Yakın zamanda Türker kardeşimle beraber elimizde bulunan ikinci TREX 500 ESP helikopterimizi, FBL yapmayı düşünüyoruz. Böylece ben de FBL kervanına kısmı da olsa adım atmış olacağım 
Tam böyle bir şeye niyetlenmişken, Heliteknik'den Emre Bey'in aşağıdaki yazısına rastladım ve her ne kadar şu ana kadar kabaca takip etmiş olsam da, konuyu güzel özetlediği için sizlerle de paylaşıp, varsa görüşlerinizi almak istedim.
Ne dersiniz arkadaşlar hangi FBL kafayı tercih edelim : DFC mi yoksa HPS mi
---------------------------------------------------------------------------------------------
Bu başlıkta FBL kafaların da kendi içindeki iki farklı tasarıma dikkat çekmek istiyorum. DFC ve HPS kafalara. DFC Align'in "Direct Flight Control" olarak isimlendirdiği tasarımın adı, HPS Sab'ın "High Precision System" olarak isimlendirdiği tasarım. Hangi tasarım kime ait bilmiyorum ama, çok da önemli değil, iki firma da iki tasarımı birden kullanıyor.
Align modellerine bakarsak, ilk olarak Trex 700E FL (V1) şu görülen kafa ile çıkarıldı.
Klasik FB kafalardan tanıdık parçalar içeren bu kafayı 700E V2 modelinde şu kafa izledi.
Tamamen kendine has parçalar içeren bu kafada kontrol kollarının bağlantısı değiştiği gibi, ilk versiyonda ayrı bir parça olan washout, rotor housing ile birleştirildi. Parça sayısı azaltıldığı gibi ayar ve bakım uğraşı da azalmış oldu.
Daha sonra DFC olarak lanse edilen hepimizin bildiği şu kafa piyasaya sürüldü.
Bu tasarımda konrtol kolları bir öncekiyle benzer olsa da, kontrol linkleri kafanın dönüş yönünde sabit kollarla değiştirildi ve ayrı bir washout ve ya radius arm ihtiyacı ortadan kalkmış oldu.
Gelelim Sab'ın Goblin modeline. Goblin 700'de gördüğümüz "DFC" model kafa, daha büyük ve "full+full" versiyon olan 770'de ve son çıkan Competition serisinde "HPS" ile değiştirildi.
Sırasıyla Goblin dfc ve hps kafalar:
Aslında iki firma da aynı dizaynı kullanmakta, Align'ın V2 modelinde kullandığı kafa Sab'ın HPS olarak adlandırdığı dizayn, Goblin 700'deki kafa da DFC.
Dediğim gibi, bu dizaynları kim önce uygulamış, kim kimden çekmiş konusuna değil, hangi sistemin ne avantajları var konusuna değinmek istiyorum.
Align'a bakarsak DFC bir upgrade, Sab'a bakarsak HPS. Araştırdığım kadarıyla artı ve eksilerini sıralayacak olursam,
DFC:
1. Daha az sayıda parça, daha kolay ayar.
2. Yüksek kafa turlarında daha stabil uçuş.
3. Daha az sürtünme ve dolayısıyla verim artışı.
4. Daha kısa ana şaft uzunluğu, ağırlık merkezine daha yakın rotor diski.
HPS:
1. FB sistemlerle karşılaştırıldığında, yine de çok daha az parça ve kolay ayar.
2. Daha az bakım ihtiyacı (özellikle damperler ve bearingler için)
3. Düşük kafa turlarında daha stabil uçuş.
Bana kalırsa aradaki farkı hedeflenen kafa turu yaratıyor gibi.
Sonuç olarak, bu iki sistem arasında kişisel tercih en önemli farkı yaratıyor olsa da, aftermarket piyasada goblin HPS kafaları DFC'ye çeviren parçalar da satılmakta. Benim de görüşüm DFC sistemlerin daha kullanışlı olduğu yönünde. Siz de görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim. Özellikle iki dizaynı da aynı helide kullanan varsa ve deneyimini paylaşırsa süper olur. Kırımsız uçuşlar.
Tam böyle bir şeye niyetlenmişken, Heliteknik'den Emre Bey'in aşağıdaki yazısına rastladım ve her ne kadar şu ana kadar kabaca takip etmiş olsam da, konuyu güzel özetlediği için sizlerle de paylaşıp, varsa görüşlerinizi almak istedim.
Ne dersiniz arkadaşlar hangi FBL kafayı tercih edelim : DFC mi yoksa HPS mi
---------------------------------------------------------------------------------------------
Bu başlıkta FBL kafaların da kendi içindeki iki farklı tasarıma dikkat çekmek istiyorum. DFC ve HPS kafalara. DFC Align'in "Direct Flight Control" olarak isimlendirdiği tasarımın adı, HPS Sab'ın "High Precision System" olarak isimlendirdiği tasarım. Hangi tasarım kime ait bilmiyorum ama, çok da önemli değil, iki firma da iki tasarımı birden kullanıyor.
Align modellerine bakarsak, ilk olarak Trex 700E FL (V1) şu görülen kafa ile çıkarıldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Klasik FB kafalardan tanıdık parçalar içeren bu kafayı 700E V2 modelinde şu kafa izledi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tamamen kendine has parçalar içeren bu kafada kontrol kollarının bağlantısı değiştiği gibi, ilk versiyonda ayrı bir parça olan washout, rotor housing ile birleştirildi. Parça sayısı azaltıldığı gibi ayar ve bakım uğraşı da azalmış oldu.
Daha sonra DFC olarak lanse edilen hepimizin bildiği şu kafa piyasaya sürüldü.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu tasarımda konrtol kolları bir öncekiyle benzer olsa da, kontrol linkleri kafanın dönüş yönünde sabit kollarla değiştirildi ve ayrı bir washout ve ya radius arm ihtiyacı ortadan kalkmış oldu.
Gelelim Sab'ın Goblin modeline. Goblin 700'de gördüğümüz "DFC" model kafa, daha büyük ve "full+full" versiyon olan 770'de ve son çıkan Competition serisinde "HPS" ile değiştirildi.
Sırasıyla Goblin dfc ve hps kafalar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aslında iki firma da aynı dizaynı kullanmakta, Align'ın V2 modelinde kullandığı kafa Sab'ın HPS olarak adlandırdığı dizayn, Goblin 700'deki kafa da DFC.
Dediğim gibi, bu dizaynları kim önce uygulamış, kim kimden çekmiş konusuna değil, hangi sistemin ne avantajları var konusuna değinmek istiyorum.
Align'a bakarsak DFC bir upgrade, Sab'a bakarsak HPS. Araştırdığım kadarıyla artı ve eksilerini sıralayacak olursam,
DFC:
1. Daha az sayıda parça, daha kolay ayar.
2. Yüksek kafa turlarında daha stabil uçuş.
3. Daha az sürtünme ve dolayısıyla verim artışı.
4. Daha kısa ana şaft uzunluğu, ağırlık merkezine daha yakın rotor diski.
HPS:
1. FB sistemlerle karşılaştırıldığında, yine de çok daha az parça ve kolay ayar.
2. Daha az bakım ihtiyacı (özellikle damperler ve bearingler için)
3. Düşük kafa turlarında daha stabil uçuş.
Bana kalırsa aradaki farkı hedeflenen kafa turu yaratıyor gibi.
Sonuç olarak, bu iki sistem arasında kişisel tercih en önemli farkı yaratıyor olsa da, aftermarket piyasada goblin HPS kafaları DFC'ye çeviren parçalar da satılmakta. Benim de görüşüm DFC sistemlerin daha kullanışlı olduğu yönünde. Siz de görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim. Özellikle iki dizaynı da aynı helide kullanan varsa ve deneyimini paylaşırsa süper olur. Kırımsız uçuşlar.
Heliteknik'ten Emre Kaman arkadaşın yazısından alıntıdır