- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,075
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Normalde yolcu uçağı modelleri pek ilgimi çekmez, hele hele airbus ise ama işte büyük lokma ye büyük konuşma derler ya, çok doğru, kader dönüp dolaşıp bana da bir Airbus modeli yaptırıyor bakınız
Bu modelin gelişim hikayesini merak edenler aşağıdaki adrese bakabiliriler:
Uçağın tasarımcısı "Dirty Dee" lakaplı kullanıcı, ismi Chris olduğu için ben ismiyle anmayı tercih edeceğim, bu başlığı açtığı ilk zamanlardan beri takipteydim. Çünkü o güne kadarki alışageldik 3D baskı uçaklardan daha farklı bir yol izleyeceğini söylemişti ve bu "yeni ve farklı yol" benim çok ilgili çekiyordu. En temel fark, baskı malzemesi olarak ABS kullanılması, başka başlıklarda bu çok tartışıldı, çoğunluk ABS ile RC model uçak yapmanın "imkansız" olduğunu savunuyordu, ne yalan söyleyeyim, imkansız olarak görmesem de ben de epey şüphe ile bakıyordum, zira ABS ile ince duvarlı bir yapı yapmak gerçekten zordur. Ama eğer bu yöntem başarılı olursa benim için uzun ömürlü bir model olabileceği anlamına geliyordu, malum buralar biraz sıcak ve güneş ışınları epey güçlü, PLA ile basılan diğer uçakların erimemesi için ekstra bir çaba göstermem gerekiyor ve uçuş sezonları da oldukça kısa oluyor. Oysa ABS ile yapılmış bir uçak benim için yıl boyunca uçurulabilecek bir model anlamına geliyor. Zaten takip edenler hatırlayacaktır, Panther inşaatımda da bu arkadaşın ABS ile yakaladığı başarıdan cesaretlenip ve ilham alarak modeldeki tüm 3D baskı parçaları ABS olanlarla değiştirmiştim.
Chris'in uyguladığı diğer değişiklikler ise baskı harici kullanılan yapısal elemanlar ve duvar kalınlıkları oldu. Duvar kalınlığı meselesi şu, daha önceden yapıp uçurduğum 3DLabPrint tasarımı uçaklar aslında çok etkileyici bir tasarıma sahipler. Dış yüzey sadece bir katman (0.4-0.45mm kalınlıklı) ve iç yüzeyde de olabildiğince hafifletilmiş yapısal bir sistem var. Bu hem tasarım olarak ve sonuçta elde edilen ürün olarak çok güzel, ama bir sorun var, bu yapıda hazırlanmış STL dosyalarını baskıya hazırlamak her "slicer" yazılımı ile mümkün değil. Ben şanslıydım, zira tasarımcılar benimkiyle aynı yazıcıyı kullanıyorlardı ve dosyalarla birlikte Gcode dosyalarınıda veriyorlardı. Eğer yazıcım farklı olsaydı, sırf dosyaları baskıya hazırlamak için 150 dolarlık ayrı bir "slicer" yazılımı satın almam gerekecekti (ki bunu da gereksiz göreceğim için o uçakları hiç yapmazdım ) Chris'in tasarımında en temel fark, duvarı iki katman olarak yapması (0.8 mm kalınlıkta). Bu yöntem ile aslında biraz daha ağır bir model çıkıyor ortaya, ama ABS PLA'dan daha hafif olduğu için ve iki katlı çeperin sağladığı ilave rijitlik ve sağlamlık iç yapıyı iyice azalttığı için de toplam ağırlık artışı iki katına çıkmıyor, ve sonuç da halen uçabilir bir model oluyor. Ve bu yapı herhangi bir "slicer" yazılımı ile de kolaylıkla baskıya hazırlanabiliyor.
Tasarımın özellike 3DLabprint tasarımlarına nazaran bir diğer farklı özelliği de yapısal güçlendirme amacıyla karbon boru ve çubuk gibi elemanların kullanılması, hatta bir yerde dahtadan bir kontraplak da var, yani helicilere ve dahtacılara da hitap ediyor, sadece plastik maketçilere değil
Söylemeyi unutmuşum, ABS kullanmanın bir diğer avantajı da yapıştırma, malum ABS aseton ile çözülebiliyor, bu özelliği kullanılarak yapışacak parçalar bir araya getirilerek birleşim yerine aseton uygulanması sonucunda her iki parçadaki plastik çözünüyor, birbiri ile karışıyor ve sonra asetonun uçup gitmesi sonucunda da tekrar katı faza geçtiklerinde birbirlerine kaynamış oluyorlar. Yani aslında işlem yapıştırma değil kaynak yapma daha çok. Ortaya çıkan birleşim de CA ile yapığtırılmış PLA parçalardan çok daha sağlam oluyor. Dahası ABS PLA ya göre daha esnek olduğu için de belli bir yere kadar darbelere karşı daha dayanıklı bir model elde edilmiş oluyor.
Velhasıl, Pantherde kullandığım ABS parçaların da başarılı olması sonucunda "ABS ile model basma" fikrine iyice sıcak bakmaya başladım, hatta sıradaki "ana projem" olan Me-262 nin ilk EDF prototipini de ABS ile yapmak da ağır basan alternatiflerden birisiydi, bu nedenle Chris'in tasarımını baştan sonra takip ettim ve tüm dosyalar hazır olup Cults üzerinde satışa çıktığında da vakit kaybetmeden satın aldım. Ama bu ben Türkiyede yazıcımdan uzaktayken olduğu için hemen basmaya abşlayamadım. Muscata dönüş yaptıktan bir süre sonra da parçaların basımına başladım...
Gelelim model hakkında bilgilere:
Modelin ölçeği 1/30 (diyor Chris, gidip bir airbusın kanat açıklığı ne kadar diye bakacak kadar düşmedim henüz )
Kanat açıklığı: 2006 mm
Boy: 2122mm (arabaya nasıl sokacağım henüz bilmiyorum, elbet bakarız bir çaresine )
Kanat alanı 40,8 dm2
3D baskı parçalarının toplam ağırlığı: 3460 gram
Modelin toplam uçuş ağırlığı : 6050 gram
Kanat yüklemesi: 150,6 gr/dm2
Kübik kanat yüklemesi: 23,7
güç/ağırlık oranı: 0,7
Model iki adet 700mm lik EDF ye göre tasarlanmış ve Chris bu ağırlık ve ağırlıkla bağlantılı verileri 2 tane 3750mAh lik 6S lipo pil kullanılması durumu için vermiş. İstenirse 4S ile de uçurulabileceğini, daha hafif bir uçak olacağını belirtiyor. Ben henüz güç sistemine karar vermedim ama 6S olacak şekilde ve iki adet 5000 lik pil ile uçurmak fikri ağır basıyor şimdilik. Daha ağır olur ama yine de uçabilecek durumda olur. Elimde bir tane 3300 lük 6S pil var, eğer bu pilden daha fazla edinebilirsem o zaman bunlarla da uçabilirim.
Tasarımcının prototip modelinin maiden uçuşunun videosunu da şuraya koyuverelim
Bu da ikinci uçuştan bir video:
Şimdilik planım eylül sonuna kadar baskıları tamamlamak ve gerekli diğer ekipmanları toparlamak, herşey yolunda giderse de Ekim ayı içinde maiden uçuşu yapmak. Modeli beğenirsem de boyamaya girişebilirim. ARtık Türk Hava yolları mı sponsor olur yoksa Oman Air mi bilmiyorum, ama hangisi daha çok para verirse onun renklerinde boyarım
Ha peşinen şunu da yazıvereyim uluorta, ilerde bu başlıkta olsun özel mesajda olsun benden dosyaları paylaşmamı isteyecek olan olursa cevabım şimdiden olumsuzdur, hiç boşuna yazmayın kendinizi yormayın. Beni tanıyanlar zaten nedenini çok iyi biliyorlar ve asla da istemezler biliyorum, ama ister istemez oluyor bu tür talepler, o yüzden daha en baştan bunu yazmak istedim.
Bu modelin gelişim hikayesini merak edenler aşağıdaki adrese bakabiliriler:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçağın tasarımcısı "Dirty Dee" lakaplı kullanıcı, ismi Chris olduğu için ben ismiyle anmayı tercih edeceğim, bu başlığı açtığı ilk zamanlardan beri takipteydim. Çünkü o güne kadarki alışageldik 3D baskı uçaklardan daha farklı bir yol izleyeceğini söylemişti ve bu "yeni ve farklı yol" benim çok ilgili çekiyordu. En temel fark, baskı malzemesi olarak ABS kullanılması, başka başlıklarda bu çok tartışıldı, çoğunluk ABS ile RC model uçak yapmanın "imkansız" olduğunu savunuyordu, ne yalan söyleyeyim, imkansız olarak görmesem de ben de epey şüphe ile bakıyordum, zira ABS ile ince duvarlı bir yapı yapmak gerçekten zordur. Ama eğer bu yöntem başarılı olursa benim için uzun ömürlü bir model olabileceği anlamına geliyordu, malum buralar biraz sıcak ve güneş ışınları epey güçlü, PLA ile basılan diğer uçakların erimemesi için ekstra bir çaba göstermem gerekiyor ve uçuş sezonları da oldukça kısa oluyor. Oysa ABS ile yapılmış bir uçak benim için yıl boyunca uçurulabilecek bir model anlamına geliyor. Zaten takip edenler hatırlayacaktır, Panther inşaatımda da bu arkadaşın ABS ile yakaladığı başarıdan cesaretlenip ve ilham alarak modeldeki tüm 3D baskı parçaları ABS olanlarla değiştirmiştim.
Chris'in uyguladığı diğer değişiklikler ise baskı harici kullanılan yapısal elemanlar ve duvar kalınlıkları oldu. Duvar kalınlığı meselesi şu, daha önceden yapıp uçurduğum 3DLabPrint tasarımı uçaklar aslında çok etkileyici bir tasarıma sahipler. Dış yüzey sadece bir katman (0.4-0.45mm kalınlıklı) ve iç yüzeyde de olabildiğince hafifletilmiş yapısal bir sistem var. Bu hem tasarım olarak ve sonuçta elde edilen ürün olarak çok güzel, ama bir sorun var, bu yapıda hazırlanmış STL dosyalarını baskıya hazırlamak her "slicer" yazılımı ile mümkün değil. Ben şanslıydım, zira tasarımcılar benimkiyle aynı yazıcıyı kullanıyorlardı ve dosyalarla birlikte Gcode dosyalarınıda veriyorlardı. Eğer yazıcım farklı olsaydı, sırf dosyaları baskıya hazırlamak için 150 dolarlık ayrı bir "slicer" yazılımı satın almam gerekecekti (ki bunu da gereksiz göreceğim için o uçakları hiç yapmazdım ) Chris'in tasarımında en temel fark, duvarı iki katman olarak yapması (0.8 mm kalınlıkta). Bu yöntem ile aslında biraz daha ağır bir model çıkıyor ortaya, ama ABS PLA'dan daha hafif olduğu için ve iki katlı çeperin sağladığı ilave rijitlik ve sağlamlık iç yapıyı iyice azalttığı için de toplam ağırlık artışı iki katına çıkmıyor, ve sonuç da halen uçabilir bir model oluyor. Ve bu yapı herhangi bir "slicer" yazılımı ile de kolaylıkla baskıya hazırlanabiliyor.
Tasarımın özellike 3DLabprint tasarımlarına nazaran bir diğer farklı özelliği de yapısal güçlendirme amacıyla karbon boru ve çubuk gibi elemanların kullanılması, hatta bir yerde dahtadan bir kontraplak da var, yani helicilere ve dahtacılara da hitap ediyor, sadece plastik maketçilere değil
Söylemeyi unutmuşum, ABS kullanmanın bir diğer avantajı da yapıştırma, malum ABS aseton ile çözülebiliyor, bu özelliği kullanılarak yapışacak parçalar bir araya getirilerek birleşim yerine aseton uygulanması sonucunda her iki parçadaki plastik çözünüyor, birbiri ile karışıyor ve sonra asetonun uçup gitmesi sonucunda da tekrar katı faza geçtiklerinde birbirlerine kaynamış oluyorlar. Yani aslında işlem yapıştırma değil kaynak yapma daha çok. Ortaya çıkan birleşim de CA ile yapığtırılmış PLA parçalardan çok daha sağlam oluyor. Dahası ABS PLA ya göre daha esnek olduğu için de belli bir yere kadar darbelere karşı daha dayanıklı bir model elde edilmiş oluyor.
Velhasıl, Pantherde kullandığım ABS parçaların da başarılı olması sonucunda "ABS ile model basma" fikrine iyice sıcak bakmaya başladım, hatta sıradaki "ana projem" olan Me-262 nin ilk EDF prototipini de ABS ile yapmak da ağır basan alternatiflerden birisiydi, bu nedenle Chris'in tasarımını baştan sonra takip ettim ve tüm dosyalar hazır olup Cults üzerinde satışa çıktığında da vakit kaybetmeden satın aldım. Ama bu ben Türkiyede yazıcımdan uzaktayken olduğu için hemen basmaya abşlayamadım. Muscata dönüş yaptıktan bir süre sonra da parçaların basımına başladım...
Gelelim model hakkında bilgilere:
Modelin ölçeği 1/30 (diyor Chris, gidip bir airbusın kanat açıklığı ne kadar diye bakacak kadar düşmedim henüz )
Kanat açıklığı: 2006 mm
Boy: 2122mm (arabaya nasıl sokacağım henüz bilmiyorum, elbet bakarız bir çaresine )
Kanat alanı 40,8 dm2
3D baskı parçalarının toplam ağırlığı: 3460 gram
Modelin toplam uçuş ağırlığı : 6050 gram
Kanat yüklemesi: 150,6 gr/dm2
Kübik kanat yüklemesi: 23,7
güç/ağırlık oranı: 0,7
Model iki adet 700mm lik EDF ye göre tasarlanmış ve Chris bu ağırlık ve ağırlıkla bağlantılı verileri 2 tane 3750mAh lik 6S lipo pil kullanılması durumu için vermiş. İstenirse 4S ile de uçurulabileceğini, daha hafif bir uçak olacağını belirtiyor. Ben henüz güç sistemine karar vermedim ama 6S olacak şekilde ve iki adet 5000 lik pil ile uçurmak fikri ağır basıyor şimdilik. Daha ağır olur ama yine de uçabilecek durumda olur. Elimde bir tane 3300 lük 6S pil var, eğer bu pilden daha fazla edinebilirsem o zaman bunlarla da uçabilirim.
Tasarımcının prototip modelinin maiden uçuşunun videosunu da şuraya koyuverelim
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu da ikinci uçuştan bir video:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdilik planım eylül sonuna kadar baskıları tamamlamak ve gerekli diğer ekipmanları toparlamak, herşey yolunda giderse de Ekim ayı içinde maiden uçuşu yapmak. Modeli beğenirsem de boyamaya girişebilirim. ARtık Türk Hava yolları mı sponsor olur yoksa Oman Air mi bilmiyorum, ama hangisi daha çok para verirse onun renklerinde boyarım
Ha peşinen şunu da yazıvereyim uluorta, ilerde bu başlıkta olsun özel mesajda olsun benden dosyaları paylaşmamı isteyecek olan olursa cevabım şimdiden olumsuzdur, hiç boşuna yazmayın kendinizi yormayın. Beni tanıyanlar zaten nedenini çok iyi biliyorlar ve asla da istemezler biliyorum, ama ister istemez oluyor bu tür talepler, o yüzden daha en baştan bunu yazmak istedim.