Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Bi dakka bi dakka... :D

Kazın ayağı öyle değil. Hortumlardan yakıt akış hızını düşünürsek, sürtünme direncinin çok da önemli olmadığını anlarız. Motordan uzak deponun tamamen "geometrik" sakıncaları var.

Karbüratöre beş cm mesafede ve onbeş cm mesafede iki setup düşünün. Uçağın burnunu 45 derece kaldırdığınızda hangisinde depo ile karbüratör arasındaki seviye farkı daha fazla olur? Anahtar nokta bu. Seviye farkı = basınç farkı. Bu da motor stopu riski demek...
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bi dakka bi dakka... :D

Kazın ayağı öyle değil. Hortumlardan yakıt akış hızını düşünürsek, sürtünme direncinin çok da önemli olmadığını anlarız. Motordan uzak deponun tamamen "geometrik" sakıncaları var.

Karbüratöre beş cm mesafede ve onbeş cm mesafede iki setup düşünün. Uçağın burnunu 45 derece kaldırdığınızda hangisinde depo ile karbüratör arasındaki seviye farkı daha fazla olur? Anahtar nokta bu. Seviye farkı = basınç farkı. Bu da motor stopu riski demek...
Sümer Abi uçak benim değil nasolsa diye :laugh: maliyetsiz bir ARGE çalışması yapma niyetindeydim. Vazgeçmiş değilim hala " Ya tutarsa " diyorum. ;D
Mehmet Abi yabancı değil, model kırılırsa artık kırılan yerine alırız birtane napalım. Ama ona bir güzellik yapar uçak değil heli alırım tabi. :lollol: :lol:
 
Ynt: Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Depoyu geriye almayın da ne yaparsanız yapın. :)
Sümer Yamaner' Alıntı:
Bi dakka bi dakka... :D

Kazın ayağı öyle değil. Hortumlardan yakıt akış hızını düşünürsek, sürtünme direncinin çok da önemli olmadığını anlarız. Motordan uzak deponun tamamen "geometrik" sakıncaları var.
Anladım abi, sağolasın :thumbup: İşimiz Türker'e kalsa yanmışım ben :lol:

Omer Erkan' Alıntı:
Mehmet, ağırlık merkezini yakıt deposunun değil, P-51'de yaptığım gibi, pilin yerini değiştirerek ayarlamamız gerekir. Bu mümkün olmazsa, kuyruğa ilave ağırlık kaçınılmaz
Sümer Yamaner' Alıntı:
Ağırlık merkezini uygun yere getirmenin en kolay yolu Ömer Bey'in dediği gibi pilin yerinin değiştirilmesi. Bir başka yol da bazen uygun oluyor. O da motorun pozisyonunun değiştirilmesi. Eğer cowling izin veriyorsa motoru biraz ileriye ya da geriye almak çok önemli bir moment etkisi gösteriyor. En son çare kurşun eklemek. Onda da eğer burun ağırsa büyük sorun yok çünkü kuyruğa çok az bir ağırlık büyük bir moment oluşturuyor. Ama burun ağırsa iş karışıyor. Çok fazla ağırlık gerekebiliyor. En sevmediğim durum da bu...
Alternatif uygulanabilir çözümler için de ayrıca teşekkürler Sümer ve Ömer abi :saygilar:
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

depo karbüratör arası mesafe yakit basincini etkilemez . basinc hortumun her noktasinda esittir. ilk calistirmada karbüratör kapagini kapatip pervaneyi cevirdigimizde yakitin gelme suresi uzar . Yakit hortumu karburatore assagidan geliyorsa seviye farki sadece ilk calistirmada karburatore yakitin gelmesini zorlastirir . ilk kapistan sonra motor calistiginda da akis kesintisiz devam eder sorun olmaz . Cg yi ayarlamak icin ben de geri cekiyorum cogu zaman sadece elle pervaneyi biraz daha fazla ceviriyorum .

Videoda emekliye ayirdigim asp 91 i ara ara calistiririm motor ile depo arasindaki seviye farki acik gorunuyor .

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Yani diyorsunuz ki, bir depodan hortumla su akıtıyorsak, su akmaya başladığı andan itibaren depoyu hortum seviyesinin altına da indirsek akım devam eder. :D Maalesef öyle değil. Ancak "kapalı bir sistem"'de öyle olabilir ama yakıt sistemimiz kapalı bir sistem değil.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Kapali devre olmamasinin sebebi karburatore giren oksijense her piston hareketinde sıkısan gaz yanar hocam . Depo standart yerlesim de olsa dahi depo karburator yada yanma odasi harici hava girisi olursa acik hava basinci - depo ic basinciyla esitleneceginden akis azalir .
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Mustafa sanırım deponun motorla olan mesafesinin etkili olmadığını söylemek istiyor daha ziyade. Yoksa egzozdan depoya gelen pozitif basınç olmasa elbette akışkanımız daha yüksek bir kotta ve atmosfere açık olan karburatörümüze gidemeyecektir.

Fakat ben motor ile depo arasındaki mesafenin pompasız glow motorlarda hala önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü zamanında fun-fly uçağımla hover yaparken ağırlık merkezini dengelemek için uzaklaştığım depo sonrasında modelim dik pozisyonda olduğu sırada gazı kesip tekrar açtığımda daha önceden yaşamıyor olduğum motor stoplar yaşamaya başlamıştım.
Buna sebep olabilecek olan tek parametre şebekedeki sürtünme artışı olabilir diye düşünüyorum. Kullandığım motor 2 zamanlı 91 FX'ti ve çokta minimal bir debi çekmiyordu depodan, iyi yakıyordu. Sonra pompalı motor aldım rahat ettim. :laugh:
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Mustafa Deveci' Alıntı:
Kapali devre olmamasinin sebebi karburatore giren oksijense her piston hareketinde sıkısan gaz yanar hocam . Depo standart yerlesim de olsa dahi depo karburator yada yanma odasi harici hava girisi olursa acik hava basinci - depo ic basinciyla esitleneceginden akis azalir .
Bu sistem kesinlikle atmosfere açıktır Mustafa, bu konuda bir tereddüt yok. Motorunu çalıştırdıktan sonra egzosundan depoya giden silikon hortumu çıkartıp modelini dik bakalım ne kadar süre daha çalışacak motorun. Fakirleşecek ve stop edecektir... Egzoz gazının deponda meydana getirdiği pozitif basınç olmazsa motoruna yakıt gitmez.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Yanlış da biliyor olabilir hocam fizik kurallari uzerinden yorumladim dizel motorlarin " kapali devre yanma " sistemiyle calistigina dair bir iki makale de buldum ayrica yazarken . Prensip üzerine fikir ayrılığına girdik sanırım . Care pump diyelim tatliya bagliyalim :)
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker Akgün' Alıntı:
Bu sistem kesinlikle atmosfere açıktır Mustafa, bu konuda bir tereddüt yok. Motorunu çalıştırdıktan sonra egzosundan depoya giden silikon hortumu çıkartıp modelini dik bakalım ne kadar süre daha çalışacak motorun. Fakirleşecek ve stop edecektir... Egzoz gazının deponda meydana getirdiği pozitif basınç olmazsa motoruna yakıt gitmez.

Egzosdan cikan hava , depo ic basincini istenilen yakit akisini ayarlamak icin ve acik hava basincinden fazla oldugu icin disari verilmiyor mu ? Atmosferden sadece karburator yanma odasina hava almiyor mu ?

Yani tam güç 90 derece tırmanırken emiş gücü yüksek , bir anda gaz kestigimizde ayni ic basinc korunursa haddinden fazla yakir karburatore gitmez mi ? bu durumda gaz kesildiginde yakit akisini azaltmak icin ic basınc disari verilmiyor mu ?
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Tamamen dış ortamdan izole hidrolik sistemlerde basınç her yerde aynı olabilir (bundan da tam emin değilim ama bu tür sistemler konumuz dışında) ancak atmosfere açık bir sistemde pozisyon önem kazanır. Yakıt depolarımız açık sistemlerdir. Birinci şekle bakalım:

[attachimg=1]

Burada iki farklı konumun çıkış basıncını nasıl etkilediği net bir şekilde görülebilir. Zaten eğer böyle bir özellik olmasaydı, yakıt depomuzun orta hattını karbüratör barelinin orta hattının +/- 1 cm hizasına konumlandırma çabamız anlamsız olurdu. Halbuki deneyimle de sabittir ki bu konum ayarı çok büyük önem taşımaktadır. Buradan ikinci şeklimize geçelim. SOlda olması gerektiği şekilde motora yakın konumlandırılmış bir depo sağda da motordan uzak bir depo var. Uçak tırmanmaya başladığında oluşan seviye farkına dikkat çekmek isterim.

[attachimg=2]

Bazı uçaklarda uçuş boyunca ağırlık merkezinin değişmemesi büyük önem taşır. F3A ya da IMAC uçuşları buna en iyi örnektir. Elektrikli sistemler gelişmemişken bu uçuşlarda iddialı isimler mutlaka pompalı motorlar kullanırlardı (halen de kullanıyorlar). Bu şekilde depo uçağın tam ağırlık merkezine yerleştirilebiliyordu. Yakıt azaldıkça uçağın trimi değişmiyordu. Sistem pompalı olduğu için yüksek ya da düşük seviyeden yakıtın çekilmesi sorun olmuyordu.

Günümüzde pompalı nitro motorlar var. Benzin motorlarının çoğunun karbüratöründe de pompa özelliği var. Motordan uzağa monte edilmesi gereken bir yakıt deposu varlığında bu tür motorlara yönelmek, pompasız sistemlerde ise depoyu motorun burnunun dibine monte etmek gerekir.
 

Ekli dosyalar

  • Depo 2.png
    Depo 2.png
    17.5 KB · Görülme: 110
  • Depo2 1.png
    Depo2 1.png
    49.9 KB · Görülme: 108
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Tamamen dış ortamdan izole hidrolik sistemlerde basınç her yerde aynı olabilir (bundan da tam emin değilim ama bu tür sistemler konumuz dışında) ancak atmosfere açık bir sistemde pozisyon önem kazanır. Yakıt depolarımız açık sistemlerdir. Birinci şekle bakalım:

[attachimg=1]

Burada iki farklı konumun çıkış basıncını nasıl etkilediği net bir şekilde görülebilir. Zaten eğer böyle bir özellik olmasaydı, yakıt depomuzun orta hattını karbüratör barelinin orta hattının +/- 1 cm hizasına konumlandırma çabamız anlamsız olurdu. ttachimg=2]
...

Deponun yukarıda belirtilenin aksine, karbüratör hizasının çok üstüne veya altına yerleştirilmesi, depo motora yakın olsa bile, modelin havadaki konumuna göre motorun zengin veya fakir kalmasına neden olacaktır. Yani yerde model düz konumda iken, bir şekilde, yaptığımız ayar havada modelin ters uçuşunda yakıt akışının değişmesi nedeni ile çok değişecektir. Bu durum tecrübe ile sabittir. Uçağa baş aşağı monte ettiğim motorda depo seviyesi aşağıda kaldığı için, motoru çalıştırmakta güçlük çekiyorum. Uçağı ters tutarak çalıştırsam bile, düzelttiğimde stop ediyor.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Aynen öyle. Zaten o nedenle karbüratör bareli merkez hattı ile depo merkez hattının arasında 1 cm'den fazla sapma olmamasına çalışıyoruz her zaman.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Herkese merhaba.Öncelikle böyle bir konunun açılmasında emeği geçen ve bilgilerini aktaran tüm abilerime teşekkür ederim.Öğrendiğim kadarıyla patlar motorlarımızın sağlıklı ve sorunsuz çalışabilmeleri için yakıt deposunun sorunsuz olması gerekiyor.Özet olarak madde madde öğrendiklerimi ve kafama takılanları sorayım hem.Sizce buraya kadar doğru mu öğrendiklerim yoksa dikkat etmem gereken başka konular var mı? Bu arada paint üzerinden daha iyi gösterebilmek adına çizim yaptım bu vesileyle daha iyi olur hem.

1) Yakıt deposunda egsoz basınç hattı(depo uçağımıza takılı haldeyken ve yatay pozisyonda iken) ile depo tavanı arasında birkaç mm mesafe bırakacağız.Merak ettiğim şu: metal borunun açısını ve uzunluğunu nasıl ayarlayacağız? sonuçta depo içinde olduğu için göremiyoruz ve ayarlaması biraz zorlayacak gibi

2) Yakıt deposu içindeki borular katlanacak kadar esnek olmayacak.

3) Karbüratör yakıt hattı resimdeki gibi depo dikey pozisyonda iken, clunk deponun dibine temas etmeyecek ve bir miktar boşluk kalacak.

4) Yakıt deposunun merkezi ve karbüratörün merkezi aynı çizgide/hatta olmasına özen gösterilecek.

5) Yakıt deposu uçağa monte edilirken sabitlenmeli ve sünger koyup kabarcıklar önlenmeli.

6) Videolarda gördüğüm kadarıyla depo uçağa monte edilirken deponun motora doğru olan kısmında(deponun baş kısmı, dairesel delik olan yer) silikon benzeri bir yapışkanla yapıştırılıyor.Bu gerekli midir? Yapıştırmasak da olur mu?

7) En son yakıt sızdırmazlık testi yapılmalı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sayenizde yakıt deposu ve toplanması konusunda epey bilgi sahibi oldum sizler kadar olmasa da.Teşekkür ederim.Bu arada ekteki videoyu da izledim benim açımdan çok faydalı oldu.İngilizce olarak anlatılıyor ama umarım benim gibi acemilerin işine yarar. :)


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol