www.bilimselyuzme.com

Uçak için En Uygun 3D Yazıcı?

Mesela TPU filament en zor baskı alınan materyallerden biridir. Bu filament ile düzgün baskı alabilmek için hem makinenin kusursuz çalışması hem de sizin çok iyi bir baskı profili oluşturmanız gerekir. Makine önemli zira en temelinde direct drive extruder olmalı, istenilen tabla ve nozzle sıcaklığını dalgalanma olmadan tutturabilmeli, düzgün bir extruder sistemi olmalı ki tıkanmamalı, extrude ederken düzgün hız ve akışı sağlamalı bunlarda dalgalanma olmamalı, aynı şekilde nozzle da akışı engellememeli. Tablanın da TPU'nun yapışması için uygun olması lazım zira tabla ısısı düşük olacak, bu nedenle pürüzlü tabla ya da 3M tape gerekli...

Aynı şekilde baskı profilinde de düzgün ayarların yapılmış olması gerekli; fan hızı, retraction ayarları, baskı hızı, pressure advance kalibrasyonu gibi gibi. Biri tutsa diğeri olmasa TPU direkt kendini salıverir, ortaya spagettiden hallice ürün ortaya çıkar.

Mesela benim bu baskıları alırken baskıların düzgün çıkmasında; makinemin kronik sorunun olmamasının, düzgün mühendislik görmüş olmasının ve bu sayede makineyle uğraşmak yerine vaktimi baskı profiline harcayıp düzgün ve mükemmel ayarları oturtabilmemin hiçbir önemi yoktu: : )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ya da aynı baskıları K1 ile alırken makinenin rezalet bir extruder + nozzle sistemine sahip olmasının da baskı kalitesi ile alakası yoktu. Tamamen akışkanlar dinamiği ve robot kinematiğinde birkaç ders kaçırmamdan dolayıydı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir başka örnekte, VTOL için PETG motor tutucu basarken, PETG filamentte support olarak PLA kullanmam ve bu sayede hem baskının pürüzsüz olması hem de supportların sorunsuz çıkması kesinlikle yüksek bilgi birikimim sayesinde idi. Makinemde, herkesin renkli baskı dışında gereksiz dediği AMS özelliğinin olmasından kanyaklı değildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sanırım anlatmak istediklerim anlaşılmıştır. : )
 
Basite indirgemek istemiyorum ama altı üstü 3b yazıcı yani. Bu kadar çok anlam yüklemenin gereği var mı bilmiyorum. Ben araba alırken bu kadar araştırıp düşünmedim, beğenmezsem gider değiştiririm yaa dünyanın sonu değil. Ticari bir amaç gütmüyorsam mekaniğini yada prensibini de öğrenmek zorunda değilim, yada biliyor olmam sorunsuz baskı alabileceğim anlamına gelmiyor.

İyi bir 3B yazıcıya sahip olmak, her zaman kaliteli baskılar alabileceğiniz anlamına gelmez. Bunu kendi tecrübemle örnekleyebilirim: 2015'te kendi ellerimle topladığım, software olsun, firmware olsun hardware olsun, son derece hâkim olduğum, hatta onunla bastığım parçalarla bir Prusa i3 bastığım bir yazıcım var. Ancak bugün dahi kendi adıma %100 sorunsuz baskı alabildiğimi söyleyemem. Öte yandan, harita mühendisi olan ve elektronikle neredeyse hiç ilgisi olmayan bir arkadaşım, alıştığı Ender serisi bir yazıcıyla benden çok daha temiz ve sorunsuz baskılar alabiliyor. Demek istediğim, asıl olan makinenin kendisinden ziyade, tecrübe ve alışkanlık daha ön planda.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Basite indirgemek istemiyorum ama altı üstü 3b yazıcı yani. Bu kadar çok anlam yüklemenin gereği var mı bilmiyorum. Ben araba alırken bu kadar araştırıp düşünmedim, beğenmezsem gider değiştiririm yaa dünyanın sonu değil. Ticari bir amaç gütmüyorsam mekaniğini yada prensibini de öğrenmek zorunda değilim, yada biliyor olmam sorunsuz baskı alabileceğim anlamına gelmiyor.

İyi bir 3B yazıcıya sahip olmak, her zaman kaliteli baskılar alabileceğiniz anlamına gelmez. Bunu kendi tecrübemle örnekleyebilirim: 2015'te kendi ellerimle topladığım, software olsun, firmware olsun hardware olsun, son derece hâkim olduğum, hatta onunla bastığım parçalarla bir Prusa i3 bastığım bir yazıcım var. Ancak bugün dahi kendi adıma %100 sorunsuz baskı alabildiğimi söyleyemem. Öte yandan, harita mühendisi olan ve elektronikle neredeyse hiç ilgisi olmayan bir arkadaşım, alıştığı Ender serisi bir yazıcıyla benden çok daha temiz ve sorunsuz baskılar alabiliyor. Demek istediğim, asıl olan makinenin kendisinden ziyade, tecrübe ve alışkanlık daha ön planda.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Size de belli noktalar da katılıyorum ancak "gider değiştiririm" gibi bir düşünceye ben giremem maalesef. Hem rahat rahat harcayabileceğim bir bütçem yok. O yüzden aynı fiyata alınabilecek en kullanışlı 3d yazıcıyı araştırıyorum (ki bunu her kullanıcı yapmalı bence) hem de aldığım 3d yazıcıyı beğenmezsem kim bilir ne zaman satılacak da yenisini alacağım. Gördüğüm kadarıyla öyle al-sat piyasası da pek fazla yok. Konuya sadece 3D yazıcı ile uçak basan kişiler tecrübelerine dayanarak hangi markayı önerip önermediğini yazsaydı güzel temiz bir konu olurdu :)
 
  • Beğen
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Muhammet bey konu biraz dağıldı haklısınız. Netice itibarıyla tr şartlarında pahalı bir hobi bizimkisi, o sebeple bazı şeyleri çok hesaplamamak gerekiyor, o kısmına girersek hiç çıkamayız. Özetle demek istediğim makine tek başına birsey ifade etmiyor başkasının harika baskı aldığı makine sizde ters tepebilir. Kullanıcı yorumları kronik problemleri vs bilmek anlamında faydalı ancak sonuç itibarıyla iyi bir baskı alabilmek tek faktöre bağlı değil. İyi makine tek başına iyi baskı demek değil. Yazıcının donanımı ve kalitesi kadar, filamentin kalitesi, kuruluğu, dilimleyici yazılım, yazilim ayarları, makinenin kalibrasyonu vs bir sürü faktör var.

Örneğin kendi isimle alakalı bir modeli bir türlü doğru bastıramadım printer sürekli yırtık yapıyordu vs, bir türlü düzgün baskı alamadım. Neticede ücretli düzgün yazılımı olan arkadaşa attım autosupport yaptı, dilimledi geri attı ve yırtık falan olmadan bastım. Değişen tek şey dilimleyiciydi mesela.
 
Size de belli noktalar da katılıyorum ancak "gider değiştiririm" gibi bir düşünceye ben giremem maalesef. Hem rahat rahat harcayabileceğim bir bütçem yok. O yüzden aynı fiyata alınabilecek en kullanışlı 3d yazıcıyı araştırıyorum (ki bunu her kullanıcı yapmalı bence) hem de aldığım 3d yazıcıyı beğenmezsem kim bilir ne zaman satılacak da yenisini alacağım. Gördüğüm kadarıyla öyle al-sat piyasası da pek fazla yok. Konuya sadece 3D yazıcı ile uçak basan kişiler tecrübelerine dayanarak hangi markayı önerip önermediğini yazsaydı güzel temiz bir konu olurdu :)

Düzgün bir makine ile yaptığınız ayarları, aradan aylar geçmesine rağmen tekrar kullanabilirsiniz. Yukarıda görselini attığım TPU baskıyı yaklaşık 6 7 ay önce almıştım sanırım. Dün uçağın altına skid basmak için tekrardan TPU filament taktım, dilimleyici programını açıp TPU baskılar için kullandığım projeyi açtım, filament profilim zaten makine hafızasına ve proje dosyasına kayıtlı olduğu için modeli dilimleyip, baskıyı aldım. TPU filament de açıkta duruyordu, ilk aldığımda kurutmuştum yine 6 7 ay önce. baskı sonucu bu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bence konunun uzaması iyi oldu. Başkalarının deneyiminden faydalanmak en büyük fırsattır.
 
Son düzenleme:
Düzgün bir makine ile yaptığınız ayarları, aradan aylar geçmesine rağmen tekrar kullanabilirsiniz. Yukarıda görselini attığım TPU baskıyı yaklaşık 6 7 ay önce almıştım sanırım. Dün uçağın altına skid basmak için tekrardan TPU filament taktım, dilimleyici programını açıp TPU baskılar için kullandığım projeyi açtım, filament profilim zaten makine hafızasına ve proje dosyasına kayıtlı olduğu için modeli dilimleyip, baskıyı aldım. TPU filament de açıkta duruyordu, ilk aldığımda kurutmuştum yine 6 7 ay önce. baskı sonucu bu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bence konunun uzaması iyi oldu. Başkalarının deneyiminden faydalanmak en büyük fırsattır.
İbrahim bey acaba elinizde beyaz dışında lw-pla var mı? Başka renk yada markayla basılmış numune ya da? Sürekli su infill ve warping gözüme takılıyor renkten mi kaynaklı beni mi yanıltıyor diye düşünüyorum.
 
Ben PLA ile basıyorum. LW-PLA hem pahalı ve zor bulunuyor hem de FPV uçaklar için getirdiği ağırlık avantajı o kadar fark yaratmıyor. Warping gibi görünen yerler, model tek duvarla basıldığı ve düşük infill oranına sahip olduğu için oluyor. Normal bir durum ve aeordinamik olarak etkisi küçümsenebilecek seviyede.

Kanadın leading ve leaving edge kısımları düzgün olduğu müddetçe sorun olmayacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: ekrem m.
Ben PLA ile basıyorum. LW-PLA hem pahalı ve zor bulunuyor hem de FPV uçaklar için getirdiği ağırlık avantajı o kadar fark yaratmıyor. Warping gibi görünen yerler, model tek duvarla basıldığı ve düşük infill oranına sahip olduğu için oluyor. Normal bir durum ve aeordinamik olarak etkisi küçümsenebilecek seviyede.

Kanadın leading ve leaving edge kısımları düzgün olduğu müddetçe sorun olmayacaktır.
Ben o manzarayı görünce zımpara yapıp kaplamadan duramam. Epo kanadın enjeksiyon noktalarını bile kazırım çok rahatsız olurum. :D
 
Son düzenleme:
Ben onu görsem

Ben o manzarayı görünce zımpara yapıp kaplamadan duramam. Epo kanadın enjeksiyon noktalarını bile kazırım çok rahatsız olurum. :D

Yani aslında o kadar kötü değil. Işıktan dolayı öyle görünüyor. Bir de lw pla ile bu etki olmuyor gibi zira hacimlendiği ve normal pla gibi gerilmediği için daha düzgün bir yüzey oluyor.

Düz pla üzerine zımparasız boya çok iyi durmuyor, baskı hatalarını kapatmak zor oluyor astar kullanılsa bile. Tek wall olduğu için zımpara da çok sağlıklı olmaz diye düşünüyorum.

Ama lw pla boya konusunda çok daha kolay, Hacimlenip mat bir yüzey oluştuğu için sadece astarla bile kapanıyor
 
  • Beğen
Tepkiler: ekrem m.
Evet çılgın Çinliler milletin parasına çökmek için inovasyon yapmaya devam ediyor. (!) Bu konudaki konuşmalardan sonra Bambu Lab bir dizi yeni yazıcı ve sistem tanıttı.

İlk olarak H2D'nin tekli Nozzle'a sahip varyantı H2S tanıtıldı:



Bunun yanında hem H2S hem de H2D serisi için yeni nozzle değiştirme sistemlerini tanıttılar. Vortek adını verdikleri bu sistemle Prusa'ya benzer bir yaklaşımı baskı kafasını değil sadece nozzle u değiştirerek yapabileceklerini iddia ediyorlar:





Ve son olarak bugün, P1S ve X1C serilerinin yerini alacak P2S modelini tanıttılar. Birçok faydalı ve güzel özelliğinin yanında fiyat olarak da P1S ile aynı fiyata çıkış yaptı. Yani X1C'den daha iyi makineyi daha uyguna piyasaya sürmüş oldular.





Metatech sitesinden AMS olmayan modeli 29.745 TL'den satışa sunulmuş:



P1S ise indirimle 20.000 TL bandında satışta:



Bambu Lab'ı 3D baskıyı geliştirdiği, inovasyon getirdiği için kınamak lazım. (!)
 
EDF için 3D baskı uygun olur mu emin değilim.


3D uçaklarda mühendislik görmüş olması ile sadece tasarlanmış olması arasında büyük fark oluyor. Örnek olarak bu işin en iyilerinden Titan Dynamics'in uçaklarını birçok kişi kullanıyor. Verimli, dayanıklı, sağlam, işe yarar gövdeler. Ben bu firmanın Tornado ve Falcon V2 modellerini bastım ve uçurdum. Çok keyifli modeller. Basit bir ArduPilot ya da iNav kontrolcü + FPV ile çok güzel uçuyorlar.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bunlar kendi uçurduğum Titan Falcon V2 + Flightory Super Stingray VTOL:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İnişler için de altlarına TPU skid kullanıyorum. Faydalı oluyor. Mesela bu bahsettiği mühendislik olayı Flightory firmasının ilk modellerinde yoktu. Zamanla modelleri sağlamlaştırdılar, gövde altına skid eklediler vs... Yani gelişiyorlar zamanla.

Ama gönlümden geçeni de söyleyeyim tabii: Tüm bunlarla uğraşmamın yegane sebebi TR'de adam gibi köpük - EPP model olmaması. Yani yurt dışında insanların Drak, Heewing T1/T2, AtomRC Dolphin, Zohd Talon/Altus gibi modellere erişimi kolayken bizde bunları ne ülkeye sokmak mümkün ne de elde yapmak. Bu benim kişisel düşüncem tabii, herkesin uçuş zevki ve hobiden beklentisi farklı.

Bilinçli olmak, düzgün tasarlanmış bir model alıp basmak, düzgüna viyonikler kullanmak ve en önemlisi pilotajı ve temel uçuş ve güvenlik kurallarını bilerek hareket etmek kritik her zamanki gibi.
Merhaba hocam ben talon tarzı bi uçak yapıp uçurdum kanat açıklığı 140cm 2814 900 kv motor 4s lion ile stabil ve uzun uçuş süresi elde ettim ve yanlış hatırlamıyorsam 70-90 km civarı hızları gördü. uçuş kartı spedebee f405 ve dji air unit fpv ile kullandım. Birazdaha hızlı bir model yapmak istiyorum sanırım yüksek devirli daha küçük pervaneli motorlar kullanmak gerekli sizin kullandığınız modellerden edindiğiniz tecrübeye dayanarak nasıl bi konfigirasyon önerirsiniz? model olarak talon tarzı arkadan tek motorlumu yoksa kanatlarda çift motorlu bir modelmi tasarlamak daha verimli olur.
Ayrıca modeli xps malzemeden yapacağım pillerim 21700 lion 4s ancak gerekirse 6s e çıkartabilirim xps malzemyide aşırı hıza dayanırmı bilmiyorum bu sebeple 4s ile denemek daha mantıklı geliyor, sizin ilerideki mesajınızdaki videolara baktım 200 km hızları görüyorlar.
 
Arkadan tek motorlu ve flying wing tarzı gövdelerle genelde yüksek hızlara çıkıyorlar. Ya da çift motorlu modellerle de çıkılabilir. Genelde uzunluk olarak daha kğçük ama yüksek hatve (pitch) değerine sahip pervaneler tercih ediliyor yüksek hızlara çıkmak için. Hem motorun hem de ESC - batarya seçiminin bu pervaneleri kaldırması gerekiyor.

Köpük olarak benim gördüğüm en uç örnek TBS'nin Mojito modeli. 3220 1000kV motor kullanıyor ve 8S voltaj ile çalışıyor.





Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

3D print olarak da çift motorlu Titan Tornado ile yüksek hızlara çıkanlar var. Normalde 7 inch proplarla kullanılan motorları bu sefer 5x7.5 propla sürmüşler:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bence sadece saf yüksek hız için bir model yapacaksanız 6S voltajda ve Li-Po batarya ile çalışmalısınız. Li-Po hem ağırlık avantajı sağlar hem de uzun süreli yüksek akım verir zira genelde düşük inç yüksek pitch pervane ile motor sürünce sürekli yüksek deşarjda çalışması gerekiyor bataryanın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Arkadan tek motorlu ve flying wing tarzı gövdelerle genelde yüksek hızlara çıkıyorlar. Ya da çift motorlu modellerle de çıkılabilir. Genelde uzunluk olarak daha kğçük ama yüksek hatve (pitch) değerine sahip pervaneler tercih ediliyor yüksek hızlara çıkmak için. Hem motorun hem de ESC - batarya seçiminin bu pervaneleri kaldırması gerekiyor.

Köpük olarak benim gördüğüm en uç örnek TBS'nin Mojito modeli. 3220 1000kV motor kullanıyor ve 8S voltaj ile çalışıyor.





Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

3D print olarak da çift motorlu Titan Tornado ile yüksek hızlara çıkanlar var. Normalde 7 inch proplarla kullanılan motorları bu sefer 5x7.5 propla sürmüşler:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bence sadece saf yüksek hız için bir model yapacaksanız 6S voltajda ve Li-Po batarya ile çalışmalısınız. Li-Po hem ağırlık avantajı sağlar hem de uzun süreli yüksek akım verir zira genelde düşük inç yüksek pitch pervane ile motor sürünce sürekli yüksek deşarjda çalışması gerekiyor bataryanın.
Aslında 200 km benim için fazla iddialı bi rakam videolarda zhod modellerinde lion batarya kullandıklarını gördüm ve üreticide lion önermiş sanırım yüksek kapasite ve uzun uçuş için, bu model çif motorluydu ve 100 km hız yapıyor. Ben lipo ya yatırım yapmadım elimde eve 40pl pillerden 6 tane batarya var gerçekten memnunum 50-60 amperde verimli çalışabiliyorlar açıkçası çokta seyrek uçuyorum pek vakit ayıramıyorum aradabir farklı model denemek isteyip yeni uçak yapıyorum işte vakit geçsin.
Aslında sizin modellerin konfigirasyon hakkında bilgi almak isterim mesela çift motorlu uçağınızdaki motor ölçüleri ve pervane ölçüleri nedir nekadar hıza çıkıyor ben şimdiye kadar yaptığım modellerde hep uzun uçuş optimal amper tüketimi hesabı yaparak çalıştım şimdi kısa mesafe uçacak kıvrak hareketler yapacak bi model çalışmak istiyorum.
 
Talon 1400'de 2812 motor ve 10 inch pervane kullanmıştım ama hem setup hem de uçaktan çok memnun kalmadım. Şu an aktif iki modelim var, tek motorlu LF Kestrel ve çift motorlu TD Tornado V2. İkisinde de 2807 motor, 7X3.5X3 pervane, 45A ESC ve Li-Ion 6S batarya kullanıyorum. Tornado'da çift, Kestrel'de tek motor var. Çok hızlı uçmuyorum zaten hem pervane - ESC buna uygun değil hem de amacım uzun FPV uçuşları yapmak.

Hızlı ve kıvrak bir model istiyorsanız uçan kanat - delta kanat* tarzı modeller daha uygun olur. Ağırlığı da olabildiğince minimum tutmanız gerekli. Bu nedenle Li-Po batarya Li-ion a göre avantajlı oluyor.

* 3D Print ve FPV amaçlı uçaklar söz konusu olduğunda
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar