T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Bi de düpedüz pilotaj hatasını böyle peynir deliklerinin hizaya girmesiyle, süslü püslü laflarla meşrulaştırma çabaları yok mu....

Şansını fazla zorlama bence! o delikleri öyle bir hizalarım ki bi bakarsın ucu sana dokunmuş ???
 
Dün akşam atolyede bir miktar zaman geçirme fırsatım oldu.. tüm hasarlı kısımlar tamir edildi, yeni ön iniş takımı çatalı hazırlanıp yerine monte edildi. Ana iniş takımlarını da iyice bir kontrol edip hasarsız olduklarını farkedip sevinip geri yerlerine monte ettim.

Yeni ön iniş takımı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da kırılan ön iniş takımı çatalı. Alt parça koptuktan sonra yapılan inişte üst parçanın yere sürtmesiyle oluşan aşınması da bu fotoda görülebiliyor. Ayrıca karbon borunun üst ucuna doğru bir kırılma da görülebiliyor, bu yüksek ihtimalle darbe sırasında oldu diye tahmin ediyorum, ama daha düşük de olsa, sonraki inişte yere sürtme sırasında olmuş olma ihtimali de var.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana iniş takımları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ön iniş takımı yeniden toparlanmış halde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Ve tüm tamiratlar sonrası iniş takımı testi videosu:





Ayrıca… :coolxf::coolxf:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Biraz da faydalı olabilecek teknik bilgi paylaşalım :)

Yeni ön tekerlek çatalını basarken daha sağlam olması amacıyla farklı bir oryantasyon kullandım. Yukardaki kırılmış halinin fotosuna bakarsanız kopma noktasında, yani tam çatalın dirseğinde nispeten küçük bir kesit alanı söz konusu. Bu dirsek aynı zamanda gerilmelerin de en yüksek olduğu bölge. 3D baskı ile üretilen parçalarda takabakalar arası tutunma geri kalan mekanik özelliklere nazaran ez zayıf tarafı oluyor. Bunu balsanın lifleri gibi düşünebiliriz, liflerin doğrultusunda gayet sağlam olan bir plaka liflere dik doğrultuda kolayca kırılır. Dahası 3d baskı parçalarda bu tutunmanın kuvveti tutarsız olabiliyor, tamamen aynı ayarlarla basılmış aynı parçalarda bile farklılık gösterebildiğine tanık oldum defalarca. Bu parçanın normaldeki baskı oryantasonu şu aşağıdaki gibi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu oryantasyonda parça basılırken tam dirsek bölgesine geldiğimizdeki kesit şöyle oluyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kırmızı ile işaretlediğim yer tam dirsekteki yatay kesit, hayli küçük bir alana sahip ve bir üst katman bunun üzerine geldiğinde aralarındaki tek bağ katmanlar arası tutunma oluyor, bunun da hem zayıf hem de tutarsız olduğunu yukarıda söylemiştik :) Kısacası bu şekilde basınca parçada en çok yük binen noktalardan birisinin aynı zamanda en zayıf noktası olduğunu görüyoruz.

Buna çözüm olarak basitçe parçayı 135 derece çevirdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bu oryantasyonla basıldığında dirsek bölgesindeki katman kesitlerine bakarsak kesit alanlarının yukarıdaki örneğe göre arttığını görebiliyoruz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstelik, yukarıdakine nazaran burada zayıf kesit nispeten çok daha az katmandan oluşuyor, birkaç katman ötesinde kesit alanı hatırı sayılır bir şekilde artıyor ve parçaya daha güçlü bir bütünlük, süreklilik katacak hale geliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Teorik olarak basitçe parçanın baskı oryantasyonunu değiştirerek daha sağlam bir parça elde etmek mümkün gibi görünüyor, tabi pratikte ne olacağını deneyip göreceğiz :)
 
Dün akşam atolyede bir miktar zaman geçirme fırsatım oldu.. tüm hasarlı kısımlar tamir edildi, yeni ön iniş takımı çatalı hazırlanıp yerine monte edildi. Ana iniş takımlarını da iyice bir kontrol edip hasarsız olduklarını farkedip sevinip geri yerlerine monte ettim.

Yeni ön iniş takımı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da kırılan ön iniş takımı çatalı. Alt parça koptuktan sonra yapılan inişte üst parçanın yere sürtmesiyle oluşan aşınması da bu fotoda görülebiliyor. Ayrıca karbon borunun üst ucuna doğru bir kırılma da görülebiliyor, bu yüksek ihtimalle darbe sırasında oldu diye tahmin ediyorum, ama daha düşük de olsa, sonraki inişte yere sürtme sırasında olmuş olma ihtimali de var.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana iniş takımları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ön iniş takımı yeniden toparlanmış halde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Ve tüm tamiratlar sonrası iniş takımı testi videosu:





Ayrıca… :coolxf::coolxf:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu fotoğrafı görünce çok rahatladim ?? Ne zaman ne zaman diye soruyordum içimden ?? Harika oldu şimdi ??
 
Şimdi çok daha güzel oldu. :heartxf:

Bu fotoğrafı görünce çok rahatladim ?? Ne zaman ne zaman diye soruyordum içimden ?? Harika oldu şimdi ??

Durun durun, kokpitin yerini almasını bekleyin :)

Deneyip, göreyim kardeşim. :thumbup:

Nasılsa ben inmeyi öğrenene kadar epey bir teste tabi tutulacaklar :lollol::lol:

Kanopiyi nasıl yaptın?

Şöyle yaptım, bilgisayarda google chrome açtım, adresine gittim, ürün listesinde T-2 kanopisini buldum, iki tane sepete ekledim, alışverişi sonlandırdım, aralarda biyerde biraz para ödemiş de olabilirim :evil: sonra postaneye gelen kutuyu teslim alıp maket bıçağıyla açıp kanopiyi içinden çıkardım.

İşin şakası bir yana, niyetim kendim yapmaktı, tasarımcı vakumla şekillendirilme işi için kullanılabilecek parçaların tasarımını da eklemiş pakete. Bu işe niyetlendiğim zaman o parçaları baskı için hazırlarken farkettim ki deli gibi filament gidecek, üstelik elimde kullanabileceğim plastik de yok o da sipariş edilecek el mahkum, mantıklı gelmedi bana. RCgroupstaki başlıkta birileri bu mastarları yukarda adresini verdiğim sitenin sahibine yolladğını ve onların kanopileri sattığını söylemişti. Bari dedim onlara bakayım. O sitede bakınırken ellerinde Top Flite P-39 kiti için de kanopi olduğunu görünce hemen her ikisinden de sipariş ettim. İstanbuldaki depomda uçabilir hale gelmek için son işlemleri bekleyen zavallı Airacobra modelimdeki en büyük sorun kanopisinin olmamasıydı, bunca zaman arayıp arayıp bulamamıştım, sitede görünce direk aldım ki o modelle kavuştuğumda bitirebileyim diye :)

İşin komik olan tarafı, dün akşam tasarımcıya yazdım, kanopi elime geldi, montaj için tavsiye edeceğin yol nedir diye sordum. Cevaben "vakumla şekillendirme parçalarını bas onların üzerinde nerelerden kesilmesi gerektiğini gösteren işaretler var" dedi. Ben de "müsadenle "F-word" kullanacağım, ben bu kanopiyi onları basmak zorunda kalmamak için sipariş ettim yahu :lollol::lollol:" dedim. Sonra göz kararı keserek de başarabileceğime kanaat getirdik birlikte :lol:
 
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dün öğleden sonra 3 sorti “az vukuatli”, bolca sistematik çalışmaca ve ince ayar yapmacalı uçuş yapıldı..

Flap-elevatör miksinin ince ayarlarını tamamladım. Artık tüm flap aralığı boyunca model çok az müdahale ile düz uçuşuna devam edebiliyor. 4. uçuşun sonunda yaşanan vukuatte bu ayarın henüz yapılmamış olması da bir etkendi..

Daha önceki uçuşlarda nedenini bir türlü çözemediğim salınım ile ilgili olarak önemli tespitler yapabildim. Çok yüksek ihtimalle darbeli yan rüzgar kaynaklı bir durum. İlk uçuş hayli sert ve darbeli bir yan rüzgar vardı, meret beşik gibiydi, ikinci uçuşta yer yer durgun olan anlar vardı, hem rüzgarlı hem rüzgarsız anları gözlemleme şansım oldu, sakin anlarda daha az salınım yaptığını farkettim. Üçüncü uçuşta ise nadiren rüzgar vardı, bu da ilk kez rüzgarsız ortamda modelin tepkilerini ve hareketini gözlemleme şansı verdi. Model epey dengeli, rüzgar yokken ufak aileron komutlarıyla yatış ekseninde dengesini bozup aileronu bıraktığımda hızlı bir şekilde yatay konuma dönmeye çalışıyor, epey dihedrali olan üstten kanatlı bir eğitim modelinin davranışına benziyor bu hali. Ancak gövdenin yan rüzgar alanı epey fazla, bu da darbeli rüzgar koşullarında sürekli olarak dengesini bozmaya çalışan bir etken ve buna karşılık kendi kendisine hızlıca dengeye gelmeye çalışan bir tepki oluyor. Bu etki-tepki de rezonansa neden olacak bir frekansta olunca meret beşik gibi sallanıyor.. Tabi bu henüz kesin bir yargı değil, hala erken, ilerki uçuşlarda farklı koşullarda gözlemlemeye devam edeceğim. Bizim alanımızın sıklıkla yan rüzgar alması ve bu yan rüzgarın da piste çok yakın dağların üzerinden aşıp epey türbülanslı bir şekilde uçuş alanımıza ulaşması benim modelimin diğer modellerden daha farklı koşullara maruz kalmasına neden oluyor. Bu da diğer modellerde bu tür salınımlar olmamasının açıklaması olabilir. Ama dediğim gibi, henüz kesin yardı için erken, yüksek ihtimalle sebebi bu gibi görünüyor.

İnişlere gelirsek; hala tam anlamıyla modeli olması gereken hız ve enerjide getirmeye elim ve gözüm alışamadı malesef, ama sistematik bir şekilde çalışarak ve uçuş saati biriktirdikçe yavaş yavaş daha iyi hale geleceğim. Flap elevatör miksinin yapılmış olması burada önemli bir güvenlik unsuru. Dünkü iniş çalışmalarımdaki pas geçmelerimde ve touch-and-go’larda daha önce 4. uçuştakine benzer bir ani burun kaldırma yaşamadım.
İnişlerden birinde yine epey sert oturttum modeli ve sağ kanat ucu tankının arka kısmı kopup düştü ?? bunun haricinde bir vukuat de olmadı.

En büyük sorunum havaların hızla ısınmaya başlaması, dün 16:30 da 37 gün batımında da (18:15) 35 dereceydi. Geçici bir sıcak hava dalgası değilse taş çatlasa iki haftasonu daha uçabiliriz demektir bu. Nisan itibariyle 40 derece eşiği geçilir uçuşlar durur…
 
En büyük sorunum havaların hızla ısınmaya başlaması, dün 16:30 da 37 gün batımında da (18:15) 35 dereceydi. Geçici bir sıcak hava dalgası değilse taş çatlasa iki haftasonu daha uçabiliriz demektir bu. Nisan itibariyle 40 derece eşiği geçilir uçuşlar durur…
Şu an en büyük sıkıntı bu zaman darlığı diye düşünüyorum. :eek: Diğer tüm detayları eğer yeterli vakit olursa sen kolay bir şekilde halledersin kardeşim. ;)
 
Şu an en büyük sıkıntı bu zaman darlığı diye düşünüyorum. :eek: Diğer tüm detayları eğer yeterli vakit olursa sen kolay bir şekilde halledersin kardeşim. ;)

Aslında modelin yapılma amacını düşünürsek çok da sorun değil. Motor şu anda 1.8 saate ulaştı. 3-4 uçuş daha yapsam, hem de sıcak hava koşullarında, motor ve tasarlayıp yaptığım kompozit montaj sistemi hakkında yeterince deneme yapmış hale geleceğim. Şu ana kadarki performansları gayet tatmin edici, böyle devam ederse artık tamam diyip bu modeli EDF’ye geri çevirip motoru da Me-262’de kullanımına kaydırırım. :thumbup: