Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

Panteri özleyenler el kaldırsın :)

Bugün panter yerinden inip yeni sezon bakımına girdi, aynı zamanda da yeni sezon öncesi kafamda olan değişiklik, ekleme vs üzerine de çalışmaya başladım :thumbup:

İlk adım kanatların altına takılacak roketler olsun diyerekten gerçek uçaklarda kullanılan 5” HVAR roketlerinin uygun ölçekte bir modelini tasarladım ve prototip olarak bir tane bastım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hem nasıl görüneceğini görmek için hem de montaj sisteminin yerlerini netleştirmek için daha önceden yaptığım pilona bluetac ile tutturdum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Oturma açısı biraz fazla pozitif gibi geldi ilk bakışta ama bu normal de olabilir, referans fotolarına bakıp karar vereceğim. Zaten pilon tasarımı yenilecek, bu roketler (toplam 6 tane olacak) basit bir geçme ve geriye kayarak kilitlenme sistemiyle pilona monte edilecekler, pilonlardaki yuvaları da buna göre revize edeceğim, o arada dihedrale daha iyi adapte olacak şekilde ve gerekirse de roketlerin açısını düzeltecek şekilde değişiklikler de yapacağım.

İlk prototip roketin ardından tasarıma tekrar el atıp biraz da iyileştirme ve hafifletme yaptım. V2 roket şu anda basılıyor, ama tasarım şöyle oldu:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tasarım kesinleşince beyaz filament ile 6 adet roket basacağım ve işleyip boyayacağım. Uçuş sezonu açıldığında da ilk birkaç uçuş sonrası yavaş yavaş roketleri ekleyeceğim :)

İlave olarak bir tane de 500lb bomba yapmak da aklımda var. Hatta 6 roket yerine iki 500 dört 250 librelik bomba yüküyle de uçuyordu bu meretler. Ben en iyisi hepsini yapayım, canım hangisini isterse onu takar uçarım dimi :evil:
 
Yeni roket de basıldı ve biraraya getirildi. Gecme sistemi ilkine göre çok daha iyi olmuş, yapıştırıcısız bile birarada duracak kadar sıkı oturuyor herşey :thumbup:

Ama burun konisinin ve tam egzost kısmının baskı sonrası hallerini beğenmedim, daha iyi basılacak şekilde tasarımda iyileştirmeler yapıp yeniden basarım o kısımları.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aşamada en önemli şey roketle pylonun geçme sisteminin nasıl çalıştığı idi.

Rokette bağlantı noktalarında T kesitli çıkıntılar var, pylonda ise bunlara karşılık gelen yerlerde bir yuva ve kanal gibi bir yapı tasarladım. Roketteki bağlantı noktaları pylon içindeki yuvalarına oturtulup geriye doğru kaydırınca kilitleniyor. Tahminimden de sıkı geçen ve güven veren bir şekilde tutuyor roketi bu sistem. Sökmek için de roketi öne kaydırıp aşağı çekmek yeterli. Hiçbir vida pim vs kullanmaya gerek olmayan basit ve pratik bir sistem oldu.
Uçuş sırasında hava roketi hep geriye doğru iteceği için yerinden çıkma şansı da yok, ama indikten sonra sert fren yaparsam ne olur bilemem :p

Uzun vadede ne kadar dayanıklı ve güvenilir olduğunu da uçuş testlerinden sonra göreceğiz. Her bir roket 24gr ve 3 saatte basılıyor, yani gerektiğinde yenilemek hızlı ve ucuz :thumbup:

Detay fotoları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk prototip ve ikinci versiyon roketler yanyana kanada takılı halde: (henüz yeni pylonlar basılmadığı için yeni roket de ters olarak bluetac ile tutturuldu :) )
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Şimdi bunlara da bir fırlatma mekanizması ayarlamak lazım, scaleology bilimi böyle emreder :)

içine roket motoru takabilseydim o zaman süper olurdu gerçekten. Basınçlı hava ile de yapılır gerçi de 10metre sonra fısss... fırlatma daha iyi :D
 
Çok eskiden (M.S 1958 filan) Yani Milenyum öncesi yarım yüzyıl. Babalarımızdan habersiz traş makinlerinin sapının vidalı kısmının içine iki KİBRİT başını kazır doldururduk. Şemadaki gibi düzenekle düz bir yere çarptırırdık,:rolleyes: Hayli ses çıkararak patlardı. Bazan makine sapı dağılırdı ve akşama okkalı bir azar yerdik.:lol: Çarpma ataletli bombanın basit yapısı, Arka kısmına roket ve kuyruk uydurmak da zor olmamalı...;D Çarpma atalet yerine güdümlü başlık eklemek de roket kısmını yapana kalır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir dahakini güdümlü şeması paylaşalım...:lol:
 
Biz de çocukken kibrit başlarından elde ettiğimiz tozla roket yapmaya çalıştık, çoğunluğu başarısızdı arada sırada nasıl oluyorsa artık biyerlere gidebilen birşeyler çıkıyordu :D kendimizi yaralamadan atlatmışız ya o günleri, şanstan başka açıklaması yok :D

Güdüm kısmı kolay, koskaca SumeronicsRC var, ister ısı ister radar güdümlü sistem tasarlar hemen :D
 
Biz de çocukken kibrit başlarından elde ettiğimiz tozla roket yapmaya çalıştık, çoğunluğu başarısızdı arada sırada nasıl oluyorsa artık biyerlere gidebilen birşeyler çıkıyordu :D kendimizi yaralamadan atlatmışız ya o günleri, şanstan başka açıklaması yok :D

Güdüm kısmı kolay, koskaca SumeronicsRC var, ister ısı ister radar güdümlü sistem tasarlar hemen :D

Patlayıcı kısmı kolay.;) Sevk kısmı Özgür Evren' ait olmak kaydıyla, "radar, yada lazer güdümlü" kısmı Sumeronics'i ilgilendirmeli...:saygilar::rolleyes:
 
Ben yeterince şanslı değildim, sol el başparmağımın elime birleştiği noktada hala izi duruyor patlama yarasının :D

parmakların ve elin duruyor ve o izi her iki gözünle de görebiliyorsun ya, gayet şanslısın işte :thumbup:
 
Roketlerde son durum :)

Tasarım tamamlandı, baskı stratejisi için ufak eklemeler yaptım. ABS ile baskı yaparken karşılaşılan ve "fil ayağı" adı verilen bir durum vardır, ilk birkaç katmanda şekilsel bir deformasyon olur. Bu sorunun nihai parçayı etkilemesinin önüne geçmek için Chris Airbus tasarımında basit ama etkili bir çözüm geliştirmişti, ben de airbus parçalarını basarken gayet iyi işe yaradığını görünce burda da uygulamaya karar verdim. Bu yöntemde asıl parçanın altına bir "fedai" kısım ekleniyor, fil ayağı olayı (veya diğer çarpılmalar vs) bu fedai kısımda oluşuyor, nihai parça bundan etkilenmiyor. Bu fedai kısım ile nihai parça arasına da zayıf bir bağlantı tasarlayınca baskı sonrasında bu fedai kısmı ana parçadan kırıp koparmak çok kolay oluyor.

Ben de bu yöntemi öncelikle kuyruk kısmına uyguladım. Roketin gövde parçalarında da bu sorun var ama onlar normal tesviyeyle kolaylıkla giderilebiliyor, kuyruktaki tesviye daha zor olacağı için burda bu yöntemi tercih ettim, ama açıkçası sonucu görünce ilerde tüm parçalar da uygulamaya değer buldum diyebilirim :)

Aşağıdaki fotoda kuyruk parçasını fedai kısımla birlikte görüyoruz

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Fedai kısımlar kırılıp sökülmüş halde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Alt tarafın görünümü, kırılıp kopma noktaları beyazlamış olarak görülebilir (ABS karakteristik özelliği :) )
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Biraz zımpara biraz da boya sonrasında Yüzbaşı Volkan işbaşı yapıp roketleri kanatlara takmaya başladı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pylonların açılarından hala memnun değilim, artık daha çok pylonlara yönelik tasarım iyileştirme çalışmaları yapacağım. Pylonlar da tamam olunca her iki kanatta komple zımparalanmaya girecek ve geçen sene tam yapamadığım tesviye, yüzey hazırlama işleri baştan yapılacak.

Ayrıca bu sene havalar iyi gidiyor, sezonu erken açabiliriz gibi görünüyor :thumbup:
 
Forumda yeni üyeyim konuyu ilk sırada görünce okuyasım geldi. Abi tam benim ayarda bir deliymişsiziniz siz de. (Motosikletle kalıcı bedensel hasarlı kaza geçirmeme rağmen hala motora biniyorum :D) Ben de güzel görünümlü bir uçağın tasarımını yavaş uçacak şekilde bozmayarak kendime adapte ediyorum şu an. (Zagi kanat yapacaktım da vazgeçtim kendi bildiğim kuyruklu tipe devam) Dış tasarım bitti gibi; şu an ansys fluent tarzı bir programda analize giriştim. İyi giderse aynen dengeyi bozmadan iskeleti çıkaracam. (iş gereği havacılıkla çalışmış bir mühendisim zaten) Merak ettiğim, ben kanat profillerini ve gövde profillerini sizin gibi tahtadan yapıp; tahta çubuklar yerine kendi imal edeceğim karbon profillerle sağlamayı düşünüyorum. Daha önce hiç tahtayla çalışmamış birisine ne tavsiye edersiniz? (Videoları izleyemedim internet çekmiyor kusura bakmayın)
 
Pylonların açılarından hala memnun değilim, artık daha çok pylonlara yönelik tasarım iyileştirme çalışmaları yapacağım. Pylonlar da tamam olunca her iki kanatta komple zımparalanmaya girecek ve geçen sene tam yapamadığım tesviye, yüzey hazırlama işleri baştan yapılacak.
Valla bence gayet güzeller %p, sen bu konuda ne düşünüyorsun @Sumer Yamaner abi ;D
Ayrıca bu sene havalar iyi gidiyor, sezonu erken açabiliriz gibi görünüyor :thumbup:
Bak bu haber süper kardeşim :thumbup: