Messerschmitt 262 Schwalbe - 1/7.5 Ölçek, EDF

ne durumdayız yoklaması çekiyorum :halay:
Aynen, projedeki son durumu biz de merak ediyoruz @Özgür Evren Varol kardeşim :)

Projede çok ciddi bir sıkıntı var...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şu kanatta görünen esnemeye bağlı kıvrım acaba Me-262’de de var mıydı, varsa da ben modelde nasıl yaparım acaba diye düşünüp duruyorum ;D

Adam tatilde yahu. :)
Gerçekten mi :rolleyes: Hiç haber de vermiyor abi :laugh::laugh:

Şu meşhur RCKolik evini denetlemek için gölün karşısına bi geçivereyim dedim :p ama sonra öbür gölün, hani daha büyük olan var ya, onun kıyısını daha çok sevdiğimi hatırlayıp evi pas geçip öbür kıyıya geldim :evil:
 
Abi Allah aşkına bu kadar bilgi nedir :) bilgi bombardımanına tutmuşsunuz resmen yine :saygilar: Uzun zamandır foruma girecek vakit bulamıyordum konuyuda görünce ayrı bir sevindim. Ellerinize sağlık ayrıca bizimle bu kadar bilgiyi üşenmeden bıkmadan paylaştığınız için emeğinize yüreğinize sağlık. kolay gelsin diyorum ve konuyu hortlatarak ne durumdayız yoklaması çekiyorum :halay:

Burak çok teşekkür ederim güzel sözlerin için, bilgi paylaştıkça artar malum, bu forumda okuyan insanların olduğunu bilmek de beni paylaşım için motive ediyor, vaktim oldukça seve seve paylaşıyorum paylaştıkça benim de bilgim artıyor :thumbup:

Proje şimdilik son mesajda görüldüğü noktada. İş yoğunluğu ve gündelik hayatın rutinindeki bazı ufak değişiklikler daha fazla ilerlememe engel oldu malesef. (Tuvalet mesailerini hariç tutuyorum tabii ki :) ) Bakalım tatil dönüşünde yavaş yavaş daha fazla çalışır hale gelebileceğimi umuyorum.
 
Tatilde de olsak 262 içimize işlemiş durumda...

baktım bir Jumo 004 var, hemen fotoğraflayıp mıncıkladım :)



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tasarım stratejimde de bir değişik yapmaya karar verdim. Daha önce her bir ana bileşeni ayrı ayrı tasarlayıp tüm detaylarıyla tamamladıktan sonra bir sonraki elemana geçmek gibi bir niyetim vardı. Ancak sonradan düşününce bunun pek de mantıklı olmadığını, önce genel olarak tüm bileşenlerin tasarlanıp biraraya getirilmesi, sonra her bir bileşenin yapısal detaylarıyla birlikte birleşim mühendisliğinin yapılması daha mantıklı geldi. Ama bunu yaparken de her bir bileşenin tasarımının kendi içinde bağımsız olması ve gerektiğinde değiştirilebilmesi ve değişiklik sonrasında da diğer bileşenlerle olan birleşimleri vs nin de kolayca yeniden ayarlanabilir olması gerekli. Bu prensipleri gözönünde tutarak tek bir ana tasarım dosyası altında tüm bileşenleri oluşturmaya başladım.

Ana geometrik referans olarak fabrika verisi olan çizimlerdeki ölçüleri kullandım. Tabi her bir bileşen için elimde bu yok. Örneğin gövde kesitleri için ne bir koordinat tablosu ne de fabrikadan çıkma bir çizim var elimde. Mecburen 1974 yılında Amerika'da Planes of Fames müzesindeki Me-262 üzerinde yapılan ölçümler sonucunda çıkartılan kesitleri kullandım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kesitler elimdeki en detaylı ve iyi çizilmiş kesitler diyebilirim. Ama yine de mükemmel değiller, özellikle kuyruk tarafındakilerin gövdenin gerçek haline benzeyebilmesi için bir miktar değişikliğe ihtiyaçları oldu.

Gövdenin boykesiti, kanatlar ve kuyruk elemanları için elimde ölçüleri içeren çizimler olduğu için kuyruktan başlayarak bu ölçüleri kullanarak her bir elemanın plan hatlarını ve temel ölçülerini içeren çizimlerini kendi düzlemlerinde oluşturup daha önce anlattığım şekilde profilleri de bu plan çizimleri üzerlerinde gerekli yerlere eklenen ilave çizimler üzerine yerleştirerek 3 boyutlu katı modelleri oluşturabildim. Gövdenin 3 boyutlu şekli için de yukarda bahsettiğim profilleri teker teker yerlerine yerleştirip (yine ayrı çizimler halinde) gövdeyi kabaca ortaya çıkardım ve ufak tefek değişiklikler ile biraz olsun daha biçimlendirdim. Burada önemli olan, bu çizimde her bir bileşenin çizimlerinin ayrı ayrı oluşturulmuş olmasıydı, bu epey zaman aldı ama bu sayede gerektiğinde her bir çizime tekil olarak el atıp istediğim gibi değişiklik yapabiliyorum ve her değişiklik anında nihai katı modellere uygulanıyor.

Bu aşamada elimizdeki bileşenler şu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motorları da bu şekilde kaba şekil olarak yerlerinde oluşturduktan sonra teker teker elemanların detaylı tasarımlarına ve birleşimlerinin mühendisliğine geçebileceğim.

Ustad, benim acimdan modelin kendisi olmasa da konu ve muhendislik yaklasimin oldukca ilgi cekici. Birkac sorum var:

1-Solid modelde yaptigin bir degisiklik onunla baglantili baska bir elemanda otomatik olarak degisiyormu ? (cizimin yalnizca hacimsel olmadigini ara parcalari da icerdigini varsayarak yaziyorum bunu). Ornegin iki former arasindaki mesafeyi azalttiginda birlesim icin gereken cubuk boyu da otomatik olarak azaliyor mu yoksa tek tek mi yapmak gerekiyor bu duzeltmeleri ?

2-Solid modeli direk olarak yapisal analiz programina atip kullanabiliyormusun ? Sorunun cevabi evet ise parametreler ve yuk tayinlerini ne sekilde yapiyorsun (her bir kesite ayri ayri mi yuk etkitiliyor, ya da software bu analizleri bunyesinde en namusait kesite gore mi yapiyor ?) Cok detayli olmasa da ana hatlariyla cevaplarsan memnun olurum. Her ne kadar deneme yanilma ile belirli kesitler, malzeme kalinliklari belirli modeller icin artik birornek olmaya basladiysa da minik iyilestirmeler ve en azindan gercege yakin modelleme yapabilmek adina bu calismalara da hevesim var
 
1-Solid modelde yaptigin bir degisiklik onunla baglantili baska bir elemanda otomatik olarak degisiyormu ? (cizimin yalnizca hacimsel olmadigini ara parcalari da icerdigini varsayarak yaziyorum bunu). Ornegin iki former arasindaki mesafeyi azalttiginda birlesim icin gereken cubuk boyu da otomatik olarak azaliyor mu yoksa tek tek mi yapmak gerekiyor bu duzeltmeleri ?

konuda halihazırda görünen parçalar henüz sadece basit katı cisimler, ama en nihayetinde ulaşmayı hedeflediğim şey iç mekanizmaların parçaların vs de yer aldığı komple bir sistem oluşturmak.

Fusion360 epey esnek bir yazılım ve kullanıcıya pek çok konuda birden fazla yolla yapılabilecek seçenekler sağlıyor. Bu bahsettiğinizi de farklı yollarla yapmak mümkün. Öncelikle, çizimler (sletch) üzerinden oluşturulan katı modelleri ele alırsak, tasarımın epey ileri safhalarında bile olsa geri dönüp çizimde değişiklik yapıldığında o değişiklik o nesneye ve etki ettiği tüm katı cisimlere otomatik olarak uygulanıyor. Tabi eğer karmaşık mekanik komponentler tanımlandıysa bu tür değişikliklerin sonucu her zaman istenildiği gibi olmayabiliyor :)
Bu tür karmaşık bileşenlerde de katı cisimler yerine katı cisimlerden oluşan bileşenler (components) şeklinde çalışmak daha mantıklı ve örnek verdiğiniz gibi bir ilişkiyi tanımlamak mümkün oluyor. Bir bileşenin yerini veya boyutlarını değiştirdiğinizde o bileşenle bağlantılı olarak tanınlanmış diğer bir bileşen veya katı cisim de yapılan değişikliğe ayak uydurabiliyor (tabii ki fiziksel olarak mümkünse :) )


2-Solid modeli direk olarak yapisal analiz programina atip kullanabiliyormusun ? Sorunun cevabi evet ise parametreler ve yuk tayinlerini ne sekilde yapiyorsun (her bir kesite ayri ayri mi yuk etkitiliyor, ya da software bu analizleri bunyesinde en namusait kesite gore mi yapiyor ?)

Bunun detaylarını henüz bilmiyorum, zira F360’ın simulasyon modülünü henüz gerçek bir amaçla kullanmadım, ama öylesine kurcalarken gördüğüm sey oluşturulan herhangi bir katı cismindoğrudan simulasyon modulunde analize sokulabildiğiydi.

Benim şimdilik mukavemet açısından tercihim tecrübeler doğrultusunda ilerlemek, ama bu modelde (ve ileride diğer modellerde) denemek istediğim, daha küçük nozzle çaplarıyla daha ince çeperli ve daha hafif yapılar basmak. Bunların mukavemetini görmek için de birkaç deney parçası tasarlayıp basıp mukavemet deneyleri yapmak niyetim var, o arada belki becerebilirsem aynı parçayı yazılımda da simule edip dayanımları ve kırılma şekilleri ne kadar gerçekçi görmek istiyorum.

Öte yandan yazılım uniform yapıda bir katı madde üzerindeki yükleri ve gerilmeleri hesaplıyor, gerçekte ise 3D yazıcıdan çıkan nesne katmanlar halinde üst üste eklenmiş bir yapı, tam anlamıyla uniform bir yapı değil, farklılıklar olması beklenen birşey olacaktır.
 
konuda halihazırda görünen parçalar henüz sadece basit katı cisimler, ama en nihayetinde ulaşmayı hedeflediğim şey iç mekanizmaların parçaların vs de yer aldığı komple bir sistem oluşturmak.

Fusion360 epey esnek bir yazılım ve kullanıcıya pek çok konuda birden fazla yolla yapılabilecek seçenekler sağlıyor. Bu bahsettiğinizi de farklı yollarla yapmak mümkün. Öncelikle, çizimler (sletch) üzerinden oluşturulan katı modelleri ele alırsak, tasarımın epey ileri safhalarında bile olsa geri dönüp çizimde değişiklik yapıldığında o değişiklik o nesneye ve etki ettiği tüm katı cisimlere otomatik olarak uygulanıyor. Tabi eğer karmaşık mekanik komponentler tanımlandıysa bu tür değişikliklerin sonucu her zaman istenildiği gibi olmayabiliyor :)
Bu tür karmaşık bileşenlerde de katı cisimler yerine katı cisimlerden oluşan bileşenler (components) şeklinde çalışmak daha mantıklı ve örnek verdiğiniz gibi bir ilişkiyi tanımlamak mümkün oluyor. Bir bileşenin yerini veya boyutlarını değiştirdiğinizde o bileşenle bağlantılı olarak tanınlanmış diğer bir bileşen veya katı cisim de yapılan değişikliğe ayak uydurabiliyor (tabii ki fiziksel olarak mümkünse :) )
Anladim, ilgili birimleri birbirine bagli tanimlamak gerekiyor anlasilan. Mesakatli bir is gibi duruyor. Biraz kurcalamak lazim once yazilimi

Bunun detaylarını henüz bilmiyorum, zira F360’ın simulasyon modülünü henüz gerçek bir amaçla kullanmadım, ama öylesine kurcalarken gördüğüm sey oluşturulan herhangi bir katı cismindoğrudan simulasyon modulunde analize sokulabildiğiydi.

Benim şimdilik mukavemet açısından tercihim tecrübeler doğrultusunda ilerlemek, ama bu modelde (ve ileride diğer modellerde) denemek istediğim, daha küçük nozzle çaplarıyla daha ince çeperli ve daha hafif yapılar basmak. Bunların mukavemetini görmek için de birkaç deney parçası tasarlayıp basıp mukavemet deneyleri yapmak niyetim var, o arada belki becerebilirsem aynı parçayı yazılımda da simule edip dayanımları ve kırılma şekilleri ne kadar gerçekçi görmek istiyorum.

Öte yandan yazılım uniform yapıda bir katı madde üzerindeki yükleri ve gerilmeleri hesaplıyor, gerçekte ise 3D yazıcıdan çıkan nesne katmanlar halinde üst üste eklenmiş bir yapı, tam anlamıyla uniform bir yapı değil, farklılıklar olması beklenen birşey olacaktır.

Modul parametrelerini rastgele bir deger olarak tanimlasak dahi etkiyen yukun nerede konsantre olacagi ile ilgili net bir fikir verecektir analiz sonucu. Gerci onu az cok kestirebilirsin diyeceksiniz belki ama amac kestirilemeyen aaaa bu da boylemiymis denecek yerleri farkedebilmek. Bir ornek vereyim. Taildragger bir modelde arka inis takimi yerle temas ettiginde en fazla momente maruz kalan yer govde kanat birlesim yeri mantik olarak. Ama asil gormek istedigim sey hangi yapi elemani uzerine bu yukun etkidigi (Kafes veya ici bosaltilmis bir kesit oldugunu varsayiyorum (ureticilerde bu analizler yapilmadan daha cok hafifletme amaciyla yapildigini gozlemleyebiliyorum bircok bosaltma isleminin).

Eger olusan konsantrasyonu gorebilirsek kesme/kayma gerilmesi almasina musade etmeden ilgili yapi elemanini eksenel gerilme altinda calistirarak fayda saglanabilir.
 
Anladim, ilgili birimleri birbirine bagli tanimlamak gerekiyor anlasilan. Mesakatli bir is gibi duruyor. Biraz kurcalamak lazim once yazilimi

autodeskin kendi sitesinde cok guzel eğitim serileri var, yazılımın kullanım amacına göre derlenmiş videolarla anlatıyorlar. Tabii ki zaman ve emek harcamak gerekli :)

Modul parametrelerini rastgele bir deger olarak tanimlasak dahi etkiyen yukun nerede konsantre olacagi ile ilgili net bir fikir verecektir analiz sonucu. Gerci onu az cok kestirebilirsin diyeceksiniz belki ama amac kestirilemeyen aaaa bu da boylemiymis denecek yerleri farkedebilmek. Bir ornek vereyim. Taildragger bir modelde arka inis takimi yerle temas ettiginde en fazla momente maruz kalan yer govde kanat birlesim yeri mantik olarak. Ama asil gormek istedigim sey hangi yapi elemani uzerine bu yukun etkidigi (Kafes veya ici bosaltilmis bir kesit oldugunu varsayiyorum (ureticilerde bu analizler yapilmadan daha cok hafifletme amaciyla yapildigini gozlemleyebiliyorum bircok bosaltma isleminin).

Eger olusan konsantrasyonu gorebilirsek kesme/kayma gerilmesi almasina musade etmeden ilgili yapi elemanini eksenel gerilme altinda calistirarak fayda saglanabilir.

Bu konu kişisel merak olarak çok eğlenceli olurdu, mesela ben de uçus sırasında kanat üzerindeki yüklerin yapısal elemanlar üzerindeki dağılımını görmeyi isterim. Öte yandan model ölçeğinde bu detayda bir tasarım ne kadar akılcı olur ondan emin değilim. Bizim modelleri normal uçuş operasyonları sırasında maruz kalacakları yüklere göre optimize edilmiş bir şekilde tasarlarsak eğer daha uçuşa götürürken hasar görürlerdi :) o yüzden modellerin tasarımlarında çoğu zaman taşıma, elleçleme saklama vs gibi operasyonlar sırasında maruz kaldıkları yükler ön planda oluyor :)
 
autodeskin kendi sitesinde cok guzel eğitim serileri var, yazılımın kullanım amacına göre derlenmiş videolarla anlatıyorlar. Tabii ki zaman ve emek harcamak gerekli :)



Bu konu kişisel merak olarak çok eğlenceli olurdu, mesela ben de uçus sırasında kanat üzerindeki yüklerin yapısal elemanlar üzerindeki dağılımını görmeyi isterim. Öte yandan model ölçeğinde bu detayda bir tasarım ne kadar akılcı olur ondan emin değilim. Bizim modelleri normal uçuş operasyonları sırasında maruz kalacakları yüklere göre optimize edilmiş bir şekilde tasarlarsak eğer daha uçuşa götürürken hasar görürlerdi :) o yüzden modellerin tasarımlarında çoğu zaman taşıma, elleçleme saklama vs gibi operasyonlar sırasında maruz kaldıkları yükler ön planda oluyor :)

Jetler için ukalalık etmek istemem, ama yeni nesil 3D uçaklarda narinlik had safhada. Araca yerlestirirken dahi oldukça dikkat gerektiriyor. Yapısal kesitler muazzam ufaldı, lamine edilen karbon elyaf ve kontrplak sayesinde tek eksende ciddi dayanım artışı ve ağırlık tasarrufu sağlandı. Buraya kadar ok ama bir basamak daha ileriye nasıl gider bu iş diye düşünüyorum (hobi işi, zaman sorunu yok, birşey yetistirmiyoruz. Önümüzdeki 1000 sene için kısa vade planlar yalnızca ?). Mesela tek servo ile çalışan bir ailerondaki burulmayı en aza indirmeye fayda saglayabilir; Govdenin snap esnasında torsiyona daha fazla direnebilmesini saglayabilir; Motor saftindaki gergin manevralardaki kacikligin azaltılmasını saglayabilir.

Ticari iha vs işlerini karistirmiyorum konuya. Tamamen hobi cercevesinde yapılacak işler olarak düşündüm