T-2 Buckeye - Jet Motorlu 3D baskı model yapımı

Konuya dönecek olursak..

Motor montaj sisteminin tasarımında nihayete yaklaşıyorum. Kapak yeri ve boyutu kesinleşti, motorun monte edileceği rayların şekilleri kesinleşti. Kalıp ayrım yüzeylerimi de kesinleştirdim ancak kalıpların son tasarımı halen devam ediyor. Bir de burun kısıma koyacağım hem former görevi görecek olan hem de hava girişinin düzgün olmasını sağlayacak olan yuvarlak ağızlı parçanın tasarımı kaldı. Ama bu parça zaten ayrıca üretilecek, o yüzden sadece tam yerini ve boyutlarını belirlemem kalıpları nihai hale getirmek için yeterli olacak..

Birkaç ekran görüntüsü ekleyelim şuraya..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Planım bu hafta kalıpları basmak ve hazırlamak, önümüzdeki hafta ilk prototip olarak sadece cam elyafı ile bir tüp üretmek, önce uygunluk/montaj denemesi yapıp sonra da içine motoru monte edip motor çalıştırma denemeleri yaparak yüzeylerdeki sıcaklıkları ölçmek. Sonraki aşama olarak da sistem gövde içine monte edilip gövde içindeki motor çalıştırma testleri yapılacak.
 
Benim aklıma bir şey takıldı motorun oturacağı kısmı olabildiğince yalıtıyorsunuz. Peki motordan çıkan sıcak gazlar kuyruk kısmına zarar vermez mi ?

İlk çalıştırma haricinde o sıcak gazlar epey hızlı bir şekilde geriye doğru hareket ediyor, normal koşullarda onların kuyruğa bir etkisi olmaması gerekir, dahası bu modelde motor yaklaşık 5 derece kadar aşağı bakıyor, bu da “jet”i kuyruktan uzaklaştırır bir miktar daha. Ama yine de yer testlerinde özellikle ilk çalıştırma ve durma aşamalarındaki etkilere bakacağım, gerekirse kuyruğun da alt kısmına da koruyucu bir tabaka eklenebilir.
 
Ana kalıp tasarımları tamamlandı, baskılar başladı :thumbup:
Burda görünen parçalara ilave olarak hem kalıpları desteklemek sağlamlaştırmak hem de çalışırken tezgahta dengeli durmalarını sağlayacak bazı destek parçaları da eklenecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gördüğünüz üzere kalıp sistemi 4 parça olacak şekilde tasarlandı, bu sayede üretim sırasında istersem alt üst istersem de sağ sol şeklinde bir ayrım ile kabukları yatırabilirim, ikisinin de kendine göre avantaj dezavantajları var ama şimdilik sağ/sol şeklinde çalışmak niyetindeyim. Bu şekilde tam motor montaj ayaklarının altında daha düzgün ve uniform kalınlıklı bir kumaş yatırma olacaktır ve aynı zamanda montaj rayları da direk kalıp içinde yapıya eklenebilir ki bu da sağlamlık açısından iyi birşey. Öte yandan alt/üst şeklinde çalışırsam eğer, biraz daha fazla ve titiz işçilikle tam rayların altına gelecek ek yerlerini yine düzgün yapmam mümkün ve rayların da bu ek yerleri üzerine basmasıyla daha sağlam bir yapı elde etmek mümkün olur. İlk denemeyi sağ/son ayrımı ile yapıp duruma göre ikincide alt/üst ayrımıyla da deneyebilirim.
 
Kumaş döşemeye az kaldı desene kardeşim :thumbup:

Aynen Adminim :thumbup:
Kalıbın 3 çeyreği basıldı, son çeyrek şu an baskıda bu akşam bitecek bir aksilik olmaz ise.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yarın burada resmi tatil, bu akşam ve yarın kalıbın temizlik/tesviye işlerini bitiririm diye umuyorum. Çarşamba vernik kürlenmesi perşembe wax derken cuma kumaşlar yatırılır :)
Tabi arada biryerlerde dahtaları da CNC ile kesmem lazım..
 
Panter model videosunu çekileli tam 3 yıl olmuş :eek:, bana sorsan geçen sene derdim :D Zaman çok hızlı geçiyor ;)

Şaka bir yana eski video link vermen harika olmuş kardeşim, ilk soba borusu gördüğüm günlere gittim :thumbup:

Bu modelde boru kullanmadan başarmaya çalışmak, hepimizi heyecanlandıran güzel bir deneme olacak. Bir sonraki videoyu ve özellikle de saha test sonuçlarını merakla bekliyoruz :thumbup:
 
Son düzenleme:
Panter model videosunu çekileli tam 3 yıl olmuş :eek:, bana sorsan geçen sene derdim :D Zaman çok hızlı geçiyor ;)

Şaka bir yana eski video link vermen harika olmuş kardeşim, ilk soba borusu gördüğüm günlere gittim :thumbup:

Bu modelde boru kullanmadan başarmaya çalışmak, hepimizi heyecanlandıran güzel bir deneme olacak. Bir sonraki videoyu ve özellikle de saha test sonuçlarını merakla bekliyoruz :thumbup:

Hiç sormayın sayın adminim, bugün ben de eski videolara bakarken farkettim ki Panter 2021'de hiç uçmamış!! en son 26 Aralık 2020'de 73. uçuşu yapmışım:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sonrasında motor sorunları nedeniyle uçuştan çekmiştim kuşu.. Motoru da anca bugün servise gitmesi için yollayabildim, bir aydır postanedeki elemanlarda boğuşuyorum.. Umarım dönüşü daha kolay olur :D
 
Araya zaman girince unutmuşum kardeşim. ;) Motorda sorun tam olarak neydi ?

İki üç kez starter problemi verdi ilk çalıştırma sırasında, garip de bir ses geliyordu. Sonrasında ne oluyor diye bakarken kompresör fanının duvara sürttüğünü farkettim. O halde çalıştırmak pek de akıllıca olmayacağı için söküp paketledim, fabrikayla yazıştım ama gönderme fırsatı olmadı bir türlü. Herşey normal giderse kasım sonu gibi motor geri gelir aralıkta da Panteri yeniden göklere salarız :thumbup:
 
Lepistesimizi ısıya karşı korumak için yardımına başvurulacak zımbırtılar da bugün elime ulaştı.

Mehmet beyin tavsiyesi üzerine alınan sıvı seramik, ayrıca ısı yansıtıcı bantlar ve kuyruktaki servoların kabloları için koruyucu kılıflar..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir yandan baskılar da tüm hızıyla devam ediyor, toplamda %84e ulaşmış durumdayız. Ancak kanatta iniş takımlarının bağlanacağı nokta için Chris'ten bir tasarım revizyonu bekliyorum. Videoda da bahsettiğim üzere ben farklı bir retract kullanmak istiyorum ve benim düşündüğüm retract sisteminin geometrisi epey farklı. Almayı düşündüğüm sistemin çizimlerini kullanarak bir tane deneme amaçlı bastım, uçağın iniş takımlarını ve kapakları da bastım ve montajı yaptım. Retract montaj plakasında yapılması gereken değişiklikleri belirleyip Chris'e bir video yollayarak açıkladım. O da en geç iki güne kadar geri dönüş yaparım dedi. Yeni gelen tasarım sorunsuz çalışıyor olursa o parçaların basımıyla kanadın tüm baskıları da bitmiş olacak.

İniş takımı parçaları hayli adetli ve karmaşık :) Aşağıda sarı görünen parçalar PLA beyazlar ise ABS olarak basıldılar. Bu fotolarda yok ama iç taraftaki kapaklar da basıldı, basılmayan sadece jant ve lastikler kaldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İniş takımı montajı da şu şekilde olacak. Dikmeler aynı Airbus modelinde olduğu gibi PLA parçalar ile karbon boruların birlikte kullanımı ile oluşturuluyor. Bu modelde ana dikmenin hareketli kısmındaki karbon boru 12mm çaplı, hayli etli yani. Bu kanada monte edilen kısım içinde ileri geri hareket ediyor, içeriye konulacak iki yay da suspansiyon görevini yapacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Dün akşam itibariyle modelin son hali şöyle idi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatlar henüz tavuk kanat şiş modunda karbon borulara dizili durumdalar. En uçtaki iki panel (her biri ön ve arka olmak üzere ikişer parçadan oluşuyor) ve kökteki ilk panel (ön-orta ve arka olarak üç parça) kendi içlerinde birbirlerine yapışmış haldeler, ancak ikinci panel parçaları (ön-orta-arka) henüz kuru birleştirme aşamasında. Hatta sağ kanatta orta parça yok bile ;D Bu parça retractların monte edileceği parça olduğu için denemek amacıyla sadece bir tarafı basmıştım. Bu sabah uyandığımda ben uyanmadan 10 dk önce Chris'in modifiye ettiği parçayı yolladığı maili gördüm, hemen yataktan fırlayıp parçayı dilimledim, gcode oluşturdum ve iş için evden çıkmadan önce baskıyı başlatabildim. Bu baskı 10 saat sürüyor, bugün akşam deneme şansım olacak. Chris epostasında çizim programında modellediği retract ünitesinin sorunsuz oturup çalıştığını belirtmiş, denemeler sonucunda görülemeyen bir sorunla karşılaşmazsam eğer bu parçaları da basıp kanadı tamamlarım diye umuyorum.

Motor montaj cephesinde malesef önemli bir gelişme yok, kalıpları bastım ama hazırlık aşamasına geçecek fırsatım olmadı pek. Niyetim bugün onlara da başlamak olacak.
 
Kanatlar henüz tavuk kanat şiş modunda karbon borulara dizili durumdalar.
Izgarada ne güzel gider tavuk kanat, olsa da yesek ;D
Bu sabah uyandığımda ben uyanmadan 10 dk önce Chris'in modifiye ettiği parçayı yolladığı maili gördüm, hemen yataktan fırlayıp parçayı dilimledim, gcode oluşturdum ve iş için evden çıkmadan önce baskıyı başlatabildim.
Chris amcamızın maşallahı var, bu ne hız %p Baskı sonucunu merakla bekliyoruz kardeşim ;)
Motor montaj cephesinde maalesef önemli bir gelişme yok, kalıpları bastım ama hazırlık aşamasına geçecek fırsatım olmadı pek. Niyetim bugün onlara da başlamak olacak.
Şimdiden kolay gelsin kardeşim :thumbup: