Muscat Tayyare Fabrikası'ndan haberler

Normalde vosvos motorlarında ya tam ditributorun tepesinde bir tane karburator ve hava filtresi olur, ya da yanlarda iki ayrı karburator vekendi hava filtreleri olur. Misal bakın ikisine de birer örnek foto:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve modelde bunların hiçbirisi yok :evil:




Bilemezsiniz tabii ki, çokgizli bir proje bu, çok özel, devrim niteliğinde birşey. 1600 cc motordan 784,465 beygür güç elde edilebiliyor!



Aslında çok gizli ama :RCKolik: ailesini çok sevdiğim için yüzeysel bazı detaylar paylaşacağım.

Bu indüktüjektrisbitör ve beraberinde bu cihazı silindirlere bağlayan kablolar mucize bir icat! Sistem motora entegre edilen özel bir "beyin"e bağlı çalışıyor. Arabanın anlık hızı, yol koşulları, ve sürücünün genel ruh hali ile birlikte gaz pedalına basışı bu beyin tarafından sürekli olarak algılanıp takip ediliyor. Bu "beyin" motorun o anki gerekli gücü verebilmesi için indüktüjektrisbitöre gerekli komutları yolluyor. İndüktüjektrisbitör ise bu komutlar doğrultusunda silindirlere giden yakıt ve oksijen miktarlarını gerektiği şekilde ayarlıyor ve gereken zamanlarda da ateşleme için çok özel (ve çokgizli) bujilere elektrik akımı yolluyor. Tabi tek bir kablo sistemiyle bunca şeyi taşımak kolay değil. Çok özel kabloların imalatı gerekiyor. Bunun da detaylarını paylaşamam, ama kabaca şu aşağıdaki çizimdeki gibi bir yapısı var bu kabloların.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Görebileceğiniz üzere en içte bir bakır kablo var, bunun ne iş yaptığını tahmin etmeniz kolay zaten. Ama fark şurada, bu kablo herhangi bir izolasyon olmadan sıvı oksijen tüpünün içerisinde yer alıyor, haliyle sürekli olarak -185derece santigirat sıcaklıkta kalıyor, direnci sıfır gibi birşey bu sıcaklıkta, haliyle sistem çok verimli! Sıvı oksijen tüpünün etrafı ise çok gizli bir malzeme ile üretilen hayliince ama etkin bir izolasyonla kaplı. E malum biraz soğuk meret :) Bu özel katman sadece izolasyon amaçlı değil, sıvı oksijenin ihtiyaç duyduğu yüksek basınca karşı mukavemeti de sağlıyor aynı zamanda, ve mucizevi olan tarafı da bunca özelliğe rağmen kauçuk kadar esnek bir yapıda! Bu izolasyon tabakasının hemen dışında yinebir ara tabakavar, bu ara katmandan egzost gazı geçiriliyor sürekli olarak, zira bu katmanın hemen dışındaki katmandan geçen benzinin de belirli bir sıcaklıkta tutulması gerekiyor. Son katman da tüm sistemi koruyan bir kılıf... Tüm bu sistemin dış çapı 24mm oluyor, haliyle model ölçeğinde de 1 mm lik bir kablo ile benzetmem gayet ölçekli oldu :thumbup::evil:;D:lol::saygilar:

Hadi resimlerdeki motorları anladım da, bu gizemli projeye pek aklım yatmadı. ? Şaka mı, gerçek mi bilemedim şimdi. Beyin, meyin o zamanlarda... Ayrıca, niye böyle bir motor yapmaya çalışırlar ki? Tam bir "Zihni Sinir procesi". ?

Yav, iş nereye gitti? Konuyu da mındar ettik ama...
 
Yav, iş nereye gitti? Konuyu da mındar ettik ama...

Yok yok merak etmeyin abi, tam da konu ile alakalı bu aslında :) maketin detaylarına girişince yazacaktım ama konu buralara geldi şimdi yapayım bilgilendirmeyi :)

Bu sene başında, pandemi pandemi olup her yere yayılıp herkes evlere tıkılınca bizim Atlas Planör Kulübündeki arkadaşlar arasında plastik maketçiliğe eğilimi olan üç beş kişi "ya hadi mecbur evlere tıkıldık, içimizde tecrübeli maketçiler de var, ortak bir proje yapalım biz de öğrenlim bu işi sizlerden" gibisinden bir fikirle geldiler. Proje ne olsun diye bakınırken herkesin ulaşabilip edinebildiği bir maket ararken bu revell cabriolet maketinde karar kıldık. Online toplantılarla falan ben ve benden de tecrübeli ve iyi maketçi olan iki arkadaşımız daha diğer öğrenmek isteyenlere teknikleri anlattık sohbet muhabbet eşliğinde keyifli zaman geçirdik. Diğer herkes maketi normal orjinal haliyle yaparken beni tahmin edeceğiniz üzere illa "modifiye" yapacağım diye tutturdum :lollol: Zaten vosvos konusu benim için özel, (79 yılında aldığımız bir 77 model vosvosumuz var ve halen de bizde, çalışır durumda). Cabrio vosvos sahibi olmak da her zaman bir nevi bir rüya olmuştur benim için, dedim bu maketi kendi hayallerimdeki vosvosu temsil edecek şekilde yapayım. Sarı olmalı, aşırı bir modifiyeye gerek yok ama mutlaka çift karbüratörlü olmalı, belki aynı gerçek vosvosuma eklediğim gibi arkasına bir de yarım porsiyon römork eklerim falan filan...
Velhasıl giriştik motora, ben öift karbüratör olması için gerekli değişiklikleri falan yaptım, motoru ışıl ışıl parlayacak şekilde boyadım falan. kaporta içerisi de bir yandan toparlanıyor. Gel gör ki ne zaman iş karbüratörleri ve hava filtrelerini koymaya geldi, o zaman farekttim ki revell motor bölmesinin tasarımında fena halde çuvallamış, yer kalmıyor! evirdim çevirdim düşün taşın, yok da yok. Oraya sığacak boyutta bir hava filtresi yapsam saçma sapan bir görüntüye sahip oluyor. Biraz olsun bişeye benzeyen bir parça da sığmıyor bir türlü... İşte o an o meşhur "gaz kaçağı" oluştu, ve maket rafa kalktı... Makette karbüratörlerin olmayışının hikayesi bu işte :)

Buji kablolarının bu kadar kalın olmasının nedeni de o an elimde olan en ince kabloların bunlar olmasından kaynaklı :) Şimdi aralık ayı planı dahilinde makete tekrar girişince ya komple yeni bir motor yapacağım, bu sefer orjinal olacak (römorj için aynı kitten bir tane daha almıştım :) ) ya da kafayı kırıp bu motora tekrar girişeceğim, bir şekilde karbüratör ve hava filtresi meselesini çözeceğim, o arada buji kablolarını da şu an elimde olan uygun çaplı kablolarla değiştireceğim...

Velhasıl, yukarıda anlattığım indüktüjektrisbitör ve özel kalın kablo hikayesi tamamen hayal ürünü olup modelde karbüratör olmayışı ve sizin haklı olarak buji kablolarının kalınlığını farketmenizin kombinasyonu üzerinden esinlenilerek yazıldı :coolxf::thumbup::saygilar:
 
Yok yok merak etmeyin abi, tam da konu ile alakalı bu aslında :) maketin detaylarına girişince yazacaktım ama konu buralara geldi şimdi yapayım bilgilendirmeyi :)

Bu sene başında, pandemi pandemi olup her yere yayılıp herkes evlere tıkılınca bizim Atlas Planör Kulübündeki arkadaşlar arasında plastik maketçiliğe eğilimi olan üç beş kişi "ya hadi mecbur evlere tıkıldık, içimizde tecrübeli maketçiler de var, ortak bir proje yapalım biz de öğrenlim bu işi sizlerden" gibisinden bir fikirle geldiler. Proje ne olsun diye bakınırken herkesin ulaşabilip edinebildiği bir maket ararken bu revell cabriolet maketinde karar kıldık. Online toplantılarla falan ben ve benden de tecrübeli ve iyi maketçi olan iki arkadaşımız daha diğer öğrenmek isteyenlere teknikleri anlattık sohbet muhabbet eşliğinde keyifli zaman geçirdik. Diğer herkes maketi normal orjinal haliyle yaparken beni tahmin edeceğiniz üzere illa "modifiye" yapacağım diye tutturdum :lollol: Zaten vosvos konusu benim için özel, (79 yılında aldığımız bir 77 model vosvosumuz var ve halen de bizde, çalışır durumda). Cabrio vosvos sahibi olmak da her zaman bir nevi bir rüya olmuştur benim için, dedim bu maketi kendi hayallerimdeki vosvosu temsil edecek şekilde yapayım. Sarı olmalı, aşırı bir modifiyeye gerek yok ama mutlaka çift karbüratörlü olmalı, belki aynı gerçek vosvosuma eklediğim gibi arkasına bir de yarım porsiyon römork eklerim falan filan...
Velhasıl giriştik motora, ben öift karbüratör olması için gerekli değişiklikleri falan yaptım, motoru ışıl ışıl parlayacak şekilde boyadım falan. kaporta içerisi de bir yandan toparlanıyor. Gel gör ki ne zaman iş karbüratörleri ve hava filtrelerini koymaya geldi, o zaman farekttim ki revell motor bölmesinin tasarımında fena halde çuvallamış, yer kalmıyor! evirdim çevirdim düşün taşın, yok da yok. Oraya sığacak boyutta bir hava filtresi yapsam saçma sapan bir görüntüye sahip oluyor. Biraz olsun bişeye benzeyen bir parça da sığmıyor bir türlü... İşte o an o meşhur "gaz kaçağı" oluştu, ve maket rafa kalktı... Makette karbüratörlerin olmayışının hikayesi bu işte :)

Buji kablolarının bu kadar kalın olmasının nedeni de o an elimde olan en ince kabloların bunlar olmasından kaynaklı :) Şimdi aralık ayı planı dahilinde makete tekrar girişince ya komple yeni bir motor yapacağım, bu sefer orjinal olacak (römorj için aynı kitten bir tane daha almıştım :) ) ya da kafayı kırıp bu motora tekrar girişeceğim, bir şekilde karbüratör ve hava filtresi meselesini çözeceğim, o arada buji kablolarını da şu an elimde olan uygun çaplı kablolarla değiştireceğim...

Velhasıl, yukarıda anlattığım indüktüjektrisbitör ve özel kalın kablo hikayesi tamamen hayal ürünü olup modelde karbüratör olmayışı ve sizin haklı olarak buji kablolarının kalınlığını farketmenizin kombinasyonu üzerinden esinlenilerek yazıldı :coolxf::thumbup::saygilar:

Bak gene yakıştıramadım sana! 'O anda elimdeki en ince kablo oydu' demissin...
Sprue Çekme tekniginden haberim yok deme şimdi!
 
Bu kadar basit bir yöntem için "beni aşar" dedin ya...

Yeminlen benim hanım gibi konuştun şimdi :D Bazen birşey istiyor, onun gözünde basit, ama benim için zor, hatta bezen beceremeyeceğim birşey bile oluyor. Yapamazsam da "Yahu uçak yapıyorsun ama bunu yapamıyorsun anlamıyorum!" diyor. Zorluk basitlik göreceli kavramlar anlasanıza :D


Yarın sabaha kadar senin hiçbir mesajını okumayacağım. Küstüm!
Sabah oldu, barıştık mı :) yazabilir miyim birşeyler :)



Bir süredir Salim'in kırmızı revenge uçağı için istediği bir "duman yakıtı tankı" üzerinde çalışıyordum. Hatta bu çalışma ta geçen seneye kadar uzanıyor Bakınız başları şu mesajda yer almakta Ancak malesef bu "lost foam" yöntemi ile yaptığım denemenin sonucunu hiç beğenmedim, zira depo da sağlıklı bir şekilde kullanılabilir durumda değildi. Aynı yöntemle tekrar deneme yapmak yerine daha önce panterin deposunu yaptığım 3d baskı kalıp kullanma yöntemine geri döndüm. ilk tasarladığım deponun şekli bu yönteme çok uygun olmadığı için de şekli basitleştirdim. Bir miktar hacim ve kapasite kaybettik bu süreçte ama Salim elde ettiğimiz son hacme onay verdi, sonuçta duman yakıtı, çok da kritik bir şey değil. Deponun nihai basitleştirilmiş şekli şöyle oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında da bu depoyu üretebilmek için gerekli olacak 4 parçalı dişi kalıp sistemini tasarladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu kalıp parçaları 3D yazıcıda basıldılar, az birşey tesviye edilip yüzeyleri biraz olsun iyileştirildiler. Boyandılar ve sonrasında da kalıp ayırıcı wax uygulaması yapıldı. Önce her bir parçayı ayrı ayrı waxladım, en son da kalıp yarılarına ait parçalar birbirlerine tutturulup bir aradayken de iki tur waxlandılar. Bu son waxlama ek yerlerindeki boşlukları waxla doldurup buradan epoksinin çok fazla taşmasını engellemek için yapıldı.

Tam üretim öncesi kalıpların durumu şöyle idi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kalıplara önce epoksi ile jelkot uygulayıp sonra cam elyafı kumaşlar yatırılıp epoksi ile ıslatıldı ve kurumaya bırakıldılar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Epoksi donunca kalıp parçaları sökülüp ürünler kalıplardan ayrıldılar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fazlalıklar da traşlanınca parçaları bir araya getirip güzel uyduklarından emin olabildim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Nihai montaj öncesinde depoyu Salimin uçağının içine yerleştirip denedik, ve hortumların, nefesliğin vs nerelere yerleştirileceğini kesinleştirdik.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bundan sonra deponun üst yarısına gerekli nipeller vs monte edilecek ve iki yarım yapıştırılıp sızdırmazlığından emin olduktan sonra kullanıma alınacak. Tabi depo ile türbin arasına ince bir aluminyum ısı kalkanı koymamız gerekecek :)
 
Muscat Tayyare Fabrikasında dünün menüsünde Pantherin kanatlarına az biraz karakter katmak vardı...

Pantherin inşaatı sırasında tamamen şans eseri elime ödünç bir kesim makinası (Silhouhette Portrait 2) geçmişti, bu makina ile gövdedeki boyamalar için maske kesmiştim, makinadan da hayli memnun kalmıştım. Sonrasında kanatlardaki boya öylesine "idareten" atıldığı için de üzerine detayları eklemek de istememiştim. Sonrasında da bu ödünç makinayı geri vermemiz gerekmişti ve yeni maskeler kesme şansım olmamıştı. Bu makinayla olan kısa süreli tecrübemin tadı damağımda kalmıştı. Sonrasında da benzer bir makina edinme konusu da hep aklımınbir kenarında idi. Gözüme de daha büyük ve daha fazla özelliği olan Cameo 4'ü kestirmiştim, ama büyük ve ağır olması hem nakliye bedellerini anlamsızlaştırıyor hem de evde zaten hayli sıkıntılı olan "nerede tutacağım" sorusuna sağlıklı bir cevap bulamadığım için erteliyordum. Ödünç olarak kullandığım portrait 2 makinası küçük ve kompak olmasına rağmen özelliklerini yetersiz bulduğum için ona da elim varmıyordu bir türlü. Velhasıl, yakın zamanda aynı firma Portrait modeline bazı özellikler ekleyip iyileştirdi ve portrait 3 olarak piyasaya çıkarınca bu meret benim ihtiyacım için yeterlidir dedim ve vakti gelince de makinayı edindim. Dün ilk kez de panther için kullandım. KAnatlarda önce yazıları direk kendinden yapışkanlı Oracal 651Vinil siyah folyodan kesip yapıştırdım. Sonucu beğenmedim açıkçası, maske kesipboyamak her zaman için ilk tercihim olur, bu denemeyle de bunu pekiştirmiş oldum. Ama şu aşamada yeterli diyelim. Nasılsa kanatlardaki boya komple yenilenecek. Hava kuvvetleri forsları için ise eski usul maske kesip boyayarak yaptım. Sonuç aşağıdaki fotolarda görülmekte:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Yazı ve numaralar için kestiğim siyah vinil:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bunlar da forslar için kesilen maskeler ve uygulamasından birkaç fotoğraf:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Muscat Tayyare Fabrikasında dünün menüsünde Pantherin kanatlarına az biraz karakter katmak vardı...
Menü süpermiş :heartxf: Çağırsaydın atlar gelirdik :D

Velhasıl, yakın zamanda aynı firma Portrait modeline bazı özellikler ekleyip iyileştirdi ve portrait 3 olarak piyasaya çıkarınca bu meret benim ihtiyacım için yeterlidir dedim ve vakti gelince de makinayı edindim.
Vay yeni makine hayırlı olsun kardeşim :eek: :hoppa:Şimdi sen bu yeni cici hakkında güzel bir konu ile bizlere yeni bilgiler verirsin :thumbup:
 
Menü süpermiş :heartxf: Çağırsaydın atlar gelirdik :D

Aman efendim, davete ne gerek var, her zaman kapımız açık :)

Vay yeni makine hayırlı olsun kardeşim :eek: :hoppa:Şimdi sen bu yeni cici hakkında güzel bir konu ile bizlere yeni bilgiler verirsin :thumbup:

Teşekkürler. Konuya falan gerek yok yahu, makine basit, fişe tak, çizim yap, kağıdı maskeyi vinili ver alttan, yolla çizimi kessin gitsin :) bitti tanıtım :D
 
Bunlar motivasyon şeysi sayılır mı acaba???


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hay maşallah, bu da nedir böyle. Nazar değmesin çok güzel görünüyor.
Hani yeme de yanında yat derler ya. Bu da öyle, uçma da yanında yat yeter.

:thumbup::thumbup::thumbup:

Teşekkür ederim ☺️

Olmaz! Motivasyon değil, başka bir şeyin şeysi denir buna...
Motivasyon için inşaatın yarım falan olması lazım. Seninki nerdeyse hurdaya ayıralacak artık. Kaç saat uçtu bu?
Ne denir peki sen söyle abi :)

Hobbs/tach 14.3 saat olmuş.