- Katılım
- 17 Eyl 2013
- Mesajlar
- 8,771
- Tepkime puanı
- 23,156
- Yaş
- 61
- Konum
- İstanbul
- Web sitesi
- www.sumeryamaner.com
- İlgi Alanı
- Uçak
Dünkü olay gösterdi ki elektrikli motorlar da sorunsuz değil. Dün havada 3 numaralı motor yani sağ inboard motor yanmış. Dış motorlardan biri yansaydı uçak muhtemelen pert olacaktı. Bu tür sorunlara karşı tasarlayıp uyguladığım motor kapatma devresi var ama elle kumanda gerekiyor. Yani bir motor sorunu olduğunda iç mi dış mı olduğunu anlamak, üç konumlu switch'i uygun konuma alarak sorunlu motor çiftini devre dışı bırakmak gerekiyor. Özellikle son yaklaşmada bunu başarabilmek ise benim için imkansız gibi. Dolayısıyla yeni proje bu işi otomatik olarak yapacak bir sistem.
Aynı modülden iki tane kullanacağım. Her birinde bir Atmega 328 çalışacak. Bir modül iç motor çiftini diğer modül dış motor çiftini kontrol edecek. Girdi olarak motor devirlerine ihtiyacım var. Bunun için epeyce araştırma yaptım. Motor naselinin alt tarafına pervaneyi görecek şekilde birer infrered LED ve infrared fotodiyot ikilisi koyabilirim. Ancak bu sistemler ancak birkaç milimetre mesafeden güvenilir okuma yapabiliyorlar. Ayrıca güneş de ek bir parazit kaynağı olacak. Biraz daha araştırıp düşününce, outrunner motorun üstünden okuma yapmanın mantıklı olacağı fikri doğdu. Her bir motorun çanına birbirinden 90 derece ayrı yerleştirilecek 4 adet beyaz ya da siyah şerit yapıştıracağım. Şerit boyutları ve malzemesi bire bir aynı olacağı için balans sorunu olmaz diye düşünüyorum. Motor gövdesinin yansıtıcılığını testlerde belirleyeceğim. Ona göre şeridin siyah mı beyaz mı olacağına karar vereceğim. Motorun ayaklarından ikisine monte edilecek ince bir metal parçaya foto sensör elemanı monte edilecek. Buradan da üçlü kablolar ile gövdedeki modüllere devir sinyali gelecek.
Modül bir yandan gaz kanalından gelen PWM değerini okuyup aynısını her iki motora gönderirken, diğer yandan da her iki motorun devrini sürekli izleyecek. Gaz belirli bir değerin üstündeyken (yani örneğin % 15'den fazla) devirler arasında daha sonra belirleyeceğim bir miktardan fazla farklılık olursa arıza durumuna geçecek ve bir tepki verecek. O tepkiye henüz karar veremedim. Seçenekler şunlar:
1- Arıza moduna geçince ilgili motor çiftini tamamen devre dışı bırakabilir. Sistem resetlenene kadar böyle kalır.
2- Arıza moduna geçince tam gazı kısıtlayıp % 50 gibi bir değerle sınırlayabilir.
3- Dış motorlar için ilk seçeneği iç motorlar için ikinci seçeneği uygulayabilir.
Tabii her an bir sorun yaşanabileceği ve sistem sapıtabileceği için ilk başlarda 9. kanal üzerinden sistemi devreye alıp çıkarma seçeneği de olacak.
İlk iş devri motorun gövdesinden okuma testlerine başlıyorum. Sonra motora montaj için mekanik çözümle uğraşacağım. Peşinden yazılımın geliştirilmesi gelecek ama sorunsuz çalışan bir devir saati yazılımım var ve bir de throttle sinyali kontrolü yazılımım varken yazılım tarafında ciddi bir sıkıntı olmayacağını düşünüyorum. Yeter ki devirleri güvenilir ve doğru bir şekilde ölçebileyim.
Bakalım bu projeyi tamamlayabilecek miyim...
Aynı modülden iki tane kullanacağım. Her birinde bir Atmega 328 çalışacak. Bir modül iç motor çiftini diğer modül dış motor çiftini kontrol edecek. Girdi olarak motor devirlerine ihtiyacım var. Bunun için epeyce araştırma yaptım. Motor naselinin alt tarafına pervaneyi görecek şekilde birer infrered LED ve infrared fotodiyot ikilisi koyabilirim. Ancak bu sistemler ancak birkaç milimetre mesafeden güvenilir okuma yapabiliyorlar. Ayrıca güneş de ek bir parazit kaynağı olacak. Biraz daha araştırıp düşününce, outrunner motorun üstünden okuma yapmanın mantıklı olacağı fikri doğdu. Her bir motorun çanına birbirinden 90 derece ayrı yerleştirilecek 4 adet beyaz ya da siyah şerit yapıştıracağım. Şerit boyutları ve malzemesi bire bir aynı olacağı için balans sorunu olmaz diye düşünüyorum. Motor gövdesinin yansıtıcılığını testlerde belirleyeceğim. Ona göre şeridin siyah mı beyaz mı olacağına karar vereceğim. Motorun ayaklarından ikisine monte edilecek ince bir metal parçaya foto sensör elemanı monte edilecek. Buradan da üçlü kablolar ile gövdedeki modüllere devir sinyali gelecek.
Modül bir yandan gaz kanalından gelen PWM değerini okuyup aynısını her iki motora gönderirken, diğer yandan da her iki motorun devrini sürekli izleyecek. Gaz belirli bir değerin üstündeyken (yani örneğin % 15'den fazla) devirler arasında daha sonra belirleyeceğim bir miktardan fazla farklılık olursa arıza durumuna geçecek ve bir tepki verecek. O tepkiye henüz karar veremedim. Seçenekler şunlar:
1- Arıza moduna geçince ilgili motor çiftini tamamen devre dışı bırakabilir. Sistem resetlenene kadar böyle kalır.
2- Arıza moduna geçince tam gazı kısıtlayıp % 50 gibi bir değerle sınırlayabilir.
3- Dış motorlar için ilk seçeneği iç motorlar için ikinci seçeneği uygulayabilir.
Tabii her an bir sorun yaşanabileceği ve sistem sapıtabileceği için ilk başlarda 9. kanal üzerinden sistemi devreye alıp çıkarma seçeneği de olacak.
İlk iş devri motorun gövdesinden okuma testlerine başlıyorum. Sonra motora montaj için mekanik çözümle uğraşacağım. Peşinden yazılımın geliştirilmesi gelecek ama sorunsuz çalışan bir devir saati yazılımım var ve bir de throttle sinyali kontrolü yazılımım varken yazılım tarafında ciddi bir sıkıntı olmayacağını düşünüyorum. Yeter ki devirleri güvenilir ve doğru bir şekilde ölçebileyim.
Bakalım bu projeyi tamamlayabilecek miyim...