RC Modelcilikte Kompozit Kalıp/Parça Yapım Teknikleri

Arkadaşlar, dünki yayına katılabilen katılamayan herkese teşekkürler. Özlemişim sizlerle sohbeti, o yorgunluk ve uykusuzlukla fena da bir iş çıkarmamışım, sürçü lisan ettiysek de affola... :saygilar:

Serinin devamı ile görüşmek üzere diyelim :RCKolik:
Esas biz teşekkür ederiz Evren hocam. 1,5 saat dolu dolu güzel bir seriye giriş videosu oldu :thumbup:

Konu gerçekten çok ilginç ve tüm modelciler icin gerekli bilgi kırıntıları içeriyor. Bu yüzden serinin devamını merakla bekliyoruz :yuppi:
 
Sonradan izledim gayet faydalı bir yayın olmuş geçektende. :bravo::bravo:

Yalnız ben heli camiası adına özel istek yapmak istiyorum. :laugh: Bu seri dahilinde örnek bir heli pali üretebilir miyiz acaba ?

Frame üretmek CNC desteği olmadan pek mümkün değilmiş gibi anlıyorum ama sanki blade üretilebilir gibi geldi bana. :heartxf:

Bizimde gönlümüzü alman lazım Evren hocam. :lollol: :RCKolik:
 
Sonradan izledim gayet faydalı bir yayın olmuş geçektende. :bravo::bravo:

Yalnız ben heli camiası adına özel istek yapmak istiyorum. :laugh: Bu seri dahilinde örnek bir heli pali üretebilir miyiz acaba ?

Frame üretmek CNC desteği olmadan pek mümkün değilmiş gibi anlıyorum ama sanki blade üretilebilir gibi geldi bana. :heartxf:

Bizimde gönlümüzü alman lazım Evren hocam. :lollol::RCKolik:

Blade değil de kanopide anlaşalım mı?

Neden dersen, evet blade üretebiliriz, ama malum o parça insan öldürebilecek potansiyele sahip. Üretim teknikleri, malzemeler herşey çok kritik öneme sahip olacak, bunun yolunu gösterip birilerinin kendilerine yada başkalarına zarar vermeleri için ortam yaratmak istemem...
 
İlk olarak yabancı kaynaklardan bakmıştım nasıl yapılıyor diye, gerçekten kolay gözüktü. Ama malzemelerin tam listesine ulaşamadım.
Bunu bir listeleme şansımız varsa, burada paylaşın lütfen... :saygilar:
 
İlk olarak yabancı kaynaklardan bakmıştım nasıl yapılıyor diye, gerçekten kolay gözüktü. Ama malzemelerin tam listesine ulaşamadım.
Bunu bir listeleme şansımız varsa, burada paylaşın lütfen... :saygilar:



Burada pek çok farklı kompozit işi için eğitim yazıları var, her biri için gerekli malzemeler de listelenmiş durumda. Tabi adamlar kendi sattıkları mallardan listelemişler ama önemli değil, her üreticide benzer yada muadil ürünler var. Temel bilgiler için faydalı olacaktır.

Özgür Bey, emekleriniz için teşekkürler.

Teşekkür ederim :)

Kısmetse iki üç ay içinde bu seri gazını alıp ilerlemeye başlayacak, esas o zaman faydalı olacaktır diye umuyorum.
 
Geçen gün eski dosyalarımı kurcalarken elimde fibreglast firmasından da pek çok öğretici döküman olduğunu hatırladım. daha önceden paylaştığımız CST firmasının dökümanlarına ilave olarak bunu da paylaşmakta fayda var:



Bu site fazlasıyla ve oldukça yararlı bilgiler içermekte. (Ben elimdeki dosyaları 2008 de indirmişim ama görünüşe göre epey bir ilave de yapmışlar geçen zaman içinde)

Yeni başlayanlar için tavsiye edeceğim, ilk önce okunması gereken yazıları da listeleyeyim:











 
Geçen gün eski dosyalarımı kurcalarken elimde fibreglast firmasından da pek çok öğretici döküman olduğunu hatırladım. daha önceden paylaştığımız CST firmasının dökümanlarına ilave olarak bunu da paylaşmakta fayda var:
Gerçekten çok güzel dökümanlar ve bildiler var :thumbup: Paylaşım için teşekkür ederiz kardeşim :bravo:
 
Bu konuyu hareketlendirme vakti geldi sonunda :)

Serimizin ilk parçası olarak “Lost Foam” yöntemiyle yapılacak bir “depo” ekledim.

Öncelikle, nedir bu “Lost foam” yöntemi ona değinelim. Bu yöntem en basit haliyle, strafor tarzı bir köpükten şekillendirilen bir nesnenin üzerinin cam elyafı kumaş ve epoksi ile kaplanması, epoksi tamamen kürlendikten sonra da aseton veya benzeri bir çözücüyle içerdeki köpüğün eritilerek “kaybedilmesi” ve geriye sadece camelyafı kabuğun kalmasıdır. Tabi cam elyafı yerine karbon veya kevlar veya bunların herhangi bir kombinasyonu kullanılabilir.

Bu yöntemin en büyük avantajı kalıp maliyetinin neredeyse sıfır olmasıdır, zira aslında ortada kalıp da yoktur :) bu aynı zamanda dezavantajdır, zira aynı parçadan bir tane daha üretmek için yeni bir köpük model yapılması gerekir. Eğer parça nispeten basit bir geometrik şekle sahipse yeniden yapmak kolaydır ama karmaşık şekiller için epey emek gerekebilir. O yüzden çoğunlukla tekli üretimlerde tercih edilen bir yöntemdir bu.

Ben bu yöntemle buradaki bir arkadaşın (Salim) uçağı için duman yakıtı deposu (smoke tank) yapacağım.

Salim benim Panther için yaptığım özel tasarım/imalat konpozit yakıt depomu görünce bunun br benzerini kendi uçağı için, ama ana yakıt tankı yerine duman yakıtı taşımak için yapıp yapamayacağımızı sormuştu. Modeli inceleyince epey zorlu bir iş olacağını farkettim ve anında kabul ettim ???

Model daha önce Panther konusunda tamirat/boyama işlerini anlattığım revenge modeli, epey dar gövdeli bir model ve bu depoyu koyabileceğimiz tek yer türbinin altında kalan hacim. Salim yaklaşık 500-600 ml lik bir kapasitenin yeteceğini söylemişti, model içinden de çeşitli ölçüler alıp Fusion 360 ile oraya sığabilecek ve en azından 600ml hacim verebilecek alternatif depo tasarımları yaptım, bunlar içinden birisini seçtik ve prototip olarak 3D yazıcımla bastım, uçak içine sokma, yerleştirme, geri sökme vs gibi gereklilikleri denedik, sorunlu noktaları da giderince tasarım kesinleşmiş oldu. Nihai tasarım şöyle birşey olmuştu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tabi bu depoyu tasarlamak başka bişey üretmek ayrı bir şey. Önce panterin deposu gibi 3D yazıcıda basılmış kalıplarla üretmeyi düşündüm ama deponun şekli (ya da şekilsizliği diyelim :) ) nedeniyle epey bol parçalı bir kalıp gerektirecekti bu yöntem. Salim’de aynı uçaktan iki tane olduğu için belki birden fazla depo gerekebilir diye düşünüyordum ama bunu sorduğumda sadece tek bir depoya ihtiyacı olduğunu söyleyince aklıma “lost foam” yöntemini kullanmak geldi. O aralarda köpük kesmek için iyi bir tel olan ni-cr (nikel-krom alaşımı bir tel) sipariş etmiştim ama sonrasında işler fazla yoğunlaşınca ve uçuş sezonunun da sonuna gelinince bu iş beklemeye alındı, taa ki bu sabaha kadar :)

Bu sabah artık bu işi aradan çıkartmam lazım diyerekten çalışmaya başladım. İlk iş elimdeki köpüklerden uygun boyutta bir blok bulmak oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu köpüğü kesebilmek için gerekli techizatı da yapmam gerekliydi. Keseceğim parça nispeten küçük bir nesne olduğu için 25-30 cm lik bir “bow” yani yay yapmam yeterli olur dedim. Eimdeki tel kalınlıkları için de hesap yaptığımda bu uzunluktaki teli 7.2 V luk nimh pil ile yeterli sıcaklığa çıkartabileceğimi gördüm. Kesme yayını neyle yapsam diye atolyede bakınırken gözüme 6x12.5 mm lik ıhlamur çıta çarptı. Bu çıta fazla yamulmuş olduğu için uçaklarda kullanamazdım, haliyle boya karıştırmak için kullanmak gibi bir görev verilmişti kendisine ? ve görünen oydü ki yeni vazifesi de köpük kesmek olacaktı :)

Bu çıtayı bir tane uzun ana çubuk, iki tane de uçlardaki çubuklar olacak şekilde üç parçaya ayırdım, kısa çubukları ana çubuğun iki ucuna 3mm lik civata somunlarla mafsalladım. Bu birleşimin serbestçe dönebilmesi gerekli, çünkü kısa çubukların uçlarına tutturulan kesme teli ısınınca genleşiyor ve boyu uzuyor, telin gerginliğini korumak için de kısa çubukların öbür ucuna ip ve yay kullanarak bir gergi sistemi eklenmiş durumda. Bu yay her daim gerili olacak şekilde ayarlanıyor ki kesme telindeki sıcaklık değişimlerinde telin gerginliğini sabit tutabilsin. Bunun sağlanması için kısa kollar da ana kol üzerinde dönebilir bir halde olmalı.

Küçük krokodillerle de kesme telini pile bağlamak için gerkeli kablolamayı hallettim (bir de konektör ve anahtar eklesem iyi olurdu da üşendim :) )

Sonuçta elde ettiğimiz alet şöyle birşey:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu alet 7.2 voltluk araba pili ile beslenecek:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu alet köpüğe nihai şeklini verecek ama elimdeki köpük tam anlamıyla bir dikdörtgen prizması halinde değildi ve kenarları da çok iyi durumda değildi. Bu haldeyken yapacağım kesim sonucunda elde edeceğim parçanın da çarpık ve kötü olması riski vardı, haliyle öncelikle bloğun kenarlarını düzleyecek ve birbirlerine dik hale getirecek bir düzeneğe daha ihtiyacım vardı. Bu amaçla düz bir plaka üzerinde kesme telini tam dikey tutacak bir kol sistemini nasıl yaparım diye düşünürken aklıma birdenbire proxxon dekupaj testeresi geldi. Bu testerede halihazırda düz bir zemin ve tam dikey konumda bir bağlantı noktası vardı (testere bıçağının bağlantı noktaları) hemen testereyi dolaptan çıkardım ve testere bıçağını söküp alt ve üst bağlantı noktaları arasındaki elektriksel devrenin kapalı olup olmadığını kontrol ettim. Neyse ki proxxon testere gövdesinde plastik kullanmayı tercih etmiş, metal kol plastik gövdeye bağlanıyor bu sayede de devre açık kalıyor, yani bu iki nokta arasında kesme teli bağlayıp elektrik verdiğimde kısa devre sorunu olmayacak.

Kısa devre sorunu olmayacağını teyid edince yaklaşık 40cm lik bir tel kesip testerenin bıçak tutturma yuvalarından geçirip sıkıştırarak sabitledim. Testere bıçağının gerginliğini ayarlayan yay sistemi de kesme telinin sürekli gergin kalmasını sağlıyordu. Sonuçta yaklaşık 10 dakikada testereyi başka bir makina haline getirdim :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


(Sevgili adminim, biliyorum ki bunları kopyalayıp yeni bir konu açacaksın :) işini kolaylaştırayım, konu başlığı “köpük kesmek için sıcak tel kesim aletleri yapımı” olabilir :) )