Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

@Özgür Evren Varol Ben yine depoya dönmek istiyorum :) Bir sorum olacak. Bu cam kumaş yada karbon kumaş ile baskı ağırlık yönünden kullanışlı mı ?Alçıdan kalıp yapıp komple gövde kanat yapmaya kalksam nasıl olur?
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
@Özgür Evren Varol Ben yine depoya dönmek istiyorum :) Bir sorum olacak. Bu cam kumaş yada karbon kumaş ile baskı ağırlık yönünden kullanışlı mı ?Alçıdan kalıp yapıp komple gövde kanat yapmaya kalksam nasıl olur?

Cam/karbon kumaşla neyi karşılaştırıyoruz pek emin olmadım? Uçağı tamamen, camelyafı ve/veya karbon ile üretmek mümkün, ama alçı kalıpla gerekli yüzey kalitesine ulaşmak bence mümkün olmayacaktır. Bütün uçağı kompozit yapabilecek birisinin kalıpları da kompozit olarak yapabilecek beceri/tecrübe/ekipmanı olacağını düşünürsek zaten alçı kalıp kullanmak da otomatikman anlamsız hale geliyor :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Ülgenalp
Cam/karbon kumaşla neyi karşılaştırıyoruz pek emin olmadım? Uçağı tamamen, camelyafı ve/veya karbon ile üretmek mümkün, ama alçı kalıpla gerekli yüzey kalitesine ulaşmak bence mümkün olmayacaktır. Bütün uçağı kompozit yapabilecek birisinin kalıpları da kompozit olarak yapabilecek beceri/tecrübe/ekipmanı olacağını düşünürsek zaten alçı kalıp kullanmak da otomatikman anlamsız hale geliyor :)

Şöyle söyleyeyim: Malumunuz rc uçak konusunda pek bir tecrübem yok. Deprondan bir trainer uçağım var. Protez imalatı yapan bir arkadaşım benim için aynı boyutlarda karbon kumaştan yapabileceğini söyledi. Ben daha önce bu malzeme ile hiç çalışmadığım için benim modelimin karbon kumaştan yapılmış hali ne kadar ağır olur uçar mı uçmaz mı kafamda bir fikir edinemedim.
 
Son düzenleme:
Şöyle söyleyeyim: Malumunuz rc uçak konusunda pek bir tecrübem yok. Deprondan bir trainer uçağım var. Protez imalatı yapan bir arkadaşım benim için aynı boyutlarda karbon kumaştan yapabileceğini söyledi. Ben daha önce bu malzeme ile hiç çalışmadığım için benim modelimin karbon kumaştan yapılmış hali ne kadar ağır olur uçar mı uçmaz mı kafam da bir fikir edinemedim.

Karbon deprona göre daha ağır ve çok daha pahalı olacaktır. Yani depron bir uçağa muadil olarak karbon ya da genel olarak kompozit bir model düşünmek pek mantıklı olmayacaktır. Karbon kullanılarak yapılan uçaklar genellikle çok özel kullanımlar için tasarlanıp üretilen uçaklardır, mesela yarışma planörleri, büyük scale uçaklar (savaş uçakları ve özellikle de jetler) bunların hepsi karbonun hafiflik/sağlamlık avantajından faydalanırlar ama maliyetleri de birhayli fazla olur. Örnek verirsek, 2 metre kanat açıklığına sahip bir planörü konvansiyonel balsa/kontraplak inşaat ile yaparsanız elektronikler hariç maliyeti 300-400 TL’yi geçmez, ama aynı boyutta bir planör tamamen karbondan imal edilirse maliyeti yine elektronikler hariç en az 500-600 avro civarında olur. Tabi ikisinin arasındaki performans ve sağlamlık farkı da fiyat farkı oranında olacaktır. Biradaki mesele o performans ve sağlamlık farkına ihtiyaç olup olmadığıdır ;)
 
Sistemlerin yerleşimine kafa yorma zamanı da geldi artık...

Ön kısım tamam orda anlaştık ama arkada yer alacak sistemlerin yerlerine hala kesin karar veremedim.

Bir alternatifim deponun sağ tarafına iniş takımı ve fren kontrol devrelerini yerleştirmek, diğer tarafa da türbinin kontrol devresini ve yakıt pompasını koymak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir diğer alternatif de retract ve fren kontrol devrelerini bir bölme ileriye taşıyıp kokpitin altına yerleştirmek ve arkadaki, deponun etrafındaki bölümü tamamen türbinle ilgili ekipmanlara ayırmak.

Hangi alternatifi seçersem seçeyim görünüşe göre yerleşimi en sıkıntılı aynı zamanda da en önemli şey header/uat (hava kabarcık toplayıcı) tankı olacak...
 
Eğer bu depo kapasite olarak yeterli olursa, header tankı ana depoyla iç içe olacak bir depo tasarımı hoş olmaz mıydı ? Hortum ve nipel sayısı yarı yarıya azalır yakıt şebekesi çok daha derli toplu olabilir miydi diye sesli düşündüm.
 
  • Beğen
Tepkiler: Emre Kaman
Eğer bu depo kapasite olarak yeterli olursa, header tankı ana depoyla iç içe olacak bir depo tasarımı hoş olmaz mıydı ? Hortum ve nipel sayısı yarı yarıya azalır yakıt şebekesi çok daha derli toplu olabilir miydi diye sesli düşündüm.
Abi header daha dogrusu uat tankının. ana fonksiyonu hava kabarcıklarını toplamak ve motora giden hattan ayırmak. Sistemde sorun olup olmadığının görülebilmesi için mutlaka kolay görülen bir yerde olması gerekli. Bu tankta önemli miktarda hava birikiyorsa bela geliyorum demektir. Dahası bu meretin depoya nazaran daha sık aralıklarla bakım yada değiştirme ihtiyacı oluyor. İç içe bir sistem dediğin gibi hacim kazandırır ama başka sorunlar getirir gibi görünüyor.
 
Lafı geçmişken bu konuya da değinelim, türbin motorlarının yumuşak karnı hava kabarcıklarıdır, normal motorların fazla etkilenmeyeceği minicik hava kabarcıkları bile bir türbin motorunun susması için yeterlidir. Bu yüzden yakıt sisteminin sızdırmazlığı çok önem taşır, ama ne yaparsanız yapın mutlaka bir yerlerden biraz hava gireceği için de bir hava tutucu elemana ihtiyaç duyulur. Piyasada bu amaçla pek çok farklı ürün satılıyor, hepsinin de kendine has özellikleri, avantajları ve dezavantajları var. Bu minik depo ana depo ile pompa arasına konuyor ve sistemde bu noktaya kadar oluşan yada giren hava kabarcıklarını toplayarak motora gitmesini engelliyor. Tabiki bu meretin hacmi sınırlı o yüzden sistemin içine hava girmiyor olmasının sağlanması gerekli, bu yüzden tüm yakıt hortumlarının bağlantılara ince tel ile sarılarak sıkıştırılması faydalı. Ayrıca pompanın emişiyle oluşan negatif basınçtan (basınç düşmesi) kaynaklı yakıt içinde çözünmüş olan havanın da tekrar gaz haline geçmesi riski var (kola/gazozun açılma anında olan şey ile aynı fiziksel mekanizma) bunu da engellemek için yakıt hatlarının düzgün, kısa, yeterli genişlikte ve motorun ihtiyaç duyduğu yakıtı olabildiğince az dirençle taşıyabilecek olması gerekli. Bu direnç arttıkça pompanın yakıtı çekebilmek için yaratması gereken basınç farkı (basınç düşmesi) de en az seviyede olacaktır.
 
Lafı geçmişken bu konuya da değinelim, türbin motorlarının yumuşak karnı hava kabarcıklarıdır, normal motorların fazla etkilenmeyeceği minicik hava kabarcıkları bile bir türbin motorunun susması için yeterlidir. Bu yüzden yakıt sisteminin sızdırmazlığı çok önem taşır, ama ne yaparsanız yapın mutlaka bir yerlerden biraz hava gireceği için de bir hava tutucu elemana ihtiyaç duyulur.
Desene her şeyin kendine has özel noktaları var. Biz de sayende bunları öğrenmiş oluyoruz :thumbup:
 
...
Ayrıca pompanın emişiyle oluşan negatif basınçtan (basınç düşmesi) kaynaklı yakıt içinde çözünmüş olan havanın da tekrar gaz haline geçmesi riski var (kola/gazozun açılma anında olan şey ile aynı fiziksel mekanizma)
...
Dalgıçlardaki vurgun misali yani... Peki, boşalan yakıtın yerine nefeslikten gelen hava nasıl sorun yaratmıyor?
 
Dalgıçlardaki vurgun misali yani... Peki, boşalan yakıtın yerine nefeslikten gelen hava nasıl sorun yaratmıyor?

Aynen :) Zaten vurgunun resmi adı da “decompression sickness” :)

Nefeslikten giren hava depoda azalan yakıtın yerine hava girsin diye. Clunk yakıtın içinde kaldığı sürece sorun yok. Esas mesele, yakıt clunktan hortuma girdikten sonra motora ulaşana kadar olan yolculukta hava kapmasının engellenmesi.

Elde yaptığım denemelere göre clunk çoğu durumda yakıtın içinde kalabilecek gibi görünüyor. İstisnai durumlar için de operasyonel limitasyonları belirlemeye başladım :)

- Uçuşun 4. Dakikasından sonra 45 dereceden daha dik dalışlar yapılmayacak.

- baş aşağı pozisyonlarda arka arkaya birden fazla tono atılmayacak.

:)
 
Hava alık kanallarında son durum.

İlk olarak Burak’ın ilham verdiği fikri denemek istiyordum. Kanallardan birisine, hiç zımpara falan yapmadan direk kalıp ayırıcı uygulamıştım, Dün akşam üzerini cam elyafı kumaşla kapladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


=
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

-
Sabah epoksi donunca şöyle kenarlardan azıcık yokladım, baktım sorunsuz ayrılıyor, fırını 50-60 dereceye ayarlayıp sürdüm yemeği fırına...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç tam olarak istediğim gibi olmadı ama en azından kenarlardan esnek plastik bir cetvel sokarak yumuşayan PLA’yı laminasyondan daha kolay ayırabildim. Sonrasında da playı büke kıra içerden çıkartabildim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç itibariyle, tam düşündüğümüz gibi olmasa da yöntem işe yaradı diyebiliriz :halay::yuppi::hoppa:
teşekkürler Burak :thumbup::thumbup::thumbup:

Diğerini de aynı şekilde yapabilirim artık. Bir km taşı daha geride kalmak üzere.
 
Akşam hazır epoksi işine girişmişken deponun ek yerine de dışarıdan iki kat kumaş ekledim ve ön kısmına da sadece epoksi sürdüm. Hava kaçaklarının %99 u gitti. Şu an sadece belli bir basıncın üzerinde kaçak yapan bir kaç nokta kaldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol