Kullandiginiz EXPO tercihiniz
Benim bir gözlemim var genel olarak. Modelci arkadaşların bir bölümü expo gibi bir uygulamayı, delikanlılığa dokunacağı korkusuyla kullanmaktan kaçınıyorlar. Bu arkadaşların bir bölümü genç ve taze modelci. Bir bölümü de eski modelcilerden. Eskileri anlıyorum. O zamanlar kumandalarda bırakın dual rate, expo, miks olaylarını, EPA ayarı bile yoktu. Eski alışkanlıkları ile devam etmeleri doğal. Genç arkadaşları ise pek anlayamıyorum.
Örneğin sevgili Volkan kardeşimin yazdıklarını okudum. Satır aralarında şu var: "Aslında expo kötü bir şey, ben başlangıçta biraz expo ile başlayıp, uçağa alıştıkça ondan kurtuluyorum".

Bazı mikro helikopterler dışında günümüzde lineer servo yok. Eskiden vardı. Servonun üzerinde yan yana iki uç olurdu. Biri bir yöne diğeri diğer yöne doğrusal olarak hareket ederdi. Bugün hemen tüm servolarımız "dönerek" hareket ediyor. Servo ile kontrol yüzeyinin konumları birçok şeyi değiştiriyor. Yani eğer siz servo yekesinin merkezi ile kontrol yüzeyinin menteşe hattını bire bir örtüştürüp her iki tarafta da eşit uzunlukta kol kullanırsanız ancak o zaman servo hareketi kontrol yüzeyine doğrusal olarak aktarılır. Bunun dışındaki her türlü setup ya pozitif ya da negatif expo ile sonlanır. Zaten eski modelciler expo türü bir ihtiyaçları olduğunda sorunu bu tür mekanik hilelerle çözerlerdi. (NOT: Servo hareketinin kontrol yüzeyine lineer olarak aktarılması bile lineer bir etkiye yol açmak zorunda değildir. Modelin karakteristiğine göre farklı tepkiler oluşacaktır).
Dolayısıyla bir modelde expo kullanmak ayıp bir şey değil. Expo kullanmak sizin beceriksiz ya da yeteneksiz birisi olduğunuzu da göstermez. Tam tersine uygun bir expo ayarlayıp harmonik bir uçuş elde etmek ciddi bir deneyimin göstergesidir.
D/R için de benzerini söylemek mümkün. D/R aslında bugünün modern kumandalarındaki "Flight Condition" ayarlarının biraz ilkel bir şekli. Benim istisnasız her modelimde D/R vardır. Ama "dual rate" olarak değil "triple rate" olarak ayarlarım. Her modelimde Switch C bu işe atanmıştır. Üç konumlu bu switch High - Medium - Low rate ayarları içerir. Örneğin yerde taksi yaparken, back tekerli bir uçakta hele de biraz rüzgar varsa kuyruğu sıkı sıkıya yere bastırmak gerekir. O durumda high rate kullanırım. Rudder atımı da maksimumdadır. Pist başında pozisyon alıp medium rate'e geçerim. Uçuşumu medium rate ile yaparım. Çok sakin ve harmonik bir hareket çıkaracaksam low rate kullanırım. Yine neredeyse istisnasız olarak high rate ayarlarında expo fazla low rate ayarlarında daha azdır.
Kumandamın bana sağladığı kolaylıklardan yararlanmayı ayıp saymam kısaca.

"Asla expo kullanacak kadar yeteneksiz değilim" diyen arkadaşlara helikopterlerinde gyro da kullanmamalarını önersem... Ne de olsa o da otomatik bir sistem ve delikanlıyı bozar
