Messerschmitt 262 Schwalbe - 1/7.5 Ölçek, EDF

En sevdiğim dizinin yeni bölümünü bekler gibi bekliyorum her seferinde:D
Harika gidiyor! Tebrik ediyor, devamını merak ve ilgiyle takip ediyorum:saygilar:
Hani videonun sonunda "istek ve arzular" kısmı vardı ya; ona binaen bir ricam olacak. Elbette konuyla ilgili başka -yeterince- arkadaşımızın da isteği olursa... Kompozit parça üretimi, laminasyon, elyaf kumaş konuları, -beni lisans 2. sınıf öğrencisi sayacak olursak- doktora düzeyine falan denk geliyor:p Elbette ileride fırsat bulursam girmek isteyeceğim, çok zevkli aynı zamanda gerekli konular bunlar. Kısmet, fırsat, umarım... Üşenmeden videoları hazırlamanız sade bize değil; gelecek nesil modelciler için de çok kıymetli... Hem modelinizin gelişimini keyifle takip ediyoruz; hem de bir yandan bu videolar belgelenmiş oluyor. Burası tamam...:saygilar:
Benim demek istediğim:
Şu ara vaktinizi bu çalışmalara ayırmak zorundasınız bunun farkındayım. Ama ileride, fırsat bulduğunuzda, konvansiyonel balsa inşaatı içeren bir çalışmanızı görmeyi çok isterim. Forumda aralarda, başka konuların içinde, çok ince ayrıntılara girdiğinizi, çok güzel tüyolar verdiğinizi görüyorum ve verdiğiniz bilgilerden faydalanmaya çalışıyorum. Geleneksel inşaatta elde ettiğiniz birikimi görebileceğimiz bir model çalışması, kesinlikle ben ve benim seviyem modelciler için eşsiz bir kaynak olacaktır.
Umarım doğru ifade edebilmişimdir ve ileriki planlarınız arasında böyle bir şey vardır. Aslında geçen lafını ettiğiniz, Bf 109 Z 'nin ikiz motorları için "rodaj sehpası" ihtiyacı, en yakın ihtimal sanki. Beni çok heyecanlandırdı açıkçası :D
 
En sevdiğim dizinin yeni bölümünü bekler gibi bekliyorum her seferinde:D
Harika gidiyor! Tebrik ediyor, devamını merak ve ilgiyle takip ediyorum:saygilar:
Hani videonun sonunda "istek ve arzular" kısmı vardı ya; ona binaen bir ricam olacak. Elbette konuyla ilgili başka -yeterince- arkadaşımızın da isteği olursa... Kompozit parça üretimi, laminasyon, elyaf kumaş konuları, -beni lisans 2. sınıf öğrencisi sayacak olursak- doktora düzeyine falan denk geliyor:p Elbette ileride fırsat bulursam girmek isteyeceğim, çok zevkli aynı zamanda gerekli konular bunlar. Kısmet, fırsat, umarım... Üşenmeden videoları hazırlamanız sade bize değil; gelecek nesil modelciler için de çok kıymetli... Hem modelinizin gelişimini keyifle takip ediyoruz; hem de bir yandan bu videolar belgelenmiş oluyor. Burası tamam...:saygilar:
Benim demek istediğim:
Şu ara vaktinizi bu çalışmalara ayırmak zorundasınız bunun farkındayım. Ama ileride, fırsat bulduğunuzda, konvansiyonel balsa inşaatı içeren bir çalışmanızı görmeyi çok isterim. Forumda aralarda, başka konuların içinde, çok ince ayrıntılara girdiğinizi, çok güzel tüyolar verdiğinizi görüyorum ve verdiğiniz bilgilerden faydalanmaya çalışıyorum. Geleneksel inşaatta elde ettiğiniz birikimi görebileceğimiz bir model çalışması, kesinlikle ben ve benim seviyem modelciler için eşsiz bir kaynak olacaktır.
Umarım doğru ifade edebilmişimdir ve ileriki planlarınız arasında böyle bir şey vardır. Aslında geçen lafını ettiğiniz, Bf 109 Z 'nin ikiz motorları için "rodaj sehpası" ihtiyacı, en yakın ihtimal sanki. Beni çok heyecanlandırdı açıkçası :D
2048 gibi olur...
 
En sevdiğim dizinin yeni bölümünü bekler gibi bekliyorum her seferinde:D
Harika gidiyor! Tebrik ediyor, devamını merak ve ilgiyle takip ediyorum:saygilar:

Teşekkür ederim :) :saygilar:

Ama ileride, fırsat bulduğunuzda, konvansiyonel balsa inşaatı içeren bir çalışmanızı görmeyi çok isterim.

Açıkçası uzun zamandır aklımın bir köşesinde var. Ama bir türlü bu bilgileri aktarmanın "doğru" olacağı seviyede bir model inşa etmediğim için bir türlü hayata geçiremedim. Son yıllarda yaptığım "dahta" modeller genellikle ileri seviye inşaat teknikleri içeriyor, hatta bazıları bu kompozit işlerinden daha bile fazla tecrübe gerektiriyor. Başı, yani temeli olmadan direk bunları anlatmak da uygun olmayacağı için bir türlü girişemediğim bir konu oldu bu.


Aslında geçen lafını ettiğiniz, Bf 109 Z 'nin ikiz motorları için "rodaj sehpası" ihtiyacı, en yakın ihtimal sanki.

Adı lazım değil baş harfi Kwik fli mk3 :lol::lol::lol:

Bu halen bir ihtimal olarak durmakta :) öte yandan Deniz gittikçe daha sık ve daha ciddiye alınabilir seviyede eğitim talebinde bulunmaya, uçuşlara ilgi göstermeye başladı. Onla yaza kadar bilgisayarda simulatörde ufak ufak nabız yoklama niyetindeyim. Eğer ilgisinin kalıcı olduğunu görürsem artık bir eğitim uçağı (tabii ki Sig Kadet Mk2 :) ) yapma vakti gelmiş demektir, eğitim uçağı da bu iş için ideal konu mankeni olacaktır :) Bir üçüncü alternatif de elimdeki Rookie planörlerini inşa etmek olur. Her durumda, mayıs sonuna kadar kendimi Me-262nin tasarım/baskı/kalıplama işlerine adamış durumdayım. Böyle bir harekete en iyi ihtimalle haziran temmuz gibi başlayabilirim :)

2048 gibi olur...

Hicri dimi :lol:
 
Bir üçüncü alternatif de elimdeki Rookie planörlerini inşa etmek olur.
Bu da harika tınladı kulağımda! Diğer seçenekler arasında daha bir ilgilendirdi beni. Elimde bir tane Rookie var, ve bu kış toplayıp sezon gelince uçurmak niyetindeyim. Profesyonel destek almış olurum. Hatta eş zamanlı yürütmek gibi bir şey de yapılabilir. Hızınıza ne kadar yetişebilirsem artık:lol:
Her halükarda, bu ve buna benzer projelerin Hicri 2048'den önce gerçekleşme ihtimali çok hoş:lollol::lollol::lol:
 
Bu da harika tınladı kulağımda! Diğer seçenekler arasında daha bir ilgilendirdi beni. Elimde bir tane Rookie var, ve bu kış toplayıp sezon gelince uçurmak niyetindeyim. Profesyonel destek almış olurum. Hatta eş zamanlı yürütmek gibi bir şey de yapılabilir. Hızınıza ne kadar yetişebilirsem artık:lol:
Her halükarda, bu ve buna benzer projelerin Hicri 2048'den önce gerçekleşme ihtimali çok hoş:lollol::lollol::lol:
Yaho Rookie'de ne var Allah aşkına. Kısıtlamalı bir Cumartesi iskelet biter, Pazar da kaplanır. Yarım saatte de elektronik montajı. Zaten hepi topu üç servo.
 
Motoru yok servosu az diye hor görmeyin, modelin hasıdır planörler, dahtadan planör yapmak ise bir sanattır :) Kısıtlamalı bir haftasonu, komple, tamamıyla, anca zımparalamaya yeter :)

Tam tarihi hatırlamıyorum, 2007 civarları, planör yarışmasına yetiştirmek için iki tane Albatros inşa ediyorum, biri bana biri Miraç’a, tüm iskelet tamamlanmış, kaplama öncesi son tesviye için bir akşam vakti herşeyi arabaya attım evden İTÜ’ye gidiyorum, Miraç’la uçak uzay atolyesinde buluşup zımpara yapacağız (maksat laklak, zımpara bahane :) ). Bilenler için detay vereyim, ENKA yokuşundan çıktım, o zamanlar yokuşun sonunda, İstinye Bayırı caddesiyle birleştiği yerde ışıklar var hala, köprülü kavşak inşa edilmemiş. Kırmızıda bekliyorum, yanımda da içinde gençlerin olduğu bir araç var, eğleniyorlar. Velhasıl yeşil yandı, bende alışkanlık tabi önce ışığa sonra yola bakar öyle geçerim, sola bir baktım İstinye istikametinden bir araba kaptırmış geliyor, ona kırmızı yanıyor olmasına rağmen ya görmüyor ya da durmaya niyeti yok, aşırı da süratli... bu sırada yandaki gençlerin arabası hareket etti, ama allahtan farkettiler ki iyice yola çıkmadan durdu aniden, yine de öbür araba bunların burnuna çarptı, kontrolünü kaybetti, spin atıp orta bariyerlere sonra da bir direğe çarptı (komedi filmi gibi direğin tepesindeki lamba da kopup arabanın tepesine düştü!) Ben malum ruh hastasıyım, en sinir olduğum şeylerden biri de kırmızı ışık ihlalidir, cana kastetmekle aynı benim gözümde... hemen sağa çekip emniyete aldım arabayı. Sonra gençlerin yanına gittim iyi olduklarını görünce de diğer arabaya gittim, kaçar maçar plakasını alayım diye, ama arabanın kaçacak hali yok neyse ki. Çocuklara dedim arayın polisi hemen gelsinler, ben şahidim bekliycem burada polis gelene kadar sizle birlikte.. neyse polisi aradılar, ben de beni bekleyenlere haber verdim, biraz rötarlı gelicem diye. Ancak polis gelmiyor bir türlü... çocukları yalnız bırakmak istemiyorum ama bir yandan da yarışma var haftasonunda, 3 gün mü kalmış ne, o zımparanın yapılması lazım. En son dedim bu iş böyle olmayacak bekle bekle nereye kadar. Çıkardım zımpara takozlarını, parçaları, oturdum kaldırıma başladım zımparaya ??? polis epey gecikti, ama o arada ben de iki gövde zımparaladım kaldırımda. Bizim milletin kaza merakı da malum, gelen geçen yavaşlayıp bakıyor, bir araba ışıklarda çarpılmış duruyor, bir diğeri direğe çarpmış tepesine lamba inmiş vaziyette duruyor, bir de 3. araba var, görünüşte hasarsız ama sürücüsü kaldırıma oturmuş elinde de ince uzun bir şeyi sıvazlayıp duruyor...
;D;D;D
 
Son düzenleme:
Çocuklara dedim arayın polisi hemen gelsinler, ben şahidim bekliycem burada polis gelene kadar sizle birlikte.. neyse polisi aradılar, ben de beni bekleyenlere haber verdim, biraz rötarlı gelicem diye. Ancak polis gelmiyor bir türlü... çocukları yalnız bırakmak istemiyorum ama bir yandan da yarışma var haftasonunda, 3 gün mü kalmış ne, o zımparanın yapılması lazım. En son dedim bu iş böyle olmayacak bekle bekle nereye kadar. Çıkardım zımpara takozlarını, parçaları, oturdum kaldırıma başladım zımparaya ???
Yok artık :eek: ;D:lol::heartxf:
 
Modelin gövdesinin tesviye işleri devam ede dursun dün akşam, uzun bir aradan sonra ilk kez, evde bilgisayar başına geçip ön iniş takımı mekanizması üzerinde çalışmaya başlayabildim. Gövdenin kalıbını almadan önce bu kısmı netleştirmem önemliydi çünkü mekanizmanın içeriye nasıl monte edeceğini netleştirmem, buna göre de gövde kalıbındaki kapakları, ayrım düzlemlerini vs belirlemem gerekecek..

İniş takımı için temelde iki ana yol seçme şansım var, ilki normal bir insan gibi gidip ticari olarak satılan bir retract mekanizması satın alıp modele monte etmek... İkinci yol ise oturup kendi sistemimi tasarlayıp üretmek... İlk yolu seçmeyeceğimi çok iyi biliyorsunuzdur sanırım :D ama işin aslı ilk yolu seçtim, taa ki ticari retract sistemlerinin burundaki yere adam gibi oturmayacağını farkedenene kadar :) Ana retractlar için ticari bir retract sistemi alma kararım halen geçerliliğini korumakla birlikte burun için kendi sistemimi tasarlamaya karar verdim. :thumbup:

Şimdi gerçek Me-262 nin burun dikmesinin mühendisliğinin detaylarına falan da girmek icab eder aslına bakarsanız ama o kadar vakit yok. belki bunu bir videolu anlatıma bırakırırım diyerekten direk konsepte girişeyim :)

Çok kabaca, gerçek uçakta ön dikme sol tarafa yerleştirilmiş bir hidrolik silindir/piston vasıtası ile toplanıp indiriliyor. Bu pistonun ucu da dikmenin sol tarafına bağlanıyor. Hem bu bağlantı hem de silindir pistonun kapladığı hacim nedeniyle de ön dikme uçağın tam merkez hattında değil hafif sağa kayık bir şekilde montajlıdır (araya sıkıştıralım bu bilgiyi :D ) Bir diğer önemli detay da iniş takımı yuvasının ön kapağının dikmeye sabit olduğu, ve dikmenin hareket ekseninin uçağın alt yüzeyine hayli yakın olduğu. Evet bir detay dedim ama iki oldu farkındayım, bu kadar detaya takılmayın canım :) :evil: İşte bu iki detay bir araya gelince ticari olarak satılan retract sistemlerinin kullanımındaki problem ortaya çıkıyor. Ticari sistemlerde dönme eksenini tam skeyl yere koymak imkansız (üniteler gövdenin dışına taşıyor), daha içeri gömmek gerekiyor, dönme ekseni farklı olunca da bu sefer kapağı dikmeye sabitlemek mümkün olmuyor... İşte bunları görünce ben de kendi sistemimi tasarlamaya karar verdim :)

Tasarımın ilk aşaması hareket sisteminin doğrulanması... Yani mekanizma hareket ederken birşeyler birşeylereçarpıyor mu sürtüyor mu diye kontrol etmek. Bu amaçla F360 üzerinde basit bir sistem kurdum.

Aşağıdan ve önden bakınca sistem şöyle görünüyor:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstteki yatay plaka model içine yapıştırılmış kontraplak parça olacak. Dikme ve hareket sistemi hep bu plakaya monte ediliyor olacak. Önden görünümde dikmenin asimetrik poziyonunu görebilirsiniz. Buarada dikmenin alt kısmına ve tekerleğe takılmayın, onlar henüz nihai şekillerine ulaşmadılar, sadece hareket kontrolü için öylesine modellendiler :)


Modelin burnunda yandan görünümle sistemin oturuşu şöyle olacak:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Plakanın tam gerçek uçağın burnundaki panel çizgisinde denk gelmesini sağladım. Model tamamlandığında tam bu panel çizgisinden burnun üst tarafı ayrılıyor olacak ve kapak gibi sökülebilir takılabilir yapılarak tüm bu kısma erişim sağlayacak. Zira bazı elektronikler, yakıt doldurma vs de buradan yapılacak. EDF modelde de piller buradan yerleştiriliyor olacak.


Hareket sistemi iniş takımını topladığı zaman nasıl bir pozisyon alacağı da aşağıda görülmekte:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İki boyutta iş güzel ama gerçekten biryerlere çarpıp çarpmadığı ancak 3 boyutlu bakınca belli olabiliyor. (gövde kalıp için tasarladığım parça olduğu için hayli kalın, ona rağmen hiçbir yere çarpmıyor. Gerçek modelde kabuk kalınlığı 0,5mm ile 1 mm arasında olacak bu bölgelerde.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Mekanizmanın "çalışabilirliği" görüldüğü için artık bu sistemin detaylandırmasına gireceğim. Tüm sistem öne yerleştirlen ve silindirin üzerinden çıkacak bir yekeye bağlı olan retract servosu ile hareket ettirilecek. İlerleyen aşamalarda mafsal noktalarına ince ayar yapıp servonun yerini yekenin uzunluğunu açısını falan kesinleştireceğim.

Ana dikmeyi ve "çakma" silindiri modeldeki kontraplak yüzeye monte edecek olan parçalar çok yüksek ihtimalle kompozit olarak üretilecekler. Bir ihtimal CNC ile işlemek de alternatif ama özellikle dikmenin montaj zımbırtısı benim makinamın kapasitesini aşar, dahası çok fazla metal israf olur, pek içime sinmiyor, karbonla üretmek şu aşamada bana daha cazip geliyor. İlerleyen günlerde bu da netleşecek.

Ana dikme blok aluminyumdan iki aşamalı bir şekilde işlenecek. Dikmeyi modele bağlayacak olan kulakların dikme ile bütünleşik olmasını istiyorum, zira en çok yük buraya geliyor olacak. Bu nedenle önce frezede dikmenin kaba şeklini ve kulakları işletip sonra işlenen parçayı tornaya takıp dikmenin yuvarlak kısımlerını düzeltmek niyetindeyim. Dikmeyi işlemek içni gerekli iş yollarını oluşturdum, iki taraflı yaklaşık 1er saatlik işleme ön görülüyor yazılımda, bu da benim makinamın kaldırabileceği bir iş :) elimde hazırda uygun ölçülerde 6061 blok da var, yani yakında buna girişebilirim gibi görünüyor. Tabi öncesinde tasarımdaki tüm mekanik bileşenleri nihai haline getirmem gerek.

Gerçek uçakta silindir piston olan sistemi farkettiğiniz üzere hareketli kollar halinde kullanıyorum, ama iniş takımı aşağıdayken silindir piston olarak görünecek bunlar :) Bu sistemdeki mafsal noktalarının ince ayarı sonrasında, iniş takımı aşağıdayken dikmeye gelen kuvvetlerin mekanik olarak sistemi kendi kendisine kilitlemesi sağlanıyor olacak (over-center lock). Böylece yük servoya binmeyecek. Tabi bu ince ve hassas tasarım ve üretim gerektiriyor. O nedenle yüksek ihtimalle hem silindiri hem de pistonu yine CNC frezeve torna kombinasyonu ile üretirim. İlk olarak herşey 3D yazıcıda plastik olarak basılıp bilgisayar ortamı dışında, gerçek hayatta da test edilecek tabii ki :)
 
Son düzenleme:
"Normal insanlar gibi ...." (???) :rolleyes:
"İlk yolu seçmeyeceğimi çok iyi biliyorsunuzdur..." (Biliyoruz ama bir ümittir işte!) :)
"Kendim tasarlamam gerekecek...." (Eyvah eyvah) :eek:
"Mekanizmanın çalışabilirliği..." (Yok canım! Yoksa...?) :eek:
"Çakma mekanizma..." (Oh be, rahatladım şimdi) :thumbup:
"Overcenter lock..., ince hassas tasarım..." (Başlıyoruz gene)... :rolleyes:
Geriliyorum yahu! :evil:

Peki dümeni nasıl yapacaksın bu tasarımda? Unuttun mu? Unutmadın da belirtmedin mi?
 
"Normal insanlar gibi ...." (???) :rolleyes:
"İlk yolu seçmeyeceğimi çok iyi biliyorsunuzdur..." (Biliyoruz ama bir ümittir işte!) :)
"Kendim tasarlamam gerekecek...." (Eyvah eyvah) :eek:
"Mekanizmanın çalışabilirliği..." (Yok canım! Yoksa...?) :eek:
"Çakma mekanizma..." (Oh be, rahatladım şimdi) :thumbup:
"Overcenter lock..., ince hassas tasarım..." (Başlıyoruz gene)... :rolleyes:
Geriliyorum yahu! :evil:

Peki dümeni nasıl yapacaksın bu tasarımda? Unuttun mu? Unutmadın da belirtmedin mi?
Deniz abi, tutamadım kendimi, ofiste sesli güldüm, ilgi odağı oldum. ? Yapmayın boyle şeyler lütfen ???