Pilotaj ve modelcilik hakkında aklıma takılan sorular

Stall konusunu bende bildiğim kadarıyla anlatayım. Amatör bakış açım belki yardımcı olur :D

Uçağın stall olması için kanatların kaldırma kuvveti üretemez hale gelmesi gerekiyor. Yada ürettikleri kaldırma kuvvetinin yetersiz gelmesi durumunda stall durumu oluyor.

Şimdi düz uçan bir uçak düşünelim. Uçması için gerekli olan hava hızının altına düştüğünde kanatlar kaldırma kuvveti üretemez ve stall olur ve uçak düşer. Yine düz uçan bir uçak; uçması için gerekli olan hava hızının sınırlarındaki bir hızla uçuyorken elevatör vererek burnunu yukarı kaldırırsa hava hızı düşer ve aynı zamanda havanın geldiği yön kanatların kaldırma kuvveti üretebilecekleri bir yön olmadığı için stall durumu olur.

Dik bir şekilde yukarı doğru tırmanan bir uçağın kanatları stall halde denilebilir. Ne zaman ki yukarı doğru çıkan uçağın hava hızı yeterince artarsa o zaman kanatlar stall halde değildir denilebilir.

Anlattıklarım eksik yada yanlış olabilir :)
Üzgünüm ama pek doğru değil. Özellikle de dik olarak yukarı uçan uçak konusundaki fikrin tamamen yanlış.
Stall dediğimiz şeyi de sürate bağlarsan yine hata oluyor.
 
Üzgünüm ama pek doğru değil. Özellikle de dik olarak yukarı uçan uçak konusundaki fikrin tamamen yanlış.
Stall dediğimiz şeyi de sürate bağlarsan yine hata oluyor.
Abi şöyle düzenlersem doğru oluyor mu?
Stall doğrudan süratle alakalı değil. Fakat sürat bir etken. Ben biraz sürati ön plana çıkarmışım anlatırken. Fakat süratin yanında hücum açısıda başlı başına bir etken.

Dik uçan uçak konusunu yazarkende aklımda hover yapan bir uçak vardı :lol: Bu uçağın kanatları stall değil midir?
 
Abi şöyle düzenlersem doğru oluyor mu?
Stall doğrudan süratle alakalı değil. Fakat sürat bir etken. Ben biraz sürati ön plana çıkarmışım anlatırken. Fakat süratin yanında hücum açısıda başlı başına bir etken.

Dik uçan uçak konusunu yazarkende aklımda hover yapan bir uçak vardı :lol: Bu uçağın kanatları stall değil midir?
Stall SADECE hücum açısı ile alakalıdır.
Dik uçan uçak denildiğinda hover yapan bir uçağı düşünüyorsan zaten baştan yanlış yoldayız demektir.
 
Stall SADECE hücum açısı ile alakalıdır.
Dik uçan uçak denildiğinda hover yapan bir uçağı düşünüyorsan zaten baştan yanlış yoldayız demektir.
Düz uçarken iyice yavaşlayan bir uçağın hareketi ileri doğruyken; yer çekimi nedeniyle hareket yönü aşağı döner. Yani hücum açısı bozulmuş olur. Ve uçak stall olur. Yani stall olmasının nedeni hücum açısının bozulması.

Hover yapan uçak aslında uçmuyordur :D Yani konumuz dışında kalıyor.
Bu sefer oldu mu Sümer abi :)
 
Düz uçarken iyice yavaşlayan bir uçağın hareketi ileri doğruyken; yer çekimi nedeniyle hareket yönü aşağı döner. Yani hücum açısı bozulmuş olur. Ve uçak stall olur. Yani stall olmasının nedeni hücum açısının bozulması.

Hover yapan uçak aslında uçmuyordur :D Yani konumuz dışında kalıyor.
Bu sefer oldu mu Sümer abi :)
Evet oldu. Ben ise baştan beri çekişi fazla olup yukarıya doğru hareket eden bir uçaktan söz ediyorum ki öyle bir uçak stall değildir.
 
Belki faydası olur :

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir tane daha buldum:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Belki faydası olur :

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir tane daha buldum:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bir kısmını izlemiştim, Evren abi paylaşmıştı sanırım bir konuda. Aslında benim problemim hücum açısıyla değil. Ne olduğunu ne durumda neye sebep olduğunu biliyorum. Bilmediğimse nasıl hesaplayacağım. Kanat kordu ile bağıl rüzgar arasında kalan açı evet ama bu bağıl rüzgar ne zaman nereden geliyor bilemiyorum. Örneğin Sümer abinin yukarılarda attığı şu fotoğraftaki
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

"Trajectory of the plane"in (sanıyorum bağıl rüzgar) neden o şekilde olduğunu anlayamıyorum.
 
Bir kısmını izlemiştim, Evren abi paylaşmıştı sanırım bir konuda. Aslında benim problemim hücum açısıyla değil. Ne olduğunu ne durumda neye sebep olduğunu biliyorum. Bilmediğimse nasıl hesaplayacağım. Kanat kordu ile bağıl rüzgar arasında kalan açı evet ama bu bağıl rüzgar ne zaman nereden geliyor bilemiyorum. Örneğin Sümer abinin yukarılarda attığı şu fotoğraftaki
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

"Trajectory of the plane"in (sanıyorum bağıl rüzgar) neden o şekilde olduğunu anlayamıyorum.
Ben de neyi anlayamadığını anlayamıyorum. Trajectory of the plane, dışarıdan sabit bir gözlemciye göre uçağın gittiği hat ve uçağa gelen bağıl rüzgar da bunun tam 180 derece tersi yönde.
 
Bir kısmını izlemiştim, Evren abi paylaşmıştı sanırım bir konuda. Aslında benim problemim hücum açısıyla değil. Ne olduğunu ne durumda neye sebep olduğunu biliyorum. Bilmediğimse nasıl hesaplayacağım. Kanat kordu ile bağıl rüzgar arasında kalan açı evet ama bu bağıl rüzgar ne zaman nereden geliyor bilemiyorum. Örneğin Sümer abinin yukarılarda attığı şu fotoğraftaki
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

"Trajectory of the plane"in (sanıyorum bağıl rüzgar) neden o şekilde olduğunu anlayamıyorum.
Bağıl rüzgar uçağı hız vektörünün doğrultusundan dolayı normal rüzgar doğrultusundan farklı oluyor ve uçağın boyuna ekseni ile bu bağıl rüzgar arasındaki açı da o an kanat kord hattının hücum açısını oluşturuyor. Uçak burnunun baktığı yöne gitmek zorunda değil. Yukardaki örnekte motor gücünü arttırsak ama uçağı pitch açısı yani yatay eksenle yaptığı açıyı sabit tuttsak ne olur diye düşünelim. Uçak hızlanır, bağıl rüzgar yönü pitch açısına yaklaşır, hücum açısı azalır, uçağın tırmanış hızı artar. Gücü kısarsak ne olur, tam tersi olur, hatta bir noktada kritik hücum açısına ulaşınca kanat üstünde akan hava kanat yüzeyinden ayrılmaya başlar. Kaldırma kuvveti giderek azalır ve bir noktadan sonra kanat stall olur. Dimdik yukarı uçan bir uçak da stall edilebilir, yeterki kanat üstünden akan hava ile kanat kord ekseni arasındaki açı kritik stall açısına ulaşsın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Bağıl rüzgar uçağı hız vektörünün doğrultusundan dolayı normal rüzgar doğrultusundan farklı oluyor ve uçağın boyuna ekseni ile bu bağıl rüzgar arasındaki açı da o an kanat kord hattının hücum açısını oluşturuyor. Uçak burnunun baktığı yöne gitmek zorunda değil. Yukardaki örnekte motor gücünü arttırsak ama uçağı pitch açısı yani yatay eksenle yaptığı açıyı sabit tuttsak ne olur diye düşünelim. Uçak hızlanır, bağıl rüzgar yönü pitch açısına yaklaşır, hücum açısı azalır, uçağın tırmanış hızı artar. Gücü kısarsak ne olur, tam tersi olur, hatta bir noktada kritik hücum açısına ulaşınca kanat üstünde akan hava kanat yüzeyinden ayrılmaya başlar. Kaldırma kuvveti giderek azalır ve bir noktadan sonra kanat stall olur. Dimdik yukarı uçan bir uçak da stall edilebilir, yeterki kanat üstünden akan hava ile kanat kord ekseni arasındaki açı kritik stall açısına ulaşsın.
Sanırım anlamaya başlıyorum ama sebepsizce çok karmaşık geldi. Buraya kadarki süreçte saçma sorular sorduysam affola.

O zaman şöyle diyebilir miyiz: "Kanat kordu ile hareket vektörü arasındaki açı hücum açısıdır. Pitch açısı sabitken uçak yavaşladığında hareket vektörü aşağı kaydığı için hücum açısı artar ve kritik açı aşıldığında stall olur."

Bir de şu kafama takıldı. Uçağın burnu ufkun aşağısına bakarken de stall olunabilir mi?