Motorum şu an "kıymetlimissss" benim için ve ileride kullanılamaz duruma geldiğinde emin olun vitrinime koyacağım. İlk göz ağrım o benim ?Eee yani çelişmiyor bu durumda. O zaman iki bidon birden almıştım. Birini açtım ve kullandım. Beş kalkış beş stop olunca diğer bidonu iade etmiştim. Ancak aynı marka yakıtı keyifle kullanan birçok arkadaş olunca muhtemelen benimkinin saklama koşllarına bağlı olarak saçmaladığını düşündüm.
Ben profesyonel değilim. Halen kullandığım örneğin 55 cc, 61 cc benzinli motorlar da "dandik"! Öncelikle şurada anlaşalım. Birisi çıkıp motorunuza dandik derse size hakaret etmiş olmuyor. Bunu iyice anladıysak devam edebiliriz...
İki zamanlı bir glow motor gerçekten de dandik bir nesnedir. Ne ciddi bir ayarı vardır ne bir şeyi. Koyarsın yakıtı, vurursun starteri çalışır. "Dandik" sözcüğünden kasıt budur. Arkadaş, dost ortamında "basit" demek yerine daha vurgulayıcı olması bakımından "dandik" denilmiştir. Ama rahatsız edici bulduysanız benim "dandik" sözcüğümü "basit" olarak düşünüp okuyabilirsiniz.
Bu arada trainer için 46AX harika bir seçimdir. Sorunsuz bir motordur. Ama sonuçta iki zamanlı glow motordur yani.
Gelelim rodaja...
Rodajı anlayabilmek için öncelikle "segmanlı" ve "segmansız" ayrımını anlamak gerekir. Çünkü iki tip motorun rodajı tamamen farklı yapılır.
Segmansız bir pistonun gerekli sıkıştırmayı sağlayabilmesi için, gömlek yani pistonun içinde hareket ettiği silindirik parça üst tarafına doğru daralacak şekilde tasarlanır. Bu tür motorları elle çevirdiğinizde üst ölü noktada sıkıştıklarını farkedersiniz ve aslında pek de elle çevirmemelisiniz. Özellikle kuruyken. Çünkü piston ve gömlek zarar görebilir.
Motor çalışmaya başlayıp ısınınca gömleği oluşturan iki metal katmanı farklı şekilde genleşerek gömleğin konik halden silindirik hale geçmesini sağlar. (Bimetalik sistemleri anlamak için örneğin şu link fayda sağlayacaktır:Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol)
İşte tam da bu nedenle segmansız motorların en yoğun aşınmaları soğukken olur ve motoru çalıştırır çalıştırmaz tam gaza çıkıp ısıtmanız gerekir.
Segmansız motorlara rodaj yaparken de aynı ilke geçerlidir. Büyük iğne normalden zengine ayarlanır ve ilk depo rodajı gerekirse kızdırıcı ayrılmadan tamamlanır (zengin karışımda kızdırıcıyı ayırınca buji hızla soğuyup stopa yol açabilir).
İlk depo rodajı tam gazda yapılır. Motor çalışırken büyük iğne kısılıp iki zamanlı adı verilen tiz sesin oluştuğu çalışmaya kadar fakirleştirilir. Bu aşamada motor iyice ısınır. On saniye sonra yine çok zengin karışıma dönülüp 30 saniye kadar yağlı çalışması beklenir. Bir depo ya da yaklaşık 15 dakika boyunca bu tekrarlanır.
İlk depo rodajın hiçbir aşamasında tam gazın altına düşülmez.
Bu son yazdıklarınızla bu konu da halloldu, çok teşekkür ederim