Mart ayının başında, henüz ülkemizde ve İngiltere'de malum Covid19 salgını görülmemişken yada henüz resmen salgın seviyesinde bir durum ilan edilmemişken Align-Trex'den 4 tane 6s 5000 lipo sipariş ettim. Kanunen aynı üründen maksimum sipariş adedi ikidir biliyorum, ancak şimdiye kadarki tecrübelerim buna kimsenin aldırış etmediği yönündeydi. Neyse, siparişin hazırlanması 3-4 günü buldu ve paket 7 martta ülkeye giriş yaptı. Gümrükte daha önce hiç tecrübe etmediğim şekilde, gümrük vergisinin yanı sıra pillere bir de ötv çıkarıldı. %18 gümrük ve %20 ötv ile astarı yüzünü geçti anlayacağınız...
Yapabileceğim bir şey yok, onu da kabul ettim ve 1.5 pil değerine denk gelen vergiyi DHL'e ödedim. Aradan 1-2 gün daha geçti ve bir dhl yetkilisi bana ulaşarak paketimin ikinci kez muayene edileceğini bildirdi. Sorularımı geçiştirdi ve telefonu kapattı. Sonraki 4-5 gün, günde 20 kez arayıp her seferinde başka bir çalışana durumu en başından anlatarak bir cevap almaya çalışsam da sonuç alamadım. Sonunda bana paketimin muayenesinin olumsuz olduğu söylendi. Olumsuz ne demek, nedir olumsuz olan, ne yapmam lazım şimdi gibi sorularım cevapsız bırakılarak telefon kapandı.
Bu sıralar tam olarak salgının yeni başladığı, durumun ciddiyetinin yeni yeni anlaşıldığı zamanlardı, durum karışıktı. Bir arkadaşımla bağlantı kurdum, kendisi bir kamu kuruluşunun gümrük işlerini yürüten kişidir ve çalıştığı kurum iş konusu gereği sürekli olarak yurtdışı ile mal alışverişi yapmaktadır. Kendisine durumu anlattığımda ilk sorduğu şey pillerin pil olduğunun belli olup olmadığı oldu. Daha sonraları kendisinden ve beni yönlendirdiği gümrük müşavirinden öğrendiğime göre, pillerin ülkemize kabulü konusunda öyle bir mevzuat varmış ki, tercümesi, 'pil falan getirmeye kalkmayın, canınız sıkılır'mış.
Henüz bu durumdan habersiz olarak beni tanıdığı bir müşavire yönlendirmesini rica ettim, İstanbul'da bir gümrük müşaviri ile görüşmeye başladım. İlk olarak gelen paketin bireysel değil ticari olarak değerlendirildiğini öğrendim. Olumsuz'un karşılığı buymuş demek ki... Pillere ödediğim ücret, kargosu, vergileri derken, iş o kadar büyümüştü ki, ben bu pilleri öyle yada böyle alacağım, gerekirse ticari değerlendirilsin dedim. Gümrük müşaviri benden iki gün süre istedi, benim bilmediğimi o biliyordu doğal olarak.
İki gün sonra bana dönüş yaptı ve durumu açıkladı. Ben de size açıklayım; mevzuatımıza göre ülkemize pil sokabilmeniz için, bunların avrupa ve tse standartlarına uygunluk belgelerinden tutun, kullanım ömrü sonunda ne şekilde imha edileceği veya ne şekilde geri dönüştürüleceğine kadar bir sürü sertifika, harçlar, vergiler, damgalar, imazalar, beyannameler, kısaca 10-15 bin TL civarında bir para ödenerek temin edilecek evraklar ordusuna sahip olmanız gerekiyormuş. Müşavir bu durumun etrafından dolanabilmek için hatır-gönül, rica-minnet müesseselerini çalıştırmaya uğraşmış, ancak olmamış. Sonuç olarak bana bu iş olmuyor, geri gönder dedi.
Bunun üzerine Align-Trex ile tamasa geçtim. Durumu açıkladım, pilleri geri göndermem gerektiğini, pillere ihtiyacım olduğunu ve elbet yeniden alacağımı bildirdim. Bildirdim bildirmesine, ama Raj isimli ne okuduğunu anlayabilen, ne de yazdığı anlaşılabilen bir afedersiniz salaktan, hiç beklemediğim bir cevap aldım. Paketi geri kabul etmeyeceğini, ben gümrük ödemiycem diye onun ödemek zorunda kalacağını falan saçmaladı. Dedim ki bak güzel kardeşim, zaten ben bunları almak için elimden geleni yapıyorum, ama ülkeye sokmuyor devlet bunu. Kaldı ki resmiyette bu mallar henüz benim ülkeme girmediler, hala senin ülkendeler, ne gümrüğü dedim. Bir ingiliz firamasında çalıştığı halde ingilizce özürlü, tahminen Hint'li olduğunu düşündüğüm bu salağa sonunda herhangi bir ödeme yapması gerekirse bunu hesabımdan düşebileceğini söyledim, bir cevap da gelmedi.
Paketi geri gönderme süresi olan 17. güne ucu ucuna yetişerek geri gönderim talimatını verdim. Sonrasında 3 gün karşı tarafın kabul etmesi için süre var. Yoksa paket geri gitmiyor, size de gelmiyor, ödediğiniz para da havaya gitmiş oluyor. İki gün eziyet edip, 3. gün kabul ettiler ve geri gönderim işlemi başladı. Bu sürede Covid19 salgını da aldı başını gitti ve bütün ülkeler kapıları kapattı, herkes herkese küstü. Paket bir haftadır bu şekilde bekliyor. Sonu ne olacak belli değil. Ben pillerin parasını çoktan ödemiş durumdayım...
Ha bir de 1.5 pil tutarında ödemiş olduğum vergi vardı. Bunun iadesi için de bir haftadan fazla uğraştım. Bezdirmek, lanet olsun dedirtmek için ellerinden geleni yaptı DHL yetkilileri. Belki 100-200 olsa başımın gözümün sadakası olsun diyebilirdim ama, tutar büyük, yılmadım. Sonunda seve seve geri aldım son kuruşuna kadar.
Sonuç ne olacak bilmiyorum. Piller depoda ne koşullarda bekliyor, bilemiyorum, ne kadar bekleyecekler, bilemiyorum. Siz siz olun, pakette pil olduğu asla belirtmeyin, belirtilmemesi için elinizden geleni yapın. Aynı olan ikiden fazla pil satın almayın. Ülkeye pil sokabilmenin tek yolu, kişisel muafiyet sınırı olan 1500 euro altı, 30kg altı pakette ve en fazla iki adet aynı ürün.
Yapabileceğim bir şey yok, onu da kabul ettim ve 1.5 pil değerine denk gelen vergiyi DHL'e ödedim. Aradan 1-2 gün daha geçti ve bir dhl yetkilisi bana ulaşarak paketimin ikinci kez muayene edileceğini bildirdi. Sorularımı geçiştirdi ve telefonu kapattı. Sonraki 4-5 gün, günde 20 kez arayıp her seferinde başka bir çalışana durumu en başından anlatarak bir cevap almaya çalışsam da sonuç alamadım. Sonunda bana paketimin muayenesinin olumsuz olduğu söylendi. Olumsuz ne demek, nedir olumsuz olan, ne yapmam lazım şimdi gibi sorularım cevapsız bırakılarak telefon kapandı.
Bu sıralar tam olarak salgının yeni başladığı, durumun ciddiyetinin yeni yeni anlaşıldığı zamanlardı, durum karışıktı. Bir arkadaşımla bağlantı kurdum, kendisi bir kamu kuruluşunun gümrük işlerini yürüten kişidir ve çalıştığı kurum iş konusu gereği sürekli olarak yurtdışı ile mal alışverişi yapmaktadır. Kendisine durumu anlattığımda ilk sorduğu şey pillerin pil olduğunun belli olup olmadığı oldu. Daha sonraları kendisinden ve beni yönlendirdiği gümrük müşavirinden öğrendiğime göre, pillerin ülkemize kabulü konusunda öyle bir mevzuat varmış ki, tercümesi, 'pil falan getirmeye kalkmayın, canınız sıkılır'mış.
Henüz bu durumdan habersiz olarak beni tanıdığı bir müşavire yönlendirmesini rica ettim, İstanbul'da bir gümrük müşaviri ile görüşmeye başladım. İlk olarak gelen paketin bireysel değil ticari olarak değerlendirildiğini öğrendim. Olumsuz'un karşılığı buymuş demek ki... Pillere ödediğim ücret, kargosu, vergileri derken, iş o kadar büyümüştü ki, ben bu pilleri öyle yada böyle alacağım, gerekirse ticari değerlendirilsin dedim. Gümrük müşaviri benden iki gün süre istedi, benim bilmediğimi o biliyordu doğal olarak.
İki gün sonra bana dönüş yaptı ve durumu açıkladı. Ben de size açıklayım; mevzuatımıza göre ülkemize pil sokabilmeniz için, bunların avrupa ve tse standartlarına uygunluk belgelerinden tutun, kullanım ömrü sonunda ne şekilde imha edileceği veya ne şekilde geri dönüştürüleceğine kadar bir sürü sertifika, harçlar, vergiler, damgalar, imazalar, beyannameler, kısaca 10-15 bin TL civarında bir para ödenerek temin edilecek evraklar ordusuna sahip olmanız gerekiyormuş. Müşavir bu durumun etrafından dolanabilmek için hatır-gönül, rica-minnet müesseselerini çalıştırmaya uğraşmış, ancak olmamış. Sonuç olarak bana bu iş olmuyor, geri gönder dedi.
Bunun üzerine Align-Trex ile tamasa geçtim. Durumu açıkladım, pilleri geri göndermem gerektiğini, pillere ihtiyacım olduğunu ve elbet yeniden alacağımı bildirdim. Bildirdim bildirmesine, ama Raj isimli ne okuduğunu anlayabilen, ne de yazdığı anlaşılabilen bir afedersiniz salaktan, hiç beklemediğim bir cevap aldım. Paketi geri kabul etmeyeceğini, ben gümrük ödemiycem diye onun ödemek zorunda kalacağını falan saçmaladı. Dedim ki bak güzel kardeşim, zaten ben bunları almak için elimden geleni yapıyorum, ama ülkeye sokmuyor devlet bunu. Kaldı ki resmiyette bu mallar henüz benim ülkeme girmediler, hala senin ülkendeler, ne gümrüğü dedim. Bir ingiliz firamasında çalıştığı halde ingilizce özürlü, tahminen Hint'li olduğunu düşündüğüm bu salağa sonunda herhangi bir ödeme yapması gerekirse bunu hesabımdan düşebileceğini söyledim, bir cevap da gelmedi.
Paketi geri gönderme süresi olan 17. güne ucu ucuna yetişerek geri gönderim talimatını verdim. Sonrasında 3 gün karşı tarafın kabul etmesi için süre var. Yoksa paket geri gitmiyor, size de gelmiyor, ödediğiniz para da havaya gitmiş oluyor. İki gün eziyet edip, 3. gün kabul ettiler ve geri gönderim işlemi başladı. Bu sürede Covid19 salgını da aldı başını gitti ve bütün ülkeler kapıları kapattı, herkes herkese küstü. Paket bir haftadır bu şekilde bekliyor. Sonu ne olacak belli değil. Ben pillerin parasını çoktan ödemiş durumdayım...
Ha bir de 1.5 pil tutarında ödemiş olduğum vergi vardı. Bunun iadesi için de bir haftadan fazla uğraştım. Bezdirmek, lanet olsun dedirtmek için ellerinden geleni yaptı DHL yetkilileri. Belki 100-200 olsa başımın gözümün sadakası olsun diyebilirdim ama, tutar büyük, yılmadım. Sonunda seve seve geri aldım son kuruşuna kadar.
Sonuç ne olacak bilmiyorum. Piller depoda ne koşullarda bekliyor, bilemiyorum, ne kadar bekleyecekler, bilemiyorum. Siz siz olun, pakette pil olduğu asla belirtmeyin, belirtilmemesi için elinizden geleni yapın. Aynı olan ikiden fazla pil satın almayın. Ülkeye pil sokabilmenin tek yolu, kişisel muafiyet sınırı olan 1500 euro altı, 30kg altı pakette ve en fazla iki adet aynı ürün.