Modelcinin Kırım Raporu

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,558
Tepkime puanı
15,098
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar,

Modelciliğin bitmeyen çilesi kırımlarla alakalı " Kırım Raporu " videolarımızı paylaşacağımız bir konu açmak istedim. Hem paylaştıkça üzüntümüz azalacak hem de yaralar sarıldıktan sonra bizlere kalan hafif sulugöz bir hatıra olacaktır diye düşünüyorum. :laugh:

Kırım Raporları :

1 - Türker Akgün (Align Trex 700N DFC - 6 Temmuz 2013 ) :
2 - Mehmet Küçüksarı ( Logo 800 XXtreme) :
3 - Rasim Öztürk ( Logo600 SX ve MSH Protos ) :
4 - Doğukan Ocak ( Align Trex 450L ) :
5 - İbrahim Demirbilek ( Align Trex 500 ) :
6 - Murat Çengel ( Rezerve ) :
7 - Emre Kaman ( Align Trex 700E, Gaui X3, Gaui X5, Gaui X5 ) :
Emre Kaman ( Goblin 700, Gaui X7) :
8 - Tamer Kaymakçı ( Gaui X3 ) :
9 - Hakan Ülgenalp ( Thunder Tiger Mini Titan ) :
10 - Ferdi İkiz ( V931 ) :
11 - Arda Erkan ( Goblin 700 ) :
12 - Cahit Kaş ( Raptor G4 ) :
13 - Gökhan Cünlü ( Tarot 450 ) :
 
Modelcinin Kırım Raporları

Muhtemel Kırım Sebebi : Pal Holder'ları tutan linkin havada çıkması
Hasar Durumu : Pert :lol:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporları

10 Ocak 2016 pazar günü ayar uçuşları sırasında Vbar Standard FBL ünite sapıkmış ve havada durduk yere komutlara geçikmeli cevap vermeye başlamıştı.

Son ayarlar tam istediğim gibi olmuştu :thumbup:. Zevk alınca uçuş sırasında oldukça soğukkanlıydım. O kadar ki model yeni olmasına, henüz RESCUE olmamasına rağmen kendi pilotluk sınırlarımı zorluyordum :laugh:

Ama olay alında ne yazık ki bu soğukkanlılığımı koruyamadım ve sıfır hasar ile inebilecekken, ne yazık ki durum daha da kötüleşiyor diye düşünerek biraz panik biraz da hızlı tepki verince sonuç küçük bir kırım oldu :D

Küçük derken, parça bazında demek istedim, maliye açısından değil aman yanlış anlama olmasın :laugh: Dün gece modeli ele aldım ve %75 detaylı incelemeyi bitirdim. Eğer büyük bir süpriz olmazsa $300 model yeniden ayağa kalkacak inşallah.

Evet gelelim görsellere:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da alt yazı açıklamalı KIRIM videomuz %p

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporları

Öncelikle konu için teşekkür ederim. Tabii sebebi bazen basit, bazen karmaşık, bazen bizden kaynaklı, bazen mekanik/elektronik olabiliyor kırımların. Bunu bazı arkadaşlar -sebebi neden bilmem-, pek paylaşma yanlısı olmuyorlar. Camianın içinde yadırganacaklarını düşünüyorlardır belki, senin gibi usta biri bunu nasıl yapar diye ayıplanacaklarını düşünüyorlardır... Herkesin tercihine saygı duyuyoruz, paylaşma alçak gönüllülüğünü gösteren arkadaşlara teşekkür ediyoruz. Beni seven, içtenlikte üzüntülerini dile getiren, samimiyetine inandığım arkadaşlara teşekkür ediyorum ve paylaşmaktan böylece çekinmiyorum. Geri kalanlar da zaten ipimle kuşağım... Haliyle buyrun benim raporlarım da şu şekilde :saygilar:

1- Mikado Logo 600sx

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eğlenerek başlayalım :D 5 Eylül 2016 gecesi PilotTr model air festival devam ederken, gece modellerimizi bi hovera kaldıralım dedik. Az miktar bir ışık vardı projektörlerden sahaya... Arkada eğlence tüm hızı ile devam ediyordu. Modeli hovera kaldırdım, kuyruk etrafında da birkaç tur çevirdim. O ara az biraz cyclic komut vermişim, tabii rotor diskinin düzlemsel hareketi bozuldu ve düşük irtifada olan model üzerimize geliyordu. Rescue ile modeli yükselttim, arka tarafa (sahne üzerine) doğru gitti. Karanlığın içine karıştı... Bazen üzerine ışıklar denk geliyordu, ileri veriyordum. Sonra bir ara rescue nun invertten kurtardığını farkettim (cyclic çok ileri vermiş olmalıyım). O anda rescueyu bıraksam tam hızla aşağı çakılacaktı, veya bilemeyecektim karanlıkta ne olacağını... Haliyle rescueya sürekli basarak, modelin sesinin tamamen gittiğine emin olana kadar yükselttim ve model bütünüyle bir yerlere uçtu gitti... Uçuşun videosu yok, sonrasının videosu ise şu şekilde;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




2- MSH Protos

Protos'un dosya kabarık...

* Önce esc kaynaklı bir gaz kesme ile, karların içine yumuşak iniş yaptı, ünite falan ıslanmıştı fakat neyse ki bir sıkıntı olmadı...

** Sonra benim pilotaj hatası sonucu yere çakmam var. Videosu şu, kırım 2:20 gibi... Raporu da sonrasında...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

*** İnvertten rescue sırasında esc nin gaz kesmesi sonucu az kalsın ünite gidiyordu, üst kısmını içine gömçürdü :D

**** Yükseklerde half piro sırasında esc yine gaz kesti ve bu sefer frame ikiye ayrılacak kadar, pili yamultacak kadar sıkı bir kırım geçirdi ve kalan parçalar kutuya kalktı. 100 pound verilse havaya kalkar ama şu anda ihtiyaç duymuyorum.
 
Modelcinin Kırım Raporu

Güzel bir paylaşım olmuş elinize sağlık :D

Zaman sırasına göre pilotaj ve teknik hatalarını alt alta yazıyorum :laugh: Eski videolarımı bir türlü bulamadım , hepsinin videosu vardı. Buldukça ekleyeceğim. Tabi ki kırımlarım bu kadarla birlikte kalmadı , bunlar belli başlı olanlar , micro helikopterleri evin içinde ya da alanda çok düşürdüğüm oldu :laugh:

Pilotaj hatası;
Geçen sene benim ilk kırımım ilk havalandırdığım 450'de olmuştu. İlk tecrübemdi , kalkışta bir problem yoktu ama ne cesaretse burun bana dönük uçurmaya çalışıyordum :D 1 dakikaya yakın oyle havada tuttum , yağmur başladı inmek zorunda kaldım. İnerken biraz heyecanlandım , o heyecan ile indirirken kontrolü kaybedip toprağa girmiştim , pal ve kuyruk borusu yamulmuştu. O kuyruk borusu hala duruyor :D

Teknik hata; Kumanda sinyal kesmesi
Yaklaşık 1 ay sonra aynı 450 ve FlySky kumanda ile gayet güzel alan turları atarken durup dururken elektrik kesmişti ve çalıların arasında kaybolmuştu , Şafak kardeşim ile yaklaşık 40 dakika arayıp zor bulmuştuk.

Teknik hata ; FlySky kumandanın yine sinyal kesmesi
İlk Karadeniz buluşmasına katılmıştım , o eski lanetli 450 den kurtulup yeni sıfır 450 almıştım , ilk maiden trabzonda yaptık gayet iyiydi. 2. pilde uçarken tam kalabalığın ortasında elektrik kesti ve insanların tam ortasına düşmüştü. Allahtan kimseye zarar gelmemişti , o günden sonra uçuş alanında insan varsa kesinlikle uçmam :) Ve o akşam FlySky'dan kurtuluğ Spektrum ile tanıştım iyiki de değiştirmişim ;D

Pilotaj hatası; Yanlış komut
Trex700'ü aldığım ilk zamanlardı , yaklaşık geçen sene Şubat ayının ortalarında Giresunda bir buluşma yapmıştık. Orada biraz gaza gelip yere yakın hızlıca pitch pump veriyordum , eksiyi fazla vermemle birlikte helikopter yere çok sert bir şekilde oturmuştu. Sert derken şöyle özetleyeyim , pilleri tutan 4 tane cırt tamamen kopup piller pil kızağından kurtulmuştu :D Ne şanstır ki sadece iniş takımı ve kuyruk palleri gitmişti. Kuyruk pallerinin gitmesiyle birlikte kuyruk kendi kendine dönmeye başlayıp üzerimize gelmeye başlamıştı , orada hold çekerek yaptığım pilotaj hatasını modeli sapasağlam indirerek kapatmıştım :D

