Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Geldik ana iniş takımı dış kapaklarına...

Burada işler biraz daha karmaşık, aslında daha basit görünen bir durum ama gerçekte az biraz daha karışık ve bir miktar geometrik ayarlama gerektiren bir iş.

Mesele de iniş takımının mafsal noktası ile kapağın mafsal noktasının farklı oluşundan kaynaklanıyor. Kapak iniş takımı dikmesine doğrudan monte edilirse tekerlekler kapalıyken büyük bir boşluk oluşuyor. Bu yüzden kapağın ve dikmenin birbirinden farklı ama bağımlı hareket etmesi gerekli. Fusion 360'a çok kaba olarak kapağın ve dikmenin geometrilerini çizip hareketleri de benzeştiren bir sistem kurdum. Bu sistemde denemeler yaparak dikme ile kapak arasındaki bağlantı çubuğunun nerede ve ne uzunlukta olması gerektiğini belirledim.

Önce arka planda planın ga göründüğü ekran görüntülerini yerleştireyim:

İniş takımı ve kapak açık konumda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve toplu/kapalı durumda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha net görünmesi için arka plan olmadan olan görüntüleri de paylaşayım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Resimlerdeki kırmızı şey ana iniş takımı dikmesi, yeşil şey kapak ve ikisi arasındaki mavi kol ise bağlantı elemanı.

Hareket sırasında bağlantı kolunun açısının nasıl değiştiğine dikkat edin lütfen, bu kol kapak tam açık ve kapalıyken doğru açıda durmasını sağlayan şey.

Çizimlerde bu kol tam kapak kenarına bağlı gibi duruyor ama aslında kapağın iç kısmına takılı bir pivot noktasına bağlanacak. O noktanın kapaktan olan mesafesi kadar da dikmedeki bağlantı noktası içeri kaydırılarak geometrinin tam olarak bu çizimdeki gibi çalışması sağlanacak. Şu aşamada hızlı ve kolay denemeler yapmak için böyle basit bir çizim yapmakla yetindim :)
 
O ne yav? :rolleyes: Bir an için uçağın çizimlerini yeni baştan yapıyorsunuz sandım? Lakin dikkatli bakınca da sorunu ve çözümü anladım. Ama öte yandan, ben böyle bir uçağı yapmaya kalsaydım ne yapardım diye düşündüm, moralim bozuldu. Ne de olsa herkesin böyle imkanları yok. :embarras:
 
O ne yav? :rolleyes: Bir an için uçağın çizimlerini yeni baştan yapıyorsunuz sandım? Lakin dikkatli bakınca da sorunu ve çözümü anladım. Ama öte yandan, ben böyle bir uçağı yapmaya kalsaydım ne yapardım diye düşündüm, moralim bozuldu. Ne de olsa herkesin böyle imkanları yok. :embarras:
Abicim rahat ol. Uçak uçarken de yerdeyken de kimse o ayrıntılara bakmıyor merak etme. Deli Scale Yarışması jürileri dışında. Onlar da bizden uzaklar zaten!
 
O ne yav? :rolleyes: Bir an için uçağın çizimlerini yeni baştan yapıyorsunuz sandım? Lakin dikkatli bakınca da sorunu ve çözümü anladım. Ama öte yandan, ben böyle bir uçağı yapmaya kalsaydım ne yapardım diye düşündüm, moralim bozuldu. Ne de olsa herkesin böyle imkanları yok. :embarras:

:D Ömer Bey, akşam fırsatım olursa F360 öncesinde bu işler nasıl yapılıyordu uygulamalı göstereyim :thumbup:

Abicim rahat ol. Uçak uçarken de yerdeyken de kimse o ayrıntılara bakmıyor merak etme. Deli Scale Yarışması jürileri dışında. Onlar da bizden uzaklar zaten!

Abim, bu malesef skeyl bir detay değil, aksine işlevsel bir gereklilik :) gerçeğindeki kapak sistemi böyle değil, orda kapak doğrudan dikmeye sabitlenmiş durumda, ama dikmenin mafsal noktası kanat alt yüzeyine çok yakın olduğu için çalışabiliyor, modelde retract sistemimiz mecburen mafsalı daha içeriye taşıdığı için aynı yöntemi kullanmak mümkün değil...
 
:D Ömer Bey, akşam fırsatım olursa F360 öncesinde bu işler nasıl yapılıyordu uygulamalı göstereyim :thumbup:



Abim, bu malesef skeyl bir detay değil, aksine işlevsel bir gereklilik :) gerçeğindeki kapak sistemi böyle değil, orda kapak doğrudan dikmeye sabitlenmiş durumda, ama dikmenin mafsal noktası kanat alt yüzeyine çok yakın olduğu için çalışabiliyor, modelde retract sistemimiz mecburen mafsalı daha içeriye taşıdığı için aynı yöntemi kullanmak mümkün değil...
Nası yaniiii...
Skeyl olmayacak yaniii...
Moderatörlük yetkimi kullanarak konuyu en başından siliyorum. :)
 
2 boyut ayrı 3 boyut ayrı dimi! Olayın içine 3. boyut ve tüm diğer bileşenler girince dün yaptığım bağlantı tasarımının sorunlu olacağını gördüm ve biraz daha iyileştirme ile şu noktaya geldim:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

İşin eğlenceli tarafı, bu tasarımı modele uyguladığım zaman da bambaşka sonuçlarla karşılaşacağım kesin :lollol::lollol::lollol:

He diyin geçin :evil:
 
Bilgisayar ortaminda edinilmis olan tecrube ile baglantiyi nerede yapmamam gerektiginden emin olunca :lollol::lollol::lollol: modele dönüp ilk prototip kapak sistemini deneme amaçlı kurdum.

Kapak menteşesi olarak aluminyum tüp ve çelik tel kullandım. Kapakla dikme arasındaki bağlantı da şimdilik aluminyum boru ve çelik tel ile yapıldı. Birkaç ince ayarlama sonrasında güzel çalışan ve hiçbir şeyle çakışmayan noktaları belirleyebildim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hareketli halde video:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sırada bu sistemin yerine sağlam bir şekilde monte edilmesi olacak. Kapak ve kapagın dış ucundaki (kanat tarafındaki) parça birarada olacak şekilde gövdeye vidalanacak ve sökülebilir olacak, çünkü bunlar sökülmeden retract mekanizmasının da sökülme takılma imkanı yok.
Kapaktaki aluminyum borular yerlerine epoksi ile yapıştırılıp üzerlerinden can elyafı kumaşla desteklenecekler. Dikmedeki aluminyum boru da metal epoksisi ile dikmeye yapıştırılacak. Kapakla dikme arasındaki bağlantı da tel yerine 1mm lik aluminyum levhadan kesilecek bir parça ile sağlanacak. Bu bağlantı kolları her iki uçta da küçük civatalarla aluminyum borulara bağlanacak...
 
2 boyut ayrı 3 boyut ayrı dimi! Olayın içine 3. boyut ve tüm diğer bileşenler girince dün yaptığım bağlantı tasarımının sorunlu olacağını gördüm ve biraz daha iyileştirme ile şu noktaya geldim:
...
İşin eğlenceli tarafı, bu tasarımı modele uyguladığım zaman da bambaşka sonuçlarla karşılaşacağım kesin :lollol::lollol::lollol:

He diyin geçin :evil:

He deyip geçtim. Ama neden bilmem, video bana bir zamanlar vitrinlerde durmadan su içen bir kuş vardı, onu hatırlattı. :rolleyes:
 
Nerde kalmıştık :)

Prototip kapakla sorunları belirleyip çözünce gerçek kapakların ve kapak montajı için gerekecek plakanın üretimine geçtim. Tamamen simetrik olacak şekilde parçaları 1.5mm lik kayın kontrapplaktan kestim ve hem menteşe hem de dikmeye bağlantı noktası için aluminyum boruları yerlerine ince CApon ile yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Gövdede kapağın ve montaj plakasının geleceği yeri de işaretleyip kaplamayı kesip biçtim.
Retractın en dıştaki iki vidasının konumu nedeniyle bu kapağın sökülebilir takılabilir olması gerekiyor, aksi halde o iyice uçta olan iki vidaya ulaşma şansım olmayacaktı. Alternatif olarak sırf o iki vida için bir tornavida erişim deliği açsam bile (ön iniş takımında böyle bir yol izleyeceğim) dar alan nedeniyle retractı sökmek mümkün olmayacaktı. Mecburen kapakla birlikte bu kısmı örten parçanın da sökülebilir takılabilir olmasını tercih ettim.
Kapağın vidalanabilmesi için de yuvanın kenarlarına sert ağaç bloklar yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir çelik tel kullanarak kapağı "menteşeledim":

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve yerine oturtup vidalanacak noktaları işaretledim,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



İnce bir matkapla delip mikro vidalarla kapağı sabitledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukardaki fotoda göreceğiniz üzere bu taraf ilk ayarlamalar ve denemeler sırasında kobay olarak kullanıldığı için balsa kaplamalar bihayli şekilsiz kesilmişti ve boşluklar da hayli fazlaydı. buralara balsa parçalarla eklemeler yapıp boşlukları makul seviyeye indirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer taraf daha önce hiç kesilmediği için ilk seferde daha temiz bir sonuç elde ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Artık kapakların üzerlerinin yumuşak balsa ile kaplanıp gövdenin hatlarıyla aynı olacak şekilde şekillendirilmesi kaldı sadece...
 
İnşaatta önemli bir km taşına yaklaşıyoruz, bu akşam modelin bazı parçaları cam elyafı kumaş ve epoksi ile tanışacaklar!

Kaplama işini yatay kuyruk ve elevatörler ile başlayacak şekilde planladım. Plana göre bugün bunların altı ile belki rudder parçalarının bir tarafını kaplayarak kaplama işini de resmen başlatmış olacağım. Yarın da elevatörlerle yatay kuyruğun üst taraflarıyla rudderların diğer tarafı kaplanacak. Sonra da dikey kuyruk, gövde altı ve son olarak da gövde üstü şeklinde devam edecek. Plana göre önümüzdeki perşembeye kadar gövdenin tüm kaplama işleri tamamlanmış olacak. Kanat ise aralik sonunda kaplanacak.

Dün ve bugün, plan dahilinde elevatör ve yatay stabı hazırladım. Elevatörlerin kök kısımlarındaki eksik parçalar tamamlandı ve şekillendirildi. Nihai pamuk macun uygulaması ve sonrasında son ince tesviyeyle kaplanmaya hazır hale geldiler.

Yatay kuyruğun firar kenarında da elevatörlerin menteşe hattını örten 0.4mm lik kontraplak parçalar yerlerine yapıştırılıp birleşim yerleri pamuk macun ve ince zımpara uygulamasıyla kuyruk yüzeyiyle eş seviyeye getirildi. Her şey son olarak 400 numara zınpara ile “ipeksi” bir yüzeye kavuşturuldu ve kaplanmaya hazır hale geldi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol