Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Ana iniş takımı iç kapaklarının kontrol mekanizmasının nihai halini yaptım. Daha önceki halde sadece iki çubuk vardı ve hem bu çubukların esnekliği hem de çubukların doğrudan servoya bağlanması ve servonun da doğrusal değil de dairesel hareket etmesi nedeniyle açılış kapanışta simetrik hareket sağlanamıyordu. Kapakların tam olarak simetrik hareket edebilmesi için tam orta hatta düz doğrultuda hareket eden bir sistem tarafından itilip çekilmeleri gerekliydi. Bunu sağlamak için aşağıda fotoğraflarda görünen sistemi uyguladım (sistem çok da iyi görünmüyor fotoğraflarda, bileşenlerini teker teker fotoğraflar daha iyi anlatırım sonra.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sistemin ilk parçası hava giriş kanalları arasında yerleştirilmiş bir balsa levha. Bu levha aynı zamanda bir "bölme ayırıcı" görevi görüyor. Türbinin starter motoru ve hava giriş filtresi için hava kanallarının arkasında bir girinti açmam gerekecek, bu girintiyi açınca türbinin starter motorunun ucu bu balsa levhanın 2-3 mm kadar gerisinde duracak. Kısacası, bu levhanın gerisi aslında "have emiş" kanalalrının bir parçası haline gelecek :)

sistemin ikinci parçası, 6x3 mm lik bir ıhlamur çıta, bu çıtanın üzerine merkezli olacak şekilde bir yuvarlak servo yekesi yapıştırdım ve mikro vidalarla vidaladım. Bu yuvarlak yekenin alttaraftaki iki deliğine kapaklara giden kontrol çubuklaını monte ettim. Bu kontrol çubukları da tamamen özdeş olacak şekilde kesilip büküldüler ve uçlarına ball link kafaları monte edildi.

Arkadaki balsa levhaya da bu ıhlamur çıtanın yanlara doğru hareket etmesini engelleyecek şekilde 4 tane (2 aşağıda 2 yukarıda) çıta parçası yapıştırıldı ve üzerine de 1mm lik kontrplak parçalar vidalandı. Bu şekilde ıhlamur çıtanın sadece doğrusal hareket etmesi sağlandı.

Son olarak da servo ile çıtanın üzerindeki yeke arasında ball linkli bir bağlantı yapıldı. Şu haliyle sistem her iki kapağı da tamamen simetrik olarak hareket ettirebiliyor. Ayrıca oldukça hafif, sıcakta erime derdi olmayan :evil: 5. elementten mamül yeri geldiğinde sökülüp bakım/tamirat yapılabilen bir sistem elde etmiş oldum.

Kapaklardaki kontra parçaların üzerleri de yumuşak balsa levhalarla kaplanıp yontma ve zımparala ile şekil verilerek gövdenin hatlarını takip eder hale getirildiler:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sırada ön iniş takımı kapakları var :hoppa::halay::yuppi:
 
Çok güzel bir çözüm, ellerine sağlık. Peki yekeyi neden merkez hattan değil de kenardan bağladın servoya? Bir de bir soru daha, uçakta enerji yokken, rafta dururken, kapakların kapalı kalması servonun kendi direncine mi bağlı?
 
Çok güzel bir çözüm, ellerine sağlık. Peki yekeyi neden merkez hattan değil de kenardan bağladın servoya? Bir de bir soru daha, uçakta enerji yokken, rafta dururken, kapakların kapalı kalması servonun kendi direncine mi bağlı?

Yuvarlak yekeden servoya giden bağlantıyı kastediyorsan eğer merkez hatta bağlamak çok pratik olmayacaktı ve kenarda olması da herhangi bir sorun yaratmayacaktı :) servonun merkezli olmamasını soruyorsan o da 2+2=5 diyen dahiyane matemeatiğimin eseri :)

Yaa hepsi müthiş de şu kapak menteşelerini gördükçe anneannemin şifonyeri geliyor aklıma... :D:p

Hemen hemen aynı yıllar abi, o zamanlar modaymış ;D
 
Bir de bir soru daha, uçakta enerji yokken, rafta dururken, kapakların kapalı kalması servonun kendi direncine mi bağlı?

Bu kısım arada kaynadı yahu kusura bakma :laugh:

Malum mıknatıs var ama mıknatıs olmasa da kapaklar açılmıyor ki, çok hafif bu meretler ve menteşe bihayli sıkı, yani servoya bağlamasan bile kendi kendilerine düşmezler aşağı :)
 
Ve bugün elime geçen bu kitapla birlikte seri de tamamlanmış olur!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer iki kitap pantherlerin kullanımını anlatmakta ama kitap, ki yazarı pantherin test pilotu aynı zamanda, uçağın tasarımını, gelişimini ve tüm sistemlerinin detayını içermekte. Aslında modeli inşa ederken elimde olmasını çok isteyeceğim bir kitaptı ama anca denk düştü. Halen çok geç değil sonuçta detaylandırma aşamasında kullanılacak pek çok bilgi var :thumbup:
 
Ve bugün elime geçen bu kitapla birlikte seri de tamamlanmış olur!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer iki kitap pantherlerin kullanımını anlatmakta ama kitap, ki yazarı pantherin test pilotu aynı zamanda, uçağın tasarımını, gelişimini ve tüm sistemlerinin detayını içermekte. Aslında modeli inşa ederken elimde olmasını çok isteyeceğim bir kitaptı ama anca denk düştü. Halen çok geç değil sonuçta detaylandırma aşamasında kullanılacak pek çok bilgi var :thumbup:

Eyvah!
 
Kalkıştan sonra veya inişe gelirken, ciddi bir süratle uçuyor iken bu kapaklar açık kaldığı sürede o kuvvetlere dayanacaklar mı?
 
Kalkıştan sonra veya inişe gelirken, ciddi bir süratle uçuyor iken bu kapaklar açık kaldığı sürede o kuvvetlere dayanacaklar mı?
Abicim ARF yerine kit yapmanın iyi yanı bu. Kapaklar koparsa, zaten kendin yapmışsın, yine yaparsın. :)
 
Mesele kopup gitmesi değil ki. Umarım o durumu hiç yaşamayız ama koparken /kırılırken iniş takımı mekanizmasının görevini engelleyecek bir durum yaratırsa kötü olur. Öyle bir durumda en iyi ihtimalle yarı açık iniş takımıyla gövde üstü iniş...
Maazallah!....
 
Mesele kopup gitmesi değil ki. Umarım o durumu hiç yaşamayız ama koparken /kırılırken iniş takımı mekanizmasının görevini engelleyecek bir durum yaratırsa kötü olur. Öyle bir durumda en iyi ihtimalle yarı açık iniş takımıyla gövde üstü iniş...
Maazallah!....
Aman ne korkunç. :)