Messerschmitt Bf 109 F RC modeli - 3D Baski

Bu tasarıma göre değişiyor. Özünde 3D baskıda kullanılan plastikler konvansiyonel balsa/kontraplak inşaata nazaran daha ağırlar. Tabi bu eşdeğer sağlamlık için olan bir karşılaştırma. Ancak 3D baskı teknolojininin sağladığı hassasiyet, ince basabilme vs gibi avantajları sonuna kadar kullanan bir tasarım daha hafif olabiliyor. Tabi bu daha hafif tasarım konvansiyonel inşaata nazaran daha az sağlam oluyor ama yine de model havada dağılmıyor :) yani aslında uçmak için yeterli sağlamlıkta oluyor. Ama taşırken vs dikkat etmeniz gerekiyor çünkü özellikle kuyruk tarafı hafif yapılabilmek için hayli narin olarak tasarlanıp basılıyor. Aslında bakarsan bu gerçek uçaklarda da tamamen böyledir. Bizim klasik modellerimiz genellikle gereğinden daha fazla sağlam oluyor.

Rakamsal karşılaştırma vereyim bir de. Yukardaki fotodaki Spitfire ve Hurricane yakın boyutta uçaklar, her ikisi de 2. dünya savaşı avcu uçağı. Yani elmayla elmayı karşılaştırıyoruz diyebiliriz. Her ikisi de elektrikli, aynı güçte motorlar ve aynı pille uçuyorlar. 3D baskı olan spitfire 4 kg, klasik inşaat Hurricane 5.4 kg oalrak uçuyor. Hurricanede ses sistemi de var, yarım kilo ordan geliyor, onu düşersek 4.9 kg yapar, hala ciddi bir fark. Ama ben hurrinin uçuşunu daha çok beğeniyorum, daha bir "warbird" gibi uçuyor, öte yanda spitfire neredeyse "süzülüyor", azıcık bir rüzgarda yaprak gibi sallanıyor, o kadar da tad vermiyor.

Bir örnek daha, bu 109 için verdikleri uçuş ağırlığı 3 kg, ve maksimum kalkış ağırlığı olarak 3.2 kg yazmışlar, neden niçin inan bilmiyorum :D Aynı uçağın aynı boyutta olan konvansiyonel inşaat için yapılmış olan Brian Taylor tasarımı bir plan var elimde. Brian taylor modelcilik camiasında hafif inşaat ile ünlüdür, kendisi bu modeli yaklaşık 4kg uçuş ağırlığıyla bitirmiş. Biz fani modelciler en hafif olsa 4.5 kg olarak falan bitirebiliyoruz aynı modeli... Çok ciddi bir ağırlık farkı var yine. Ama öte yandan, konvansiyonel olanlar tam bir warbird gibi uçarken (ve çakılırken :D ) bu 3d baskı hafif model flapları toplu halde 30km/saat gibi bir stall hızına sahip diyor tasarımcı.. Kubik kanat yüklemesi de 15 çıkıyor bu haliyle.. Pek heyecan vermeyen bir uçuş karakteri olacağı açık :)

Bana göre, bu modelleri biraz daha sağlam yapsalar bile artan ağırlığı rahatlıkla kaldırabilir, hatta uçuşu daha bile iyi olur diyebilirim. Ama tabi ben deliyim, sözümü dinlemez kimse, hafif uçak iyidir diye bir hurafeye kapılmış gidiyorlar :evil:
O zaman yarın bir gün "War bird trainer" ihtiyacı hasıl olsa böyle 3d printed modeller uygun olur diyebilir miyiz mesela?
 
O zaman yarın bir gün "War bird trainer" ihtiyacı hasıl olsa böyle 3d printed modeller uygun olur diyebilir miyiz mesela?

Evet, bence denebilir :) kademe kademe ağırlığı arttırılarak yüksek kanat yüklemesine alışmak da mümkün olacaktır. Tabi bu 3Dlabprint modelleri için söylüyorum bunu, piyasada epey ağır modeller de var :D
 
Evet, bence denebilir :) kademe kademe ağırlığı arttırılarak yüksek kanat yüklemesine alışmak da mümkün olacaktır. Tabi bu 3Dlabprint modelleri için söylüyorum bunu, piyasada epey ağır modeller de var :D
Kırılıp dökülecek parçaları yeniden basabilmek de cabası :thumbup:
 
Ama tabi ben deliyim, sözümü dinlemez kimse, hafif uçak iyidir diye bir hurafeye kapılmış gidiyorlar :evil:
Uçurduğum (tecrübe ettiğim) model sayısını (Evren Bey ile) kıyaslamak sadece komik olur:) iyimser tahminle 1/80 falandır herhalde. Şimdiye kadar 8-9 uçak civarı olsa gerek. Ama bu kadar uçakla edindiğim tecrübe ile ben de bu fikri savunuyorum. Daha dengeli, kararlı ve gerçekçi bir uçuş elde ediliyor. Ama şunu da öğrendim ki, bir kaza anında alınan hasar da katlanıyor:(
Lakin hasar hiç mühim değil; böylesi (limitler içinde ağır olan uçak) tercihimdir. Tamir olur mu olmaz mı, yine eskisi gibi uçar mı? ... diye sürüneceğine ölsün, acı çekmesin evladır:D
 
Son düzenleme:
Evren bey ellerinize sağlık, süper iş çıkıyor. Bu modelleri (3Dbaskı modelleri yani) bir de maliyet açısından klasik inşaatla karşılaştırırsak ne dersiniz. Tabi bunun için lazer printer lazım, onu kullanabilmek lazım vsvs değişken çok ama, bunların olduğunu farz ve kabul edersek maliyet etkin bir inşaat sistemi diyebilir miyiz? Malum teyyare sevdasında memlekette başımızın en büyük belası maliyetler.
 
Uçurduğum (tecrübe ettiğim) model sayısını (Evren Bey ile) kıyaslamak sadece komik olur:) iyimser tahminle 1/80 falandır herhalde. Şimdiye kadar 8-9 uçak civarı olsa gerek. Ama bu kadar uçakla edindiğim tecrübe ile ben de bu fikri savunuyorum. Daha dengeli, kararlı ve gerçekçi bir uçuş elde ediliyor. Ama şunu da öğrendim ki, bir kaza anında alınan hasar da katlanıyor:(
Lakin hasar hiç mühim değil; böylesi (limitler içinde ağır olan uçak) tercihimdir. Tamir olur mu olmaz mı, yine eskisi gibi uçar mı? ... diye sürüneceğine ölsün, acı çekmesin evladır:D

:)

Aslında bu tek başına bir konu olabilecek bir mevzu :)

Hafif uçak gerçekten daha iyi mi uçar? Burada iyi ile kolayı birbirine karıştırıyor olabilir miyiz? Veya tersi bir durumda ağır uçak kötü mü uçar yoksa zor mu uçurulur?

Bana göre iyi uçan uçak havada gerçeği gibi görünen uçaktır :D F3A yarışmacısı için iyi uçan uçak pilotun verdiği komutu tam olarak yapan uçaktır. Uçak çok hafif olsa da kanadındaki ufacık bir çarpıklık o uçağın kötü uçmasına neden olabilir.. Yani herşeyde olduğu gibi burada da tek bir açıdan bakmak sağlıklı değildir.

Diyelim ki diğer faktörleri sabitledik, elimizde özdeş amaçlı ve özdeş yapı, geometride iki uçak var, aralarındaki tek fark ağırlıkları. Böyle bir durumda, işin fiziğine bakarsak hafif olan daha yavaş uçabilecektir, hem kütlesi az hem hızı daha düşük, yani momentumu daha az, bu durumda kaza olduğunda daha az kırıma uğrayacaktır doğru. Ama yine bu momentumun az olması aynı zamanda rüzgar darbelerinden türbülanstan vs daha çok etkileneceği anlamına gelir. Söz konusu modelin kullanım amacı için hangisi daha önemliyse o tarafa gitmekte fayda var.

Bu konuda güzel bir örnek yarışma planörleri. Planörcü tayfası modellerini inşa ederken olabildiğince hafif yapmak için akla hayale gelmedik yöntemlere başvurur, uç örnek olarak servo kablolarının izolasyonlarını soyanlar olduğunu söyleyeyim gerisini siz düşünün. Ama sonrasında aynı modelin içine ne kadar ağırlık koyabilirim acaba diye de düşünürüz :) Kendi modellerimden rakamsal örnek vereyim, Türkiye'de olup yarıştığım dönemde iki tane 2metre sınıfı modelim vardı, birisi özellikle hafif olarak inşa edilmişti, uçar halde 600 gram civarındaydı ama gerektiğinde içine ağırlık koyup 750 grama kadar yükleyebiliyor ve o ağırlıkla uçurabiliyordum. İkinci modelim ise "ağır" ve sağlam, bizim tabirimizle "fırtına modeli" idi. İki model aslında tamamen aynı tasarım, sadece inşa yöntemleri farklı idi. Fırtına modelimin uçuş ağırlığı 850 gramdı ve içine ağırlık koyarak 1150 grama kadar "ağırlaştırabiliyordum" yanlış hatırlamıyorsam. Kısacası aerodinamik açıdan tek bir modelle 600 gramdan 1150 grama kadar değişen ağırlıklarla uçuş yapabiliyordum. Bu ağırlık farkını kanat yüklemesi olarak düşünürseniz neredeyse iki katlık bir fark olduğunu göreceksiniz. Peki, hangisi daha iyi uçuyordu? İkisi de gayet iyi uçuyordu, uçuş karakteri açısından uçuş hızları haricinde bir fark yok aralarında. Ama ağır olan daha hızlı uçtuğu için pilotaj açısından biraz daha zordu evet, pilotun daha bir "kontrolde" olmasını gerektiriyordu ve hatalara karşı toleransı daha düşüktü. kısacası daha zordu, ama olması gerektiği gibi uçurulduğunda hafif olan kadar iyi uçabiliyordu..




Ellerine sağlık Evren Hocam. Sessiz sessiz keyifle takip ediyoruz seni. :heartxf:

İyi ki varsın. :RCKolik:

Sağolasın abi, iyi ki :RCKolik: ailesi var!

Evren bey ellerinize sağlık, süper iş çıkıyor. Bu modelleri (3Dbaskı modelleri yani) bir de maliyet açısından klasik inşaatla karşılaştırırsak ne dersiniz. Tabi bunun için lazer printer lazım, onu kullanabilmek lazım vsvs değişken çok ama, bunların olduğunu farz ve kabul edersek maliyet etkin bir inşaat sistemi diyebilir miyiz? Malum teyyare sevdasında memlekette başımızın en büyük belası maliyetler.

Yazıcıma sağlık :) Bütün işi yapan o, ben oturup kaymağını yiyorum :)

Maliyet açısından çoğu zaman 3D baskı çok daha avantajlı diyebilirim. Bu modelin muadili olan Brian taylor tasarımı 109F'i ele alalım, o modelin planı, gereken tüm dahtalar ve kanopi kaput vs gibi parçaları içeren set 290 sterline satılıyor. 400 usd civarı birşeye denk geliyor ki bu nakliye hariç fiyatı. Bu 3D baskı modelde ise plan 48 dolar, toplamda da 1.5kg PLA harcanıyor, PLA kg fiyatı oalrak 30 usd desek bile 90 usd civarı bir maliyete bakıyoruz. Üstelik dahta inşaatta bir de kaplama maliyeti var denk bir karşılaştırma yapabilmek için. Her iki modelde de elektro-mekanik parçalar buna dahil değil. Aradaki farkla 3D yazıcı bile alınabilir :)

Tabi her ne kadar aynı model olsalar da teknik olarak bu ikisini karşılaştırmak pek mantıklı değil onu biliyorum, birisi kısa soluklu, uçurma amaçlı eğlencelik bir şey iken diğeri asıl amaç inşaatın kendisi olan uzun soluklu, istenirse dibine kadar detaylandırılabilecek, tam ölçekli bir model.

Biraz olsun daha denk bir karşılaştırma için ARF modellere bakmak gerekir ki yine benzer boyuttaki modeller için 3D baskı maliyet açısından daha avantajlı oluyor.
 
Baskıda son durum:

Dün akşam itibariyle kuyruk parçalarının da basımı tamamlandı, gövdede motor montaj parçası ile spinner hariç tüm parçalar tamamlanmış oldu. Spinner konusunda şüphelerim var, daha önce bu adamların hiçbir spinneri beni mutlu etmedi, hep kendim tasarlamak zorunda kaldım, o yüzden şimdilik bunun spinnerını da sona bıraktım. Motor montaj parçasını ise farklı bir filamentle basacağım, o yüzden sona attım sıralamada.


motivasyon şeysi olmayan konu olmaz dimi :)


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay stab ve elevatorler:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kuyruktan sonra aralıksız bir şekilde kanat parçalarının baskısına başladım: Kanat yarılarının kök parçaları tek başlarına basılıyor, zaten hayli büyükler.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dışa doğru gidince üç yan panel bir arada basılıyor (son iki parça da yine bir arada basılacak).
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçtaki iki paneli hariç sol kanat tamamlanmış oldu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Şu an sağ kanadın kök parrçası basılıyor, devamında sağ kanadın 2-3-4 numaralı parçaları basılacak. Yarın akşam itibariyle kanadın tüm ana parçaları basılmış olur, geriye aileronlar flaplar radyatörler vs kalmış olur...

Baskı planındaki durum da şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


SArı boyalı bileşenler basımı tamamlananlar. Gri boyalı hücreler orjinal planda öngördüğüm zamanlamalar, kırmızı çarpılar gerçekte basılan zaman dilimleri. Gcode süre tahminleri her zaman tutmuyor, evde olduğum saatler de anlık değiştiği için programı esnek bir şekilde uyguluyorum, bazen bazı parçaları araya sıkıştırıyorum veya daha uzun süreli baskıları öne çekiyorum falan. Ama uzun vadede programın 3 saat kadar önündeyiz ;D;D;D Başladığından buyana yazıcının ana güç kaynağı hiç kapanmadı. 88 saat oldu başlayalı, net 78 saatlik baskı tamamlandı! yüzde 90a yakın bir verimle çalıştırıyorum fabrikayı :evil::RCKolik:
 
Model tamamlandıkça nitro motor için biriktirdiğim bütçeyle 3d yazıcı alıp model basıp elektrikliye devam edesim geliyor. Dışardan her şey çok basit gözüküyor baskıyı al yapıştır devam gibi
 
Model tamamlandıkça nitro motor için biriktirdiğim bütçeyle 3d yazıcı alıp model basıp elektrikliye devam edesim geliyor. Dışardan her şey çok basit gözüküyor baskıyı al yapıştır devam gibi
Ah o "baskıyı al" kısmı var ya... Yaklaşık 1.5 saatlik küçücük bir baskıda bile adamın aklı sürekli printerde. Acaba filament mi sıkışacak, acaba tabladan mı ayrılacak, ya elektrik giderse... Kabus...
 
Ah o "baskıyı al" kısmı var ya... Yaklaşık 1.5 saatlik küçücük bir baskıda bile adamın aklı sürekli printerde. Acaba filament mi sıkışacak, acaba tabladan mı ayrılacak, ya elektrik giderse... Kabus...
Hocam o konuyu biliyorum 4-5 sene önce meb zaxe ile anlaşarak bazı eğitim merkezlerine zaxe nin ilk modeli olan x1 i göndermişti. Okuldada bilgisayar vb işlerden anlayan öğretmen yoktu o dönem müdür biraz elektronikten falan anlıyor diye ben ve bir arkadaşımı görevlendirmişti zaxe ekibi geldi kurdu bize eğitim verdi falan ilk zamalar güzel çalışıyordu fakat zaxe nin daha ilk çıkardığı model olduğu için sorunları vardı . 4-5 ay sonra artık her 3 baskıda bir noozle tıkınıyordu yarım saat uğraşıp onu temizle. Yeni baskı alıyorsun tabana yapışmıyor 4 saatlik baskı filament çöp oluyor. Filament nemleniyor baskı düzgün çıkmıyor. Tabla ayarı kaçıyor bir ton uğraştırmıştı bizi
 
Model tamamlandıkça nitro motor için biriktirdiğim bütçeyle 3d yazıcı alıp model basıp elektrikliye devam edesim geliyor. Dışardan her şey çok basit gözüküyor baskıyı al yapıştır devam gibi

İş dışardan göründüğü kadar kolay olmasa da yine de klasik bir model inşaatından çok daha kolay evet. Benim için bu ve bunun gibi 3Dlabprint firmasının tasarımlarını basmak çok büyük rahatlık, çünkü adamlarla aynı marka model printer kullanıyorum, haliyle doğrudan bu elemanların hazırladığı benim yazıcımda da çalışan g-code dosyaları oluyor elimde. Ancak eğer bu imkanınız yok ise STL dosyalarından kendiniz dilimleme yapmanız gerekli, o zaman da kullanılan yazılıma bağlı olarak bir miktar deneme yanılma öğrenme süreci var, yine de çok fa korkulası bir durum değil açıkçası. Tabi yazıcının iyi ayarlanmış güvenilir olması önemli, zira bu parçalar çok ince çeperli, 0.45mm kalınlıklı sadece, haliyle en ufak bir kayış boşluğu bile anında sorun yaratıyor. Bu model bastığım 5. 3Dlabprint tasarımı, her bir uçak kim bilir kaç parçadan oluşuyor, şu ana kadar basarken sorun yaşadığım parça sayısı 3 veya 4 tür en fazla..

Ah o "baskıyı al" kısmı var ya... Yaklaşık 1.5 saatlik küçücük bir baskıda bile adamın aklı sürekli printerde. Acaba filament mi sıkışacak, acaba tabladan mı ayrılacak, ya elektrik giderse... Kabus...

Abi tıp çok ilerledi haberin olsun :) :saygilar:



Senin eline düşen işçiler yanmış kardeşim :lollol::lol:

A abi insanla makina bir olur mu hiç? Makinayı %90 ile çalışıtıryorum tamam ama altı üstü makina o! çok sağlam gerekçeleri var o kaybedilen yüzde 10luk verim için!