Nitro Motorlarda buji seçimi

Tamer Öztürk

Kıdemli Uye
Katılım
23 Ağu 2015
Mesajlar
2,140
Tepkime puanı
1,576
Yaş
28
Konum
Gazimağusa/KKTC
İlgi Alanı
Uçak
Nitro motorlar için farklı numaralarda(farklı sıcaklıklar için) birçok buji üretilip kullanıma sunulmaktadır.Buji seçiminde atmosferik şartlar,yakıttaki nitro oranı,motor hacmi gibi birçok parametre rol oynamaktadır.Bugün tesadüfen şöyle bir içeriğe ulaştım, sizler için de faydalı olabileceğini düşündüğümden paylaşmak istedim.Fakat işin üzücü kısmı İngilizce dilinde olması.Belki aramızda vakti olan var ise Türkçe'ye çevirebilir.

Kaynak:
 
Çok basit, üç maddeli bir şey var.
1. Motor hacmi büyüdükçe, nitro oranı arttıkça, hava ısındıkça daha soğuk sınıf buji.
2. Rölantiyi düzenlileştirmek için daha sıcak, üst devri artırmak için daha soğuk buji.
3. Dört zamanlı motorda en sıcak buji.

Not: linke bakmadım henüz.
 
Linkte sözü edilmeyen bir konuda açıklamada bulunmak gerekirse, buji filamanı, yalnızca yakıtın içerisindeki metanol ile katalitik etkileşime girer. Nitro veya yağ ile değil. Hot bujilerin filamanı ince, cold bujilerin filaman teli ise kalın olarak üretilir. Yakıtın içerisindeki metanol yüzdesi ne kadar fazlaysa -nitro ve yağ yüzdesi ne kadar düşükse- o derece hot buji kullanmak gerekir. Çünkü hot buji filamanındaki platin, cold bujilere göre daha ince, bir başka deyişle yüzeyi daha azdır. Yüksek metanol yüzdesine sahip -düşük nitro ve yağ yüzdesine sahip- bir yakıt ile cold buji kullanılırsa, cold bujinin filamanının daha kalın olması nedeniyle metanol filaman ile daha fazla etkileşime girer. Bu nedenle silindirdeki patlama piston tepe noktasına ulaşmadan gerçekleşeceğinden motorun gücü de düşer. Bu nedenle metanol yüzdesi yüksekse filamanı ince olarak üretilen hot buji kullanılır, ki metanol filamanla daha geç etkileşime girsin. Hot veya cold buji kullanımında önemli olan yakıtın nitro yüzdesi değil, metanol yüzdesidir. Metanol seviyesi yükseldikçe hot, düştükçe cold buji kullanılır.
 
Hocam bu açıklamanıza katılamıyorum. Çünkü nitro motorlarımız "Otto Çevrimi" ile çalışırlar yani stokiometrik orandan biraz daha zengin tarafta kalmamızı gerektirirler. Stokiometrik oranı belirlerken metanol ile oksijeni (havayı) ele almamız gerekir çünkü nitromethan yanarken oksijen tüketmez. Bu durumda aynı koşullarda daha yüksek nitro oranlı yakıt kullandığımızda birim yakıt hacmi başına silindire daha az metanol gideceği için karışımı zenginleştirmemiz gerekir. Stokiometrik oranı tutturduğumuzda ise artık bujinin yakıta temas yüzeyinin bir önemi kalmaz.
Metanol, buji filamanı ile değil filamandaki platinin katalitik etkisi ile yanar. Bujinin sıcaklık derecesini belirleyen şey de filaman metali alaşımının platin içeriğidir. Dikkat ederseniz bujilerin sıcaklık sınıfı arttıkça (aynı marka içinde) fiyatları da yükselir ve en yüksek fiyat en sıcak olan dört zamanlı motor bujilerinindir.
Kısaca ne kadar nitro olursa olsun stokiometrik oranda çalışmamız gerektiği için doğru ayarlı bir motorda metanol miktarı değişmez.
 
İyi akşamlar herkesee :) 15 cc lik araba motoruna uygun buji var elimde.Birde 35 cc lik uçağımın yeni bujisi var ..arabanın bujisi eskidi galiba denemek için yeni bujiyi 15 cclik motora taktım fakat çalışıp stop ediyor. Yani tırnak aralığı her cc değeri için fark edermi , , bu arada bujiler Cm6 :saygilar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Üretici firma NGK sitesinde şu genel bilgiler var:

 
İlginiz için sağolun Levent bey. Tork farkından dolayı sanırım arabanın tırnak aralığı fazla .. tam anlamadım ama motora göre ayarlanıyor orası kesin
 
15 cc lik motorun yakıt beslemesinde bir sorun olabilir mi?
Yalnızca 15 depo zorlanmadan sürüş yaptım yeni daha. Yani kavrama pabucu diye düşündüm sonra mantıksız geldi . Yüke binince 2.vitese atarken boğuluyor yavaşlıyor belli bir devire gelince yapıyor. Havada gaz verdiğimde boğulma yok..