[DIY]: Arduino ile Rectract - Iniş Takımı Uygulaması

Maşallah diyelim :) retractmış kontrolörmüş robartmış Sumerbartmış bunları geçelim de şu uçak hakkıdna detay bilgi alalım accık :) Sonrasında yaptığın kontrolcü ile ilgili "karalama" çalışmasına başlarım :D

Uçak Vantex T28. Bu üreticiyi duymuşluğum yoktu. Modelcilik ürünlerine çakılan %30 vergi sonrası ülkede artık model ithal edebilen babayiğit hobbyshop kalmadığı için panikteydik. Bir arkadaşımız Ok Model'den bu uçağı buldu. Üç arkadaş birer tane alıverdik ne olduğunu anlayamadan. :)
Onların T28'leri aynen senin Panther boyamasından. Beyaz kırmızı. Benimki ise farklı. Gri ağırlıklı.
Uçakla ilgili herhangi bir Youtube videosu bulamadık. Görebildiğim kadarıyla var olan videolar tamamen bana ait! :D
Gövde fiber. ESM'ye çok benziyor ama bence daha kaliteli. Kanatlar klasik ahşap. 2 metre kanat açıklığı var. Benim uçağın Zero Fuel Weight'i 11.000 gram. Dİğerlerinden birisi toplandı ve ZFW değeri 9.700 gram!!! Aynı motor ve aynı ekipman ile.
DLE55RA motor kullandık uçakta. Piyasada servo sıkıntısı olduğu için sağdan soldan bulduğumuz servoları taktık.
Toplaması oldukça zor bir model oldu. Birçok yerde değişiklik ve iyileştirmeler gerekti.
İlk uçuşlarda korkudan ağırlık merkezini çok önde tutunca ve bir de back teker alışkanlığı ile burun dikmesinin yuvasını birkaç kez kırdım ama artık alıştım diyebilirim.
Uçakta SumeronicsRC'nin birçok ürünü kullanıldı doğal olarak. Örneğin ışıklandırma kiti... Kahraman arkadaşımın bastığı şeffaf navigasyon lambalarını da unutmamak lazım.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ayrıca üç kanallı retract kontrolcüsü, Tufan tarafından özel tasarlanmış elektrikli retract sistemini kontrol ediyor.
Ön tekerin yönünü ayarlayan subtrim modülü başka bir örnek.
Yeni versiyon kill switch'i de unutmamak lazım.
Son olarak bugün uçağa montajı planlanan flap kontrol modülü var. Tek kanaldan reverse çalışan iki flap servosunu kontrol edip ince ayar yapmak için kullanılacak.
Sonuçta 2 m 50 cc flaplı retractlı bir uçak 9 kanal ile güzelce uçurulabiliyor... :D

İki depo yer rodajı yaptık.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sonra maiden yapıldı...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu da maiden uçuşunun havadan çekimi...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Başka bir uçuş...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ve en düzgün iniş...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Kanat alanı küçük (kanat kordu acayip kısa) ve 11 kg olan bu uçak semi simetrikten daha çok altı düze yakın kanat profili ile oldukça düşük hızları tolere edebiliyor. Oldukça yüksek hücum açılarında uçabiliyor. Ancak bence ciddi bir tasarım hatası var. Maiden videosundaki kalkış sonrası tırmanışa bakın! Ya kanat insidensi ya da yatay stab insidensi sorunlu. İşin kötüsü ikisi de gövdede oluşturulmuş çıkıntılara denk geldikleri için konumları ile oynamak çok zor. Uçak belirgin bir down trim ile uçmak zorunda kalıyor.
 
Son düzenleme:
Abim T-28i değil P-47 yi sormuştum ama olsun :evil:

Gövde fiber. ESM'ye çok benziyor ama bence daha kaliteli. Kanatlar klasik ahşap. 2 metre kanat açıklığı var. Benim uçağın Zero Fuel Weight'i 11.000 gram. Dİğerlerinden birisi toplandı ve ZFW değeri 9.700 gram!!! Aynı motor ve aynı ekipman ile.

Üretim prosedürlerinin düzgünlüğü ve kalite kontrolün ne kadar etkin olduğunun somut ispatı!


Toplaması oldukça zor bir model oldu. Birçok yerde değişiklik ve iyileştirmeler gerekti.

Aynı ESM gibi desene :)

Ancak bence ciddi bir tasarım hatası var. Maiden videosundaki kalkış sonrası tırmanışa bakın!

Sen de hiçbir şey bilmiyorsun abim, o tasarım hatası değil bir kere, maiden uçuşta modelin kırılmasın diye yapılmış bir şey o, hemen burnunu dikmeli ki yerden uzaklaşmalı biran önce :evil: Aynı benim hurricane ile yaptığım gibi :)
 
Konuyu güncelleyelim.
6 Ocak 2015'de "acaba bir akım kontrolü mümkün olabilir mi diye düşünüyorum" demişim. Sonra mümkün olmuş. Röleli sistemden geçmiş, tek - iki - üç kanallı solid state sistemlere ilerlemişiz. Tüm sistemler birçok uçakta gerçekten de sorunsuz kullanılmış.
Elektrikli retract sistemlerinin en ciddi sıkıntılarından birisi, retract pilinin yanlışlıkla retract çıkışlarına bağlanması. Bunun çaresi yok. Sistemin çıkışı anında yanıyor. O zaman bağlantı şemalarını değiştirip güvenlik sağlayabiliriz dedik. Uzun zaman önce bu yeniliği de gerçekleştirdik.
Şimdi biraz daha yenilik zamanı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öncelikle farklı retractlara uyum sağlayabilmesi için kesme akımı ve bekleme süresi dört ayrı kademede ayarlanabiliyor. Bunu devrenin sol alt kısmında bulunan DIP switchler aracılığı ile yapıyoruz. DIP switch ayarı yapıldığı anda yürürlüğe giriyor. Hangi ayarda olduğumuzu DIP switch konumundan görebileceğimiz gibi yandaki butona kısa süreli basarak sağ alt köşedeki LED'lerden de okuyabiliyoruz. Butona basınca hiç LED yanmazsa en alt kademe, en alt LED yanarsa ikinci kademe, orta LED yanarsa üçüncü kademe ve üst LED yanarsa son kademe. Eğer butona 2.5 saniye basılı tutarsak sistem alıcısız moda giriyor. Bunu da sağ alt köşedeki LED'i yakıp söndürerek belirtiyor. Alıcısız modda butona her basışta retractlar bir açılıyor bir kapanıyor.
Butona basıp 2.5 saniye basılı tutarsak normal moda dönüyor.
Normal çalışmada ise kumandadan gelecek komuta göre retractları açıyor ya da kapatıyor. Retract motorlarına enerji verildiğinde ilgili LED'ler yanıyor. Timeout olursa ya da daha önce tam açılma / tam kapanma nedeniyle motor sıkışmaya başlarsa akım kesilirken ilgili LED de kapatılıyor.
Bu LED'lerin verdiği bilgi doğrultusunda ilk ayarları yaparken devrenin akımı kesebildiği en üst ayar seviyesini bulup orada bırakıyoruz.