Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,645
Tepkime puanı
20,046
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Sümer Abinin alakasız konusunu iyice bulandırmadan şu konuyu buraya koyuvereyim :)

Herkese merhaba,

Aslında uygun olan davranış gidip tanışma kısmına kendimi tanıtmam olurdu muhtemelen ama foruma üye olduktan 3 sene sonra ilk mesajı yazınca utandım :embarras: Tanışmayı doğrudan çalışma ile yapayım istedim. Yanlış hatırlamıyorsam foruma da 2014 yılında Sümer abimin dürtmesi ile üye olmuştum ama o zamanlar vakitsizlikten ve belki biraz da ilgisizlikten fazlaca aktif değildim forum ortamlarında... Bu aralar vakit birazcık olsun daha bollaşınca forum paylaşımları için ufak ufak zaman ayırabilmeye başladım ve Sümer abinin tekrar dürtmesiyle RCKolik forumunu "yeniden" farkettim :)

Konuya girmeden önce de tanışma mesajı niteliğinde bir girizgah yapayım.

Tam ismim Özgür Evren Varol, tercih edeceğim isim Evren olur :), canınız çok isterse "Deli", "Psikopat", "Hasta Ruhlu" vb. sıfatlar da kullanabilirsiniz...

Şu an için Muscat / Umman'da yaşıyorum, yarın rüzgar bizi nereye atar bilemem.

Havacılık ve modelcilik sanırım DNA'm da kodlu olarak dünyaya gelmişim, enteresandır ailede de böyle bir deli yok, bir ihtimal küçük yaşta geçirdiğim ateşli bir hastalık sonucunda beynimde bişeyler yer değiştirdi, ondan böyleyim. Doktorlardan henüz beni tatmin eden bir açıklama duyamadım. İlk plastik maketimi ilkokul birde, ilk "uçan" modelimi de yanlış hatırlamıyorsam ilkokul 3 yada 4 te yapmıştım (lastik motorlu ve planör serbest uçuş modelleri). Radyo kontrol ile tanışmam ise üniversite yıllarında kendi paramı kazanmaya başladığım zamanlara kadar beklemek zorunda kalmıştı. Önce bir RK yelkenli, sonra bir iki araba derken nihayetinde esas nihai hedefim olan RK uçakla ilk kez 98 yılında tanıştım. O zamandan buzamana da RK uçuşa ara vermeksizin devam ediyorum.

Esas ilgi alanım ölçekli modeller ve özellikle de ikinci dünya savaşı dönemi avcı uçakları (warbirdler). Aşırı (hastalık) derecesinde "scale" takıntım olduğu için ARF uçakları hiç sevmem. ARF uçaklar benim için ya bir test platformudur (pilotaj-motor-iniş takımı-sistem vb) ya da eğer kenarından köşesinden gerçeğine yaklaşabilen bir model varsa onu satın alıp kesip biçip evirip çevirip daha "scale" hale getirip öyle uçururum (ARF-Makeover denilen şey). Beni tatmin edecek detayda ARF modeller nadiren piyasada olduğu için de tercihim genelde ya doğrudan plandan yada kitten çalışmak olur. Çoğu zaman balsa inşaatı tercih ederim, ama inşaatlarımda kompozit üretim teknikleri (cam elyafı-karbon-epoksi vb.), metal işleme (torna ve freze), ve son bir yıldır da hayatımda olan 3D yazıcı ile birşeyler basmayı da destek olarak kullanırım.

Arada sırada, hatta nadiren de olsa, plastik maket yaparım, ama yaptığımdan çok daha fazla maket satın alırım. Plastik maketler benim için kitap gibidir, bir nevi 3 boyutlu kitap, yapmasam da parçaları alıp o uçağın şeklini detaylarını incelemeyi severim. Çoğu inşaatımda da referans olarak sadece çizimler değil doğruluğu onaylanmış plastik maketleri de sıklıkla kullanırım.

Şu aralar fazla ilgilenemesem de ölçekli modellerden sonra ikinci en sevdiğim alan planörlerdir, termal uçuş, planör yarışmacılığı, ve hepsinden öte kulübüm ATLAS benim için çok özel ve kıymetlidir. Planörler, özellikle bizim planör yarışmalarımız ve yarışmada aldığımız haz dışarıdan bakan izleyiciler için çoğunlukla çok anlamsız görülür ama tarifsiz bir keyiftir.

Bu kişisel girizgahtan sonra hızlıca modelin girizgahını da yapıvereyim.

Bu ARF hatta RTF çağında hala benim gibi (çoğunlukla benden daha üst seviyede) delilerin uluslararası alanda bir araya geldiği bir foruma üyeyim (RCScaleBuilder). Bu forumda zaman zaman çoklu etkinlikler düzenleniyor, bu etkinliklerde ödülü olmayan ama atışması bol olan ;D inşaat yarışmaları şeklinde oluyor. 2009 yılında forumdaki ingiliz arkadaşlardan birisi çıkıp da hadi bir "Global Build Off" yapalım, konu Brian Taylor'un tasarladığı Hawker Hurricane olsun diye çıktı ortaya. Hemen ardından olaya bir Kanadalı, bir Güney Afrikalı yanlış hatırlamıyorsam bir de Amerikalı arkadaş atlamışlar, "biz varız, hadi" diye. Eh böylesine fıkravari bir ortam olur da içinde Türk olmaz mı, bu tayyare Türk Hava Kuvvetlerinin envanterinde de kullanıldığına göre benim geri kalmamam lazımdı ve hemen ben de varım savulun diye daldım ortama :) ve 1 Ekim 2009 itibariyle resmen start verilip inşaatlar başladı. (Bilgi için ekleyeyim, bu etkinlik kapsamında halen modeli tamamen bitirip uçurabilen kimse olmadı, yani merak etmeyin dünyanın bir delisi ben değilim :D

Bahse konu olan model 1/6.85 ölçeğinde çizilmiş, 70" yani kabaca 178 cm kanat açıklığına sahip bir model. Plan aslında Hurricane Mk1 modeli baz alınarak çizilmiş, ama ben kolay yolu sevmediğim için Mk2C modelini çöl koşullarında (Kuzey afrika ve Akdeniz) cephelerinde kullanılan "tropikalleştirilmiş" haliyle modellemeye karar verdim. HAliyle pek çok modifikasyon gerekli oldu, bana yakışanda tam olarak budur...

Modelin Plan, motor kaputu ve pilot kabini camını İngiltereden Traplet firmasından almıştım, lazer kesim "short kit" i ise ABD den Bob Holmandan sipariş etmiştim. Bu kit sadece şekilli balsa ve kontra parçaları içeriyordu, geri kalan tüm çıta, levha yada blok balsaları ayrıca temin etmek gerekiyor. İniş takımları da yine İngiltere'den Unitract firmasından temin edildiler. Modeli elektrik motorlu ve ses devresi ise gerçek hurricane'in motor (ve istersem top) sesini verecek şekilde planladım.

Modelin inşaat macerası biraz uzun ve karmaşık, iki ülke ve üç atolye gezdi :), çok uzun (2010-2016) süre rafta yattı, ama Ağustos 2016 itibariyle tekrar canlandı ve şu an tam hızıyla ilerliyor.
Bu başlıkta vaktim oldukça önce modelin inşaatının başlangıcından bugüne kadar yapılan işleri özetleyerek paylaşacağım, sonra da güncel olarak inşaat aşamalarını paylaşmaya devam edeceğim.

Takip edenlere şimdiden sabır dilerim :p

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24.03.2018 Maiden Uçuşu

Kısa özet, model güzel uçtu, motor ve pervane ile ilgili çekincelerim yersiz çıktı, hissiyatım teknolojiye üstün geldi :)
İlk kalkış anımda model oldukça trimsizdi, aniden burun kaldırdı ama motorun çekişi iyiydi ben burnu ezip en azından kontrol edilebilir bir hızla tırmanmayı sağlayabildim. Aynı zamanda feci bir sola yatma problemi de vardı. İlk turu sağ el stiği bırakmadan sol elle elevatör ve aileron trimleri vererek bihayli zorlu geçirdim. Sonrasında sağ elimle trimleri verebilecek kadar kontrol altına alındı meret. Birkaç turdan sonra trimler tamam oldu ve uçağı daha alçağa getirip alçak geçişler yapmaya başladım.

Ses bir harika!

Sonra artık tek kaçınılmaz manevra olan inişe hazırlanmaya başladım, iniş takımları sorunsuz açıldılar, kontrollü bir yaklaşmayla modeli getirdim, baktım alçalma, hız, doğrultu hepsi gayet güzel, dedim o zaman şu tekerler yere değsin artık, ama tekerler yere değer değmez her ikisi de modelden ayrıldı! Model anlık olarak dikmelerin üzerinde yerde sürüklendi, azıcık elevatör çekince de yeniden havalandı, ben de açtım gazı tekrar tırmandım, iniş takımlarını toplayıp gövde üzerine inmeye karar verdim. Gövde üzeri iniş sorunsuz geçti, modeldeki hasar beklentimin çok altında, pervane pallerinin uçları gitti, ve kanatta ön fairingde az biraz çizik var. Kuyruk tekeri mekanizması zaten çatlaktı, ordan kırılıp koptu...

Çok güzel videolar var, ama işlemem gerekecek. Biraz sabır :)

Sonuç, model çok keyifli ve gayet iyi uçuyor, detaylandırmayı hakediyor :halay::halay::halay:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2 Trop İnşaatı

Eyvah. Geldi... :) :) :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2 Trop İnşaatı

Çok büyük bir zevkle ve bir nefeste okudum Evren Bey, ellerinize sağlık :thumbup:

Ister uçak ister heli, SCALE modelleri gerçekten ayrı bir zevk, ayrı bir emek ve ne yazık ki ülkemiz şartlarında çok nadir görebildiğimiz modeller :-\ Neyse en azından sizler gibi bir kaç arkadaşımız sayesinde bu hissimizi köreltmeye çalışıyoruz.

Projenin teknik kısımlarını da merakla bekliyor ve unutmadan tekrar aramıza hoşgeldiniz diyoruz :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hoş geldiniz Evren bey, merakla takipteyiz. :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hosgeldiniz Evren bey :) Bizim forumda normal adam pek olmaz zaten, biz "deli" severiz :D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Konuyu sulandırma riskini göze alarak...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Evren bey hoşgeldiniz aramızda bir scale sevdalısı daha görmekten ziyadesiyle memnun oldum.[emoji106] [emoji106]

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
  • Beğen
Tepkiler: Emin Keles
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Siz nerelerdeydiniz Evren Bey, tam bu forumun tarzı işler bunlar. :laugh: :thumbup:

Merakla takipteyiz. :RCKolik:
 
Ben koltuğumda elimde patlamış mısır ile yerimi alıyorum :D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Herkese çok teşekkürler, hoşbulduk.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Eyvah. Geldi... :) :) :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Savulun [emoji12][emoji12][emoji12]

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Çok büyük bir zevkle ve bir nefeste okudum Evren Bey, ellerinize sağlık :thumbup:

Ister uçak ister heli, SCALE modelleri gerçekten ayrı bir zevk, ayrı bir emek ve ne yazık ki ülkemiz şartlarında çok nadir görebildiğimiz modeller :-\ Neyse en azından sizler gibi bir kaç arkadaşımız sayesinde bu hissimizi köreltmeye çalışıyoruz.

Projenin teknik kısımlarını da merakla bekliyor ve unutmadan tekrar aramıza hoşgeldiniz diyoruz :saygilar:

Kesinlikle haklısınız Mehmet Bey, scale olunca akan sular duruyor benim için. Genel olarak helikopterlere "şeytan oyuncağı" dememe [emoji12][emoji12][emoji12] rağmen sırf scale super cobra sevdasına helikopter uçurmayı öğrendim [emoji23][emoji23][emoji23]


Emre Kaman' Alıntı:
Hosgeldiniz Evren bey :) Bizim forumda normal adam pek olmaz zaten, biz "deli" severiz :D

Onu Sümer Abiye olan sevginizden anladım [emoji12] oradan cesaret aldım [emoji23][emoji23][emoji23]



Deniz Tanrıverdi' Alıntı:
Ben koltuğumda elimde patlamış mısır ile yerimi alıyorum :D

Birhayli kilo alırsınız benden uyarması :)

Burada üç gün sürecek haftasonu tatiline girmiş bulunmaktayım, bu sürede bir miktar paylaşım şansı bulurum diye umud ediyorum :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Evet artık inşaatla ilgili paylaşımlara başlayabilirim.

İlk etapta lazer kesim "short kit" ve planlar elime ulaşmıştı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eski bir alışkanlık olarak genellikle inşaatlara kuyruk elemanlarıyla başlamayı severim. Bir nevi ısınma alıştırma gibi gelir. Bu modelde de bu alışkanlığımı devam ettirdim.

Kuyruk elemanları 1/16" (1.6 mm) balsa levhanın her iki yanına yapıştırılan sinirler ve çıtalarla oluşturulacak şekilde tasarlanmış. Önce kitten çıkan balse levhaları birbirlerine yapıştırak çekirdeği oluşturdum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sinirlerin yapışacağı hatları plandan bu parçalara aktardım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Menteşe yerlerini de kullanmayı planladığım menteşeleri baz alarak işaretledim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bu tür uçaklarda inşaat sonunda uçağın ağırlık merkezini doğru yere getirmek için buruna konması gerekecek olan (ölü) ağırlığı en aza indirmek için daha inşaat aşamasında tedbir alınmasında fayda vardır. Eğer seçme şansınız varsa kuyrukta kullanılan balsaların olabilecek en hafif (contest grade) balsadan seçilmesi, kuyrukta kullanılabilecek gereksiz ağırlıklardan kaçınılması ve bazen de kuyruk elemanlarına hafifletme delikleri açılması faydalı olacaktır. Unutulmaması gereken şey, kuyruğun moment kolunun uçağın burnuna göre çok daha uzun olduğudur, yani burada hafifteletececğiniz her bir gram için buruna konması gereken 4 gram ağırlıktan kurtarıp toplamda da uçağı 5 gr hafifletmek mümkün olacaktır. Bir nevi bir koy beş al durumu :) Her ne kadar warbirdlerin "ağır" olması gerektiğini, ağır kanat yüklemesiyle daha iyi uçacağını iddia etsem de "gereksiz" ağırlığın da anlamı yok. Zaten yapılması gereken detaylandırma ile kuşumuzu iyice yükleyeceğiz, gereksiz ağırlıklardan olabildiğince kurtarmak detaylandırma sonrası modelin uçabilirliğini arttıracaktır.

Bu amaçla kuyruk elemanlarında da sinirler arasında kalan boşluklara hafifletme amacıyla "uçurulabilecek" alanları işaretledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


hazır işaretlemişken de girişip uçurdum :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


kayıtlarıma göre bu hareket ile 6 gram malzeme uçurmuşum, toplamda 30 gr hafifledik demektir, yaklaşık 300-400 perçinin ağırlığını kurtardık bile :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yatay stab'ın ana sereni 3/16" (4.75mm) lik balsa levhadan kesilecek şekilde tasarlanmış. Ben Türkiye'de metrik ölçülerde balsa bulabildiğim için 5 mm lik levhadan bir parça kesip planda verilen şekile getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Önce bu sereni firar kenarı tarafındaki yerine yapıştırıp sonrasında da sinirleri daha önceden işaretlediğim yerlerine ve serene yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hücum kenarı da sinirlerin üzerine yapıştırılan 1.6mm lik bir levha olarak kitte verilmiş, ancak tek parça kesilemediği için iki parça olarak çıkmakta. Ek yerinin geldiği sinirin yanına (aşağıdaki fotoğrafta sağdan 3. sinir) ufak bir ekleme yaparak ek yerinin altta tamamen desteklenmiş olmasını sağladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hücum kenarı kaplamasının orta kısmı yerine alıştırılıp yapıştırıldı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplamayı da uygun ölçülerdeki balsa levhadan çıkartılan çıtalar ile hazırlanan hücum kenarı izledi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da hücum kenarı kaplamasının uçlarda kalan kısımları ve bu bölgenin hücum kenarı çıtaları yerlerine yapıştırıldılar:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Menteşelerin geleceği yerleri de bu aşamada kesmeyi tercih ettim, zira sonradan bunları tam merkezli delmek çok kolay olmuyor (tam ortadaki balsa levhanın lif yönü matkabın alta yada üste doğru kaçmasına neden olur, delik klavuzu kullanılsa bile şu aşamada kesmek en kolay ve en düzgün sonuç veren yöntem olacaktır).

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levhadaki menteşe açıklıkları kesildikten sonra menteşelerin tutunmasını sağlayacak olan balsa bloklar 5mm balsa levhadan kesilip yerlerine yapıştırıldılar.

Kuyruğun diğer tarafı da aynı adımları izleyerek inşa edildi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğraftaki kıvrım kıvrım balsa talaşlarından anlaşılacağı üzere de rende kullanılarak hücum kenarları şekillendirilmiş :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Teyyareci