Servo mevzusuna geri geleceğim ama önce güç analizi sonuçlarını paylaşayım.
İlk olarak Eagle Tree data logger ile her iki motoru ayrı ayrı ölçtüm. Ölçüm sırasında LCD ekranından canlı olarak değerleri takip ettim, ayrıca kaydettiği veriyi kullanarak da denemeler sonrasında olup biteni grafiğe dökebildim.
İLk önce sağ kanadı aldım kapının arkasından, taşırken de hala sabitlenmemiş olan nacellin ön kısmı düştü yerinden, iyi dedim önce o olmadan, fan açıktayken denerim dedim. Pili alıcıyı ve veri kayıt cihazını bağladım, yavaş yavaş gaz açtım, tam gazlda LCD ekranda 52 amper gibi bir değer gördüm. Pil tam şarjlı olmadığı için de yavaş yavaş akım düşmeye başladı, fazla uzatmadan durdurdum, sonra ölçümü tekrarlamak için tekrar tam gaza çıktım, hemen hemen aynı değeri ve benzer hızda bir güç düşmesini görünce de gazı kestim.
Bu denemenin akım/zaman grafiği aşağıda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu denemede motorun verdiği maksimum güç yaklaşık 1000 watt, iki motor toplam 2000 watt yapar, model 6 kg, yani 13.3 libre, eder size 150 watt/libre giriş gücü. ASlında EDF modeller için daha yüksek güç gerekir derler ama bu bir yolcu uçağı, yani planör gibi verimli uzun ve ince kanatlara sahip, 150Watt/libre ile rahat rahat uçar bence diyerek ikini kanada geçtim. Önemli olan simetrik çekiş için her iki motorun da birbirine yakın güç çekiyor olduğunu görmek...
ikinci kanadı aynı düzeneğe bağladım, herşey tamamen özdeş olsun diye bu motordan da motor kaportasının ön kısmını söktüm ve verdim coşkuyu. Hemen hemen aynı değerleri gördüm LCD ekranda, mutlu oldum. Ama sonra motor kaportasının ön kısmını yerine takıp deneyi tekrarlayınca gözlerim yerlerinden fırladı... Motorun çektiği tam güç 75 ampere fırlamıştı!
Buyrun bu denemenin grafiği:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tamam kaportanın etkisi var, ama statik halde de %50 artış çok fazla sanki diyerekten tüm bağlantıları söküp yeniden taktım ve yeniden denedim:
bu sefer biraz daha da yüksek bir maks akım ile karşılaştım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Diğer kanada döndüm, bu sefer onu motor kaportası ile birlikte sisteme bağladım, sonuç daha da yüksek bir maks güç oldu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
uzun lafın kısası motor kaportasının motorların çektiği güç için ciddi bir etkisi olduğunu görmüş oldum. Yüksek ihtimalle kaporta olmadan motorun hava emişi hayli verimsiz olduğu için motorun önündeki havanıun hem hızı yetersiz kalıyor hem de bu bölgede epey türbülanslı bir akım oluşuyor (her yönden hava gelip motora girmeye çalışıyor) ve kanatçıklar stall olup bir nevi motorun boşa dönmesini sağlıyor, daha az akım çekiyor (ve el ile hissiyatıma göre de çok daha az itiş sağlıyor). Motor kaportası yerine geldiğinde ise pervanelerin önündeki havanın akışı ciddi bir şekilde düzene giriyor ve motorun çok daha etkin bir şekilde hava emmesine buna bağlı olarak da hem itkinin hem de akımın artmasına neden oluyor...
Bu değer statik değer, uçak havadayken ileri hız nedeniyle motorların daha düşük akım çekmesini bekliyoruz, yani bu maks güç kalkış koşusunun başında ve belki ilk tırmanış sırasında görülecek, normal uçuş sırasında daha az bir akım çekme söz konusu olacak. Uçuş ortalamasının motor başına 50A lik akım ile geçeceğini varsayarsak, 5000 lik pilin de %85'ini kullanacak şekilde bir uçuş planlarsam 2.5 dakikalık bir uçuş anlamına gelir. (Aslında EDF ler için normal bir süre bu, sonuçta helikopterlerden bile daha verimsiz aletler

) Kumanda timerını 2 dakikaya kurmakta fayda var

evet arkadaşlar, maiden için kalkıyoruz, kalktık, trimleri yapalım, o da ne, hadi iniyoruz...



