Grumman F-9F Panther modeli inşaatı ("Dahta"dan model jet yapımı )

An itibariyle gövdede kaplanmamış alan kalmadı! Ana iniş takımı kapakları haricindeki kapaklar, rudderlar ve elevatörler de kaplandı, hatta rudder ve elevatörler ikinci kat (flow coat) epoksi ile “boyandılar”. Yarın iniş takımları kapaklarını da kaplayıp gövde kaplamasına ikinci kat epoksiyi uygulayacağım. Cumartesi günü model ilk kat dolgulu astarla tanışabilir gibi görünüyor :thumbup::halay::yuppi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Açıkçası birhayli el oyalayan bir iş oldu bu kaplama. Gövdenin şeklinden ötürü parça parça yapmam gerekti kaplamayı ve bindirmeler, zımparalanacak yüzeyleri vs belirleyip planlı gitmem gerekti. Kaplama sırası şu şekilde oldu:

Yatay stab alt yüzeyleri

Yatay stab üst yüzeyleri

Gövde altı (burundan en arkaya, kanat birleşimleri dahil tek parçada kaplandı)

Kanat birleşimlerinin üst yüzeyleri

Dikey stab bir yanı

Dikey stab diğer tarafı

Gövde üstü

Yukarıdaki her adımda bir önceki adımda kaplanan alanların kuruması için beklendi, sonuçta her biri ayrı bir günde yapılabildi.

Bu ana adımlarla birlikte bazı kaplama seanslarında bir de kapak ya da başka parça ekleyerek motor bölmesi kapağı, kokpit kapağı, flapların kaplamasını da aradan çıkardım. Böylece kaplama işinin büyük (ve zor) kısmı tamamlanmış oldu.

İniş takımı kapakları da kaplanınca geriye kanatlar, aileronlar ve kanat ucundaki yakıt tanklarının kalacak ki bu toplam iki seanslık bir iş sadece ?? Önümüzdeki hafta bunlar da tamamlanacak.
 
Bu ana adımlarla birlikte bazı kaplama seanslarında bir de kapak ya da başka parça ekleyerek motor bölmesi kapağı, kokpit kapağı, flapların kaplamasını da aradan çıkardım. Böylece kaplama işinin büyük (ve zor) kısmı tamamlanmış oldu.

İniş takımı kapakları da kaplanınca geriye kanatlar, aileronlar ve kanat ucundaki yakıt tanklarının kalacak ki bu toplam iki seanslık bir iş sadece ?? Önümüzdeki hafta bunlar da tamamlanacak.
Maşallah diyelim nazar değmesin :thumbup::halay:
 
Maşallah diyelim nazar değmesin :thumbup::halay:

:saygilar:

Okurken ben yoruldum yahu, daha zımpara terapisi var, macun, astar.... Offf...

Benim memur olduğumu unutma abi :)

Ama sıradaki astar/macun/zımpara işleri bihayli zaman alacak, ve yorucu olacak. Ama bence dünyadaki en etkili meditasyon yöntemlerinden birisi. Ne iş ne günlük stres kalıyor, o an sadece sen, zımpara, yüzey ve akan kirli sular oluyor dünyada :)

En azından tek seferde bütün gövdeye astar atıp sonra girişip tek bir seansta hepsini zımparalama şansım olacak. kaplamadaki "parça parça" kaplama mecburiyeti zaman açısından işi verimsizleştiriyordu. Bu haftasonu astarla tanışırsa arkadaş bir sonraki haftasonu da gövde boyanır diye umud ediyorum.

Mevcut plana göre 19 Ocakta uçuşa gittiğimde türbinin gövde içine monteli haldeki testlerini yapmak var...
 
Muscat Tayyare Fabrikası, cam elyafı kaplama atolyesi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu seansta iniş takımı kapakları ve flapların üstü kaplanacak, gövde üstüne ve gövde kapaklarına da ikinci tur epoksi uygulanacak.
 
Bir gün bu tür güzeş tesisleri inşallah ülkemizde de görebiliriz :thumbup: ;D:lollol:

Muscat Tayyare Fabrikası aslen İstinye Tayyare Fabrikasıdır (İTF) adminim :)

İTF bünyesinde, Muscat Tayyare Fabrikasında olmayan, CNC sıcak tel kesim, vakumlu kompozit atolyesi, tam teşekküllü hava emiş sistemli boyahane (aynı zamanda tuvalet ?) şerit ve dekopaj testereler, sütunlu matkap, motorlu tezgah tipi zımparalar gibi makina ve imkanlar da bulunmaktaydı :thumbup: facebook grubu bile vardı :)
 
Muscat Tayyare Fabrikası aslen İstinye Tayyare Fabrikasıdır (İTF) adminim :)

İTF bünyesinde, Muscat Tayyare Fabrikasında olmayan, CNC sıcak tel kesim, vakumlu kompozit atolyesi, tam teşekküllü hava emiş sistemli boyahane (aynı zamanda tuvalet ?) şerit ve dekopaj testereler, sütunlu matkap, motorlu tezgah tipi zımparalar gibi makina ve imkanlar da bulunmaktaydı :thumbup: facebook grubu bile vardı :)
Ama bu kadar iş çıkmıyordu oradan. Çünkü her buluşma laklaktan iş yapılamıyordu. :p
 
Akşamki kaplama seansının sonucu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdenin ışıl ışıl olması yanıltmasın, ilk kat astarı yer yemez yüzeyin ne kadar kötü olduğu ortaya çıkacak ???

Bugün sabah da gövde altı ve dün kaplanan parçaların ikinci kat epoksileri uygulanıp güneşin altında “pişmeye” bırakılacaklar. Yarın bu “dahta” görünümüne veda edeceğiz :(
 
Epoksileme seansı sonucunda parçalar Umman güneşinde “pişmeye” bırakıldı ve aileronlarla çalışmaya başladım.

Kanat balsa kaplamasını yaparken aileronların içine menteşe blokları koymayı atlamıştım. Karar verdiğim menteşeleme sistemi için gerekecek menteşelerin yerlerini ve derinliklerini belirledikten sonra iki tane 6 mm lik balsayı üst üste yapıştırıp 6 tane menteşe bloğu kestim.

Aileronlarda da menteşelerin geleceği yerleri işaretleyip blokları bu konumlara yerleştirip aileronun üst yüzeyinde kesilecek yerleri işaretledim ve ince testere ile kestim. Alt sereni kesmediğim için tabanı eş seviyeye getirmek için serenle aynı kalınlıkta (3mm) balsa parçaları tabana yapıştırdıktan sonra bloklar da yerlerine yapıştırıldılar ve tesviye edilip aileron üst ve ön yüzeyi ile eş seviyeye getirildiler.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Benzer şekilde kontrol yekeleri için de bloklar yerleştirilecek, hücum kenarı çıtaları da yapıştırılınca menteşeler için delikler delinecek ve son olarak da hücum kenarı yuvarlak kesite getirilince aileronlar da son tesviye ve kaplamaya hazır hale gelecekler.
 
Aileronların menteşe delikleri delindi ve menteşeler, eksenleri aileronun ön yüzüne hizalanacak şekilde yuvalarına alıştırıldılar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında 12 mm lik oldukça sert ve ağır bir balsa (bkz, flutter dipnotu) hücum kenarı oluşturmak için aileronun önüne yapıştırıldı. bu Çıta (kütük desek daha iyi :D ) toplam 4 parça olarak kesildi ve yapıştırıldılar, aralarda menteşelerin genişliği kadar boşluk bırakıldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hücum kenarının şekillendirmesi için önce favori aletlerimden birisi olan rende ile işe giriştim, ve aşağıdaki şekle getirdim (bu aşamaya kadar zımpara değmedi)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rende sonrası nihai şekil için zımparalar devreye girdi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rende ve zımpara aşamasında hücum kenarı çıtasının genişliği de 12 mm den yaklaşık 10.5 mm ye indirildi ki bu nihai menteşe hattının kanat arkasından olması gereken mesafeye denk. Son olarak fotolarda görünen menteşe boşluklarına 30-40 derece açılı parçalar yerleştirilip hücum kenarı ile aynı profile getirilecekler, böylece menteşelerin olduğu yarıklar dışardan görülmeyecek ama menteşenin ve aileronun hareketine de engel olmayacaklar.


Flutter bilgi notu:
Hızlı uçan modellerde flutter ciddi bir risktir. Flutterın hem model uçaklarda hem de gerçek uçaklarda sadece kontrol yüzeyini değil bağlı olduğu elemanı da parçaladığı durumlar olmuştur, yani şakaya gelir birşey değildir. Engellemek için dikkat edilmesi gereken birkaç nokta vardır, birisi de kontrol yüzeyinin olabildiğince hafif olması ve de kontrol yüzeyinin ağırlık merkezinin menteşe hattına yakın ya da önde olmasının sağlanmasıdır. Gerçek uçakların çoğunda kontrol yüzeylerinin ön taraflarına (menteşe hatlarının da önünde) monte edilmiş kurşun denge ağırlıkları vardır, ve amaçları flutterı engellemektir. hatta standart uçuş öncesi kontrollerinde bu ağırlıkların hepsinin yerinde olup olmadığını ve bunları sabitleyen vida perçin vb elemanları kontrol etmek önemlidir, bir tanesinin bile eksik olması, ya da gevşemiş olması uçuşu iptal ettirir. Modellerimizde ise bunu yapmak her zaman çok pratik değildir, ama yine de kontrol yüzeyini olabildiğince hafif yapmak ve ağırlık merkezini de menteşe hattına olabildiğince yaklaştırmak hem flutter riskini azaltmak için hem de flutter oluşursa olası hasarı azaltmak için faydalıdır. Ben de aileronları olabildğince hafif inşa ettim ama menteşe hattının önünde olacak olan hücum kenarı çıtasını da elimdeki en ağır balsayı kullanarak yaptım ki aileronun ağırlık merkezi menteş hattına olabildğince yaklaşsın...
Flutterı engellemek için yapılması gereken diğer şeyler de menteşe hattının hava kaçırmayacak şekilde yapılması, menteşelerin ve kontrol çubuklarının bağlantıların vs olabildiğince boşluksuz ve sağlam olması da eklenebilir.