1/30 Ölçekli Airbus A330-300 (3D Baskı)

Sırada ön iniş takımı var :)

Ön iniş takımının monte edileceği bölme kontraplakla desteklenecek şekilde tasarlanmış, yani model sonunda dahta ile tanıştı :D

Verilen şablonu kullanrak 1.5mm lik kontraplaktan gerekli şekilde bir parça kestim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu dahta destek baskı bölmeye şu şekilde yapıştırılacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Herşeyden emin olunca 30dk lık epoksi kullanarak dahta destekle plastik bölmeyi birbirine yapıştırdım ve kurumaya bıraktım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Ön iniş takımı parçaları da temizlenip biraraya getirildiler, monte edilmiş mekanizma aşağıdaki gibi. Sağdaki parça yukarda görünen bölmeye tutturulacak ve retractın ana montaj bloğu olacak. Dikmede karbon yerine aluminyum boru kullanmayı tercih ettim. Dikme içinde yine bir baskı yayı var, ama muhtemelen bu yayı da değiştiririm, fazla yumuşak. Fotoda görünen pushrod iniş takımını açıp kapatmaya yarayan bağlantı olacak. o pushrodun hemen altındaki dikdörtgen boşluğa direksiyon servosu oturacak ve dikmenin en üst kısmındaki kontrol yekesine bağlanarak ön tekerleğin yönünü kontrol edecek.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Dikme yüksüz haldeyken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yüklüyken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Mekanizma bölmedeki yerinde ve iniş takımı aşağıdayken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İniş takımı toplu pozisyonda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da içerde retract mekanizmasını kontrol eden servonun montajı ve bağlantısının görünümü. Chris tüm retractlarda HS75 retract servosu kullanılacak şekilde tasarlamış ama pek sevdiğim bir servo değil bu, o yüzden alternatif yollara gidebilirim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ön iniş takımı parçalarını biraz daha temizleyip aluminyuma boyadım ve herşeyi tekrar biraraya getirdim. Yön kontrolü için bir 9grlık servo bulup dikmedeki yerine oturttum, 1.2 mm lik telden de bir kontrol çubuğu yapıp monte ettim. Tüm
Mekanizma da yerine sabitlendi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Retract servosu için orjinal tasarımda değişikliğe gittim (huyum kurusun :lollol:)

Chris modeli HS75bb retract servosuna göre tasarlamış, ama ben elimde panterden ihtiyaç fazlası kalan servoları kullanmak istiyordum. Sorun şu ki bu servonun ölçüleri orjinal tasarımdakinden farklı, yani yerine oturmuyor (küçük kalıyor) dahası retract servosunun 180 derecelik hareketine karşın bu servonun açısal hareketi daha az, bunu karşılamak ve retract için gerekli hareket miktarını sağlamak için daha uzun bir servo kolu kullandım, bu da tabana sürtüyordu. Ben de çözümü servo için bir adaptör tasarlayıp basmakta buldum ve aşağıdaki şeyi yaptım:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu adaptör modeldeki servo yuvasına giriyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servo da bu adaptörün içine sıkı geçme olarak giriyor. Başta üst kısma bir de kilitleyecek sistem düşünmüştüm ama servonun ne kadar sıkı oturduğunu görünce vazgeçtim.

Adaptör modeldeki yerine oturtulup asetonla “kaynatıldı”

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kuruduktan sonra da servo yerine oturtuldu, bağlantı yapılıp ince ayarlar tamamlandı. Yön kontrolü için de radyoda ayrı bir kanal atadım ve ruddera mixledim. Programlamayı da iniş takımı sadece aşağıdayken yön kontrolünü aktif edecek şekilde yaptım.

ilerleyen zamanda bir video yüklerim :thumbup:
 
Ağustos ortasında beyaz filamentim bittiği için üretime ara vermiştim, ayın 19'unda 4 kg beyaz ABS filament beraberinde modelde kullanılacak karbon borular, yaylar ve diğer ıvır zıvırlarla birlikte elime ulaştı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İş açısından epey yoğun bir dönem olmasına rağmen printeri yeniden baskı işleri için koşturmaya başlayabildim ve iki gün önce de gövdenin orta kısmının ana parçalarının basımı ve genel montajı tamamlandı.

Gövdenin tasarımı 3 ana kısım olacak şekilde yapılmış. Toplam boy 2.2 m olduğu için taşıma sırasında tek parça olması sorun yaratacağından Chris bu parçalı tasarım yoluna gitmiş ve gerekirse gövdeyi 3 ayrı parçaya ayırarak taşıma imkanı yaratmış. Burun ve kuyruk parçalarını zaten daha önceki mesajlarda görmüştük, en büyük parça olan orta kısım yaklaşık 1 m uzunluğunda ve kanat bağlantı noktası ile piller ve alıcı gibi ekipmanların da yer alacağı kısım olacak.

Orta kısım toplamda 7 ana parçadan oluşmakta, ve kuyruk ile burun kısmında olduğu gibi bu parçalar "formerlar" ile desteklenmiş. Aşağıdaki çizimde orta gövdenin parçaları görülmekte:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orta kısımla kuyruk ve burun kısımlarının montaj/demontajı da önde ve arkada görülen 6mm çaplı 4er karbon boru ve yine aynı yerlerde altta ve üstte görülen "hardpoint" olarak adlandırılmış parçalar vasıtasıyla vidalanarak sabitleniyor. Sökmek gerektiği zaman da altta ve üstteki birer vida sökülüp kısımlar birbirinden ayrılabiliyor. Teoride bu kolay gibi görünse de gerçekte aslında bu sökme takma işinin çok da pratik olmadığını deneyimleyerek gördüm. Karbon borular epey bir sıkı geçme, biraz uğraşırsam belki daha rahat girip çıkan hale gelirler ama yine de bizim uçuş koşullarımızda sahada yapılacak iş ne kadar az olursa o kadar iyi oluyor. Bu nedenle gövdeyi tek parça olarak taşımanın bir yolunu bulmaya çalışacağım. En kötü durumda sadece burun kısımını sökerek taşıma stratejisi uygulamaya çalışacağım.

Parçalar basılırken içinde bulunduğum iş yoğunluğu ve farklı bir evrende gezen kafa nedeniyle her parçayı tek tek fotoğraflama yapmadım, anca montaj sonrasında foto çekmek aklıma geldi.

Sadece iki parçanın baskı sonrası fotoğrafını çekmişim :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orta kısım montajı sonrasında burun ve kuyrukla birleştirildi ve gövde ortaya çıktı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Boyutun daha iyi anlaşılması için de panther gövdesi ile yan yana birkaç poz daha çekildi :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelin boyutunu gören eşimin "bunu (atolyende) nerene sokacaksın acaba?" manasına gelen sorularına karşılık Deniz'le birlikte geliştirdiğimiz strateji ile "Salonda duracak bu model, Deniz öyle istiyor" şeklindeki cevabımıza karşılık demokrasinin de bir sınırı olduğunu öğrenip acilen atolye içinde modele bir yer ayarladım ve daha önce panther gövdesi için düşündüğüm ama fazla ağır olduğu için vazgeçtiğim düzeneği Airbus için ayarlayıp kullanıma soktum:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdenin altına iki yada üç sıra şerit LED eklersem modifiye "Emre Kaman" lambası olarak tezgah aydınlatmasına da katkı sağlayabilecek gibi görünüyor model :D
 
Modelin orjinal tasarımında burun iniş takımı için bir yuva yapılmamış, iniş takımı yuvası kapağı da eklememiş Chris. Birinden birisi mutlaka olmalı diye düşünüyordum, ancak kapaklar için epey bir zaman ve emek harcamak gerekeceğinden, üstelik kapakları kontrol edecek olan servoları takacak boş alıcı kanalım da olmadığı için basit yola yöneldim, iniş takımı için bir yuva yapmaya niyetlendim. Önce Chris ile kısa bir mesajlaşma yaptık, kendisinin de böyle bir niyeti olduğunu ama ocaktan önce yapamayacağını söyleyince iş başa düştü diyerekten Fusion 360'ın başına geçtim, burdaki gövde parçasının STL dosyasını referans alarak hızlıca bir yuva tasarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunu da 0.8 mm kalınlıklı olacak şekilde bastım ve yerine oturduğundan emin olunca Asetonla kaynattım ve burun parçalarını da tamamen birbirine yapışırabildim. Halihazırda sadece Radome parçası yapıştırılmadı, o da en son CG ayarlarından sonra buruna ağırlık koymak gerekebileceği için o aşamadan sonra yapıştırılacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sen yine de odanın sınırlarından çıkma istersen , sonra o salona bir de yatak koymak zorunda kalabilirsin, tecrübeyle sabit.;D

Asıl niyet atolye dışına taşmak olmasa da arada sırada bu tür şeyleri dile getirmekte fayda var, sonrasında "hadi bari salon sana, büyüklük bana kalsın" deme fırsatı yaratıyor :lol: ha bunun karşılığında da "şu dolaptaki şişme yatak atolyeye sığar dimi" şeklinde bir reaksiyon da gelebiliyor ama ossun :evil:
 
Gövdenin önemli parçalarından birisi de "pil sehpası". Bu parça hem pillerin sabitleneceği bir platform oluşturuyor, hem de gövdenin tam ortasında, kanat birleşim bölgesinde yapısal olarak gövdenin sağlamlığına katkıda bulunuyor. Yapım klavuzunda bu kısımdaki parçaların görünümü şu şekilde verilmiş:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana sahpanın basımı epey bir eziyetli oldu. Önce Chris in vediği orjinal GCode'lar ile basmaya giriştim. İki deneme başarısız oldu, hiç huyu olmamasına rağmen printer her iki baskıda da adım kaçırdı. Sonra 3. denemede sorunsuz bastı ama bu sefer parçanın basımı için destek gerekli olmasına rağmen Chris'in Gcodelarında destek olmamasından dolayı yarı yolda baskıyı durdurmam gerekti (yazıcım sorun olacağını hissetmiş daha önceki denemelerde, bana durumu anlatmaya çalışmış ama ben anlamamışım :D ). Sorunu Chris'e bildirip kendi gcodelarımı hazırlayıp tepsiyi bastım, bu sefer de parçanın etrafına "brim" tanımlamadığım için ve parça da epey büyük olduğu için kenarları havalandı, ama fonksiyonel olarak bu bir sorun yaratmayacağı için çirkin de olsa bu parçayı kullanmaya karar verdim :)

Karbon borular, boruların geçeceği parçalar ve tepsi bir arada:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Baskı boru klavuzları tepsi içerisindeki yerlerine oturtuluyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


boyuna karbon çubuklar (6 mm çaplı 4 adet) üstteki yuvalarına giriyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve ana karbon çubuklar (birisi 10 digeri 8mm çaplı ve aslında kanat ile gövde montajını da sağlayan çubuklar bunlar) da yuvalarına giriyorç Bu tepsi model içindeki yerindeyken bu ana karbon borular gövdenin dışından girip tepsi içindeki yuvalarından geçtikten sonra öbür tarafta gövdenin dışına çıkıyor olacaklar.

Üst görünüm:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alt görünüm:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pil olarak ya tek bir 5000 mAh ya da bir çift 5000 mAh kullanacağım. Tekli pil kullanırsam pilin tepsi üzerindeki konumu şöyle olacak:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çiftli pil kullanırsam yerleşim şöyle olacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tepside görünen yarıklardan cırtcırtlı bantlar geçip tepsinin üzerindeki boyuna karbon çubukların etrafından dolaşarak pili sabitlemede kullanılacaklar. Hayli sağlam bir yapı söz konusu yani.

Tepsinin model içindeki yerleşimi de şu şekilde görünüyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol