Messerschmitt 262 Schwalbe - 1/7.5 Ölçek, EDF

İkinizi de forumdan şutlamama kaç mesaj kaldı, onu hesaplıyorum! :p

Onu bilmem ama, benim kaçmama az kaldı. Yoksa akıl sağlığımı yitiricem. ? Ben planı tezgaha koymak için gaz beklerken, konuşulan konulara bak! Helal olsun! Ne diyeyim... ?
 
Öyle deme Deniz abi, bizim delimiz bir tanedir. :laugh: :lol:

Ben de size karşı boş değilim :)

Hazır konu canlanmışken, @Özgür Evren Varol kardeşimizdem son durum hakkında bir güncelleme alalım :)

Son durum burada göründüğü gibidir. Evde bilgisayar başında geçirdiğim vakit sıfıra yakın bir seviyede, haliyle bu konuda bir ilerleme yok. Öte yandan henüz sadece teorik olsa da bazı plan değişliklikleri de geçmiyor değil kafamdan, bir ihtimal doğrudan büyük modele yönelmek gibi bir durum olabilir, bakalım halen sadece düşünme aşamasındayım.

Tam tersine, çok skeyl. Nihai boyama öncesi test aşamalarıymış videoda anlatıldığı göre.

Kesinlikle çok başarılı bir model, tek kusuru her üç iniş takımının aynı anda açılması :) (Motorların çıkışındaki kesit ayarmaya yarayan zımbırtı da yok ama onu görmezden gelebiliriz :p )
 
Al işte! En büyük deli bizim deli! Üç iniş takımı aynı zamanda açılıyormuş da, kesit zımbırtısı yokmuş da... Deli saçması işte... Yahu adam bitirmemiş ki, test için uçurmuş sadece. Belki bitirince bu detaylara girişecek, belki de sadece daha az deli.
Bana ne yahu? Ben niye buna karışıyorsam?...
Allah aklımı korusun!
 
Hadi bakalım, bu konuya güncelleme sırası geldi sonunda :thumbup:

Başlık nispeten sessiz olsa ve diğer projelerle meşgul görünüyor olsam da arka planda bu proje de ilerliyor. Bu işe giriştiğimde ilk prototipi en azından bu sezonun sonuna doğru uçar hale getirmek gibi, hayli iyimser bir niyetim vardı. Ama iş ve gündelik hayattaki değişimler nedeniyle beklentimin çok altında vakit ayırabilme fırsatım oldu başlarda, sonrasında bu sezona yetişme ihtimali kalmayınca da artık önemi yok diyerek tempoyu biraz yavaşlattım. Üzerine bir de bugünlerde yaşadığımız tatsız dönem de eklenince zaten bu sezon sonuna yetişse bile uçuramayacağımız netleşti...

Öte yandan, yeterince vakit ayıramamanın yanısıra tasarımda aşamadığım bazı teknik sorunlarla karşılaştım. Daha doğru bir ifade ile, yeterince vakit ayıramadığım için bu sorunları aşamadım da diyebiliriz :D Sonuçta yaptıkça öğreneceğim kendimi geliştireceğim noktalar olarak görüyordum bu sorunları, ancak yeterli zaman olmayınca hepsini çözmek de mümkün olmadı.

Tüm bu gelişmelerin sonucunda önemli bir karar vererek projenin gidişatında değişik bir yola girdim, bu küçük modeli doğrudan 3D baskı olarak yapmak yerine kendi uzmanlık alanıma dönerek dahtadan (ufak tefek kompozit ve 3D baskı destekleri ile) yapmaya karar verdim!

Bu kararla biraz daha rahatladım ve önümü daha iyi görür hale geldiğim için de tasarım çalışmalarına da yeniden hız verdim.

Kanat tasarımı konusunda çok fazla çekincem yoktu, zira elimde kanat tasarımında kullanabileceğim ve yeterince tecrübe sahibi olduğum başka araçlarım, yazılımlarım da var, ama gövde ile ilgili daha fazla bilinmeyen, daha fazla potansiyel problem olduğu için çoğunlukla gövde üzerinde çalışıyordum. Bu karar sonrasında da yine gövde tasarımına hız verdim ve gövdenin temel detaylarıyla şekillendirilmesini tamamladım.

İlk adım olarak ulaştığım gövde tasarımının şeklen ve boyut olarak doğru olup olmadığının kontrol edilmesi vardı. Bu amaçla elimdeki katı modeli 1:32 ölçeğine getirerek 3D yazıcıyla bastım. Bu baskıyı da 1/32 ölçekli plastik maketle karşılaştırıp ölçüler alarak kontrol ettim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç olarak tasarımın ölçüler açısından yeterince doğru olduğunu gördüm. Ancak burun ve kuyruk kısmında bazı şekilsel farklılıklar bulunmakta. Bu farklar da zaten yukarıda bahsettiğim "tasarımsal sorunlar" ile bağlantılı mevzular. Bu modeli inşa ederken önleyebileceğim, en kötü durumda elime alacağım bir zımpara bloğu ile 5 dakikada halledebileceğim ama ekran karşısında elimde fare ile saatler harcasam da çözemediğim sorunlar :D

Gövdenin hatlarının nihayetine kavuşmasından sonraki adım gövde inşaatının ne şekilde yapılacağına karar vermek idi. Seçeneklerim;

1. Panther imalatında olduğu gibi bir payanda (crutch) üzerinde, tezgahtan yükselilmiş tam gövde inşaatı.
2. Tezgah üzerinde inşa edilecek üst gövde yarısı ve sonrasında tezgahtan alınıp tamamlanacak alt gövde yarısı yöntemi.
3. Tezgah üzerinde inşa edilecek sağ/sol şeklinde ikiye ayrılmış gövde imalatı.

Bunların içerisinde ilk seçeneği hızlıca eledim. Çünkü, her ne kadar panther imalatında çok hızlı bir şekilde ilerlememi sağlamış ve hoşuma da gitmiş olsa da, bu yöntemde gövde bölmelerinin kesilmesi sırasında çok fazla dahta israfı söz konusu, dahası bu imalat aynı pantherde olduğu gibi özel yapım bir sisteme ihtiyaç duyacak, şu aşamada elimde bu işe uygun birşey olmadığı gibi zaman dışarı çıkıp bangladeşi marangozlarla haşır neşir olma zamanı da değil...

Geriye gövdeyi iki yarım kabuk halinde tezgah üzerinde inşa etme seçenekleri kalıyordu. Aslında olaya sırf gövde kabuğunun şekli tarafından bakarsak Me-262 gövdesi iki yan yarım şeklinde daha kolay imal edilir. (Philip Noel de kendi tasarımında bu şekilde bir ayırım tercih etmiş) Ama iş gövde içindeki kritik bileşenlerin mühendisliğine gelince (ön iniş takımı, kanat birleşimi, bu ikisi arasındaki yapısal mukavemet vs vs) üst ve alt olarak ayırmanın daha mantıklı olacağına karar verdim.

Ayrım hattı olarak da tam burundaki dairesel kesitin eksen hattındaki yatay düzlemi seçtim.

Bu durumda gövde inşaat planının ana adımları şu şekilde olacak:

1. Adım: Tezgah üzerinde gövde bölmelerinin monte edileceği payanda sistemi inşa edilip tezgaha sabitlenecek (payanda 6x12 mm orta sert balsa çıtalar kullanılarak yapılacak) Ayrıca burun kısmında 3mm lik hafif kontradan yapılacak yatay bir düz parça da olacak. Bu parça payanda ile iç içe geçme şeklinde olacak ve burun iniş takımı mekanizmasını, burun iniş takımı tekerlek yuvasını, pillerin yerleşeceği yuvaların inşa edilebilmesi için bir temel oluşturacak. Aynı zamanda bu levha kanat gövde birleşiminin kritik elemanları ile de temasta olarak yapısal bütünlük ve mukavemet için önemli bir rol oynayacak.

2. adım: Tezgaha sabitlenen payanda sistemi üzerine gövde bölmelerinin üst yarıları monte edilecek. Şu aşamada 12 adet gövde bölmesi kullanmayı planlıyorum. Gövde bölmeleri ile birlikte burun kısmındaki bazı yapısal destekler ve kokpit arkasında, kanopinin ucundaki şekli verek kısıma ait parçalar da geçmeli bir şekilde yerlerine yapıştırılacaklar.

3. adımda gövde boyunca olan çıtalar (lonjeron/stringer) yerlerine yapıştırılacak. Şu aşamada kesin olarak adet ve boyutlarına karar vermedim, ama yüksek ihtimalle radyal olarak 30'ar derecelik açı ile yerleştirilmiş 7 adet çıta kullanacağım.

4. adım olarak, gövdenin kaplanmasından hemen önce, kuyruk elemanlarının iskeletinin yapılması gerekecek. Bu aşama için henüz detaylara karar vermedim. Hem yatay hem de dikey epey ince bir yapıda (gerçek uçağın profillerini kullandığım için) bu incelikte bir yapı konvansiyonel dahta inşaata çok da uygun değil, o yüzden bu kısımları 3D yazıcı ile basılmış kalıplarla üretilecek kompozit elemanlar olarak yapmak seçeneği üzerinde yoğunlaşıyorum. Her durumda, yapısal açıdan kuyruk ile gövdenin bütünleşmesi için bir şekilde iç içe geçebilecekleri bir sistem üzerinde çalışıyorum. Kompozit yaparsam eğer dikeyin tam ortasından geçen karbon bir borunun gövdenin arka kısmında bir desteğin içine gömülmesi, konvansiyonel dahta inşaatı seçersem yine bir karbon boru veya dikey stabın serenlerinin aşağıya doğru uzatılıp gövde içerisinde uygun bir yere gömülerek ankrajlanması gibi bir yola gideceğim. Bu kısmın detayları tasarımda ilerledikçe netleşecek birşey.

4. adımda gövdenin üst yarısı 2 mm'lik balsa levhalar kullanılarak kaplanacak. Eğer dikey konvansiyonel dahta inşaat olursa o da bu aşamada kaplanacak demektir.

5. adımda gövdenin üst yarısı tezgahtan ayrılıp, alt yarının gövde bölmeleri, burun kısmında ve gövde kanat birleşimindeki kutu inşaatlar tamamlanacak.

6. adım gövde altındaki stringer çıtaları yerlerini alacak

7. adım gövde alt kısmı yine 2 mm lik balsa levhalar ile kaplanacak.
 
Halihazırda tasarım çalışmalarını gövde üst yarısının parçaları üzerinde yoğunlaştırdım. Bu parçaların tasarımları tamamlanınca kesim işine girişeceğim, tüm kesimler elde yapılacak. İnce balsa parçalar normal bir şekilde maket bıçağı ile, daha kalın balsalar ve hafif kontra parçalar ise proxxonun minik dekupaj testeresi (DS230E) ile kesilecek. Eğer kuyruk elemanlarını konvansiyonel inşaat ile yapmaya karar verirsem bu meretlerin sinirleri özellikle uçlarda çok ince olacakları için MF70 CNC ile kesmeyi de düşünebilirim.

Şu aşamada üst yarı elemanlarının görünümü şu şekilde:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde bölmelerinin dış hat şekilleri nihai hallerinde, iç kısımlarının tasarımlarına devam ediyorum, payandanın yeri ve şekli kesinleşince, burun kısmındaki levha parçaların de şekilleri netleşince gövde bölmeleri bunlara adapte edilecek şekilde iç kısımlarının tasarımları tamamlanacak ve kesime hazır hale gelecek.

Şu an daha çok burun kısmı ile yoğunlaşmış durumdayım.

İlk olarak burun retractının yeri, açısı ve iniş takımı yuvasını çözmem gerekliydi, ilk başlarda modelde electron 30 serisi retractları kullanmayı düşünüyordum ve tasarımı da ona göre yapıyordum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama malum durumlar düşünülünce retract meselesi biraz daha belirsiz hale geldi. Şimdilik bu tasarımı koruyacağım (gövde üstünü etkilemiyor) ama alternatif olarak kendi retract sistemimi yapmak gibi bir fikir de arka planda duruyor...
 
Modelin burun kısmında burun retractı ile birlikte çözülmesi gereken bir diğer problem de pillerin yerleşimi. İşe başlarken çizimler üzerinden 2 boyutlu olarak yaptığım ölçümlerde burun kısmında, gerçek uçakta topların yerleştirildiği hacime pilleri yerleştirebileceğimi görmüştüm. Ancak, burnun öne doğru ciddi bir şekilde daralıyor olması nedeniyle pillerin gövde dışına taşmadan yerleşmesi için enteresan açılarda yerleşmesi gerekeceğini öngörüyordum. Gövdenin tasarımı ilerleyince olayları bir de 3 boyutlu olarak inceleme fırsatım oldu.

İlk olarak pili yatay bir şekilde burundaki plakanın üzerine monte etme alternatiflerini denedim. Sahada pil değiştirmenin pratikliği açısından pilleri üst tarafa koymanın avantajı tartışılmaz.

Modelin ön kısmının üst görünümü aşağıda. Ortada ön tekerleğin tablanın üstüne çıkacak olan kısmı görünüyor (bu kısmın üzeri kapalı olacak) Tekerleğin iki tarafındaki boyuna çizgiler de iniş takımı yuvasının dış duvarları olacak olan parçaları gösteriyor. Bu parçalar aynı zamanda burun kısmın mukavemeti için kullanılıyor olacaklar.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pilleri iniş takımı yuvasının hemen dış kısımlarına koyma şansım olacak. Pili olabildiğince öne koysam durum şu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstten ve yandan uygun gibi görünse de, gövde üst kaplamasını yerine oturtunca manzara şu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu çıkıntıyı acaba "top bu, 30mm" diyerek yutturabilir miyim? Yok, yutmadım :D


Pili kaydırabildiğimiz kadar geriye kaydıralım desek...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine kurtarmadı...
 
Pili üst tarafa koymanın pek de mümkün olmadığını gördükten sonra acaba alta koyabilir miyim diye düşününce şu pozisyon model içine sığabilen en ön pozisyon olarak ortaya çıktı:

You must be registered for see images attach


Bu şekilde üst kaplamaya da alt kaplamaya da temas etmiyor pil.
You must be registered for see images attach


Öte yandan, pilleri alt taraftan modele takıp çıkarmak sahada pek pratik olmayacaktır. Bu sistemi pili üstten koyup çıkartacak şekilde tasarlamam da mümkün ama bu yatay plakada büyük açıklıklar kesmeyi gerektirecektir, pek tercihim olmaz. Bu yerleşimi bir alternatif olarak kenara koyup "pilleri illa düz" koymak zorunda değilim diyerekten alternatiflerimi genişletmeye başladım. 3 boyutlu olarak çeşitli şekiller deneye deneye en sonunda şöyle bir yerleşime ulaştım:

You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach


Pilin bu şekilde yerleştirilmesi modelin üst kısmından yapılabilir. Pillerin yerlerinden oynamadan kalmaları için de bu şekilde ortadaki iskelete geçmeli bir şekilde monte edilecek bir kutu yapmak da çok zor değil. Kaldı ki bu kutu yine burun kısmının mukavemetine de katkı sağlayacağı için ağırlığı ölü ağırlık olmayacak. Kısacası bu sistem şimdilik cazip görünüyor.

Bu yerleşim düz yerleşime göre pili bir miktar daha öne yerleştirme imkanı da sağlıyor:
You must be registered for see images attach

Rakamlara göre eğimli yerleşimde pilin ağırlık merkezi düz yerleşime göre 15mm daha önde oluyor. Eh bu da birşeydir diyelim. İlerleyen zamanlarda bu 15 mm lik farka ihtiyaç olup olmayacağını da göreceğiz...