C130 : Çok motorlu uçak.

Çok motorlu uçak.

Başka forumda olsa saçma sapan cevaplar gelir. Burada gelen cevapların düzeyine bakınca RCKolik için özel bir slogana gerek kalmıyor. Kalite ortada. Ellerinize klavyelerinize sağlık.
Gün içinde yazılanlarla ilgili görüş bildireceğim şimdi biraz ameliyat yapayım.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Çok motorlu uçak.

abi bu minik dev adam için kontrolcü kart kullanacakmısın? elektroniğin ne olacak? bu modele kesinlikle auto pilot eklenmeli. uçuşunu izlemek isterim ben bu canavarın :) :RCKolik:
 
Çok motorlu uçak.

Bende Hobbykingden 4 motorlu B-17 almayı düşünüyordum.Uçağı almadan önce bu konunun açılması güzel oldu. İnternetten bir kaç haftadır araştırma yapıyorum. Hobbyking açıklamasında B-17 uçağnın 2 adet 3s pil ile çalıştığını söylüyor. Sanırım motorları 2 2 ayrı besliyor. Bencede mantıklı olan dış motorların aynı pilden iç motorların başka aynı pilden beslenmesi. Youtubedan izlediğim videolara baktığım zaman B-17 nin maiden uçuşlarında baya crash yiyen bir model olduğunu gördüm. :) Örneğin şu videoda motorun birinin çok hafif teklemesi sonucu uçak maidende çakılmış .Şu an link veremiyorum. Youtubea ( Ross' Hobbyking B-17 Maiden and Crash )yazarak izleyebilirsiniz. 2:17 saniyelik bir video. 4 motorlu modeller sanırım zor modeller. Ama bu konu başlığı altında edindiğim tecrübeler sonucu alacağım :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Çok motorlu uçak.

Türker Akgün' Alıntı:
Sümer abi çok motorlu uçaklarda homojen bir itki veya çeki elde etmek gerçekten kafa kurcalayan bir konu. :rolleyes: Hele de seninki gibi 4 tane motor varsa daha bir ayrı. :laugh:

Motorların tümünün tek kaynaktan beslenebilecek olması ve elektrikli bir model olmasının büyük bir avantaj olacağını düşünüyorum bende senin gibi. Ama bu durumda bile tamamen homojen bir etki elde edilebilir mi emin değilim. :rolleyes: Hepimiz biliyoruz ki aynı diye satın aldığımız motorların, ESC'lerin bile performansları birbirinden farklı olabiliyor. Bana göre bundan emin olmanın en garantili yolu motorların her birinde devir kontrolü yapacak ve eşitleyecek governor'lar olması ki yapılabilir olmasına rağmen pek kolay değil ve bazı mahsurları da var. :-\

Şimdi sen bana büyük ihtimalle kızacak ve " Senin gibi vantilatörcüden de ancak bu cevap gelirdi " diyeceksin ama ben olsam motorların hepsini ayrı ayrı beslerdim ve böyle bir uçakta motorlardan biri, ikisi... önceden bilemeyeceğimiz bir dizilimde (dışta, içte) susarsa diye rudder'a kesinlikle bir gyro takardım. Hatta bunu duymamış ol ama tam olarak ben olsaydım böyle bir balinaya uçuşunu gerçekçi yapması, rüzgardan etkilenmemesi ve yalpalanarak uçmaması için 3 eksen gyro'yu hiç düşünmeden takmıştım bile. :lollol: Çünkü bu uçak sanki raylı sistemde ilerliyormuş gibi uçmalı havada :coolxf: kanguru gibi zıplaya zıplaya gittikten sonra bir anlamı yok bana göre. :lol:

Abicim niye kızayım sana. Heliciye kızmam ben! :D :p
Modelin kılavuzunda üstüne basa basa diyor ki motorları senkronize etmeye çalışmayın. Hatta orijinal C130'da da özellikle senkronizasyon yokmuş ki gövde harmonik osilasyonlardan (artık ne demekse) zarar görmesin. Tabii bunu patlar motorlu setup için söylüyor.
Yine önerdiği elektrikli setup'ta her bir nacel içinde bir pil var. Yani her motorun kendi pili var. Ama bu benim kafama yatmıyorç Toplayan arkadaş böyle uçurmuş ama ben iç ve dış motor çifti olarak enerjilendirmeyi daha uygun buldum.
Elektrikli motorlarda sorun çıkarma olasılığı düşük olsa da var. O nedenle biraz kumandamı kurcalayıp birtakım numaralarla birer butonla her bir motor çiftini (iç çift ve dış çift) birer butonla devre dışı bırakabilmeyi deneyeceğim. Acil durumda hangi butonun ne iş yaptığını hatırlayabilirsem işe yarar. :)
Alternatif olarak, motor stopunu farkedebileceğim bir sensör sistemi bulsam çok rahatlıkla diğer simetrik motoru otomatik kapatacak bir devre yapabilirim.
Gyro konusuna gelince... Ben de rudder ve aileron için birer gyro düşünmüyor değilim. Full üç eksen stabiliser konusunda pek bir fikrim yok.

Omer Erkan' Alıntı:
Sümer bey, ellerinize sağlık! Çok motorlu modeller hep ilgimi çekmiştir. Hatta bir zamanlar iki uyduruk fırçalı motorla denemiştim. Uçuşunu görmeyi de çok isterdim doğrusu.
Besleme konusunda ise, iç ve dış motorları ayrı ayrı beslerdim. Susarsa hiç olmazsa çifter çifter susar.

Rudder'a gyro konusunda ise, Türker'e hak vermekle beraber, nasıl gyro olması gerektiği konusunda emin değilim. Sanırım normal gyro olursa, bir motorun susması durumda ilk darbeyi karşılar. Ancak devamında ne olur bilemiyorum. Head lock gyro olursa, modeli ilk ekseninde tutar mı, merak ediyorum! :-\

Ömer Bey, uçaklarda genelde tercih edilen standart gyro modu. Head lock modu pek uygun değilmiş. Benim de bu konuda fazla deneyimim yok doğrusu.

Soner Ayar' Alıntı:
Eminim böyle konulara kafa yorarken, tasarlarken uçurmak kadar zevk alınıyordur. Sakin sakin ve sabırla en az hatalı model tasarlayıp, inşa edip uçurmak.
Nacizane; ben modelcilikte ilerlemiş olsam bu kadar yatırımın boşa gitmemesi için (out-out, in-in besleme bana da mantıklı geldi bu arada) emergency power ünitesi ekleme için düşünürdüm. (Belki de böyle şeyler var ve ben azıcık bilgimle aptalca yorum da yapıyor olabilirim). Şöyle ki; ana güç bir şekilde kesildiğinde bir switch veya transistörlü bir devre yardımıyla 2. besleme devreye girse ve modeli güvenli inişe hazırlasa gibi.

Gyroya alternatif. Ya da left out gidince right outun otomatik kapanması da olabilir. (Ups. Left out ve right in giderse 4 motor da kapanır, saçma oldu.) özür!

Emergency power ünitelerinin amacı alıcı ve servo beslemesini sağlamak. Motora güç sağlamak değil. Zaten o zaman bir o kadar daha LiPo takmak gerekirdi uçağa. Bu uçakta alıcı beslemesi yedekli sistem. Forumda başka yerlerde birkaç kez sözünü ettiğim Hobbyking Failover Regulator Switch kullanılıyor. Yani sistemi iki adet 2S LiPo besliyor. Dolayısıyla ana besleme zaten yedekli.

Bu arada left out ve right in giderse buna "bahtsız bedevi" demek daha doğru olur. :D :D :D

Rasim Öztürk' Alıntı:
Konu dışına çıkmak gibi oluyor ama lise yılları kelime dağarcığı olarak çok şeyler kattı sanırım bana. O zamanlar edebiyat öğretmenimiz Nurullah Ulutaş sayesinde divan edebiyatı, aruz vezni, üç harfli kalıplar ve bunların çekimleri gibi konuların çokça üzerinde durmuştuk. Şimdi bile arapça/farsça kökenli bir kelimenin anlamını bilmiyorsam bile, kökünden yola çıkarak tahmin yürütebiliyorum.


Rasim kardeşim bir iki kuşak sonrası muhtemelen dili falan unutmuş olacak. Sadece tablet ekranı ile haberleşebilecek maalesef.
 
Çok motorlu uçak.

Selçuk TUNÇER' Alıntı:
abi bu minik dev adam için kontrolcü kart kullanacakmısın? elektroniğin ne olacak? bu modele kesinlikle auto pilot eklenmeli. uçuşunu izlemek isterim ben bu canavarın :) :RCKolik:

Belki bir ya da iki gyro kullanırım diye düşünüyorum. Bakalım... :) Bence bunu uçurabilecek bir autopilot bulmak zor. Benden iyisini mi bulacağım zaten! :D :D :D

oguzhannn' Alıntı:
Bende Hobbykingden 4 motorlu B-17 almayı düşünüyordum.Uçağı almadan önce bu konunun açılması güzel oldu. İnternetten bir kaç haftadır araştırma yapıyorum. Hobbyking açıklamasında B-17 uçağnın 2 adet 3s pil ile çalıştığını söylüyor. Sanırım motorları 2 2 ayrı besliyor. Bencede mantıklı olan dış motorların aynı pilden iç motorların başka aynı pilden beslenmesi. Youtubedan izlediğim videolara baktığım zaman B-17 nin maiden uçuşlarında baya crash yiyen bir model olduğunu gördüm. :) Örneğin şu videoda motorun birinin çok hafif teklemesi sonucu uçak maidende çakılmış .Şu an link veremiyorum. Youtubea ( Ross' Hobbyking B-17 Maiden and Crash )yazarak izleyebilirsiniz. 2:17 saniyelik bir video. 4 motorlu modeller sanırım zor modeller. Ama bu konu başlığı altında edindiğim tecrübeler sonucu alacağım :)

Hobbyking'in B17'sinin uçuşunu sahada gördüm. Gayet uysal ve sorunsuzdu.
 
Çok motorlu uçak.

Abi tekrar dan hayırlı uğurlu olsun güle güle uçur.Ben de fırsatını bulunca inşallah B25 mitchel e bir konu açarım artık.
 
Çok motorlu uçak.

Selamlar Sümer abi

Bende boşta duran bir gyro mevcut. Adı şöyle uzun bir şey :laugh: Hobby Eagle A3 Super 2.0 II 3-Axis Gyro Flight Controller Stabilizer

Eğer denemek istersen verebilirim.
 
Çok motorlu uçak.

Sizin bu çalışmanız beni bambaşka bir hayal dünyasına götürdü.
Büyük bir scale yapılsa, belki B54. Bir kumanda ve reciver sadece hareketlere hükmetse; iç ve dış motorlar olmak üzere diğer bir kumamdanın stickleri gaz için ayarlansa vb. Tabii uçuş gerçekçi ve yardımcı pilotlu olacağı için airspeed vb gibi ölçümleri veren bir sistem gerekiyor değil mi? Bu da modelcilikten çok iha projesine girer herhalde.

Sizinki gibi modellerde (hatta sizinkinden daha ağır) motorlar normalde %70 thro ile çalışıp herhangi bir motor durması durumunda simetrik motor da durdurularak kalan diğer motorlar %100 thro ile çalışırak stall limitini bu şekilde mi geçiyorlar acaba. Yani motorlarda ihtiyatta yedek güç bırakmak gereklidir herhalde.

İnşallah konunuzu kirletmemişimdir, inşallah ilerde ben de bunları araştırma zorunluluğunda olurum.
Hayırlı ve kırımsız uçuşlar diliyorum.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Sümer abi izninle belki Mehmet'i karanlık taraftan aydınlığa çekmeye faydası olur manualini Edge internetle Kazablanka da buldum ya paylaşayım dedim.

Mehmet'im buyur oku :thumbup:



 
Çok motorlu uçak.

Ahmet SAĞIR' Alıntı:
Selamlar Sümer abi
Bende boşta duran bir gyro mevcut. Adı şöyle uzun bir şey :laugh: Hobby Eagle A3 Super 2.0 II 3-Axis Gyro Flight Controller Stabilizer
Eğer denemek istersen verebilirim.

Bilemedim ki. Bir araştırayım. Sen hiç kullandın mı herhangi bir uçakta?

Soner Ayar' Alıntı:
Sizin bu çalışmanız beni bambaşka bir hayal dünyasına götürdü.
Büyük bir scale yapılsa, belki B54. Bir kumanda ve reciver sadece hareketlere hükmetse; iç ve dış motorlar olmak üzere diğer bir kumamdanın stickleri gaz için ayarlansa vb. Tabii uçuş gerçekçi ve yardımcı pilotlu olacağı için airspeed vb gibi ölçümleri veren bir sistem gerekiyor değil mi? Bu da modelcilikten çok iha projesine girer herhalde.

Sizinki gibi modellerde (hatta sizinkinden daha ağır) motorlar normalde %70 thro ile çalışıp herhangi bir motor durması durumunda simetrik motor da durdurularak kalan diğer motorlar %100 thro ile çalışırak stall limitini bu şekilde mi geçiyorlar acaba. Yani motorlarda ihtiyatta yedek güç bırakmak gereklidir herhalde.

İnşallah konunuzu kirletmemişimdir, inşallah ilerde ben de bunları araştırma zorunluluğunda olurum.
Hayırlı ve kırımsız uçuşlar diliyorum.

Estağfurullah. Konu kirletmek nasıl söz. Sizlerin katkıları konuları güzelleştiriyor, tadından yenmiyor.
Giant scale sınıfı modeller için ben bunu hep düşünmüşümdür. Ama aynen dediğiniz gibi IHA sınıfına giriyor bu tür uygulamalar. Bir de dikkat ederseniz bu tür uçakları adamlar hemen daima gerçek uçak pistlerinde uçuruyorlar. Bizde olsa olsa Antalya'da Karain'de uçabiliriz. Bu C130'da aslında fazla bir kumanda yok. İniş takımları da sabit. O nedenle bir kopilot gerekmeyecek gibi. Fakat özel bir sistem yapıp dört gaz kolu ile her bir motoru ayrı ayrı kontrol etmek hoş olabilirdi belki. :)

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Sümer abi izninle belki Mehmet'i karanlık taraftan aydınlığa çekmeye faydası olur manualini Edge internetle Kazablanka da buldum ya paylaşayım dedim.

Mehmet'im buyur oku :thumbup:


Harikasın Celalettin Kaptan...
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bilemedim ki. Bir araştırayım. Sen hiç kullandın mı herhangi bir uçakta?

Ben soaraction trainer üzerine taktım. Ancak faydası oldu mu olmadı mı anlayamadım. Benim kuzen uçakçı o çok sevdi. Uçak çok anladığım bir konu değil. Yavaş yavaş giriyorum bende ucundan kıyısından. Belki başka bir model üzerinde deneyip neler yapabildiğini usta bir pilot tarafından görülmesi daha uygun olur kanaatindeyim. Trainerda anlaşılır dersen trainer'ı da vereyim :D kuralım bir setup tekrar. :)

Şu video da gyronun yeteneklerini gösteriyor.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Çok motorlu uçak.

Ahmet SAĞIR' Alıntı:
Ben soaraction trainer üzerine taktım. Ancak faydası oldu mu olmadı mı anlayamadım. Benim kuzen uçakçı o çok sevdi. Uçak çok anladığım bir konu değil. Yavaş yavaş giriyorum bende ucundan kıyısından. Belki başka bir model üzerinde deneyip neler yapabildiğini usta bir pilot tarafından görülmesi daha uygun olur kanaatindeyim. Trainerda anlaşılır dersen trainer'ı da vereyim :D kuralım bir setup tekrar. :)

Aslında bunu benim Sea Fury'de denemek isterim. C130 için de uygun. Boştaysa test edeyim. İşe yarıyorsa talip olayım boşta kalmasın. :)
 
Çok motorlu uçak.

Tabi ki abi. İstanbulun neresindesin. Ben halkalı-ikitelli bölgesindeyim.
 
Çok motorlu uçak.

Tamamdır.