Uçan merdiven Fokker DR1

Yapıcan usta , scale model yapıcaksan , malesef şart ,sen yapmak istemiyorsun, ve sebebin de mantıklı , ama adamlar yapmış işte , napalım , Fokker'i de tek kanat yapamayız ki :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Maiden öncesi yavaş ve hızlı taksi denemeleri yaptın mı? Bu uçak yer kontrolü en zor uçaklardan birisidir, asla ver gazı havalan mantığıyla gitmemek gerekli. Yeterli pist var, gazı çok yavaş (çok çok yavaş!) açarak ve modeli pistte düz çizgide tutmaya çalışarak kontollü bir şeklide hızlanmak gerek bu tür modellerde. En ufak bir çizgi kaçışında da anında kalkış iptal edilmeli, “devam edeyim nasılsa toparlarım” yaklaşımı çoğu zaman enkazdan modelin parçalarını toparlamakla biter :(

Modelin kuyruk tekerini biraz (5-10 derece) sola dönük ayarlamanı tavsiye ederim, böylece yerde taksi yaparken düz gitmek için mecbur sağ rudder vereceksin demektir, kalkış koşusunda da kuyruk tekeri etkisini kaybedip rudderın gücünü bulmaya başladığı hızlarda zaten rudderın sağ tarafta olur, kuyruk yerden kalkarken oluşan gyroskopik gecikmenin yol açtığı sola dönüşü anında karşılar, belki az yada fazla gelebilir bu, ama bunu düzeltmek 0 rudder ile başlamaktan daha kolaydır ve zaman içinde kuyruk tekerindeki açıya ince ayar yaparak rudderın tam olmasını sağlayabilirsin
Biz heliciler “Uçak nasıl olsa” deyip geçiyoruz ama epey ince detay varmış bu işte de :eek::laugh::D
 
Sizden korkulur! Nereden buldunuz görseli?
Konsantrasyonumu bölmemek adına sadece bu uçağı ve sadece bu uçağa gerekli olan malzemeleri götürdüm yanımda.
Uçan merdiven bugün uçtu, ama ben cesaret edemedim. Yerde bütün testlerin yaptık. Herşey mükemmel çalışıyor. Ama bir türlü cesaret toplayamadım. Uzun uzun nasıl kalkmak gerektiği ve havalanırsa nasıl uçup ne şekilde inmek gerektiği konusunda arkadaşlarla konuşup tartıştıktan sonra hepten cesaretim kırıldı. Pilotajından emin olduğum bir arkadaşımdan rica ettim. O da "Emin misin? Nasıl bir sorumluluk yüklediğinin farkında mısın?" diye sitem etti gerçi ama "ben bu kuşu havada görmek istiyorum, bir türlü cesaret edemiyorum" diye tutturup ısrar ettim, o da beni kırmadı ve kumandayı eline aldı: yavaş yavaş gaz açarak, düz çizgiyi tutturabilmek amacıyla hızlanmaya çalıştı. 3-5 m düz gittikten sonra önce uçak aniden sola döndü, düzeltme için ters kumanda verince de saçma sapan bir keskin sağ dönüş yaptı. Motoru emniyet için kapatınca da yalpalayıp tumba oldu. Neyse ki hasar yok. Kalkışa dair tüm konuştuğumuz varsayımlar, alınan tedbirler vs, herşey boşa çıktı!
Bu uçağın düzgün bir taksi yapması neredeyse şans. İkinci denemede yarıya kadar nisbeten yavaş gaz açıp 1-2 metre düz bir hatta hızlanmasını sağladıktan sonra hemen gaza yüklenip, tekerlekleri hemen yerden kesmek ve ground effect 'ten yararlanarak hızlanmasını yere değmeden sağlamak gerekiyor. Fakat drag çok fazla! Bir türlü hızlanmıyor ki düzgün bir şekilde havada tutunabilsin... Kabus gibi geçen bir meydan turu oldu (trim ayarı için mecburen bir tur atma riskine girdi). Motor çok takatsiz, yükselemiyor bile. Hatta bir iki knot daha güçlü bir rüzgar olsa gitmeyecek bile....
Trimleri makul bir seviyeye getirebildik ve görüntüsü kötü, sert bir iniş oldu fakat uçuşu gördükten sonra bu şartlar altında yine de "iyi ki ben uçurmamışım" dedirtti.
Pervane değiştirdik, takometre ölçümleri vs,.. Ne yaparsak yapalım, bu motor bu uçağa zayıf geldi. Halbuki manuelinde belirtilen motor aralığının en güçlüsünü taktım. Gene de yetersiz! Akşama doğru rüzgar iyice azalınca bir deneme daha yapalım istedik ama bu sefer de servoların tutarsız davranışlarını görünce vazgeçtik.
Uçan merdiveni söküp, hem elektroniğini elden geçirip, daha büyük bir motor takacağım. Hem dengeyi tutturmak için ilave ettiğim toplamda 645 gr kurşun ağırlığı da azaltmış olurum diye ümit ediyorum.
Bütün bu süreç boyunca fotoğraf, video çekmeyi akıl edemedim haliyle. Neyse ki inişten hemen önce başka bir arkadaşım video çekmiş. En kısa sürede eklerim...

Edit :
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Desene abi tek kelimeyle kabus gibi bir maiden olmuş :D Neyse en azından sağsalim 1 kez uçtuya, önemli olan o :thumbup:

Detaylı anlatımla bizleri de bu anları yaşattın için ayrıca teşekkür ederiz abi, klavyene sağlık %p:bravo:
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Elinize sağlık, başarılı olmasına sevindim. :saygilar:

Alttaki ve ortadaki kanadı iptal edince çok daha güzel uçar.... ?
Bu UÇAĞIN gerçeği ile uçan pilotları rahmetle anıp cesaretlerini kutlamak gerek. :rolleyes:

Bu uçağın gerçeğinde krank sabit, fakat onun yerine motor bloku dönüyordu. İnanılmaz bir kütle. 500-550 mg'lık bir uçakta yarattığı müzdeviceyi hayal edemiyorum. Bu etkiden dolayı çok sayıda pilot kalkışta veya inişlerde çakılmış ve hayatını kaybetmiş. Usta pilotlar ise bu etkiyi havada it dalaşı sırasında düşman ateşinden kaçınma manevrası yapmak için kullanmışlar, yani ani gaz değişikliğinde uçak havada adeta 'yer değiştiriyormuş"!...