1/30 Ölçekli Airbus A330-300 (3D Baskı)

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,645
Tepkime puanı
20,046
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Normalde yolcu uçağı modelleri pek ilgimi çekmez, hele hele airbus ise :p ama işte büyük lokma ye büyük konuşma derler ya, çok doğru, kader dönüp dolaşıp bana da bir Airbus modeli yaptırıyor bakınız :)

Bu modelin gelişim hikayesini merak edenler aşağıdaki adrese bakabiliriler:



Uçağın tasarımcısı "Dirty Dee" lakaplı kullanıcı, ismi Chris olduğu için ben ismiyle anmayı tercih edeceğim, bu başlığı açtığı ilk zamanlardan beri takipteydim. Çünkü o güne kadarki alışageldik 3D baskı uçaklardan daha farklı bir yol izleyeceğini söylemişti ve bu "yeni ve farklı yol" benim çok ilgili çekiyordu. En temel fark, baskı malzemesi olarak ABS kullanılması, başka başlıklarda bu çok tartışıldı, çoğunluk ABS ile RC model uçak yapmanın "imkansız" olduğunu savunuyordu, ne yalan söyleyeyim, imkansız olarak görmesem de ben de epey şüphe ile bakıyordum, zira ABS ile ince duvarlı bir yapı yapmak gerçekten zordur. Ama eğer bu yöntem başarılı olursa benim için uzun ömürlü bir model olabileceği anlamına geliyordu, malum buralar biraz sıcak ve güneş ışınları epey güçlü, PLA ile basılan diğer uçakların erimemesi için ekstra bir çaba göstermem gerekiyor ve uçuş sezonları da oldukça kısa oluyor. Oysa ABS ile yapılmış bir uçak benim için yıl boyunca uçurulabilecek bir model anlamına geliyor. Zaten takip edenler hatırlayacaktır, Panther inşaatımda da bu arkadaşın ABS ile yakaladığı başarıdan cesaretlenip ve ilham alarak modeldeki tüm 3D baskı parçaları ABS olanlarla değiştirmiştim.

Chris'in uyguladığı diğer değişiklikler ise baskı harici kullanılan yapısal elemanlar ve duvar kalınlıkları oldu. Duvar kalınlığı meselesi şu, daha önceden yapıp uçurduğum 3DLabPrint tasarımı uçaklar aslında çok etkileyici bir tasarıma sahipler. Dış yüzey sadece bir katman (0.4-0.45mm kalınlıklı) ve iç yüzeyde de olabildiğince hafifletilmiş yapısal bir sistem var. Bu hem tasarım olarak ve sonuçta elde edilen ürün olarak çok güzel, ama bir sorun var, bu yapıda hazırlanmış STL dosyalarını baskıya hazırlamak her "slicer" yazılımı ile mümkün değil. Ben şanslıydım, zira tasarımcılar benimkiyle aynı yazıcıyı kullanıyorlardı ve dosyalarla birlikte Gcode dosyalarınıda veriyorlardı. Eğer yazıcım farklı olsaydı, sırf dosyaları baskıya hazırlamak için 150 dolarlık ayrı bir "slicer" yazılımı satın almam gerekecekti (ki bunu da gereksiz göreceğim için o uçakları hiç yapmazdım :D ) Chris'in tasarımında en temel fark, duvarı iki katman olarak yapması (0.8 mm kalınlıkta). Bu yöntem ile aslında biraz daha ağır bir model çıkıyor ortaya, ama ABS PLA'dan daha hafif olduğu için ve iki katlı çeperin sağladığı ilave rijitlik ve sağlamlık iç yapıyı iyice azalttığı için de toplam ağırlık artışı iki katına çıkmıyor, ve sonuç da halen uçabilir bir model oluyor. Ve bu yapı herhangi bir "slicer" yazılımı ile de kolaylıkla baskıya hazırlanabiliyor.

Tasarımın özellike 3DLabprint tasarımlarına nazaran bir diğer farklı özelliği de yapısal güçlendirme amacıyla karbon boru ve çubuk gibi elemanların kullanılması, hatta bir yerde dahtadan bir kontraplak da var, yani helicilere ve dahtacılara da hitap ediyor, sadece plastik maketçilere değil :lol:

Söylemeyi unutmuşum, ABS kullanmanın bir diğer avantajı da yapıştırma, malum ABS aseton ile çözülebiliyor, bu özelliği kullanılarak yapışacak parçalar bir araya getirilerek birleşim yerine aseton uygulanması sonucunda her iki parçadaki plastik çözünüyor, birbiri ile karışıyor ve sonra asetonun uçup gitmesi sonucunda da tekrar katı faza geçtiklerinde birbirlerine kaynamış oluyorlar. Yani aslında işlem yapıştırma değil kaynak yapma daha çok. Ortaya çıkan birleşim de CA ile yapığtırılmış PLA parçalardan çok daha sağlam oluyor. Dahası ABS PLA ya göre daha esnek olduğu için de belli bir yere kadar darbelere karşı daha dayanıklı bir model elde edilmiş oluyor.

Velhasıl, Pantherde kullandığım ABS parçaların da başarılı olması sonucunda "ABS ile model basma" fikrine iyice sıcak bakmaya başladım, hatta sıradaki "ana projem" olan Me-262 nin ilk EDF prototipini de ABS ile yapmak da ağır basan alternatiflerden birisiydi, bu nedenle Chris'in tasarımını baştan sonra takip ettim ve tüm dosyalar hazır olup Cults üzerinde satışa çıktığında da vakit kaybetmeden satın aldım. Ama bu ben Türkiyede yazıcımdan uzaktayken olduğu için hemen basmaya abşlayamadım. Muscata dönüş yaptıktan bir süre sonra da parçaların basımına başladım...

Gelelim model hakkında bilgilere:

Modelin ölçeği 1/30 (diyor Chris, gidip bir airbusın kanat açıklığı ne kadar diye bakacak kadar düşmedim henüz :evil::p)
Kanat açıklığı: 2006 mm
Boy: 2122mm (arabaya nasıl sokacağım henüz bilmiyorum, elbet bakarız bir çaresine :D )
Kanat alanı 40,8 dm2
3D baskı parçalarının toplam ağırlığı: 3460 gram
Modelin toplam uçuş ağırlığı : 6050 gram
Kanat yüklemesi: 150,6 gr/dm2
Kübik kanat yüklemesi: 23,7
güç/ağırlık oranı: 0,7

Model iki adet 700mm lik EDF ye göre tasarlanmış ve Chris bu ağırlık ve ağırlıkla bağlantılı verileri 2 tane 3750mAh lik 6S lipo pil kullanılması durumu için vermiş. İstenirse 4S ile de uçurulabileceğini, daha hafif bir uçak olacağını belirtiyor. Ben henüz güç sistemine karar vermedim ama 6S olacak şekilde ve iki adet 5000 lik pil ile uçurmak fikri ağır basıyor şimdilik. Daha ağır olur ama yine de uçabilecek durumda olur. Elimde bir tane 3300 lük 6S pil var, eğer bu pilden daha fazla edinebilirsem o zaman bunlarla da uçabilirim.

Tasarımcının prototip modelinin maiden uçuşunun videosunu da şuraya koyuverelim :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu da ikinci uçuştan bir video:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdilik planım eylül sonuna kadar baskıları tamamlamak ve gerekli diğer ekipmanları toparlamak, herşey yolunda giderse de Ekim ayı içinde maiden uçuşu yapmak. Modeli beğenirsem de boyamaya girişebilirim. ARtık Türk Hava yolları mı sponsor olur yoksa Oman Air mi bilmiyorum, ama hangisi daha çok para verirse onun renklerinde boyarım :lol::evil::p



Ha peşinen şunu da yazıvereyim uluorta, ilerde bu başlıkta olsun özel mesajda olsun benden dosyaları paylaşmamı isteyecek olan olursa cevabım şimdiden olumsuzdur, hiç boşuna yazmayın kendinizi yormayın. Beni tanıyanlar zaten nedenini çok iyi biliyorlar ve asla da istemezler biliyorum, ama ister istemez oluyor bu tür talepler, o yüzden daha en baştan bunu yazmak istedim. :saygilar::RCKolik:
 
Şu ana kadar birkaç parçayı basabildim. Öncelikle deneme amaçlı motor nacelle parçalarını ve dikey kuyruğu basmıştım. Motor olarak acaba elimdeki 80mm lik EDF'yi kullanabilir miyim diye bir düşüncem vardı, o yüzden ilk bastığım parçalar onlar oldu. Ama sonra 70mm ler ile devam etmeye karar verdim. Bu modelin performansına göre ilk Me-262nin ölçeğini büyütebilir veya motorlarını küçületbilirim :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dikey stab 3 parçadan oluşuyor. Chrisin tasarımında en sevdiğim şeylerden birisi de servo yuvası kapaklarının parçayla birlikte basılıp baskı sonrasında ayrılması. İlk kapak biraz acemiliğime geldi, sökerken köşesine az bir şey zarar verdim ama yine de kullanılır durumda (bkz. en alttaki foto).

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde bölmelerinin baskısı da kuyruk parçaları ile başladı. İç destek yapısının ne kadar basit olduğu görülebiliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu parçaları sağlıklı basabilmek için "ABS Juice" kullanmam gerekti. Daha önce PEI yüzey üzerine doğrudan ABS basabiliyordum sorunsuz bir şekilde (motor ve dikeyin parçaları böyle basıldılar). Ama gövde bölmelerine sıra gelince bu yaklaşım epey bir riskli olmaya başladı (parçalar büyüdü), Chris de yapım klavuzunda "ABS Juice" kullanmayı önermiş. Bu mereti bilmeme rağmen bugüne kadar hiç kullanma ihtiyacı hissetmemiştim. Bir cam şişeye 40ml kadar aseton doldurup içine de artık ABS parçaları atıp erittim, oldu size "ABS Juice" :) her baskı öncesinde bir parça kağıt havluyla bu karışımı baskı plakası üzerine çok ince bir şekilde uygulayınca herşey sorunsuz basıldı.


Gövdenin kuyruk kısmında basımı tamamlanan parçalar bir araya getirilmiş halde, motor ve dikey kuyrukla rudder parçaları ile birarada (bu kuş büyük olacak)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Gövde parçaları ayrı ayrı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rudderdaki birleşim yerinin tasarımı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikeydeki servo kapağı açılmış halde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Henüz burda yalnız olduğum için fabrikayı 7/24 esasında çalıştıramıyorum, gündüz vardiyasının çalışanları hala tatilde :D o yüzden gündüz ben işteyken printer çalışmıyor, baskıları da ben evdeyken bitecek şekilde ayarlıyorum. Bazı büyük parçalar benim evde olduğum süreden daha uzun sürede basılıyorlar, onlara ancak bayram tatilinde girişebileceğim :) zaten acelem de yok açıkçası.
 
Abi çok güzel ya :heartxf:
Bir gün uçak toplayacak olursam muhakkak böyle birşey olacak :thumbup:

Şöyle birşey sorsam, baskı süresi toplam ne kadar olur sence?
Bir de Prusa ile basılabilecek en büyük airliner bu ölçek mi olur?
 
Abi çok güzel ya :heartxf:
Bir gün uçak toplayacak olursam muhakkak böyle birşey olacak :thumbup:

Şöyle birşey sorsam, baskı süresi toplam ne kadar olur sence?
Bir de Prusa ile basılabilecek en büyük airliner bu ölçek mi olur?

Tasarımcı bir mesajında kabaca 460 saatlik bir baskı işi olduğunu yazmıştı. Epey uzun bir süreç, zaten toplamda net 3.6 kg lık bir baskı var, bazı fedai parçalarla birlikte (ne olduklarını sonra uygulamalı anlatacağım) ve olası hatalı baskılar vs ile birlikte 4 kg’ın üzerinde filament gideceğini tahmin ediyorum, uzun lafın kısası sadece baskı açısından bile büyük bir proje...

Gövdenin en geniş yerindeki çapı prusanın tablasıyla kafa kafaya, yani tek parça olarak bundan daha büyük bir model basılması pek olası değil, ama tabiki parçalı tasarımlarla daha büyük model tasarlayıp basmak mümkün olacaktır, en azından sınırlayıcı faktör yazıcı değil mukavemet/ağırlık/uçabilirlik dengesi olacaktır diye düşünüyorum.
 
Tasarımcı bir mesajında kabaca 460 saatlik bir baskı işi olduğunu yazmıştı. Epey uzun bir süreç, zaten toplamda net 3.6 kg lık bir baskı var, bazı fedai parçalarla birlikte (ne olduklarını sonra uygulamalı anlatacağım) ve olası hatalı baskılar vs ile birlikte 4 kg’ın üzerinde filament gideceğini tahmin ediyorum, uzun lafın kısası sadece baskı açısından bile büyük bir proje...

Gövdenin en geniş yerindeki çapı prusanın tablasıyla kafa kafaya, yani tek parça olarak bundan daha büyük bir model basılması pek olası değil, ama tabiki parçalı tasarımlarla daha büyük model tasarlayıp basmak mümkün olacaktır, en azından sınırlayıcı faktör yazıcı değil mukavemet/ağırlık/uçabilirlik dengesi olacaktır diye düşünüyorum.
Detaylı cevap için teşekkür ederim :saygilar:

3D yazıcı alırsam böyle birşey kesin yapacağım:halay:

Önce bir uçanını görme şansımız da var hem :D
 
Şöyle yapalım... Dosyaları paylaşma. Parçaları basıp kolileyip bana gönder. :D :p
Bu arada THY asla izin vermez renklerini kullanmana. Bülent Deveci'ye de izin vermediler, o da South African boyadı uçağını! Neymiş, düşerse THY imajına zarar gelirmiş!!!
 
Detaylı cevap için teşekkür ederim :saygilar:

Rica ederim :thumbup:

Şöyle yapalım... Dosyaları paylaşma. Parçaları basıp kolileyip bana gönder. :D :p

Abi bir printer satın al daha ucuza malolur, uçak bitince de yazıcı da yanında kar kalır :lollol:

Bu arada THY asla izin vermez renklerini kullanmana. Bülent Deveci'ye de izin vermediler, o da South African boyadı uçağını! Neymiş, düşerse THY imajına zarar gelirmiş!!!

Gerçekten böyle bir “dialog” oldu mu diye şaşkınlıkla sorasım var ama bir yandan da içimden “hala şaşırabiliyor musun yahu” diyorum :)

Ben Oman Air ile bir görüşeyim, hem gerçeğinin yanında foto çekip reklam olarak kullanma şansları da olur ;) tabii rc uçak yaptığım için tutuklanabilirim de :lollol::lollol::lollol:
 
Gerçekten böyle bir “dialog” oldu mu diye şaşkınlıkla sorasım var ama bir yandan da içimden “hala şaşırabiliyor musun yahu” diyorum :)
Gerçekten oldu. Bülent 3.7 metre gibi bir kanadı olan A330 yapmıştı ve THY boyaması vardı. Sonra kanadı falan değiştirip 340 yaptı. Onu da THY olarak hazırlıyordu ve Antalya'da düzenlenen Jet Fest'e katılacaktı. O sene Corendon spond-sorluktan çekilmiş ve THY sponsor olmuştu etkinliğe ve etkinlikle THY boyalı bir uçağın uçmasına izin vermeyeceklerini söylediler.
Kafaya bakar mısın...
Sponsor olduğun bir etkinlikte senin boyamanla uçacak uçağa destek olman gerekirken...
 
Gerçekten oldu. Bülent 3.7 metre gibi bir kanadı olan A330 yapmıştı ve THY boyaması vardı. Sonra kanadı falan değiştirip 340 yaptı. Onu da THY olarak hazırlıyordu ve Antalya'da düzenlenen Jet Fest'e katılacaktı. O sene Corendon spond-sorluktan çekilmiş ve THY sponsor olmuştu etkinliğe ve etkinlikle THY boyalı bir uçağın uçmasına izin vermeyeceklerini söylediler.
Kafaya bakar mısın...
Sponsor olduğun bir etkinlikte senin boyamanla uçacak uçağa destek olman gerekirken...

Ne diyeyim, üzücü ama artık şaşırmak da mümkün değil ki...
 
Evren abi alttan cekilmis olan 2.uçuş videosunda kanadın salınımı super gorunuyor, yeni projende başarılar diliyor,keyifle takip ediyor,merakla bekliyoruz.
 
THK neyse de senin böyle bir model yapacağını gerçekten 40 yıl düşünsem aklıma gelmezdi :heartxf:

Vallahi ben de çok şaşırdım adminim :D

Evren abi alttan cekilmis olan 2.uçuş videosunda kanadın salınımı super gorunuyor, yeni projende başarılar diliyor,keyifle takip ediyor,merakla bekliyoruz.

Kesinlikle, kanattaki salınım çok gerçekçi ve bir yandan da ABS nin esneme özelliğinin ve tasarımın gereğinden fazla sağlam (ve ağır) olmadığının göstergesi.

Teşekkür ederim :thumbup:
 
Dün de burundan takılalım dedik havalı otopüsle :)

Kokpit bölgesinin hemen arkasındaki kısım baskı sonunda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burun parçaları bir arada kuyruk parçalarının yanında...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


buruna önden bakış (çok çirkin ?)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Buruna yandan bakış
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


daha şimdiden toplamda 90 cm boyda gövde basıldı... bütün gövde 220cm olacak bitince :rolleyes:
 
Uçak mı yapıyoruz yoksa yoğurt mu satıcaz belli değil ?

Burun kısmındaki 3 numaralı parça olan bu yoğurt kabının basımı 15 saat 38 dakika sürdü :)
Bu parça aynı zamanda ön iniş takımını ve retract mekanizmasını da barındırdığı için içerisinde yapısal elemanlar var.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tasarımcının eklediği yüzey detayları gayet başarılı. aşağıdaki resimde penceler ve ön kargo kapağı örnek olarak görülebilir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Burun kısmında ve kuyrukta basımı biten parçalar birarada:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu akşam itibariyle buradaki uzun bayram tatili başlıyor, tüm gün evde olabileceğim için daha uzun süreli baskılara başlayabilirim diye planlıyordum ama beyaz filamentim bitmek üzere ;D Elimde olan kırmızı filament ile de gövde veya kanat parçası basmak istemiyorum çünkü ilerde boyama sonrasında, özellikle de havada uçarken ton farkı olması kaçınılmaz olabilir.Yeni beyaz filamentler de ancak bayram sonrasında elime ulaşacaklar. Yani bir ihtimal bayram süresince üretim durabilir, belki iniş takımı parçaları ve küçük ıvır zıvır detayları basabilirim. Zaten yapacak başka işler de var malum ;)