Teknik hata ; Ana pallerin içten patlamasından kaynaklı kırım
Geçtiğimiz ramazan ayında her akşam üstü uçuş yapıyorduk , Trex 700 ile 1 pil uçtuktan sonra 2. pile geçtim ilk 2 dakika her şey normaldi , sonra tam takla atarken birden ''pat'' diye bir ses geldi ve helikopter tamamen yalpalamaya başladı. Hold çekerek indirmeye çalıştım ama palin 1 tanesi iptal olunca ve linkde yerinden atınca pallerin devri birden düştü ve iniş takımının üzerine oturdu , kuyruk borusu , iniş takımı , ana pal , 1 tane link ve kuyruk pallerim gitmişti. Pallerin hiç darbe almaması ve böyle bir olayın olması beni çok sinir etmişti , hala içimde bir ukte kaldı. O zamandan sonra her uçuş öncesi palleri iyice kontrol ederim , esnetmeye çalışırım ve bastırdığım zaman içerisinden ses geliyomu diye bakarım :)

Teknik hata ; Goblin 500 ana dişlisinin tuz buz olması
Geçen ay Fatih abimin Goblin 500 modelinin governor ayarlarını test etmek için hovera kaldırdım , düşük devirde her şey normalken iddle up'ı açar açmaz ana dişli paramparça oldu. Ve 2 günde 2 kere aynı şeyi yaptı model. Allahtan model 1 metre havadaydı , olduğu yere autoration ile indirdim. Sadece paramparça olan dişlinin yenisi takıldı , ayarlar tekrar gözden geçirildi :)

Pilotaj hatası ; Alanın ve kar'ın verdiği rahatlık + Kadir abinin gazı ve baskısı ile yaptığım kırım :laugh:
Geçtiğimiz Kocaeli buluşmasında Kadir abinin modeliyle yanlış komut vermemden kaynaklı kırım , hayatımda ki en keyifli uçuş olmasıyla birlikte en çok üzüldüğüm kırım oldu. Kadir abiden tekrar özür diliyorum. :saygilar:
Kırım raporu ; Ana Dişli , ana şaft , 1 tane link ve 1 tane kuyruk dişlisi
NOT: Uçmassam dövecekti beni :laugh:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kırım bu işin doğasında var , pilotajımız %100 iyi de olsa , teknik bir hata ya da gözden kaçan ufak bir detay bile kırıma sebebiyet veriyor. Yine de allah kimseye kırım göstermesin. :)
 
Modelcinin Kırım Raporu

Ramazanlık bir günde orucunda vermiş olduğu bir durgunlukla invertten direk burun üstü çaktığım Trex500üm :laugh:
Hasar :
Ana paller
Kanopi
Linkler
Featring şaft
Ana dişli :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporu

Rezerve :D

umarım kırmayız ama raporları burada paylaşırım öyle bir durumda :) :yuppi:
 
Modelcinin Kırım Raporu

İlk başladığım HK450'nin sayısız kırımı var, onu saymazsak, satır başları şöyle:

Trex 700E

Sebep: Kuyruk hub vidasının gevşemesi sonucu kuyruk hakimiyetini kaybettim ve sert bir şekilde skidlerin üzerine indim. Kanopi takılı değildi.
Sonuç: Skidler, paller, kuyruk palleri, skidin kırılan parçasının bir şeklde pile denk gelmesi sonucu delinen bir pil.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gaui X3:

Sebep: İnvertte pozitif vererek betona gömdüm :) Sonra yenisini aldım.
Sonuç: Pert

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gaui X5:

Sebep: Oryantasyon kaybına bağlı olarak kendimden çok fazla uzaklaştırdım.
Sonuç: Kayıp (bulunamadı)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gaui X5:

Sebep: Cyclic servolarından birinin havada uçması sonucu kontrol dışı kalıp yere çakıldı.
Sonuç: Pert

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporu

Arkadaşlar öncelikle ilginiz ve paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim. :saygilar:

Acaba konuyu " Akıllı adamın yapacağı iş değil... " diye mi değiştirseydim. :laugh: Sizde başkaları gibi sinemaya falan gitseydiniz ya arkadaşım. :lollol: :lol: :lol:
 
Modelcinin Kırım Raporu

Birtane de benden gelsin.

Eski esc min elektrik kesmesi sonucunda topraga yapistirdim.

Sonuc skidler bile kirilmadi. Bir iki link ve 1 tane pal gitti diger pal saglam :) Kanopi burnu catladi ama biraz epoksi ve zimpara ile hallettim.
Birde vileda kuyrugumun boyalari kazinmisti ;D

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporu

Benim koyacak videom yok ama kırımlarımın %80 i pilotaj kaynaklı ;D trex450 modelimle en son kırımım sinyal kaybı nedeniyle oldu.
 
Modelcinin Kırım Raporu

Şimdi buradaki kırımları görünce , ben video koymaya utandım :laugh: , bizimki kırım kategorisine girmez ama yine de rezerve edelim... :RCKolik:

Kırım videosu

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu da raporu , taze taze... :laugh:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modelcinin Kırım Raporu

Rapor sahibi: Ferdi İkis
Tarih: 15/ 08/ 2015
Olay mahalli: Olgunlar mah, Elazığ
Rapor konusu: v931'İN HİÇBİR KİMYASAL KULLANILMADAN NASIL BİLEŞENLERİNE AYRILDI?
Görgü tanığı: İsminin gizli tutulmasını talep etti

İşbu rapor, bilirkişi heyeti tarafından sonuçlandırılmamış detaylar içermektedir. Raporun içeriği yeni incelemelerle değişebileceği için araştırma sonuçlanana kadar yasal bir yükümlülük kabul etmez.

Rapor sahibinin ifadeleri:
" Gerçeğine daha çok benzemesi için, palleri ve kanopiyi boyamıştım. Bu haliyle helikopter toplamda yaklaşık 4 gr daha ağır geliyordu. O zamanlar bunun rulman dağılmasına sebep olacağını düşünmemiştim. Kumandayı açtım ve hafifçe gaz verdim, hiçbir sorun yoktu. Sonra yerden 1 metre kadar kaldırdım, ve idle up'ı açtım. Tam açı basma denen hamleyi yaparken pallerden biri onu tutan parçayla beraber çıktı. Helikopteri kontrol edemedim hold'u çektim. Modelin kanopisi, rulmanı, swashplate, ana frame, blade holder isimli parçaları kırılmıştı..."

Görgü tanığının ifadesi, (yasalar gereği İstanbul Türkçesi şeklinde resmiyete geçmeyip, cümleler şiveyi bozmadan olduğu gibi alınmıştır)

" Abey vallahi ben bişiy etmemişem.
- Lan sana sen yaptın mı diyoruz, gördüğünü anlat yeter.
- Eyvallaa abem benim. Yani ben gaaveye gididim ki köylümü görem. Bağdım ki bele 18-19 yaşında bele yağız bir genç, turpağa eğilmiş bişeler edi. Dedim hele bi bağam bu gakko nedi. Gettim yanına bağdım bele ufak bi oyuncağnan uğraşi, diger elineden antenli bişe var. Dedim yegen bu uçi mi?
Yegen dedi yoğ dayı bu yüri. Ben de dedimki nasıl yüri bu tekeri yoğtur bilene? Bişe demedi bağdım bana deyi ki dayı az geri git, kaldıracam yerden. Ben dedim ufak bişedir hele nolacağ, dedim galdır hele bişe olmaz. Yegen bağdı ki ben gitmim, aldı eline getti iki üç metre öte yana goydu. Sonra gumanda mıdır nası bişedirse azcık basidi çubuğuna babam o avuç gadar oyuncağ nası bağiri, nası döni yeminime gorgtum dedim bu nası bişedir.
Sonra yegen bişeler yaptı motoru iyice bağiridi, dedim yegen sen nettin hele. Tamki o anda nası havada bişesi çığdı, daha odur havadayken vurdu gendine barça minciğ oldu. Zaten havadayken dağıldı daha yere inecek bişe galmadı ki.."

Kazayı güldürücü etkiyi artırmak için kısmen değiştirerek yazdım:)
 
Modelcinin Kırım Raporu

:lol: :lol: Ferdi bu kırım raporu fenomen olur haberin ola....... :lollol: :thumbup: