişleri yapar ve her durumda beklediğimizi verimi elde ettiğimizi gördüğümüzde ise artık ayarımız bitmiştir.
Konuyu fazla dağıtmamak için paylaşamadığım bazı detayları da inşallah Volume 3 ile yine sizlerle paylaşmaya çalışacağım.
Sabırla bu yazıyı sonuna kadar okuyabilen bütün arkadaşlara teşekkür ederim.

Türker Akgün
Sümer abi ve Türker abi ayrıntılı anlatımlar için çok teşekkür ediyorum:)

Son olarak diyelim ki ayar için kurcalarken oldu da ayarı tümden bozdum. Geri dönüşü zor bir hasar vermemek için dikkat etmem gereken bir şey var mı?
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Forumda Türker abi'nin ayar konusunu okumuştum. Anladığım kadarıyla küçük iğne için bu şekilde bir ayar yapmam gerek. Yarın ilk iş cimcik yöntemini deneyeceğim abi.


Sümer abi ve Türker abi ayrıntılı anlatımlar için çok teşekkür ediyorum:)

Son olarak diyelim ki ayar için kurcalarken oldu da ayarı tümden bozdum. Geri dönüşü zor bir hasar vermemek için dikkat etmem gereken bir şey var mı?

Neyi bozabilirsin ki?
Nitro motorların standart çift iğneli karbüratörlerinde çok önemli bir özellik var. Gaz kolunun yaklaşık % 75'i ile tam açık konumu arasında motora giden yakıtı sadece büyük iğne kontrol eder. Dolayısıyla tam gazda büyük iğne ayarı ilk adımdır. Küçük iğne çok fakire düştü ise motor çalışmaz (çalıştırırken gaz kolu hafif açık konumda oluyor). O zaman çeyrek tur çeyrek tur zenginleştirirsin (saatin aksi yönde çevirerek). Sonunda bir yerde motor çalışır. Kızdırıcıyı çıkarmadan tam gaza çıkarsın. Kızdırıcıyı ayırıp büyük iğne ayarını yaparsın.
Sonra küçük iğne testlerini (gaz yeme, cimdik, kızdırıcı takma vs gibi) yaparsın. Kalıcı olarak bozabileceğin herhangi bir şey yok.
En önemli nokta, bu işten anlamayan ama anlamadığının farkında olmayan çok bilenlerden uzak durmaktır bu konuda! :p
 
Neyi bozabilirsin ki?
Nitro motorların standart çift iğneli karbüratörlerinde çok önemli bir özellik var. Gaz kolunun yaklaşık % 75'i ile tam açık konumu arasında motora giden yakıtı sadece büyük iğne kontrol eder. Dolayısıyla tam gazda büyük iğne ayarı ilk adımdır. Küçük iğne çok fakire düştü ise motor çalışmaz (çalıştırırken gaz kolu hafif açık konumda oluyor). O zaman çeyrek tur çeyrek tur zenginleştirirsin (saatin aksi yönde çevirerek). Sonunda bir yerde motor çalışır. Kızdırıcıyı çıkarmadan tam gaza çıkarsın. Kızdırıcıyı ayırıp büyük iğne ayarını yaparsın.
Sonra küçük iğne testlerini (gaz yeme, cimdik, kızdırıcı takma vs gibi) yaparsın. Kalıcı olarak bozabileceğin herhangi bir şey yok.
En önemli nokta, bu işten anlamayan ama anlamadığının farkında olmayan çok bilenlerden uzak durmaktır bu konuda! :p
Tamamdır abi yarın aynen bu şekilde denemeye çalışacağım. Bu ayar konusu gözümü korkutuyordu içim biraz daha rahatladı. Peki esas konuya geri dönersek yakıtın kullanılamaz olduğuna nasıl hükmedebiliriz? Yani mesela bu ayarı uygulayıp sonuç alamazsak yapacak başka bir şey kalmıyor gibi. Buji de os a-3 bu arada. Bir tane de yedeği var o da aynısı. Bugünkü denemlerde bir de os no8 taktık sonuç neredeyse hiç değişmedi diyebilirim.
 
Tamamdır abi yarın aynen bu şekilde denemeye çalışacağım. Bu ayar konusu gözümü korkutuyordu içim biraz daha rahatladı. Peki esas konuya geri dönersek yakıtın kullanılamaz olduğuna nasıl hükmedebiliriz? Yani mesela bu ayarı uygulayıp sonuç alamazsak yapacak başka bir şey kalmıyor gibi. Buji de os a-3 bu arada. Bir tane de yedeği var o da aynısı. Bugünkü denemlerde bir de os no8 taktık sonuç neredeyse hiç değişmedi diyebilirim.
Kızdırıcıyı ayırınca stop eden motora daha soğuk bir buji takarak düzelme beklemek ne yazık ki hayal!
Motorlar ile iyi geçinebilmenin yolu, olayın tüm detaylarını özümsemekten geçer. Bu da tabii zamanla olacak bir şey. Ama zamanla yanlış yollara da sapmak mümkün. Özellikle de çevrendeki çok bilenler sayesinde. O nedenle kendine güven ve o şekilde ilerle.
Tanımlanan temel ayarları yapmana rağmen ayar tutmuyor ya da motor stop ediyorsa yakıtın bozuk olduğuna karar verebilirsin.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Kızdırıcıyı ayırınca stop eden motora daha soğuk bir buji takarak düzelme beklemek ne yazık ki hayal!
Motorlar ile iyi geçinebilmenin yolu, olayın tüm detaylarını özümsemekten geçer. Bu da tabii zamanla olacak bir şey. Ama zamanla yanlış yollara da sapmak mümkün. Özellikle de çevrendeki çok bilenler sayesinde. O nedenle kendine güven ve o şekilde ilerle.
Tanımlanan temel ayarları yapmana rağmen ayar tutmuyor ya da motor stop ediyorsa yakıtın bozuk olduğuna karar verebilirsin.
Çok teşekkür ediyorum abi. Bu süreçte forumun başını bayağı ağrıtacak gibiyim:rolleyes:. Ama bir çok şey bu akşam kafamda oturdu. Sizler ve :RCKolik: olmasa halimiz ne olurdu diye düşünmeden edemiyor insan.
 
Tekrar merhabalar, keşke ben de başlığı bir nitro cahilinin anıları diye açsaydım zira her adımda buraya sormadan hareket edemiyorum. :laugh:
Bu gün motoru çalıştırdık. İlk denemelerde buji kızdırıcı çıkar çıkmaz stop ediyordu iğne ayarı buji değişimi vs fark etmiyor motor özellikle düşük devirde buji kızdırıcı olmadan çalışmıyordu. En son uçakla birlikte gelen yakıttan şüphelenip depoyu tamamen boşaltıp Merlin marka yakıtla çalıştırdık ve sorunsuz bir şekilde çalıştı. :thumbup:
Yani bu hem iyi hem kötü haber motor sorunsuzca çalıştı ama elimdeki 3-4 litre yakıt işe yaramayacak gibi görünüyor :rolleyes:.
Nitro yakıt konusunda da hiç bilgim yok neredeyse. Model sitelerinin çoğunda stokta kalmamış. Merlin sadece ok modelde var ve fiyatları baya yüksek. Bir yerde rapicon gördüm ve sahibinden.com'da markasız yerli karışım yakıtlar var. Bunlardan hangisini tercih etmeliyim karar veremedim.
Sizler yakıtları nereden temin ediyorsunuz bir danışayım dedim. Fiyat/performans oranı ideal seviyede olup OS 46ax ile sorunsuz stop etmeden öksürmeden çalışacak, ve bir trainer uçuracak yakıt tavsiyesine ihtiyacım var.
Mustafa hocam yakıttan şüphelenip yeni yakıtla deneyince düzeldiğinden bahsetmişsiniz.Her iki yakıtın da nitro oranları aynı mıydı? Sümer abinin dediği gibi nitro oranı arttığında karışımdaki Metanol azalır çünkü.

Yakıt konusuna gelirsek bulabilirseniz imkan da varsa Merlin marka yakıt tavsiye ederim.Merlin marka tavsiye etmemin 3 sebebi var;
1. Kaliteli olması.Bizim modelciler camiasında ben dahil kullanan çok olması ve güvenilirliğini ispatlamış olması.En azından bu markadan yana sorun yaşayanı duymadım.
2. Yağ oranının %18 olması.
3. Merlin yakıtlarda köpürme olmaması.Bu sayede motor sorunları en aza indirilebilir.Hatta bununla ilgili Youtube'da videosu da bulunuyor.

Yakıtınızın markası ne olursa olsun yağ oranı %18 ve üzeri olsun.OS'in kullanım kılavuzunda da aynen bu şekilde yazıyor.Prensip olarak kılavuzu referans alma taraftarıyım.Çünkü yağ oranının gereğinden az olması motor ömrünü azaltacaktır.
 
Son olarak diyelim ki ayar için kurcalarken oldu da ayarı tümden bozdum. Geri dönüşü zor bir hasar vermemek için dikkat etmem gereken bir şey var mı?
Küçük iğne için eğer ki ayarı tümden bozarsan; endişelenecek bir şey yok geri dönüşü çok kolay. Vidayı zorlamadan sonuna kadar sıkıyorsun. Ama fazla güç harcarsan vidanın dayandığı yere zarar verebilirsin, dikkat edeceğin tek husus bu. Sonra ayar vidasını tam kapalı pozisyondan 1 tam tur açacaksın. Ben 55 AX'in kullanım kılavuzundan anlatıyorum ama 46AX'de de aynıdır sanırım. Kılavuzdan yine de bir kontrol edersen iyi olur:saygilar: