Çaprazlama titreme sorunu !

Özgür Öztürk

Tecrübeli Uye
Katılım
5 Eyl 2018
Mesajlar
862
Tepkime puanı
1,691
Yaş
46
Konum
İSTANBUL
İlgi Alanı
Hepsi
Hemen açıklama yapıyorum . Helikopter lift off yaptığında gözle görülür bir kuzey doğu güney batı ( çaprazlama ) bir titreme sorunu yaşıyorum . Önce tail wag sandım ve bütün kuyruk ayarlarını parçaları değiştirerek komple kontrol ettim . Yaptığım uçuş neticesinde hiçbirşeyin değişmediğini görünce bende önden arkaya doğru ( motor , ana şaft , şaft dişli seti , feathering şaft , kuyruk ön dişli seti , tork tüp ve arka dişli seti ) herşeyin balansını , dişlilerini ve bilyeleri dahil kontrol ettim . Önce motor şaftında eğrilme olup olmadığını kontrol ettim ve bir kaç takip yöntemiyle şaftın dikeyde yamuk olmadığını ve dönerken çap yapmadığını teyit ettim . Ana şaft ve drive seti tek tek kontrol ettiğimde hiçbir sorun olmamasına rağmen pinyona bağlayıp çalıştırdığımda bariz bir S çizdiğini gördüm . Bunun neticesinde de ufacık bir titreme ve pallerle birlikte artan çaprazlamasını bir savrulma oluştuğunu fark ettim . 3 farklı dişli seti kullanmama rağmen bu çap yapma meselesini çözemedim ve bir kayıt yapıp sizinle paylaşmak istedim . Parçaların tamamı yeni ve trex 450 orjinalidir ( motor ve servolar hariç ) . Ana vites dişlileri neden böyle bir S çizme eğiliminde olur ? Daha evvel böyle bir sıkıntı yaşayan arkadaşımız oldu mu ?
olduysa nasıl bu sorunu çözdü ?

Not : Ana şaftta dikeyde hiçbir boşluk söz konusu değil .

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Anormal bir durum göremedim, varsa motor milinde problem olabilir, dişlideki o yalpa benim dişlilerin yalpasına göre yok bile denecek kadar az bence...One way rulman kasıntılı desem , fabrikasyon prestir o değil mi ,yoksa kendiniz mi taktınız , ben bir anlam veremedim , bir de arkadaşlar baksın bakalım
 
3 farklı dişli seti kullanmama rağmen bu çap yapma meselesini çözemedim ve bir kayıt yapıp sizinle paylaşmak istedim . Parçaların tamamı yeni ve trex 450 orjinalidir ( motor ve servolar hariç )
Küçük modellerde bu normal, söylediğiniz soruna neden olacak bir şey değil. Bunun sebebini tam hatırlamıyorum ama 1 vidayı fazla sıkınca oluyordu ve bir daha da düzelmiyordu diye hatırlıyorum.
 
Ana disli setini ana safta baglayan vida cok sıkıldıgında olur. O vidayi naylonlu somunla kullanmak ve tatli sert sıkmak gerekir ki, motor pinyonu disliyi kendi eksenine getirebilsin. Bu tip enjeksiyon plastik parcalarda illa ki biraz yamulma olur, gordugunuz yalpalama dislideki yamulmadan kaynaklanir. Ayni sebeple pinyon-disli arasindaki boslugu da dislinin cesitli noktalarindan olcerek, ortalama bir kivam yakalamak gerekir.

Neyse, asil soruna gelecek olursak, donen parcalardaki bir yamukluk helide titresim yapar evet, ama hep ayni eksende ve heliyi gorulur bicimde sallayarak yapmaz. Sizin durumunuzda ben olsam sag aileron servosunu kontrol ederdim. Disli siyirmis olmasi muhtemel.
 
Ana şaft ve ana dişli seti aynen söylediğin gibi bağladım ama genel olarak okuduklarımda bu vidanın ayarsızlığı alt dişlide yalpaya neden olur diyorlar . Servo dişlisi hiç aklıma gelmedi doğrusu .
Servoyu açayım mı ? yoksa duyulur görülür mü sıyırma sorunu ?
 
Ana şaft ve ana dişli seti aynen söylediğin gibi bağladım ama genel olarak okuduklarımda bu vidanın ayarsızlığı alt dişlide yalpaya neden olur diyorlar . Servo dişlisi hiç aklıma gelmedi doğrusu .
Servoyu açayım mı ? yoksa duyulur görülür mü sıyırma sorunu ?

Bana da normal gibi geldi videodaki ana dişli hareketi, ( evet olması gereken bu değil:) ), 450 ebatlarında bu genelde oluyor, üst devirlerde hissedilmeyecek kadar azalıyor.

Bence de servo kaynaklı bir problem olabilir, öncelikle ünite (sanırım brain ) ayarlarından gainleri kontrol ettiniz mi ?
Cyclic PID gainleri kontrol ederek müdahale ederdim ben olsam ilk olarak
 
Bence de servo kaynaklı bir problem olabilir, öncelikle ünite (sanırım brain ) ayarlarından gainleri kontrol ettiniz mi ?
Cyclic PID gainleri kontrol ederek müdahale ederdim ben olsam ilk olarak

Brain2 kullanıyorum evet . Doğrusunu söylemek gerekirse etmedim çünkü helide 1 önceki uçuşum neredeyse sıfıra yakın titreşimken 1 sonraki uçuşumda bu çaprazlama sallanma sorunu oluştu . Aalında her iki uçulunda görüntü kaydı var . Onlarıda paylaşayım belki cevap yazan arkadaşlarda daha net görürler sorunu .
Bunların dışında Emre hocamın söylediği kafama yattı . Belki servo dişlilerinde sorun olduysa servo asli işi olan heliyi komut aldığı noktada sabitleyemiyor olabilir .
 
Brain2 kullanıyorum evet . Doğrusunu söylemek gerekirse etmedim çünkü helide 1 önceki uçuşum neredeyse sıfıra yakın titreşimken 1 sonraki uçuşumda bu çaprazlama sallanma sorunu oluştu . Aalında her iki uçulunda görüntü kaydı var . Onlarıda paylaşayım belki cevap yazan arkadaşlarda daha net görürler sorunu .
Bunların dışında Emre hocamın söylediği kafama yattı . Belki servo dişlilerinde sorun olduysa servo asli işi olan heliyi komut aldığı noktada sabitleyemiyor olabilir .

Şöyle bir soru sorayım o zaman, iki uçuşunuzda da kafa devri tam olarak aynı mıydı ? Bazen biraz titreşim, biraz rüzgar vs bu tip titremeleri tetikleyebiliyor, gaini biraz kısarak hallediyoruz,
Eğer denemediyseniz bence gain ayarlarını biraz oynayarak bunu çözebilirsiniz, diğer müdahalelerden çok çok daha kolay birşey bu.
 
İki uçuş arasındaki tek fark paller ve pil . Başka hiçbir fark yok . Fbl ünitenin ayarları tamamiyle aynı . Yinede tecrübe herşeyden önemlidir ve dediğine dikkate alıp fbl ayarlarını da tekrar gözden geçireceğim .
Veya baktı ki bu adam beni uçuramıyor "Helicopter" yerine "Bellycopter" olmaya karar verdi benim ki !?:hoppa::hoppa:

Edit : İlk görüntü kaydında ciddi rüzgar var . İkinci görüntü kaydında da vibrasyon 50. saniyeden sonra net bir şekilde görülüyor ve neredeyse rüzgar yok .
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
İki uçuş arasındaki tek fark paller ve pil . Başka hiçbir fark yok . Fbl ünitenin ayarları tamamiyle aynı . Yinede tecrübe herşeyden önemlidir ve dediğine dikkate alıp fbl ayarlarını da tekrar gözden geçireceğim .
Veya baktı ki bu adam beni uçuramıyor "Helicopter" yerine "Bellycopter" olmaya karar verdi benim ki !?:hoppa::hoppa:

Fbl ayarları için ünitede BT varsa telefonla, yoksa muhakkak sahaya bilgisayarı götürüp biraz fine-tuning gerekir her zaman :D
Bellycopter olmadan helicopter olunmaz :evil: Şaka bir yana servo tabi ki ihtimal dahilinde, ancak PID ayarı çok daha kolay,önce bunu elimine etmek gerekir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Özgür Öztürk
Servolar da sıkıntı yok . SumeronicRC version testerı kullandım hemde dayanamayıp söktüm baktım .
PID ayarları default . FBL yi ayarladığımda hiç değiştirmemişim .Şimdi şekil olsun diye biraz değiştirdim .Belki yarın sürpriz olur ! ??
 
Servolar da sıkıntı yok . SumeronicRC version testerı kullandım hemde dayanamayıp söktüm baktım .
PID ayarları default . FBL yi ayarladığımda hiç değiştirmemişim .Şimdi şekil olsun diye biraz değiştirdim .Belki yarın sürpriz olur ! ??
Benim hiç default ayarla düzgün uçan helim olmadı , illa ki fine tuning gerekti :D
 
Beastx bu konuda çok iyi Kağan kardeşim . Tak uçur fbl ünite yapmış adamlar . Tabi işin içine hard 3D uçuş girince herşey değişir . Dolayısıyla sen ve senin gibi arkadaşlar mecbur inci ayara girişmek zorunda . Yinede halledene kadar tek tek deneyeceğim .
 
Bu yalpalama meselesini tam anlamıyla çözmüş bulunmaktayım . Bununla ilgili bütün bulgularımı hem bir görüntü kaydı hemde yazılı bir şekilde bu hafta sonu bir sıkıntı olmazsa buradan paylaşacağım .

Sorun tek yerde gibi dursada kuyruktan pallere kadar zincirleme artarak ilerleyen bir halkaymış .
 
Son düzenleme: