1/10 ölçekli Chris-Craft Riviera ve treyler yapımı (3D tasarım ve baskı)

Bir ara ben de alıyordum , araya başka sebepler girdiği için alamadım,ancak dediğiniz gibi acayip ve gerçekten saçma bir şekilde pahalı alet 1/10 crawler , ama buna rağmen , rağbet var , popülerlik var ...Bilmiyorum belki birkaç gün oynamak keyifli olur , sürekli olarak o keyif devam eder mi deneyimlemeden birşey demek zor.Yine de el altında bir tane bulunsa fena olmazdı :p
Evren hocam hazır el atmışken bir de kamp karavanı takıver arkasına , tekne turu birince ormanda nerde yatıcak adamlar :D
 
Bu merette beni en çok çeken şey gerçeğe çok benzeyen, hatta aynı bile denebilir, bir şanzuman sistemi olması. Mekaniğe olan ilgi, yoksa gidip bir crawler almak gibi bir niyetim yoktu, bu şanzuman 1/14 tır serisinde de var, ama onlar illa düz yol isteyeceği için ve Ford’un F serisi kamyonetlerine özel bir ilgim olduğu için bu daha ağır basıyirdu hep...

Evren hocam hazır el atmışken bir de kamp karavanı takıver arkasına , tekne turu birince ormanda nerde yatıcak adamlar :D

Tekne ve römork fikrinden önce bir “5. Tekerlek sistemi” ekleyip arkaya karavan takma fikri de gündemdeydi :) bir diğer alternatif de VW kaplumbağa yapıp arkasına da yarım porsiyon ekleyip gerçek vosvosumun ve römorkunun 1/10 ölçekli modelini yapmaktı, ki bu gelecek için hala geçerli bir fikir :)

Bilmiyorum belki birkaç gün oynamak keyifli olur , sürekli olarak o keyif devam eder mi deneyimlemeden birşey demek zor.

Zevk meselesi tabiki seveni pek seviyor da bana da uzun sürede devam etmez gibi geliyor. Tabi sürekli değişebilecek bir parkur olursa el altında o zaman sürdürülebilir bir keyif de sôz konusu olabilir.
 
Son düzenleme:
Aynı kamyoneti kullanmış arkadaş, bari aynı renk olmayaydı...
Mehmet abi bu arkadaş kimse hemen tespit edelim. Ban mı koyarsın, black liste mi alırsın, foruma kilit mi vurursun bilemiyorum. Valla bunlardan iki tanesi bizi aşar, korkuyorum bak yakacağız forumun devrelerini. :eek: :p ;D :lol:
 
Son düzenleme:
Konuya ilk ciddi icraat paylaşımı yapsak iyi olur zahar :evil:

İlk adım olarak seçtiğim plandaki gövde bölmelerini "sayısallaştırıp" tercih ettiğim çizim yazılımı olan Fusion 360 içerisinde oluşturmak gerekli.

Peşinen söyleyeyim, Fusion 360 kullanımı konusunda uzman ya da usta sayılmam, o yüzden yaptıklarımı bir "yol gösterme" olarak almayın lütfen, mutlaka başka ve muhtemelen daha kolay yolları vardır yapacaklarmın, ama genel iş akışının anlaşılması açısından olabildiğince adım adım paylaşmaya karar verdim.

İlk adımın da ilk adımı olarak :D plandaki teknenin yan görünümünü yazılıma yerleştirip boyutunu benim yapmayı istediğim tekne boyutuna eşit olacak şekilde ayarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında plandan kestiğim üst görünümü de yan görünüme dik olan eksene ekleyip boyutunu ayarladım ve yan görünümle hizaladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


3 boyutlu olarak baktığımızda gördüğümüz şey şu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu yan ve üst görünümler teknenin kabuğuna son şeklini verirken çok işimize yarayacak.

Kabuğu oluşturmak için gövde postalarına da ihtiyacımız var, planın o kısmını da F360 a ekleyip boyutlandırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu posta çizimlerini kullanarak her bir posta için bir "sketch" yani iki boyutlu çizim oluşturdum. Sonrasında işlerin daha kolay olması için her bir posta için ayrı bir çizim katmanı oluşturdum, böylece ilerde herhangi bir postada modifikasyonlar yaparken tek tek çalışmak mümkün olabiliyor ve işler daha kolay gidiyor.

Postaları yarım yani sadece tek taraflı olarak çizdim, sayısal ortamda simetrik objeleri modellerken bu şekilde tek bir yarım üzerinde çalışıp herşey tamamlandığında o yarımın bir de ayna görüntüsünü alıp birleştirerek tam objeye ulaşmak çoğu zaman faydalı bir yol oluyor, bu modelde de tercihim bu yönde oldu.

Postaların hizalanması için referans olarak planda verilen ve modelin konvansiyonel "dahta" inşaatında postaların inşaat tezgahına basması için tasarlanmış olan "ayakları" kullanmaya karar verdim. Her bir postanın orta eksenini bu ayakların tabanına kadar uzattım. Böylece bu eksen çizgisinin uç noktası tüm postalarda doğrusal bir hat üzerinde olacak şekilde bir referans noktası haline geldi.

Posta çizimlerinin F360 ın üç boyutlu uzayında yerlerine yerleştirilebilmesi için teknenin üst görünümündeki merkez hattı ve postaların yerlerini de yine ayrı bir çizim olarak oluşturdum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yukarıda anlattığım, postaların referans noktası olan eksen çizgilerinin uçlarındaki noktaları üst görünümdeki teknenin eksen çizgisi ile posta konum çizgilerinin kesiştikleri noktalara taşıdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aşamada aslında basit bir "endaze" çizimi elde etmiş oldum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama yukarıdaki şekilde görüleceği üzere epey kötü bir endaze :D

Sorunları daha iyi göze sokmak için bu eğrileri birleştirerek teknenin güvertesi (üst yüzeyler) bordası (yan yüzey) ve karinası (alt kısmı) için yüzeyler oluşturdum.

Ön üstten görünüm:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ön alttan görünüm:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arka alt görünüm:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gördüğünüz gibi epey bir eciş bücüş bir yapı sö konusu :) Neden böyle derseniz, hem çizimin kendisinde hem de "sayısallaştırma" sürecinde pek çok hata noktası bulunmakta. Planın orjinal tasarımcısının yaptığı ilk çizimde hata var mı yok mu bilmek çok kolay değil, onu bir kenara bırakıp diğer muhtemel hatalara kısaca bakalım:

  • Orjinal planın çiziminden buyana geçen sürede yapılan kopyalama/tarama işleri sırasında planda kayma olabiliyor, bulduğumuz bu planın kaçıncı kopya olduğunu bilmeye imkan yok, "suyunun suyu" olma ihtimali var, o yüzden ufak tefek kaymalar olması muhtemel. Eğer planı normal bir şekilde dahtadan yapıyor olsaydık bu sorunlar bıraz zımpara ile çözülecekti (Dahta candır :D )
  • Plan üzerinden sayısallaştırma yapılırken taranmış plandaki çizgi kalınlıkları potansiyel bir hata kaynağıdır. Prensip olarak mümkün mertebe çizgilerin orta noktalarını takip etmeye çalışırım ama her zaman bu hata payı vardır.
  • Plandaki postaların eksenleri birbirine paralel olmayabilir, ki yukarda endaze çizimine bakarsanız bunu net bir şekilde görebilirsiniz, bu da doğal olarak postaların birbirleriyle tam olarak hizalı olmamasına neden oluyor ve ortaya çıkan şeklin de böye eciş bücüş olmasına katkıda bulunuyor.
Bu sorunların giderilip teknemizin daha şık görünmesini sağlamak çok zor değil korkmayın :)

İlk olarak postalar teker teker elleçlenecek ve merkez hatlarının (eksenlerinin) düşey düzlemde olması sağlanacak şekilde evirip çevrilecekler.

Sonrasında teknenin yan ve üst görünümleri kullanılarak bu postalar üzerindeki kritik noktalar sağa sola yukarı aşağı çekiştirilerek postaların uç ve köşe noktalarının teknenin genel görünümü ile uyumlu hale gelmesi sağlanacak. Bu aşamada teknenin çene hattı da (borda ile karinanın birleştiği keskin kenar) kullanılacak.

Son olarak da teknenin hem üst hem yan görünümündeki dış hatları da kullanılarak tüm postalar ve bu dış hatlar bir araya getirilerek bir yüzey oluşturulacak. Bu yüzey artık teknemizin "kabuğu" olacak. Fusion 360 gerekirse bu yüzey üzerinde de ince ayar yapmaya imkan sağlıyor.

Önümüzdeki birkaç gün içerisinde bu işlemleri yapıp güzel bir kabuk elde etmeye çalışacağım.
 
Posta çizimlerinin hepsini düşey eksende birbirleriyle paralel olacak şekilde hizaladım ve sonrasında da karina ve bordaya odaklı bir şekilde ufak düzeltmeler yaptım.

Ulaştığım nokta daha derli toplu bir "endaze" görünümünde oldu :)

İlk 4 (Ön taraf) postanın bir arada görünüşü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arkadaki 5 postanın görünüşü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu postaları kullanarak bordayı ve karinayı 3 boyutlu görmek için yüzey oluşturdum, sonra da kendini tutamayıp alt kısmını kırmızıya üst kısımları da maun rengine boyattım :)

Deneme amaçlı sancak (sağ) tarafında gövde arkasındaki dahta plakayı da ekledim (sahi bunun adı neydi? )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Başlangıç için fena görünmüyor, güvertenin düzeltilmesiyle işe devam :thumbup:
 
insanın bu dünyada yalnız olmadığını bilmesi güzel bir şey :)



Blogun en altındaki "newer post" yazısına tıklayarak ilerleyebilirsiniz :)
Resmen kör oldum, bu abi en zor okunacak şema için baya uğraşmış galiba ? onun dışında çok güzel proje gibi görünüyor
 
Kendini yalnız sanma her mahallede olmasa da, her köyün bir delisi vardır...:):saygilar:

Bilmek ayrı birşey bizzat görmek ayrı birşey :) :saygilar:


Resmen kör oldum, bu abi en zor okunacak şema için baya uğraşmış galiba ? onun dışında çok güzel proje gibi görünüyor

Şema tam bir felaket katılıyorum :D adamın 2015 yılı sonunda benim de denk geldiğim fotoğrafa denk gelip aynı treyleri baz alarak model treyler yapması hoş. Tabi o 1/8 ölçeğinde yapmış (teknesi Dumas kiti gibi görünüyor, o kadar geri gidip okumadım) ve farklı bir tekne için yaptığı için de biraz modifiye etmiş. Ve bu projeden farklı olarak da "dahta"dan çalışmış amcam. Ben de işin kolayına kaçıp dahtadan mı yapsam acaba diye düşünmüyor değilim ama o zaman proje amacının dışına çıkar diyerekten bilgisayara geri dönüyorum :)
 
Ben de işin kolayına kaçıp dahtadan mı yapsam acaba
Kesinlikle olmaz :eek: Kolaya kaçmakta neymiş :laugh: Nasıl oyalıyacağız biz seni, en olmayacak şekilde yapman lazım :evil: :lol:

Bundan sonra tanımak istediğim insanlara önce bu fotoğrafı göstereceğim ve " Bu römork hakkında ne düşünüyorsun ? " diye soracağım. Cevabına göre ilişkilerimi gözden geçireceğim. ;D :lol:
 
Treylerin ikinci parçası:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Jant, jant kapağı ve lastik ayrı ayrı basılacak. Jant ve jant kapağı birer parça olarak basılabilecek parçalar, ama lastiğin iki yarım şeklinde basılması lazım, aksi halde kenarlardaki bombeliği vermem mümkün değil. Ek yeri de tam su kanalına denk geleceği için görsel açıdan fazla bir problem yaratmayacak. Üşenmezsem lastik izlerini sadece çepeçevre dolaşan oluklar şeklinden bloklar haline getirebilirim ama şu an için fazlasıyla üşendim o işe :D

Aksın nihai şeklini verince jant da son haline kavuşacak ve tekerlekler basılmaya hazır olacak. :thumbup: