Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Orta panel iskelet inşaasını sol panelin iskeleti izledi.

Aynı orta panelde olduğu gibi, önce alt serenler plan üzerine yerleştirildi, sonra sinirler plandaki yerlerine inşa düzlemine dik olduklarından emin olarak (gönye kullanılarak) yerleştirilip alt serenlere yapıştırıldılar. Sadece kök siniri gerekli dihedral (bu modelde polihedral demek daha doğru olur sanırım) açısını sağlayacak şekilde, özel bir şablon kullanılarak açılı olarak yapıştırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat inşaatın nispeten basit olan bu girizgahı sonrasında benden bekleneni yapıp normal yoldan sapmalara başladım :)

Çalıştığım plan Hurricane tayyaresinin 1. versiyonunu baz alarak yapılmış. Ben ise bizim hava kuvvetlerimizde kullanılan 2C versiyonunu (tam olarak Mk 2c trop) yapmak niyetindeyim. Tahmin edileceği üzere Mk1 ve Mk2 arasında önemli farklar olmasa ikincisine "ikinci" versiyon demezlerdi... Bizim kanat inşaatımızı etkileyecek en büyük fark ise kullanılan silahlar. Mk2C ile birlikte (yoksa B miydi?) tayyarenin kanatlarındaki makinalı tüfekleri söküp daha etkili olan 20mm'lik hispano toplarla değiştirmişler, her bir kanada da 2 tane top yerleştirmişler. Haliyle bu toplar için gereken alan, bakım ve cephane dolum kapakları vb herşey de beraberinde değişmiş. Mk1 lerde kabaca altıgen gibi bir şekli olan silah bölümü kapakları bu versiyonda bir büyük bir küçük olmak üzere iki tane yamuk (geometrik terim olan) şekle kavuşmuş.

Beni tanıyanlar bilir, modelini yaptığım uçakların gerçeğinde olan kapaklarını modelde de bişeyleri gizlemek gerektiğinde ulaşmak için kullanmayı çok severim. Bu kapakların da yerleri o kadar güzel ki kullanmamak olmazdı diyerek yatış dümeni servolarını, iniş takımı hava doldurma valfini, hava tankı basınç göstergesini, iniş takımlarının kontrol valfini ve servosunu hep bu kapakların altına yerleştirmeyi planladım. Böylece ileride bakım onarım yada değişiklik gerekmesi halinde erişim mümkün olacak ve modelde gerçek uçakta olmayan yerlerde bir kapak vs yapmama gerek olmayacak.

Bu kapakların, daha doğrusu açıklıkların yerlerini referans çizimlerden modelin planına taşıyıp balsa çıtalar ile çerçevelerini oluşturdum. Bu çerçeve yukarıdaki fotoda kanat köküne doğru görülebilir.

Kanada yerleştireceğim bilimum zımbırtı için de yine 3 boyutlu yazıcıdan parçalar bastım. Servo yatakları, hava doldurma valfi yatağı, belcrank yatakları... aklınıza ne gelirse...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yatış dümenleri (aileronlar) 2.4mm'lik balsa levha üzerine yerleştirilen 3mm'lik sinirlerle yapıldı. Bunların inşaatı ile ilgili söylenmesi gereken en önemli şey menteşelenme yöntemleri. Alışageldik menteşeler yerine tasarımcı yatış dümenlerinin en tepe noktasından geçen bir tel ve kanatta karşılığına yerleştirilen pirinç tüpler ile menteşeleme yapmayı uygun görmüş. Bu menteşeleme konumu gerçek uçağın yatış dümenlerinin menteşe hattına oldukça yakın olduğu için ben de aynen uyguladım. Değişiklik olarak yatış dümenlerinin içinde de klavuz olması amacıyla aluminyum tüp kullandım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatış dümenlerinin kontrol yekesi ise sol tarafta görülen beyaz parçanın ucundaki bilyalı bağlantı ile sağlanacak. İnce ayarlar ve hareket aktarımının çözülmesi sonrasında hücum kenarı ve üstü de uygun kalınlıkta balsa levhalarla kaplanacak.

Bir de gerçek uçağa ait aynı parçaların (Yatış dümenlerinin) fotoğrafını paylaşalım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sağ kanat panelinin iskeleti de benzer şekilde oluşturulup top kapağı açıklıkları belirlendi ve servo vb elemanlar bu açıklıkların altına uygun yerlere yerleştirildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta görüldüğü gibi retract sisteminin hava tankları da orta panelde açılan boşluklara yerleştirildiler. İniş takımlarının hava tankı olarak genelde tek bir büyük tank kullanılırken ben hemen hemen aynı hacmi veren iki küçük tank kullanmayı tercih ettim. Böylece bu tankları gördüğünüz gibi kanat içerisine gömmem mümkün oldu. Bu modelin kuyruk tekerleği sabit olduğu için basınçlı havaya sedece kanatta ihtiyaç duyulacak. Eğer tankı gövdeye yerleştirseydim kanatla gövdeyi her ayırdığımda hava borularını da ayırmam gerekecekti. Bu gibi ek yerlerinde kullanılan konektörler genellikle sistemin zayıf halkasını oluşturuyorlar. Oysa şu haliyle hiçbir bağlantıyı söküp takmam gerekli olmayacağı için çok daha güvenli bir sistem oluştu. Ayrıca iniş takımlarını açmak yada kapatmak için gövde ile kanadın birarada olmasına da gerek olmayacak bu sayede...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kanatta Yatış dümenlerini hallettikten sonra flaplara ilk dokunuşu yapayım dedim. Bu modelin flaplarını ve iniş takımlarını "scale" yapabilmek modelcilik camiasında bir nevi "kutsal kase" gibi görülmekte. Bu tayyarede flaplar orta panelde ve uç panellerde yer almakta ve hareket eksenleri arasında belli bir açı bulunmakta. Gerçek uçakta flaplar hidrolik bir piston ile orta panelden hareket ettiriliyor ve orta panel ile dış panellerin birleşim yerinde bulunan kaplinler ile bu dönme hareketi dış panel flaplarına iletiyor.

Bahsi geçen kaplin gerçek uçakta şöyle görülmekte:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kaplini en azından fonksiyonel olarak modelimde benzeştirmek için zamanında model teknecilerin motor şaftlarında kullandıkları parçadan edinmiştim. Ama açıkçası tam olarak içime sinmiyordu, zira hem çapı büyüktü hem şekli tam olarak gerçektekine benzemiyordu... Elde 3D yazıcı olunca buna da bir girişeyim dedim. Uçağın fabrika çizimleri ve gerçek fotoğraflarını kullanarak bir kaplin tasarımı yaptım ve yazıcıda bastım, uydurmasyon bir de flap basıp, aluminyum tüpler kullanarak deneme amaçlı kabaca mekanizmayı biraraya getirdim

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir de kontrol yekesi basıp onu da flap sereninin üzerine geçirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplin gayet güzel çalıştı, ama tabiki bu kadar yüke binecek bir yerde plastik kullanacak halim yok :) yine de farklı malzemeler ile denemeler yaptım. Açıkçası bazı malzemelerle çok tatminkar sonuçlar alsam da kanat kapatıldıktan sonra bunların değişmesi ciddi operasyon gerektireceği için dizaynı iyice iyileştirdikten sonra ticari biryerden metale, tercihen çeliğe bastırmaya karar verdim.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kanatla ilgili olarak prototiplemek istediğim ikinci mevzu da iniş takımlarının detaylandırılması idi. Daha önce de bahsettiğim gibi, Hurricane'in tasarım yıllarına göre eskinin (1920-1930 lar) ve yeninin (1940 lar) bir harmanı olması nedeniyle oldukça ilginç bir mühendisliği var, bazı yerleri çok basit bazı yerleri fazlasıyla karmaşık, iniş takımları da fazlasıyla karmaşık olan yerlerinden. Mekanizmanın detaylarına girmemin anlamı var mı emin değilim, isteyen kendi araştırabilir yada sorabilir :). Ben model ölçeğinde yaptıklarımı göstereyim şimdilik.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Fotoğraflara ve videoya bakarak sistemde kaç mafsal olduğunu bulmaya çalışın :) bilene ödül var :)

Sistemin tam anlamıyla çalışabilmesi için kanat sinirlerinde ve serenlerde bazı değişiklikler yapmak zorunda kaldım ama yapısal açıdan modeli riske sokabilecek boyutta bir değişiklik gerektirmedi.

Bu parçalar yapısal olarak hiçbir yüke maruz kalmayacaklar, sadece estetik olarak oradalar, o yüzden plastik olarak kalacaklar. Ayrıca bu parçaların çoğunluğu model tamamen tamamlandıktan sonra bile erişilebilir olacağı için kırılsalar bile değiştirilmeleri çok kolay olacaktır. O yüzden muhtemelen çoğunluğu plastik olarak kalacaklar ama bir kaç noktayı, özellikle mafsal noktalarından bazılarını aluminyumdan tornada işleyerek yapmayı planlamıyor değilim. Sağım solum belli olmaz bir bakarsınız tüm mekanizmayı metalden yapıveririm :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hem flap hem de iniş takımı mekanizmalarının kafamdaki gibi yapılabilirliğini kendi kendime ispatlayınca çok rahatladım (yıllardır bu iki mevzu üzerinde düşünüyordum. Model belki raftaydı ama beynimde askıda kalmış bir uygulamanın CPU kaynağı tüketmesi gibi biyerlerde hep tilkiler koşturuyordu). Bu rahatlıkla kanat panellerinin üst yüzeylerinin balsa levha ile kaplanmasına giriştim.

Brian Taylor kanatların hücum kenarından serene kadar bir parçada kaplanmasını sonra her üç panelin birleştirilmesini ve ana serenden firar kenarına kadar olan kısmın sonradan kaplanmasını önermiş, Mutlaka sağlam bir gerekçesi vardır, ama bu yöntem benim alışık olduğum kaplama yönteminden farklı ve çok da içime sinmedi, o yüzden ben bildiğim yolda yürümeye karar verdim.

Kaplama için kullanacağım balsaları (1.6mm) birbirlerine uç uca yapıştırılıp her bir paneli tek parça olarak kaplayabilecek boyutta levhaları hazırladım. Bu levhaların (dış) yüzeylerini tezgah üzerinde zımparalayarak olabildiğince pürüzsiz hale getirdim. Zira kaplama sonrası zımpara yapmak istenmeyen sonuçlara neden olacaktır. Ayrıca fotoğrafta da görebileceğiniz gibi kaplama levhalarının lif yönleri birbirlerine paralel değil. Kanat dış panelleri uca doğru inceldiği için kaplama levhalarının kanat kıvrımına uymaları gereken "büküm" doğrultuları da uca doğru yakınsamakta. Levhanın daha kolay bükülmesi ve kanat kıvrımına uyum sağlaması için kaplama levhalarını da uygun şekilde ve boyutta parçalar halinde oluşturdum.

Sonra bu levhaları alifatik tutkal ile her üç kanat panelinin üzerine yapıştırıp sitenin plajından "ödünç aldığım" kumlarla oluşturduğum ağırlıklar ile bastırarak kurumaya bıraktım. Hücum kenarı tarafında ilave olarak iğnelerle kaplamayı iskelete tutturdum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat sinirlerinin altında, hücum ve firar kenarlarında inşaat sırasında doğru açıda yapılmalarını sağlayan çıkıntı şeklinde "kulakçıklar" bulunmakta. Ağırlık altında bu kulakçıkların hepsinin yere bastığından emin oldum, böylece kanadın doğru "washout" açısına sahip olması sağlanmakta.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Her üç panelin de üst yüzeyleri balsa kaplandıktan sonra kanatların birleşimine geçtim.

Orta ve dış panellerin birleşim yerlerinde 3mm kontradan kesilmiş destek parçaları yer alacak (planın orjinalinde bunlar balsa olarak gösterilmiş ama, hadi canım sende :) )
Ayrıca orta panelde yer alan retractların oturacağı sert ağaç çıtalar da dış panele uzanarak 5 numaralı sinire yapıştırılmakta. Tüm bunlar yeterli sağlamlıkta bir birleşim yeri oluşturacaktır.

Öncelikle sinirler üzerinde kontra parçanın gireceği kanalı açmam gerekti.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra kontra parçayı kesip yerine alıştırdım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Herşeyin doğru ve hazır olduğundan emin olduğumda da kanat panellerini ve destek parçasını yapıştırıp ağırlıklar altında sabitleyerek kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu yapıştırma sırasında kanadın doğru açıda olmasını sağlamak ve çarpılmaları engellemek için doğruda plan üzerinden çizerek 3D yazıcıda bastırdığım "destek yataklarını" kullandım. bu yataklar kanadın alt kaplamasının yerine yapıştırılması sırasında da kullanılacaklar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Artık tek parça olan bir kanadımız var:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Birleşim sonrasında iniş takımlarının hava hortumlarının borulamasını da araya sıkıştırıverdim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta göreceğiniz üzere servo kabloları da MPX konektörlere lehimlenerek sonlandırıldılar. Bu genel olarak sevdiğim bir uygulamadır, kanat gövde birleşimlerinde eğer sadece tek bir servo kablosu yoksa, ki ölçekli bir modelde nadiren böyle bir durum söz konusu olur :) kabloların derli toplu olması ve modeli sahada kurup toplarken hem işin kolaylaşması hem de olası yanlış bağlantıların engellenmesi için bu konektörleri kullanırım. Bir konektörde 6 pin olduğu için de toplam 4 servonun bağlantısını tek bir konektörle yapabilirim. (güç ve toprak hatları ortak, kalan 4 pinin her birinde birer servonun sinyal hattı olacak şekilde. Bu konektörlerin eşlerinden en az birisini ya gövde de yada kanatta sabitlerim böylece modeli sahada kurarken tek bir konektörü tutup diğerine takmam gerekir. Bazı durumlarda her iki konektör de yerlerinde sabitlenip kanadın yerine oturması anında otomatik olarak konektörlerin de birleşmesi sağlanabilir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bir sonraki adım olarak, kanatta topların olduğu (benim için de ekipmanların olduğu :) ) açıklıkların kapaklarının yapılmasına giriştim... Bu kapakları Fiberglasstan üretmeyi uygun gördüm.

Önce açıklıkların dış hatlarını referans çizimlerden faydalanarak kanat üzerine taşıdım. Ve bölgeyi naylon ile korumaya aldım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu bölgeye uygun boyutta kesilmiş cam elyafı kumaşlar yatırıp laminasyon epoksisi ile ıslatmaya başladım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Toplam 4 kat 160 gr/m2 lik kumaş serip ıslattıktan sonra kurumaya bıraktım.

Parça kuruduktan sonra altta görünen dış hatları parçanın üzerine aktardım ve kanadın kaplamasındaki açıklıkları kesip açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


artık servolara, iniş takımı dolum ve kontrol valfine ve basınç göstergesine erişimim var.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapakların sabitleme sistemi ilerde eklenecek.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

İnşaatın bu aşamalarında bir zaman, iniş takımlarını kurcalarken bir anda kafamda bir şimşek çaktı ve retractların silindirlerinin dışa dönük hale getirilmesi için daha önceki fikirlerimin aslında gereksiz derecede karmaşık olduğunu ve çok daha basit bir şekilde bunu halledebileceğimi farkettim.

Aslında yapmam gereken tek şey aşağıda görünen sistemde silindirin olduğu kısmı ana mekanizmanın metal iskeletine tutturmaktı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çözüm olarak şöyle bir parça tasarlayıp PETG filament kullanarak bastım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu parça sadece piston hareketinden kaynaklanan çekme kuvvetlerine maruz kalacak, uçak yerdeyken yada iniş sırasında sisteme gelen yük orjinal tasarımdaki metal iskelet tarafından karşılanacak. Haliyle parçanın plastik olmasında bir sakınca yok, kaldı ki kullandığım malzeme çekme kuvvetlerine karşı yeterince sağlam bir malzeme (PET şişeyi düşünün, temelde malzeme çok benzer)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece iniş takımı modifikasyonu meselesi V3 ile sonlanmış oldu. Eğer ilerde bir V4 gelirse o da sistemin elektrikli olarak revize edilmesi olur anca :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ve tekrardan flaplar!

Flap hareket mekanizmasının prototipinin tatminkar bir şekilde çalışması sonrasında modelde kullanılacak flapların yapımına başladım.
Bu tayyarenin pek çok ilginç özelliğinden birisi de orta paneldeki flap yüzeylerinin şekli. Bu parçalar düz olmayıp kökten uca doğru gittikçe bir nevi çarpılıyorlar. Haliyle bu etkinin aynı şekilde modele de yansıtılması gerekliydi. Yine 3D yazıcıya başvurdum (olmasa ne yapardım bilmiyorum) ve plandaki sinirleri referans alarak bir kalıp tasarımı yaptım ve bastım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dikkatli bakarsanız kalıbın firar kenarının belli bir eğimde ve kıvrımda olduğunu görebilirsiniz.

Kalıbın rengarenk oluşunun herhangi özel bir anlamı yok :) açıkçası basarken işe yarayacağından yana çok şüpheliydim o yüzden de elimdeki artık kalan filament parçalarını kullanarak bastım :)

Kalıbın şekli kanatta flapların geleceği yere de cuk oturuyordu, sanki bilgisayardan çıkmış gibi :D :D :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kalıbın şeklinin doğruluğundan emin olunca parçanın üretimine geçtim.

Epoksinin yapışmaması için kalıp naylon ile korunmaya alındıktan sonra yine 4 kat (yoksa 5 miydi acaba :rolleyes: ) 160 gr/m2 lik cam elyafı kumaş yatırıldı ve epoksiye doyuruldu. Kalıbın üst yarısı da yine naylon ile korunmaya alınıp kapatıldı ve tüm kalıp işkencelerle sıkıştırılıp kurumaya bırakıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Fotoğraflara ve videoya bakarak sistemde kaç mafsal olduğunu bulmaya çalışın :) bilene ödül var :)
Şansımı 10 olarak kullanmak istiyor ve ödülü merak ediyorum :laugh: ;D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hep aynı numara. Ödül mödül vermiyoo.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

O pirinç daire balsa kesicilerden bugün bulmak mümkün müdür acaba?

Pervaneler ise tam bir Alman mühendislik harikası, mükemmel!

Mafsal konusunda ben 8 diyorum. :rolleyes:

Ve alet işler, el öğünür sözünün kanıtı bir iş! 3D yazıcılar, tornalar falan... Harika resimler ve anlatım, ancak okurken benim işlemci ısınmaya başladı, yazanı düşünemiyorum! Hele oraların sıcağında kesin soğutucu falan kullanıyordur. :laugh: