3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Meshur motivasyon fotografi serisine de baslamak lazim di mi [emoji23]

Şu ana kadar basılmış olan tüm parçaları mavi maske bandıyla tutturdum. Boyut kıyasması için de hurrinin gövdesi ile yanyana koydum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Baya baya spitfire olmaya başladı sanki bu plastik yığını...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Biz de bu gün Türker kardeşimle bu kadar kırılgan bir yapıdaki malzeme ile hem hafif hem de dayanıklı olması için nasıl üşenmeden iç destekleri dizayn edip çizmişler diye düşünmüştük %p

NOT: Bu arada cep telefonundan Web tarayıcı kullanarak RCKolik Resim galerisine ulaşmak da mümkün. Gerçi farklı pencerede olunca resim linklerini manual kopyalamak Tapatalk kadar ne yazık ki pratik olmuyor doğal olarak :-\

Mehmet Bey, koltukta oturmuş ayaklarımı uzatıp dinlenirken uygulamanın verdiği rahatlığı tercih ettim kusura bakmayin [emoji23][emoji23][emoji23] ama genelde bilgisayardan paylaşım yaptığım için tercihim yeni RCKolik sistemi olacaktır merak etmeyin :)

Bahsetmeyi unuttum, bu modelleri tasarlayan firmanin kurucuları iki (deli) adam, her ikisi de mühendis ve havacılık tutkunu. Her ikisinin de pilot lisansı var ve aktif olarak uçuyorlar, hatta sanırım birisi aynı zamanda akrobasi pilotu, diğeri ise uçak mühendisi ve zaten bir havacılık şirketinde çalışıyor... kısacası tasarımlarının arka planında ciddi bir bilgi birikimi ve tecrübe var, başarıları şans değil.

Anlattıklarına göre bu yola çıkarken koydukları nihai hedef 3 boyutlu yazıcı ile üretilebilecek bir "insanlı" hava aracı yapmak. Her yeni tasarımlarında da birkaç adım ileri giderek yenilikler katıyorlar bir şekilde. Gayet takdir ediyorum arkadaşları :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Deli deliyi görünce takdir edermiş. :D

Bu 3D yazıcı 9 saatlik parçayı basarken 8:59 da elektrik giderse baskıyı kurtarma imkanı oluyor mu?

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sümer Yamaner' Alıntı:
Deli deliyi görünce takdir edermiş. :D

Bu 3D yazıcı 9 saatlik parçayı basarken 8:59 da elektrik giderse baskıyı kurtarma imkanı oluyor mu?

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Abi ağzını hayra aç lütfen :)

Parçaya bağlı kurtarma şansın olabilir ama düşük ihtimal. Tam olarak nerde kesildiğini bilirsen biraz daha fazla şansın olur ama o da çok zor bişey, gözünü kırpmadan 9 saat takip etmek gerekir öyle bişey için :)
2 senedir burada tek bir elektrik kesintisi yaşamadık, şimdi kesilirse senden bilirim haberin olsun :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Abi ağzını hayra aç lütfen :)

Parçaya bağlı kurtarma şansın olabilir ama düşük ihtimal. Tam olarak nerde kesildiğini bilirsen biraz daha fazla şansın olur ama o da çok zor bişey, gözünü kırpmadan 9 saat takip etmek gerekir öyle bişey için :)
2 senedir burada tek bir elektrik kesintisi yaşamadık, şimdi kesilirse senden bilirim haberin olsun :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amman kesilmesin! :)

Biz burada sık sık yaşadığımız için bu konuya bir çözüm bulunması şart...
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sümer Yamaner' Alıntı:
Amman kesilmesin! :)

Biz burada sık sık yaşadığımız için bu konuya bir çözüm bulunması şart...

UPS
Benim printer 70watt ile çalışıyor :) sen lipoyla bile çalıştırmanın yolunu bulursun abim :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Özgür Evren Varol' Alıntı:
UPS
Benim printer 70watt ile çalışıyor :) sen lipoyla bile çalıştırmanın yolunu bulursun abim :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

LiPo iyi fikir. Bugüne kadar gerektiğinde saçmalamayan herhangi bir UPS görmedim.
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sinirlerim bozuldu..
Ben yarın tatili kesip İstanbul'a doğru yola çıkıyorum...
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Evren bey, bir döndünüz, pir döndünüz! %p

Hemen bir soru; Yazıcıdan çıkan parçaların üzerinde, baskının sonucu enine çizgiler oluşuyor. Boyamadan önce nasıl bir yüzey hazırlığı yapmak gerekecek? Yani, bu çizgiler zımpara ile mi yok edilecek, yoksa macun vs gibi bir uygulama mı yapılacak?
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Sümer Yamaner' Alıntı:
LiPo iyi fikir. Bugüne kadar gerektiğinde saçmalamayan herhangi bir UPS görmedim.

Aynen abi, sen bir lipo bir de mikroişlemcili devre ile kendi upsini yaparsın :) hatta ve hatta kesintinin süresi ve lipodaki şarj durumuna bağlı olarak gerekirse printeri yavaşlatarak güç tüketimini azaltmayı, belli bir noktada da işlemi duraklatıp güç tüketimi sıfırlamayı bile sağlayabilirsin, böylece en azından elektrik geldiği zaman baskıyı kaldığı yerden devam ettirmek mümkün olur...

Buarada bilgin olsun, elektrik kesilmeden parça tamamlandı, ama 8:59'da elektrik kesilse bile sorun olmazdı, çünkü baskı 8 saat 23 dakika sürdü :p

Sümer Yamaner' Alıntı:
3D yazıcı almaya mı?

Yok, Muscata gelmek için :)

Omer Erkan' Alıntı:
Evren bey, bir döndünüz, pir döndünüz! %p

Hemen bir soru; Yazıcıdan çıkan parçaların üzerinde, baskının sonucu enine çizgiler oluşuyor. Boyamadan önce nasıl bir yüzey hazırlığı yapmak gerekecek? Yani, bu çizgiler zımpara ile mi yok edilecek, yoksa macun vs gibi bir uygulama mı yapılacak?

Ömer Bey, o çizgileri şimdilik görmezden geleceğim :) Açıkçası 50-60 cm öteden belli bile olmuyorlar. Parçaların ek yerlerinde daha kalın çizgiler oluşuyor onları biraz traşlama biraz da zımpara ile azaltacağım, sonrasında başka bir işlem yapmadan direk boyamaya alacağım.

Eğer yüzey kalitesi önemli olursa ıslak zımpara/astar uygulaması ile yada aseton ile yüzey daha düzgün hale getirilebiliyor. Ama bu modeldeki duvar kalınlıkları sadece 0.45mm zımpara yapmaya pek uygun değil. Eğer modeli beğenirsem, ve test için kademe kademe ağırlık eklediğimde uçuş performansından memnun kalırsam o zaman belki geri dönüp yüzeyleri cam elyafı kumaş ve epoksi ile kaplayabilirim. Bu hem yapıyı önemli derecede güçlendirir (kırılganlığı azaltır) hem de boyama altlığı olarak çok düzgün bir yüzey sağlar. Ama bu emeği harcamayı hakettiğini ispatlaması lazım modelin :)
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Özgür bey, açtığınız konuları zevkle, dikkatle ve hayranlıkla okuyorum. Elinize ve klavyenize sağlık.

Ama bu uçaktaki PLA tercihizin sebebini merak ettim ? Bu aldığınız PLA'nın ek özellikleri var mı ? Çünkü PLA organik olduğundan, bir kaç yıl içerisinde bozulmaya başlıyor. Ayrıca burun kısmında, motorun bulunduğu yerlerde, firewall'ın monte edildiği yerde PLA'nın, ısı karşısında sıkıntı çıkarma riski yok mu ? Ve tabii bir de yüzey pürüzsüzlüğü konusu var, ki o konuda da ABS daha avantajlı ...
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Zafer SAHIN' Alıntı:
Özgür bey, açtığınız konuları zevkle, dikkatle ve hayranlıkla okuyorum. Elinize ve klavyenize sağlık.

Ama bu uçaktaki PLA tercihizin sebebini merak ettim ? Bu aldığınız PLA'nın ek özellikleri var mı ? Çünkü PLA organik olduğundan, bir kaç yıl içerisinde bozulmaya başlıyor. Ayrıca burun kısmında, motorun bulunduğu yerlerde, firewall'ın monte edildiği yerde PLA'nın, ısı karşısında sıkıntı çıkarma riski yok mu ? Ve tabii bir de yüzey pürüzsüzlüğü konusu var, ki o konuda da ABS daha avantajlı ...

Zafer bey teşekkür ederim.

ABS'nin yüzey pürüzsüzlüğü özelliğine ilave olarak özgül ağırlığının daha düşük olması avantajını da eklersek "teoride" PLA'ya göre daha üstün bir malzeme gibi görünmesi çok normal. Ancak iş pratiğe geldiğinde malesef ABS bu modeller için çok uygun bir malzeme değil. Zira ABSnin termal genleşmesi çok fazla, bu da baskı sonrasında önemli miktarda boyut değişimine neden oluyor, aynı sebepten ötürü ciddi bir çarpılma ile de karşılaşılıyor. Bu modellerin parçaları büyük hacimli parçalar ve tablaya çok küçük yüzey alanlarıyla basıyorlar, çarpılmayı önleyebilmek adına uygulanabilecek yöntemleri boşa çıkartıyor bu da. Daha önceki modelleri basarken nispeten düşük kaliteli PLA filamentlerde bile ciddi çarpılmalar yaşadım, kanat parçalarının firar kenarları arasında 3-4'ye varan boşluklar oluştu. ABS ile bu çok daha korkunç olacaktır. Hadi bir şekilde çarpılmayı önledik diyelim, baskı sonrası boyut değişimi nedeniyle bu sefer parçalar birbirlerine tam oturmayacaktır. Her parçanın baskı oryantasyonu, boyutu vs dikkate alınarak özel olarak her üç eksende farklı yüzdelerde büyütülerek basılması gerekir ki soğumuş halleri tam istenilen boyutta olsun... Kısacası bu modelleri ABS ile basmak çok pratik bir çözüm değil.

Gelelim PLA'ya, PLA'nın ısı dayanımı çok düşük, 45-50 derecede yumuşamaya başlıyor. Öte yandan baskı sonrası ısıl işlem yaparak 150-160 dereceye kadar dayanmasını sağlamak da mümkün. Modelin tasarımcıları motorun monte edileceği parça için bu yöntemi uygulayın diyorlar, yoksa sizin de belirttiğiniz gibi açığa çıkacak ısı nedeniyle problem olması kesin. İkinci bir alternatif olarak da kontraplaktan kendiniz kesin motor montaj plakasını demişler, ben bu yöntemi seçeceğim eğer motoru arkadan bağlamam gerekirse. (Motorun önden bağlandığı durumda biraz daha farklı bir yöntem tasarlamışlar ilave parçaya gerek yok, o aşamaya gelince ben ne yapacağıma karar vereceğim.)

PLA nın bozunması/parçalanması konusunda benim şüphelerim var açıkçası :) Printeri aldığım zaman sırf bu özelliğinden çekindiğim için birkaç deneme parçası bastım, bunların bazıları da banyoda (nemli ortam) ve sürekli yük altında çalışan parçalar. 1 seneden fazla oldu ve hala en ufak bir şekil değişikliği görülmedi bu parçalarda. Eh uçaklar da bir sene bozunmadan durabilirlerse sorun yok :) genellikle daha kısa sürede bir kırım vs geliyor başlarına :) Sanırım PLA için en kötü şey UV, o yüzden insanlar uçaklarına yansıtıcılı gölgelikler tasarlayıp yapıyorlar. Hele o noktaya gelelim bişeyler düşünürüz :)

Benim tercih ettiğim PLA aslında standart bir PLA ek özellikleri olan PLA'lardan değil. Ama üreticinin iddiası, uyguladıkları üretim ve kalite kontrol yöntemleri nedeniyle çok saf ve yüksek kaliteli bir filament ürettikleri yönünde. Açıkçası bugüne kadar bu marka filamentlerde, filamentin kendisinden kaynaklanan tek bir sorun bile yaşamadım. Bu spitfire için şu ana kadar net 75 saatlik baskı yapıldı ve bir kilo filament bitmek üzere ve firesiz bir baskı gidiyor... Başka marka filamentlerle (Prusanın kendi filamenti hariç) bu temiz baskı başarısını yakalayamadım.... Ayrıca PLA için çok kırılgan diyoruz sürekli ama bu parçalardaki esneklği görmeniz lazım, evet sanırım bir video çekmem lazım bu konuda :) tüm parçalar hazır olsun onu da halledeyim :)
 
3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9

Bir güncelleme yapalım:

Dün akşamüzeri saatlerinde gövdenin tüm parçalarının baskısı tamamlandı. Kanat parçalarının baskısı başladı. Buyrun gövdeden birkaç fotoğraf:

Motorun da takılacağı, uçağın en ön kısmındaki parçanın baskısı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Basımı tamamlanmış parçadan detaylar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdenin arka kısmındaki 8 ve 9 dumaralı bölmeler:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burundaki pil bölmesinin kapağı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kapağın kilitlenmesine yarayacak dil:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tüm gövde parçaları biraraya getirilmiş halde, Hurri ile birlikte görünümü :

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol